TAMPONEISTA KYSYMYKSIÄ, ja mielellään asiallisesti vaikka ihan hassuja kyselen.. häpeän..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tietämätön"

Vieras
Eli saa nauraa.. Olen kohta nelikymppinen nainen, enkä ole koskaan kokeillut tamponeja.
Nyt päätin kokeilla..Mutta heräsi muutama kysymys.

Eli miksi tuntuu että se tamponi kokoajan valuu ulos, eikä muka pysyisi sisällä? Okei, olen varmaan löysä joo, mutta voiko se oikeesti vaikuttaa?
Toisekseen, voiko tuon kanssa käydä pissalla tai kakalla ihan normaalisti, vai vaihdatteko joka kerta kun käytte vessassa?
Mistä kummasta tiedän, koska se kannattaa vaihtaa, tietenkin jos yli vuotaa, mutta noin niinku muuten?

Ja miksi se pahvi ei meinaa mennä sen toisen pahvin päälle siinä tampnissa, vaan tuntuu ettei siitä tule yhtää mitään kun yritän niitä pahveja painaa yhteen (siis siinä ennenku sen pahvin ottaa sieltä pois)..
Äh tulipa vaikeesti ja naurattekin varmaan, mutta tällasta pohdin..

[QUOTE="Tietämätön";24512457]
Eli miksi tuntuu että se tamponi kokoajan valuu ulos, eikä muka pysyisi sisällä? Okei, olen varmaan löysä joo, mutta voiko se oikeesti vaikuttaa?
Toisekseen, voiko tuon kanssa käydä pissalla tai kakalla ihan normaalisti, vai vaihdatteko joka kerta kun käytte vessassa?
Mistä kummasta tiedän, koska se kannattaa vaihtaa, tietenkin jos yli vuotaa, mutta noin niinku muuten?

Ja miksi se pahvi ei meinaa mennä sen toisen pahvin päälle siinä tampnissa, vaan tuntuu ettei siitä tule yhtää mitään kun yritän niitä pahveja painaa yhteen (siis siinä ennenku sen pahvin ottaa sieltä pois)..
Äh tulipa vaikeesti ja naurattekin varmaan, mutta tällasta pohdin..[/QUOTE]

Oletko laittanut sen tarpeeksi syvälle? Tamponin ei pitäisi tuntua ollenkaan kun se on oikealla kohdalla. Tosin kai löysyys voi vaikuttaa...

Riippuu ihan tamponin imukyvystä menkkojen runsaudesta miten usein kannattaa vaihtaa. Itse vaihdan 3-8 tunnin välein. Opit sen tietämään, kun parit menkat käytät.

Neljä alakutta synnyttänyt ja viidennen sektiolla, aina käyttänyt tamponeita, kun vielä tarvitsin ja hyvin pysyivät. Tykkäsin eniten OB:stä, ne sai hyvin paikoilleen, turpoavat leveyssuuntaan.
Siteitä en ole käyttänyt, kuin ennen jälkitarkastusta.

Sulla ei ole se tarpeeksi syvällä. Ne pahvi on välillä vähän hankalia, kannattaa joko työntää niitä pikkaisen jo etukäteen tai sitten ihan sormin asettaa se tampooni. Ihan normaalisti voi käydä vessassa tampoonin kanssa, en vaihda joka vesskäynnillä, varsinkaan menkkojen viimeisinä päivinä.

Jos käytät Tampaxia, jossa on kaksiosainen asetin, tee seuraavasti:
asetin ollessa "auki" (pisimmässä asennossaan) ota kiinni aivan tamponin puoleisen asetin juuresta ja työnnä asetin tamponipää niin syvälle kuin saat. Pidä paikallaan, ja toisella kädellä työnnä sisäasetti pohjaan. Ota asetti varovasti ulos - tamponin ei pitäisi tuntua lainkaan. Jos tuntuu, on todennäköisesti liian alhaalla.

Voit käydä vessatarpeillasi vaihtamatta tamponia. Joskus ulosteen ponnistaminen liikuttaa myös tamponia niin, että sen vaihtaminen tuleekin tarpeelliseksi (koska alkaa taas ns. tuntua).

Vaihtoväli on suunnilleen sama kuin terveyssiteissä, eli sen mukaan toimi. Huomaat pian, voitko pidentää tai pitääkö sinun lyhentää vaihtoväliä. POIKKEUKSENA: älä koskaan käytä tamponia yli yön. Ja jos sinut yllättää äkillinen, itsellesi epätyypillinen voimakas päänsärky, poista tamponi ja ota yhteyttä lääkäriisi.

Tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vain aiemmin huonosti esitettyjä asioita.

asetin ollessa "auki" (pisimmässä asennossaan) ota kiinni aivan tamponin puoleisen asetin juuresta ja työnnä asetin tamponipää niin syvälle kuin saat. Pidä paikallaan, ja toisella kädellä työnnä sisäasetti pohjaan. Ota asetti varovasti ulos - tamponin ei pitäisi tuntua lainkaan. Jos tuntuu, on todennäköisesti liian alhaalla.

Voit käydä vessatarpeillasi vaihtamatta tamponia. Joskus ulosteen ponnistaminen liikuttaa myös tamponia niin, että sen vaihtaminen tuleekin tarpeelliseksi (koska alkaa taas ns. tuntua).

Vaihtoväli on suunnilleen sama kuin terveyssiteissä, eli sen mukaan toimi. Huomaat pian, voitko pidentää tai pitääkö sinun lyhentää vaihtoväliä. POIKKEUKSENA: älä koskaan käytä tamponia yli yön. Ja jos sinut yllättää äkillinen, itsellesi epätyypillinen voimakas päänsärky, poista tamponi ja ota yhteyttä lääkäriisi.

Jaa, mä olen kyllä 10 vuotta käyttänyt tamponeja yön yli.

Mä käytän pelkkiä tamponeja ja ainakin omalla kohdalla tullut siihen tulokseen, että Tampax compactit sopivat kaikkein parhaiten. Niissä on se asetin liukkaampi ja ne asettimen osat liukuvat paremmin myös toistensa lomaan. Se koko asetin täytyy työntää tarpeeksi syvälle ennen kuin alat työntää sitä sisempää osaa sisälle päin.

Itse vaihdan tamponin aina vessakäynnin yhteydessä. Runsaampina vuotopäivinä voin vaihtaa parin kolmen tunnin välein, niukempina päivinä ehkä kuuden tunnin välein tai vessakäynnin yhteydessä.

jos tampooni ei mene tarpeeksi syvälle, tuntuu kuin se valuisi ulos, eli hankaa emättimen suulla. jos on kuiva emätin se on vaikeampi saada syvälle ja pahvit jumittaa kuten kuvailit. auttaisiko jos vähän rasvaa tai liukastetta laittaisi pahvin päälle?
ulostuskäynnin yhteydessä saatan vaihtaa, jos naru menee ulosteeseen. muuten vaihtovälin oppii tuntemaan käytössä, jos tampooni ei ole tarpeeksi täynnä vaan kuiva tuntuu sitä inhottavalta vetääkin ulos, että mieluummin odottaa että täyttyy tarpeeksi.
ai niin, yksi kaveri sanoi kerran synnytettyään muutaman lapsen että sen jälkeen ei käyttänyt enää tamponia kun tuntui ettei se vain "istu" emättimeen ja tuntuu häiritsevältä.

Siinä on sen jonkun ihme bakteerin vaara, en nyt muista kirjanlyhennettä. Niin sitä ei siksi suositella käytettäväksi yön yli tai missään nimessä yli 8tuntia (siis samaa tamponia).

[QUOTE="vieras";24512608]Jaa, mä olen kyllä 10 vuotta käyttänyt tamponeja yön yli.[/QUOTE]

Kuin myös. Runsaampina vuotopäivinä mulla on pikkuhousunsuoja varoiksi yöllä.

Laita se tarpeeksi syvälle, niin ei tunnu valuvan pois. Mä en noita asettimellisia tamponeja ymmärrä ollenkaan, jos sellaisia tarkoitat noilla pahveilla - ihan normaalit olen todennut kaikkein kätevimmiksi, ihan sormin ne saa sisään kaikkein kätevimmin :)

[QUOTE="vieras";24512680]Peesi. Kätevää, kun ei tarvitse siteiden kanssa pelleillä.[/QUOTE]

Ja mä en tykkää siitä hulahduksen tunteesta, mikä siteitä käyttäessä tulee, kun tavaraa tulee ulos :x. Tulee sellainen olo, että pissinkö juuri housuihini...

Itse käytän tamponia tosi harvoin, koska en saa sitä riittävän syvälle. Tuntuu että emätin tekee jonkun mutkan, ja tamponi pysähtyy siihen. Mitä teen väärin? Lisäksi se valuu jos käyn isommalla hädällä, johtuen varmaan juuri siitä ettei mene tarpeeksi syvälle.

kuukautiskuppia saa käyttää enintään 12 tuntia. se on valmistettu silikonista ja ei tunnu oikein asetettuna ja oikean kokoisena emättimessä miltään, tai niin olen kupin käyttäjien viesteistä lukenut. olen itse ajatellut hankkia sellaisen, luultavasti luneten (ainoa suomalainen merkki) .
lisää tietoa löytyy kuukuppikunnan sivuilta, kannattaa käydä katsomassa jos kiinnostaa! :)

Itse olen aina käyttänyt tamponia myös yöllä (ainakin kun vuoto on runsaimmillaan) muuten tulee kaikki yli... Josus tulee vaikka on tamponi+yöside... En kyllä nukukkaan kun noin 7 tuntia yössä.

Mitä jos tamppooni valuu alas päin eikä se mene syvemmälle jos sitä työntää syvemmälle se sattuu? mistä johtuu

Yhteistyössä