Rasittaa kun opiskelijat valitaa kun ei ole mukamas rahaa, mutta silti mennään joka vkl baariin.

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";24534688]Pahoittelen kun mielipiteeni vaikuttaa provolta. Uskoisin että Nalle Wahlroos olisi kanssani samoilla linjoilla.[/QUOTE]

Nalle ja sinä saatte olla ihan mitä mieltä haluatte. Mutta tosiasia on se, että suhteilla ne nämä bisneksetkin pyörii. Minun alallani on melkoisen pienet piirit ja on tottavie eduksi että opiskeluaikana tuli istuttua nykyisten kollegojen kanssa tuopposen äärellä. Toimintatavat, heikkoudet ja vahvuudet on tiedossa ja nnitä voi käyttää tavallaan hyödyksi.
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";24534773]Muilla keinoilla ei ne korkeammin koulutetut saa pestejä. Täytyy tuntea oikeat ihmiset. Pinnallista liehittelyä ja nuoleskelua siis.[/QUOTE]
Kyllä saavat, mutta helpottaa kyllä elämää kummasti, jos saa vinkin työpaikasta jo ennenkuin paikkaan varsinaisesti edes haetaan ketään. Monasti on työnantajankin etu, jos ei tarvitse alkaa vaivalloista rekrytointiprosessia edes käynnistää, vaan sopiva työntekijä löytyy "puskaradion" kautta.
 
"aapee"
[QUOTE="Lillan";24534778]Hienoa, että te suomenkielisetkin alatte hitaasti oppia mitä tarkoittaa "ankkalammikko" Suhteilla pääsee ja muista viis, oli se osaavampia tai muuta,,,[/QUOTE]

Tämä on se karu todellisuus johon liian moni törmää.
 
"Julie"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24534795:
Kyllä saavat, mutta helpottaa kyllä elämää kummasti, jos saa vinkin työpaikasta jo ennenkuin paikkaan varsinaisesti edes haetaan ketään. Monasti on työnantajankin etu, jos ei tarvitse alkaa vaivalloista rekrytointiprosessia edes käynnistää, vaan sopiva työntekijä löytyy "puskaradion" kautta.
Kamalaa kuinka tunnen itseni vanhaksi. Rekrytoin PALJON uusia työntekijöitä, enkä ole osannut ajatella minuun kenenkään liehittelyn vaikuttavan. Olen puolueeton ja haen virallisia reittejä työntekijöitä hyvin moniin yrityksiin, olen siis toiminut väärin tai vanhanaikaisesti?
 
[QUOTE="Julie";24534840]Kamalaa kuinka tunnen itseni vanhaksi. Rekrytoin PALJON uusia työntekijöitä, enkä ole osannut ajatella minuun kenenkään liehittelyn vaikuttavan. Olen puolueeton ja haen virallisia reittejä työntekijöitä hyvin moniin yrityksiin, olen siis toiminut väärin tai vanhanaikaisesti?[/QUOTE]

Puskaradion käyttökö on liehittelyä? joopa joo..
 
Keittiönoita
[QUOTE="Julie";24534840]Kamalaa kuinka tunnen itseni vanhaksi. Rekrytoin PALJON uusia työntekijöitä, enkä ole osannut ajatella minuun kenenkään liehittelyn vaikuttavan. Olen puolueeton ja haen virallisia reittejä työntekijöitä hyvin moniin yrityksiin, olen siis toiminut väärin tai vanhanaikaisesti?[/QUOTE]
En minäkään ajattele liehittelyn vaikuttavan. Mutta jos yrityksessä tarvitaan tietynlaista työntekijää, puskaradio on yleensä helpoin tapa löytää sellainen. Jos kenenkään verkostoista ei sopivaa työntekijää löydy, sitten on joko laitettava paikka auki tai odoteltava aikaa parempaa.

Sinä et varmaankaan ole pienessä yrityksessä yrittäjänä, jos rekrytoit paljon uusia työntekijöitä? Mä joudun välillä lukermaan työhakemuksia oman työni ohella eli vapaa-aikanani ja prosessi vie aikaa, jos hakijoista ketään et tunne. Tällä hetkellä meillä on "koukku kiinni" yhdessä vanhassa tutussani...toivottavasti hän on halukas vaihtamaan työpaikkaa :)
 
"vieras"
Ymmärrän kyllä tuon verkoistoitumisen pointin, mutta on se aika sääli, jos ei työpaikkoja ja suhteita enää muuten saa kun ryyppäämällä. Olenko minä absolutisti opiskelijana siis ihan toivoton tapaus?
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";24535027]Ymmärrän kyllä tuon verkoistoitumisen pointin, mutta on se aika sääli, jos ei työpaikkoja ja suhteita enää muuten saa kun ryyppäämällä. Olenko minä absolutisti opiskelijana siis ihan toivoton tapaus?[/QUOTE]
Ei ole pakko ryypätä. Voi porukassa viettää iltaa limun tai tuoremehun voimallakin. Tosiasia on, että ihmisen persoonallisuus tulee paremmin esiin vapaa-ajalla kuin työajalla. Koulutus ja työkokemus on luettavissa todistuksistakin, mutta ihmisen luonne ja persoonallisuus ei papereista tule esiin. Työhaastattelutkin ovat lyhyitä ja useimmiten hakija niihin valmistautunut siten, että antaa mahdollisimman hyvän kuvan itsestään. Todellisuus voi kuitenkin olla jotain ihan muuta kuin mitä siitä lyhyestä hetkestä saa irti.
 
Bp
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24534896:
En minäkään ajattele liehittelyn vaikuttavan. Mutta jos yrityksessä tarvitaan tietynlaista työntekijää, puskaradio on yleensä helpoin tapa löytää sellainen. Jos kenenkään verkostoista ei sopivaa työntekijää löydy, sitten on joko laitettava paikka auki tai odoteltava aikaa parempaa.

Sinä et varmaankaan ole pienessä yrityksessä yrittäjänä, jos rekrytoit paljon uusia työntekijöitä? Mä joudun välillä lukermaan työhakemuksia oman työni ohella eli vapaa-aikanani ja prosessi vie aikaa, jos hakijoista ketään et tunne. Tällä hetkellä meillä on "koukku kiinni" yhdessä vanhassa tutussani...toivottavasti hän on halukas vaihtamaan työpaikkaa :)
En pienessä en. Tadon "uutta verta" kentälle ja se tietty vaatii hakijoiltakin paljon... teen silti oman ideologiani kautta työtäni, jos vaan voin...
 
Keittiönoita
En pienessä en. Tadon "uutta verta" kentälle ja se tietty vaatii hakijoiltakin paljon... teen silti oman ideologiani kautta työtäni, jos vaan voin...
Tottakai eri työtehtävät vaativat erilaisia asioita. Meillä taas ei kaivata uutta verta kentälle vaan työntekijä, joka sekä hallitsee hommat että sopii meidän tiimiimme. Ja näistä tuo jälkimmäinen on tärkeämpi asia, koska hommathan kyllä oppii lähes jokainen.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24535076:
Ei ole pakko ryypätä. Voi porukassa viettää iltaa limun tai tuoremehun voimallakin. Tosiasia on, että ihmisen persoonallisuus tulee paremmin esiin vapaa-ajalla kuin työajalla. Koulutus ja työkokemus on luettavissa todistuksistakin, mutta ihmisen luonne ja persoonallisuus ei papereista tule esiin. Työhaastattelutkin ovat lyhyitä ja useimmiten hakija niihin valmistautunut siten, että antaa mahdollisimman hyvän kuvan itsestään. Todellisuus voi kuitenkin olla jotain ihan muuta kuin mitä siitä lyhyestä hetkestä saa irti.
Tottahan tämä on. Mutta kyllä Suomessa varsinkin se opiskeluelämä on niin alkoholi keskeistä, että ei sitä hyvällä katsota, jos joku joukossa ei juo. Ja toisaalta en tiedä kuinka tärkeitä ne opiskeluaikana luodut kontaktit tulevat minulle olemaan, kun en kuitenkaan jää Suomeen asumaan. Tietysti niitä kontakteja on hyvä olla siellä muissakin maissa, mutta tarkoitan, että jos jää pieneen maahan niin tietysti se on tärkeämpää. Jos tästä nyt vaikka Amerikkaan lähtee töitä etsimään niin aika pieni todennäköisyys, että se rekrytoija onkin entinen opiskelukaveri.
 
opiskelee
saan opintotukea 299e/kk ja lisäksi asumistukea 200e/kk. opintotuesta menee vero, jäljelle siitä jää 269e. elikkä yhteensä siis 469e/kk. mulla on paska ja pieni kämppä, halvin minkä voi saada tästä kaupungista, vuokra 382e/kk sisältäen veden. sähkölasku n. 50e tulee kahden kuukauden välein. mulla jää siis joka toinen kuukausi käteen rahaa n. 85e ja joka toinen kuukausi n. 35e. tästä pitäis maksaa ruoat, kännykkä- ja nettilasku yms. kerropa ap mulle et millä helvetillä ton rahan kanssa eletään vaikka ei ryyppäis yhtäkään kertaa kuussa ja kun töitäkään ei saa sun mielestä tehdä.
 
"höpönhöpö"
Joo joo.. vaan ei kelpaa niille duunitkaan... siivousta ja tiskausta oli tarjolla Helsingissä, kovaa ja rankkaa, mutta palkattua työtä. Ei kelpaa ei, suomalaisille, virolaiset on onnellisia siististä sisätyöstä, josta maksetaan heille hyvin!
en usko. nuoret ne kansoittavat hesenkin tiskit, huonosti palkattua ja rankkaa seisoskelua. Nuoret ovat henkensä kaupalla siwoissa töissä, nuoret tekevät puhelinmyyntityötä, josta tuskin saa edes palkkaa.

Joten älä valehtele. Jos palkan olisit maksanut niin siellä olisi pitkä jono nuoria. Mutta kun ette maksaneet kuitenkaan, varmaan olisi ollut työpaikka, jossa palkkaa ei makseta tai sillä ei elä.
 
o-piskelija
Ap, mee sä vaan lähihoitajaks tai siivoojaksi, juurihan sanoit, että niitä töitä on pilvin pimein tarjolla. Mene tekemään, niin ei tarvii itkeä, että me opiskelijat viedään sun työt.
 
"oukkidoukki"
[QUOTE="aapee";24534607]Minusta väen ei pitäisi kouluttautua liikaa. Ei kaikista voi tulla pomoja, tarvitaan myös tekevää osapuolta. Ei siitä mitään tulisi jos olisi vaan pelkkä johtoporras.

Esim siivoojien paikat ei kelpaa kellekään, ja lähihoitajapaikkojan löytyy pilvinpimein.[/QUOTE]

ok. Eli tämän jutun pointti oli kadehtia paremmin koulutettuja.
 
"aapee"
Ap, mee sä vaan lähihoitajaks tai siivoojaksi, juurihan sanoit, että niitä töitä on pilvin pimein tarjolla. Mene tekemään, niin ei tarvii itkeä, että me opiskelijat viedään sun työt.
Olen tradenomi, mutta teen öisin töitä huoltoaseman siivoojana/tiskaanajana. Eli teidän logiikalla olisin nyt vaikka mikä pomo, jos en olisi absolutisti...
 
[QUOTE="vieras";24535027]Ymmärrän kyllä tuon verkoistoitumisen pointin, mutta on se aika sääli, jos ei työpaikkoja ja suhteita enää muuten saa kun ryyppäämällä. Olenko minä absolutisti opiskelijana siis ihan toivoton tapaus?[/QUOTE]
Mikään ei ole niin ylihypetettyä paskaa kuin verkostoituminen. Työnhaussa se kyllä voi auttaa, että tuntee jonkun suosittelijan firmasta, mutta esim. kukaan ei kyllä tee sinulle jotain IT-projektia tappiolla kilpailijoita halvemmalla vain sen takia, että olitte samalla luokalla muutama vuosi sitten. Ihan sama vaikka olisitte ryypänneet viikon putkeen yhdessä.

Kyllä minäkin dokasin opiskeluaikoina, mutta en minä sille mitään tekosyitä jostain verkostoitumisesta kehitellyt. Se oli ihan rehellistä hauskanpitoa, enkä todellakaan märissyt rahan puutteesta. Lukukausimaksutonta koulutusta, valtio vielä lykkää rahaa kouraan siitä hyvästä että ylipäänsä kouluun menee.. Hyvästi varjelkoon, että joku kehtaa vielä valittaa.
 
"vieras"
Mikään ei ole niin ylihypetettyä paskaa kuin verkostoituminen. Työnhaussa se kyllä voi auttaa, että tuntee jonkun suosittelijan firmasta, mutta esim. kukaan ei kyllä tee sinulle jotain IT-projektia tappiolla kilpailijoita halvemmalla vain sen takia, että olitte samalla luokalla muutama vuosi sitten. Ihan sama vaikka olisitte ryypänneet viikon putkeen yhdessä.

Kyllä minäkin dokasin opiskeluaikoina, mutta en minä sille mitään tekosyitä jostain verkostoitumisesta kehitellyt. Se oli ihan rehellistä hauskanpitoa, enkä todellakaan märissyt rahan puutteesta. Lukukausimaksutonta koulutusta, valtio vielä lykkää rahaa kouraan siitä hyvästä että ylipäänsä kouluun menee.. Hyvästi varjelkoon, että joku kehtaa vielä valittaa.
Oi, ihana kuulla tämä sun suusta kun pidän sua niin fiksuna tyyppinä :D Ja joo, jos palataan itse asiaan niin minäkään en opiskelijana ymmärrä tuota valittamista. Musta on aivan mahtavaa, että meillä ei ole pelkästään ilmainen koulutus vaan siitä vielä maksetaan!
 
[QUOTE="aapee";24535367]Ei, vaan herättää ihmisiä todellisuuteen.[/QUOTE]

Elämme kyllä ihan eri todellisuudessa. Minun maailmassani opiskelijat eivät ryyppää joka viikonloppu, jos ryyppäävät ollenkaan. Eivätkä suinkaan käy baareissa jatkuvasti. Absolutistia tai "parin ottajaa" ei myöskään katsota kieroon.

Kovimmat baarissa ramppaajat on 18-kesäisiä vanhempiensa luona asuvia nuoria, joilla on täysi oikeus käydä baarireissunsa kokeilemassa.

Jos sinulla oli taas tarkoitus ruotia jotenkin syvällisemmin nykyajan opiskelua ja työllistymistilannetta niin marina opiskelijoiden juopottelusta ei ole ehkä se paras tapa aloittaa.
 
"vieras"
Jos opiskelija valittaa rahanpuutetta, hän on joko

A. Tyhmä
B. Laiska
C. Hankkiutunut väärässä elämäntilanteessa paksuksi, katso kohta A.
Heh. Saattaapi olla tottakin :D Ei opiskeluaikana valitettu rahapulaa, koska se oli kaikilla. ja viimeistään siinä vaiheessa, kun piti päästä matkustamaan, oli pakko tehdä töitä. Juhlia nyt voi vaikka vesilasi kourassa tai opm.
 
"Kifa"
Itse en ensinnäkään opiskeluaikana bilettänyt viikonloppuisin vaan viikolla. Arki-iltoina baareissa on halvempaa ja viikonlopuksi mentiin kotiin syömään äitin ruokia jotta omat pennoset säästyisivät. Viikollakaan en käynyt yleensä baarissa vaan jo aiemmin mainituissa opiskelijakemuissa joissa lipun hinnalla sai lautasellisen jotain halpaa ruokaa ja muutaman mukillisen mehukattiboolia. Lisäksi sitten pari omakustanteista olutta ihan lähimmästä K-kaupasta, enempään ei ollut varaa eikä tarvinnutkaan. Jos ei ollut rahaa niihin pariinkaan olueen niin sitten täytettin mukia vesihanasta, ei sitä kukaan kummeksunut ja ihan kivaa oli selvinkin päin. Baarissa käytiin lähinnä silloin kun siellä oli jokin erikoinen opiskelija-ilta ja silloin otettiin pohjat etkoilla jonkun luona, baarissa juotiin ehkä yksi (alehintainen) olut ja loppuillasta taas siirryttiin jatkoille jonkun luokse halvempien juomien ääreen.

Jokin aika sitten tuli mietittyä miten nykyään tulee niin helposti krapula kun opiskeluaikana pystyi ihan sujuvasti menemään tenttiin bileillan jälkeen ja saamaan vielä hyvän arvosanankin. Kun asiaa tarkemmin ajattelee niin eihän meillä koskaan ollut varaa juoda paljoa, boolikin tehtiin laimeaksi jotta sitä riittäisi isommalle porukalle ja loppuillasta sitä lantrattiin aina vaan enemmän (muistan jonkun kokeneemman opiskelijan joskus ohjeistaneen että alkumaljan pitää aina olla väkevää että saadaan bileet hyvin käyntiin, sitten joka satsiin enemmän vettä kuin edelliseen jotta saadaan loppuillasta ne viimeisetkin lörppähuulet suht hyvässä kunnossa ulos ovesta).
 

Yhteistyössä