käytöstavat hukassa ?

• Viestiketjun aloittaja Titi96
  • Ensimmäinen viesti
Titi96
Hei kaikki äidit ja odottavat + kuumeilijat !

Olen hyvin pettynyt joidenkin käyttäjien asenteeseen minua kohtaan. Tuntuu todella pahalta kun kysyy asioita ja luulee saavansa apua ja neuvoja ja saakin pelkkää halveksuntaa ja väheksymistä. Te ette tunne minua henk.koht. joten miksi tälläinen asenne ? Täytyykö yli 25v äitien ja odottajien mollata 15v tyttöä ? Kysynpähän vaan, mitä pahaa olen teille tehnyt että vastaatte epäasiallisesti halveksien ? Eikö voi auttaa asiallisesti ?

"vieras"
En tiedä taustojasi mutta ihan yleisenä toteamuksena pakko sanoa että täällä saa sitä halveksuntaa aina. :D Ikään, kokoon, sukupuoleen, lapsilukuun yms. katsomatta. Älä ota itseesi.

"hei"
Mihin olet apua kaivannut? Tämä palsta on hyvin huono paikka mitään oikeaa apua/tukea saada ja hakea. Tämä on vain keskustelupalsta ja varsinkin täälä mitäs nyt-tillä on kaiken maailman urpo-einareita pilvin pimein vastailemassa. Joten kehotan sinua ystävällisesti kääntymään kysymyksinesi vaikkapa terveydenhoitajan puoleen.

Nuoret äidit on aina jotenkin tulilinjalle, sille ei voi mitään, pitää vaan todistaa ennakkoluulot vääriksi :)

Monella on kuva, että alle 20v saa vain vahinkolapsia ja ovat huonoja äitejä.

Samaanaikaan 35-vuotiaiden on ihan ok 3kk tuttavuuden jälkeen rupee lapsia tehtailee kun kello tikíttää ja ei oo enään aikaa tuhlattavaksi.

Haasteita on jollain enemmän ja jollain vähemmän, iän perusteella ei voi mitään sanoa :)

"hei"
Olen pyytänyt neuvoja tuolta odottajien puolelta.
Kannattaa kysyä neuvolasta. Totta kai, kun 15-vuotias on raskaana, niin herää epäilys että ei ole suunniteltu raskaus. Ja jos on, niin herää epäilys että miksi, onko mietitty ihan loppuun asti ja miten on suunniteltu pärjääminen. Toki on lapsensa 15-vuotiaina saaneita äitejä, jotka ovat erittäin hyviä äitejä ja lapsi on onnellinen ja hyvin hoidettu. Aina toivoisi, että lapsi syntyy ns. ideaaliin tilanteeseen, eli tilanteeseen, jossa äiti ja isä ovat tunteneet toisensa riittävän kauan, haluavat olla ja elää yhdessä sekä perustaa perheen. Toimeentulo on turvattua ja asuinpaikka mieluisa ja lapsiperheelle sopiva. Vanhemmat tietoisia siitä, mitä se lapsi tuo tullessaan jne. Tilannettasi en nyt tiedä, mutta on aika epätodennäköistä, että 15-vuotiaalla on mies jonka on tuntenut riittävän kauan ja asunto jossa lapsiperhe mahtuu elämään. Toimeentulokin taitaa olla vähän niin ja näin, kun 15-vuotias on vielä peruskoululainen.

Mutta se ei silti poissulje sitä, ettekö voisi olla lapsellesi hyvä äiti. Nyt vaan asiat järjestykseen ja asioista selvää ottamaan. Varmaan esim. neuvolasta sinut voitaisiin ohjata ensikodin perhevalmennuskurssille, tai jopa ensikotiin asumaan lapsen kanssa, jossa saisit hyvin tukea ja neuvoja vanhemmuuteesi. On rankkaa odottaa lasta ja ensimmäinen kerta on pelottava ihan optimi-ikäisellekkin ensisynnyttäjälle.

Kysymyksesi Odotus-puolella kuului "Pidänkö?".

Voi olla, että herättää hämmennystä ja ihmetystä, että tosissasi (käsittääkseni?) haaveilit lapsesta ja toivoit tulevasi raskaaksi, kun tulit raskaaksi olit siitä onnellinen, mutta kuitenkin sitten aloit miettimään aborttia...ja ilmeisesti siihen päädyit? Vai piditkö kuitenkin lapsen?

"vieras"
[QUOTE="vieras";24544707]En tiedä taustojasi mutta ihan yleisenä toteamuksena pakko sanoa että täällä saa sitä halveksuntaa aina. :D Ikään, kokoon, sukupuoleen, lapsilukuun yms. katsomatta. Älä ota itseesi.[/QUOTE]

Tää on niin totta, tää palsta on oikea epäasiallisten turhautuneiden ajantappajien tyyssija! Kaikesta saa sontaa niskaansa, kysyi ihan mitä vaan! Hyppää ne kohdat yli, ei tarvii niistä välittää. Jos pahoitat mielesi niin vaihda palstaa (tosin kaikki taitaa olla samanlaisia, valitettavasti). Parhaimmat neuvot saat neuvolastasi, ja omalta äidiltäsi =)

Titi96
Vaikka on hämmentynyt voi asiallisuuden muistaa... Joku siellä kertoi että häntä ärsyttää teinit jotka ei ehkäisystä huolehdi. Mistä hän tietää oliko minulla ja poikakaverillani ehkäisyä joka petti ? Abortin tein ja kadun sitä... :(

"vieras"
Joo, oikeassa olet, mutta kaikillehan sitä vinoilua täällä riittää, ei vain sulle. Ei sitä kantsi ottaa henkilökohtaisesti ollenkaan. Keskity vaan jos saat asiallisia vastauksia ja jätä loput omaan arvoonsa. Maailmaa ei voi muuttaa, se tulee aina olemaan vähän epäoikeudenmukainen ja raskas joskus kestää, sun pitää vaan itse oppia jättämään suunsoittajat omaan arvoonsa.

ohho
Mitä nää kommentit nyt sitten on että pitäs mennä kysymään terveydenhoitajalta. miksei sitten jokainen tällä palstalla voisi mennä sinne terveydenhoitajalle. Kai kaikilla on kuitenkin ihan yhtälailla oikeus tänne kirjoitella ja kysellä.

Heippa. Sisareni teki sinun ikäisenä abortin, koska käytössä ollut ehkäsy petti, eikä heillä hänen poikaystävänsä kanssa ollut mitään mahdollisuutta pitää tulevaa lasta. Tiedän, että abortti on rankka päätös, mutta asian ylitse pitää päästä, jotta elämäsi jatkuu. Jos tuntuu, että jumitat asiaan kiinni, etkä pääse siitä ylitse, käy juttelemassa neuvolassa tai terveydenhoitajalla. He pystyvät antamaan lisäpalikoita tilanteeseesi ja ohjaamaan tarvittaessa eteenpäin.

Olin itse 21 v, kun esikoiseni syntyi. Olin naimisissa ja talot ja systeemit olivat ns. valmiina. Siitä huolimatta, että asiat oli ns. kunnossa, sain todella törkeää kohtelua jopa terveydenhuollonihmisiltä. Pahimpia olivat miespuoleiset gynekologit. Heiltä sain kuulla jatkuvasti naljailua siitä, kuinka tällaisia vahinkoja käy kun ei ehkäisystä huolehdita ja tivailuja siitä, että missä lapsen isä on. Lopulta töksäytin yhdelle vatipää-lääkärille "Kuule. Jos sinä et vielä tiennyt, niin nainen raskautuu, jos vapaaehtoisesti heitetään kortsu nurkkaan ja harrastetaan seksiä. Ja tulevan lapseni isä on töissä, olisiko aviomieheni pitänyt tulla tänne näytille?" Sen jälkeen ei ko. lääkäri jatkanut vihjailujaan. :D

"hei"
Mitä nää kommentit nyt sitten on että pitäs mennä kysymään terveydenhoitajalta. miksei sitten jokainen tällä palstalla voisi mennä sinne terveydenhoitajalle. Kai kaikilla on kuitenkin ihan yhtälailla oikeus tänne kirjoitella ja kysellä.
Lähinnä sillä kommentoin ainakin minä, että kysy terveydenhoitajalta, kun täällä voi kuka vaan neuvoa mitä vaan. Ja kun on aikuinen ihminen, niin on vastuussa itse tekemisistään ja pitää ymmärtää, että netin keskustelupalstan ohjeiden mukaan ei tehdä yhtään mitään. Vaan ihan itse ollaan asioista vastuussa ja päätökset tehdään. Lapsi (joka 15 vuotias vielä on) ei tätä välttämättä tajua, vaan saattaa jopa noudattaa jonkun ajattelematonta tai pilkkamielellä heittämää neuvoa joka pahimmillaan sitten aiheuttaa vahinkoa.

Titi96
hei : En ole niitä tyttöjä jotka noudattavat muiden neuvoja. Kysyin abortti päätöstä siksi että halusin tietää miten teiniäiteihin suhtaudutaan. Abortti päätös oli tavallaan oma. Päätökseen vaikutti poikaystävän kanssa juttelu että kyllä me lapsia ehditään myöhemmin tehdä. Kyllä se kaduttaa kun ultrassa näin alkion. :(

"hei"
hei : En ole niitä tyttöjä jotka noudattavat muiden neuvoja. Kysyin abortti päätöstä siksi että halusin tietää miten teiniäiteihin suhtaudutaan. Abortti päätös oli tavallaan oma. Päätökseen vaikutti poikaystävän kanssa juttelu että kyllä me lapsia ehditään myöhemmin tehdä. Kyllä se kaduttaa kun ultrassa näin alkion. :(
Hienoa, että olet omaksunut medialukutaitoa. Nyt vaan kehittämään sitä vielä! Ei kannata loukkaantua toisten epäasiallisuuksista keskustelupalstoilla. Todennäköisesti jollakulla on vain huono päivä. Ihmiset unohtavat että täällä voi oikeasti neuvoa kysellä ihan oikeat ihmiset oikeista sioista.

"vieras"
Tehty on tehty eikä menneitä kannata vatvoa liikaa. Katumus ja ristiriitaiset tunteet ovat luonnollisia tuossa asiassa, mutta älä liikaa jää katumaan asiaa.

"hei"
[QUOTE="hei";24544997]Hienoa, että olet omaksunut medialukutaitoa. Nyt vaan kehittämään sitä vielä! Ei kannata loukkaantua toisten epäasiallisuuksista keskustelupalstoilla. Todennäköisesti jollakulla on vain huono päivä. Ihmiset unohtavat että täällä voi oikeasti neuvoa kysellä ihan oikeat ihmiset oikeista sioista.[/QUOTE]

Siis asioista, ei siosta. :D

Yhteistyössä