Anonyymi lastenvaateholisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hamsteri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hamsteri"

Vieras
Mies kysyi eilen, onko minulla jokon ongelma lastenvaatteiden kanssa? Oli nänyt tiliotteeni, missä näkyi melkeimpä joka päivälle jokin vaateosto. Nämä ostot ovat siis käytettyjen lastenvaatteiden ostoja huutiksesta sekä facebookin vaatteidenmyyntipalstoilta. Ostan paljon laatumerkkejä käytettyinä, ehkä noin kerran kuussa ostan jotakin uutena POP:lta tai jostakin muusta nettikaupasta. Huutis- ja naamakirjaostot ovat yleensä jotakin 7-10 euron puseroita tai mekkoja.

Mieheni mielestä kaksi lastamme eivät tarvitse noin paljon vaatetta, ja hänen mielestään minulle on tullut asian suhteen jo ongelma. Yritin selittää, että kotiäidille tämä on myös harrastus. Ja kyllä minulle on tärkeää että lapsemme kulkevat hyvissä vaatteissa, vaikka ne vaatteet käytettyinä olisivatkin ostettu. Nyt mm. ostin tytöllemme POP:n talvihaalarin, kun entinen oli mennyt pieneksi.

Ja toki myös myynkin toisesta päästä vaatteita pois, vasta myin pari haalaria, ja nyt pitäisi laittaa pienempää POP:n vaatetta myyntiin. Eli kyllä se rahavirta kulkee toiseenkin suuntaan. Nyt tosin vielä hitaammin näin päin, koska säästän suurimman osan vaatteista vauvallemme.

Onko muita samanlaisia? Myönnän, että vaatteita tytöillämme on paljon. Voiko tämä oikeasti olla ongelma? Onko tälle nimeä? Pitääkö tälle oikeasti hakea apua? :/

Mun mielestä mikä tahansa hamstraaminen on ongelma siinä vaiheessa jos joutuu tinkimään jostain muusta asiasta hamstrauksen mahdollistamiseksi. Jos käyttää ostoksiin vain ns. ylimääräistä rahaa ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Mitäpä jos käyttäisit osan lastenvaatteisiin menevästä ajasta ja rahasta johonkin "oikeaan" harrastukseen? Joko itseksesi tai lasten kanssa. Kaikki mikä menee yli käyttötarpeen on eräänlaista ongelmakäyttäytymistä (syöminen, juominen, ostaminen...)

Miksi sinusta on tärkeää käyttää rahaa lastenvaatteisiin? Onko kyseessä myös lasten (vaatteiden) kautta päteminen?

:D :D :D

Mulla ei ole ongelmaa lastenvaatteiden suhteen, mutta ulkopuolisen ihmisen mielestä saattaa olla. Olen kuullut palstalaisten totuudentorvesta olevani himohamstraaja, lastenvaatefriikki ja että mulla tosiaan on ongelma. Blogiini kuvaan kaikki kirppishankinnat, joita on kieltämättä melko paljon ja siitä saa sellaisen käsityksen, että lapsemme hukkuvat vaatevuoriin, mutta ei se niin mene.

Vaatteet jäävät jatkuvalla syötöllä pieneksi, sillä varsinkin 2 pienintä kasvaa kohisten. Ja ne pienet vaatteet myyn pois. Ei mulla ole vaatteisiin mitään sen kummempaa sidettä, ei en koe tarpeelliseksi säilytellä liian pieniä, vaan niiden eteenpäinmyyminen on mulle ihan ongelmatonta.

Tykkään pukea lapsia nätisti ja tykkään plarata vaatteiden kanssa. Kuten sulle, niin se on myös mulle eräänlainen harrastus.

Chef shoppaa osa 2

Jos kaksi pienintä kasvavat kohisten, niin eikö siltä isommalta pieneltä jää vaatteita pienemmälle pienelle? kasvaako lapset oikeasti vauvaiän jälkeen niin kamalasti että viikoittain pitää olla vaatevarastoa uusimassa?

Sama täällä :D

Just lähdössä parille kirpparille josko sattuis taas löytyyn jotain ihanuuksia lapsoselle :D

*tykkä* :D

Kuten joku jo tuossa yllä kirjoitti, jos se lastenvaatteisiin menevä aika/raha ei ole ns. muualta pois, niin ei se silloin ole mikään ongelma. Mutta jos lastenvaatteisiin kuluu talousrahat (ja tässä kohtaa tarkoitan sellaisia ns. ylimääräisiä lastenvaatteita, en pakollisia pakkassaappaita) niin silloin puhutaan kyllä jo ongelmasta.

[QUOTE="vieras";24537141]Mitäpä jos käyttäisit osan lastenvaatteisiin menevästä ajasta ja rahasta johonkin "oikeaan" harrastukseen? Joko itseksesi tai lasten kanssa. Kaikki mikä menee yli käyttötarpeen on eräänlaista ongelmakäyttäytymistä (syöminen, juominen, ostaminen...)

Miksi sinusta on tärkeää käyttää rahaa lastenvaatteisiin? Onko kyseessä myös lasten (vaatteiden) kautta päteminen?[/QUOTE]

No kyllä minulla ja lapsilla oikeitakin harrastuksia on, ei se siis tarkoita että istuisin naama kiinni koneella sghoppailemassa päivät pitkät. Mutta varmaankin puoli tuntia - tunti päivässä voi mennä kun käyn tsekkaamassa ne paikat, mistä yleensä vaatteita ostan.

Päteminen? En tiedä onko se oikea sana, mutta olen aina pitänyt kauniista vaatteista ja haluan että sellaiset on myös lapsillani. Arvostan laadukkaita merkkejä (Lue: kestävyys), ja panostan mielleäni niihin koska niillä on mysö hyvä jälleenmyyntiarvo. En tiedosta, että haluaisin mitenkään "leveillä" vaatteilla. Oma silmä vain lepää, kun lapset on hyvin vaatettu... :)

[QUOTE="vieras";24537194]Jos kaksi pienintä kasvavat kohisten, niin eikö siltä isommalta pieneltä jää vaatteita pienemmälle pienelle? kasvaako lapset oikeasti vauvaiän jälkeen niin kamalasti että viikoittain pitää olla vaatevarastoa uusimassa?[/QUOTE]

Tietenkin jää. Mä ihan ehdottomasti kierrätän keskimmäiseltä kuopukselle kaikki kivat ja siistit vaatteet, mistä edelleen tykkään. Mutta vuodessa saattaa maku muuttua jo melko paljon. Vuosi sitten ostin lapsille Reimateccejä ja Remuja, mutta enää en niistä pidä, joten ne menee myyntiin ja tilalle ostin jo Tickettiä ja Cupcakea.

Sisävaatteet on kokoon 86 cm asti melko kivasti siirtyneet keskimmäiseltä pienemmälle, mutta josakin määrin on niidenkin kohdalla muuttunut makumieltymys.

Lisäksi koko 92 oli jostakin syystä ihan älyttömän kovassa kulutuksessa, eli siitä koosta ei jäänyt kuin pieni kasa pienemmälle siirrettäväksi.

Ei vaatevarastoa välttämättä pidä uusia viikoittain, mutta jos niin haluan tehdä, niin miski en tekisi? Vaikka itse en ole kasvanut neljään vuoteen (leveyttä, pituutta en varmaan 10 vuoteen) niin uusin omaakin vaatevarastoani ihan jatkuvasti. Miksi siis en myös lasten.

Jos joku ostaa lapselleen ja itselleen yhdet vaatteet ja käyttää niitä vuoden, niin siinäpähän siten tekee niin. Mä tykkään enempi vaihtelsta.

Mä ostan pääsääntoisesti kirppikseltä ja kaikki myyntikuntoon jäävät myyn siellä myös. Eli en koe rasittavani luontoa sillä, että meillä on paljon vaatteita ja vaatteet myös kiertävät meiltä melko nopeasti eteenpäin.

En myöskään hassaa vaatteisiin ruokarahojamme ja aina kun myyn, saan kivasti takaisinpäinkin.

Joten miksi joku kokee tämän jollakin tasolla ongelmaksi, tai vääräksi toimintatavaksi? Kenelle aiheutan tässä pahaa ja miten?

Itse pidän outona, jos ihminen ostaa joka päivä vaatteita lapsilleen. Kaikki ei todellakaan voi olla tarpeeseen.
Itselläni on yksi tuttava, joka on jonkinlainen lastenvaateholisti tms. jos tilillä ei ole rahaa, tilaa laskulla hm, ellos ym. firmoista ja maksaa sit palkkapäivänä. Selaa kaikkia lastenvaateblogeja ja taas pitää tilata uutta. Ei toi ole normaalia. Aina sillä on rahat loppu ja vaatteissa kiinni älyttömiä summia.
Varmaankin sun kannattaisi rajoittaa ostojasi, koska miehesikin ihmettelee ja itsekin asiaa mietit.

Tietenkin jää. Mä ihan ehdottomasti kierrätän keskimmäiseltä kuopukselle kaikki kivat ja siistit vaatteet, mistä edelleen tykkään. Mutta vuodessa saattaa maku muuttua jo melko paljon. Vuosi sitten ostin lapsille Reimateccejä ja Remuja, mutta enää en niistä pidä, joten ne menee myyntiin ja tilalle ostin jo Tickettiä ja Cupcakea.

Sisävaatteet on kokoon 86 cm asti melko kivasti siirtyneet keskimmäiseltä pienemmälle, mutta josakin määrin on niidenkin kohdalla muuttunut makumieltymys.

Lisäksi koko 92 oli jostakin syystä ihan älyttömän kovassa kulutuksessa, eli siitä koosta ei jäänyt kuin pieni kasa pienemmälle siirrettäväksi.

Ei vaatevarastoa välttämättä pidä uusia viikoittain, mutta jos niin haluan tehdä, niin miski en tekisi? Vaikka itse en ole kasvanut neljään vuoteen (leveyttä, pituutta en varmaan 10 vuoteen) niin uusin omaakin vaatevarastoani ihan jatkuvasti. Miksi siis en myös lasten.

Jos joku ostaa lapselleen ja itselleen yhdet vaatteet ja käyttää niitä vuoden, niin siinäpähän siten tekee niin. Mä tykkään enempi vaihtelsta.

Mä ostan pääsääntoisesti kirppikseltä ja kaikki myyntikuntoon jäävät myyn siellä myös. Eli en koe rasittavani luontoa sillä, että meillä on paljon vaatteita ja vaatteet myös kiertävät meiltä melko nopeasti eteenpäin.

En myöskään hassaa vaatteisiin ruokarahojamme ja aina kun myyn, saan kivasti takaisinpäinkin.

Joten miksi joku kokee tämän jollakin tasolla ongelmaksi, tai vääräksi toimintatavaksi? Kenelle aiheutan tässä pahaa ja miten?

Kuluttamista se on kirpparkuluttaminenkin. Olen sitä mieltä, että kuluttaminen täyttää jotain tyhjää kohtaa ihmisen elämässä. Elämme kaikki kulutusyhteiskunnassa, kukaan meistä ei ole tässä suhteessa viaton. Mutta ei ehkä ole pahitteeksi miettiä miksi kokee tarvetta ostaa.

Meillä ainakin on niin, ettei mies osoita minkäänlaista kiinnostusta lapsille tehtäviin vaatehankintoihin. Niin kauan kuin näin on, minä hoidan asian parhaalla katsomallani tavalla :D. Vakavasti ottaen: mielestäni ongelmasta voi puhua, jos vaaatteita oikeasti on a) ihan liikaa b) vaatteisiin käytetty rahamäärä ei ole sopusoinnussa perheen muun talouden kanssa. Miehet (joo, yleistän tän koskemaan kaikkia miehiä :D) ei aina tajua kuinka nopeasti lapset kasvaa ja kuinka paljon vaatteita tarvitsee. Eli käsitystä asiasta ei mielestäni saa tiliotetta katsomalla.

Ostan aina ennakkoon jos löytyy sopivia vaatteita, en ole mikään merkkifriikki että pitäisi saada just jotain tiettyä merkkiä.
En osta esim Popia, Reima Teciä, T2H.ta.

Mutta hamstraan vaunuja, olen enmmän vaunufriikki ja ostelen niitä uutena, käytettynä, myyn eteenpäin ja vaihdan.

Ei ole taloudellinen tai muukaan ongelma meilläkään, mutta ...
Tajuan kyllä , että lapsellehan oikeasti tarvitsisi ikäkauteen/kokoryhmään noin 10 kunnon vaatekertaa ?
Vähintään viikottain pyykätään ja tuo riittäisi ...
Meidän kaapista löytyy esim sisävaatteita (mekko/tuniika +leggingsit/housut/hame/sukkikset) noin 40 yhdistelmää, ehkä enemmänkin. Osa on Me&I , POP , osa Prinsessa/HelloKitty, osa kirpparilta - osa kaupasta.

Ulkoilupukuja on aina minimissään 3 per kausi/koko. Nyt syksylle on 4-5 (yksi vielä liian iso ).
Lenkkareita kahdet, kumppareita 4 paria - muita kenkiä öööööö...

Mikä on paljon ?
Harrastushan tämä on.
Itselläkin on melkoinen valikoima vaatetta.
Ja samoin , on mukava katsoa kun lapsi näyttää kivalta - mukavissa, sievissä ja asianmukaisissa vaatteissa.

[QUOTE="vieras";24537271]Kuluttamista se on kirpparkuluttaminenkin. Olen sitä mieltä, että kuluttaminen täyttää jotain tyhjää kohtaa ihmisen elämässä. Elämme kaikki kulutusyhteiskunnassa, kukaan meistä ei ole tässä suhteessa viaton. Mutta ei ehkä ole pahitteeksi miettiä miksi kokee tarvetta ostaa.[/QUOTE]

Miksi kaikessa käyttäytymisessä pitää piillä jokin suuri mysteeri? :D

Mä tykkään vaatteista. Tykkään ostaa niitä etenkin lapsille ja pukea heitä kauniisti. Kirppiksillä käyminen on tosi kivaa, koska siellä vietetty aika on ns. omaa aikaani, sillä lapset eivät juuri milloinkaan ole mukana. Toisaalta silloin kun ovat, on se kivaa puuhastelua lasten kanssa, kun he saavat itse olla tekemässä löytöjä myös ja antaa painavan sanansa sille, että kelpuuttavatko äidin löydön vai ei.

Olen ollut muutamaan otteeseen vaateliikkeessä myyjänä, joten se vaatteista pitäminen yltää pidemmällekin, kuin vain siihen omille lapsille ostamiseen.

Nykyään myös ompelen vaatteita itse, joten uskallan väittää, ettei se varsinainen kiinnostuksenkohteeni ole niinkään se ostaminen ja ostotilanne, vaan tosiaankin se lopputilanne, eli kaunis vaate käyttäjänsä yllä.

Olen kaikenkaikkiaan kovin vaihtelunhaluinen ihminen "esteettisessä mielessä", eli kotimmekin menee vähäväliä uusiksi. Viikko sitten sisustin kylppärin lattiasta kattoon ja tämän viikon olen puurtanut wc-kodarin, tuulikaapin ja keittiön kimpussa. Kun koko kämppä on käyty läpi, jatkan pihalla ja sen jälkeen haluan taas kotiimme jotakin uutta ja kivaa silmälle.

Eikä tähänkään liity ostaminen, sillä tuunaan usein vanhasta uutta.

[QUOTE="vieras";24537354]Pystyisitkö olemaan vaikka kuukauden ostamatta mitään ylimääräistä?[/QUOTE]

Oliko kysymys osoitettu mulle?

Kyllä pystyisin. Olisihan siinä varmaan kerran jos toisenkin vähän hassu olo, kun en ole moiseen tottunut, mutta ei se mikään ongelma olisi.

Tai ehkä ennemminkin se rajanveto siihen tarpeelliseen ja ei tarpeelliseen voi olla vaikeaa, sillä mun mielestäni kaikki ostokseni ovat kyllä olleet ihan tarpeellisiä. Ei välttämättömiä, mutta tarpeellisia, koska kyllä mä näkisin, että me on kaikkia ostamiani vaatteita käytetty.

Mutta kyllä mulle passais vaikka tehdä niin, että kuukauden ajan kysyisin kaikkiin ruoan ja taloustavaran ulkopuolisiin ostoksiin miehen mielipidettä sen tarpeellisuudesta :D

[QUOTE="vieras";24537354]Pystyisitkö olemaan vaikka kuukauden ostamatta mitään ylimääräistä?[/QUOTE]

Jos tämä oli ap:lle, niin en tiedä pystyisinkö. Pitäisi melkein kokeilla. Mutta en ehkä nyt,kun lapsille on oikeasti ostettava talvikäsineet ja pipot ja -kengät.

Ja kuten joku tuossa kommentoikin, niin säästän kyllä esikoiselta vaatteita kuopukselle, mutta ehdin usein kyllästyä niihin ja myyn ne mielummin eteenpäin ja hankin jotakin muuta tilalle. Mutta esim. monet kalliimmat hankinnat, kuten ulkovaatteet, säästän kyllä kuopukselle.

Ja esikoisen vaatteet kierrätän myös sukulaiselle (ilmaiseksi kylläkin), joka tuo ne sitten meille takaisin odottamaan kuopuksen kasvua, usein kyllä jo aika kuluneina. Eli kaikki vaatteet tulee kyllä aika hyvin käytettyäkin.

Mutta oikeasti, jos tämä on ongelma, niin mistä tähän saa apua? En oikein osaa kuvitella varaavani aikaa pyskiatrille, koska "miehen mielestä käytän liikaa rahaa vaatteisiin...."

Ja koska en osta vaatteita velaksi, ja tililläni on aina noin tuhat euroa ylimääräistä pahan päivän varalle, niin onkos tämä nyt sitten ongelma lainkaan... Itseäni alkoi kyllä miehen kommentti häiritä siinä määrin, että aion katsoa lasteni vaatekaapit kriittisin silmin läpi tänään ja roudaan yyntiin kaiken mikä vähänkin siltä tuntuu.... :/

[QUOTE="heh";24537136]Mun mielestä mikä tahansa hamstraaminen on ongelma siinä vaiheessa jos joutuu tinkimään jostain muusta asiasta hamstrauksen mahdollistamiseksi. Jos käyttää ostoksiin vain ns. ylimääräistä rahaa ei pitäisi olla mitään ongelmaa.[/QUOTE]

Tämä pätee rahaan, mutta myös aikaan.

Yhteistyössä