Onko meidän kuukaus budjetti pieni vai keskiluokkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entiedäite
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

entiedäite

Vieras
Laskin tulomme ja menomme yhteensä, että mitä menee rahaa pakollisiin juttuihin (yhtiövastike+laina+puhelin laskut,salikortti, yms) ja näihin ns. asumismenoihin ilman ruokaa menee meiltä miehen kanssa puoliksi siis 1690e.
meille jää kuukaudessa käyttö rahaa ( ruokaan, vaatteisiin, bensaan, matkalippuihin yms)
suunnilleen 1760eur/ kk yhteensä.

Perhe koko on 2 aikuista ja yksi taapero.

Miltä budjettimme kuulostaa? Ollaan haaveiltu myös toisesta lapsesta...

Mitä teidän käteen jää rahaa pakollisten (asumiskustannusten) jälkeen?

En osaa yhtään arvioida onko tuo meidän jäämämme raha paljon vai vähän? Pärjätty ollaan...

Lainan ja yhtiövastikkeen jälkeen meillä jää 3000-4000€, tulot vaihtelee kuukausittain sen mukaan paljonko jaksan tehdä extratunteja.

Ollaan vuosien varrella oltu erilaisissa taloudellississa tilanteissa ja aina pärjätty, se on ihan totta että tulojen kasvaessa myös menot kasvavat ja sitä aina sovittaa elämänsä siihen mihinkä on varaa.

:O

Meillä jää pakollisten menojen (joihin ei tod. kuulu salikortit tms) jälkeen n. 400e. Sillä saa ruoan, jos vaan vähän laskee ja suunnittelee. Perheeseen kuuluu 2 aikuista ja 2 lasta (1v8kk ja 3v2kk).

ite haluisin kuulla mitä jengille jää rahaa ( siis miehen + naisen rahat yhteensä ) asumismenojen jälkeen? Eli se raha, jolla ostat ruoat, vaatteet, huvitukset jne..

Ei meillä nyt sentää mitää 4000 käteen jää, toi on mun mielestä jo tosi tosi paljon.

kuulostaa että teillä jaa aika paljon rahaa käteen, mutta niinhän se on että jos rahaa on niin kyllä sitä menemään saa (:

Me ollaan keskituloisia.
Olen tehnyt viimeisen vuoden todella paljon töitä koska mies sai kenkää ja opiskelee nyt uutta ammattia, tekee sivussa kyllä osa-aikatöitä.
Saan toki aika kovaa palkkaa mutta teen siis huomattavasti enemmän tunteja ja pyhiä kuin normi palkansaaja. Mutta niin se vaan on paiskittava töitä kun on ottanut isot asuntolainat jne.

jää asumiskustannusten jälkeen noin 2000. Lapsia 2. Autot vie paljon rahaa, mutta molemmilla pitkä työmatka ja ei julkisia. Säästöön jää joka kuukausi jonkin verran, mutta taloudenpidossa olis kyllä nipistämistä. Hintoja ei hirveästi katsella.

Nyt kotona ollessa käteen on jäänyt joinakin kuukausina 200 euroakin. Muutaman kerran olen katunut kotiin jäämistä tai oikeastaan aika montakin kertaa. Onneksi parin kuukauden päästä töihin. Sitten käyttörahaa ruokaan, bensaan ja muihin laskuihin (joita ei tule kuukausittain esim. sähkö) yms. jää ehkä 1100 euroa ja voi vitsi, kun se on ruhtinaallista näiden kuukausien jälkeen. Minä ja viisi lasta.

Olen tehnyt viimeisen vuoden todella paljon töitä QUOTE]

Miekin olisin kiinnostunut tietämään missä voisi tehdä ns. niin paljon töitä kuin vain pystyy? Onko peruspalkka kuinka mukava?
Olen terveyhuoltoalalla, en lääkäri. En halua tarkentaa.
Teen töitä toiminimellä sekä yksityisille, on helpompi neuvotella parempi palkka suoraan lääkärin/kirurgin kanssa kuin ison organisaation. Ennen tein keikkaa vaikka ja minne mutta nyt on vakiintunut kolme paikkaa jossa vakivuorot arkisin ja epäsäännöllisesti vkonloput ja muut pyhät.

Tuntipalkka on 22-25€/h+lisät, sunnuntaisin oon aina töissä jos vaan saan napattua vuoron mutta ei mulla käteen jää yksin tota neljää tonnia asumisen jälkeen vaan myös mies ansaitsee osansa ja laskin tohon myös lapsilisät.

hmm.. voisiko siis päätellä että ollaan siis ns. keskituloisia?

Oon aatellut että haluaisin elää niin, että ei tartte joka asiaa nipistellä, mutta ei törsätä turhia. säästäisin mielelläni niin paljon kun mahdollista, joten olen miettinyt missä kaikessa voisi tinkiä. Olen huomannut että kaupassa ostamalla sen vähän halvemman, mutta saman tuotteen, on laskussa aika suuriakin eroja. Me syödään hyvin, törsätään ruokaan välillä liikaakin rahaa (ostetaan hinnakasta lihaa jne). Oon aatellut että voitas koittaa pienentää noita ruoka ostoksia ihan sillä, että ostetaan se halvempi vaihtoehto. Vaikka hinnat tuntuu kaupassa pieniltä ( siis 40-60 sentin hintaero), on se kuitenkin kokonaisuudessaan kauppalaskussa aika iso kun ostaa paljon.

Salikortista en luovu, se on se mun ainoa harrastus, joten kun siihen kuitenkin on varaa ollut, sen pidän. Mutta oon huomannut sen itekkin että mitä enempi on rahaa, sitä enemmän sitä kuluu ja se on aika hanurista. Haluisin ottaa niskasta kiinni meidän perhettä ja alkaa oikeasti miettiä, mikä ostos on turha ja mikä ei.

Kaipa se budjetti sit keskiluokkaa on. Meillä jää asumismenojen (laina ja vastike) jälkeen palkoista sekä lapsilisästä käteen n. 2500 euroa. Tällä hetkellä asumismenot on meidän vakituisista menoista (ruuat, vaatteet, sähkö, vesi, päivähoitomaksu jne. joita en laskenut tuohon) vain vähän reilu puolet. Käteen jää meille siis yhteensä n. 3500 euroa josta voisi sanoa 2000 euroa menevän ihan pakollisiin menoihin. Tämän matematiikan mukaan molemmille jäisi siis n. 700 euroa kuussa ylimääräisiin vaateostoksiin ja muihin menoihin. Laitetaan molemmat jokunen satanen kuussa säästöön, mutta häpeän myöntää, että melkein kaikki muu vaan häviää johonkin. Yritän nyt talven aikana tsempata säästämisessä edelleen.

Ja me ollaan siis keskituloisten alakastia: tienataan just niin paljon että joudutaan maksamaan esim. täydet päivähoito- ym. maksut, mutta kukaan ei todellakaan kdehdi meidän tuloja. ;)

Yhteistyössä