Rottweiler ihmisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mieheni on jo kauan ollut ihastunut rottiksiin, ja olen tässä viime aikoina itsekin aikalailla rakastunut rotuun. Olen tuon rodun alussa tyrmännyt kokonaan, koska meillä on ennestään kaksi pientä koiraa (chihu).

Meillä on omakotitalo maalla ja vähän pihaa missä koirilla tilaa juosta vapaana. Eli tilaa meillä rottikselle olisi. Ulkoilumahdollisuudetkin on hyvät täällä. Haluaisinkin jonkun ison koiran luomaan turvallisuudentunnetta, koska joudun olemaan paljon yksin kotona iltaisin ja öisin täällä korvessa. Tokikaan emme ole koirasta tarkoituksella kasvattamassa agressiivista, mutta vahtikoira joka on hamsteria isompi sopisi tarpeisiin. ;)

Olisin hyvin kiinnostunut aloittamaan mahdollisesti agilityharrastuksen koiran kanssa, ehkäpä myös tokoa kokeilla. Sopiiko nämä lajit rottikselle? Koirakoulussa tulemme joka tapauksessa käymään pennusta saakka, niinkuin muidenkin koirien kanssa olen tehnyt.

Mutta onko rottweiler ja chihuahua ihan tuhoontuomittu yhdistelmä? Kotimme on siitä hyvä että voimme järjestää koirille omat tilat, esim. kun lähdemme pois kotoa niin varmuuden vuoksi jättäisin chihut aina yläkertaan ja rottiksen alas. Valvotusti toki saavat olla yhdessä. Meidän chihut on tunnestusti pieniä mutta pelottomia.

Olen lukenut rottweileryhdistyksen sivuilta tietoa rodusta, mutta olisi kiva kuulla myös omistajien ja kasvattajien kokemuksia ja neuvoja! Jos jollakulla olisi ehdottaa jotain muuta rotua niin niistäkin olisi kiva kuulla!

No miksei ko rotu teille sopisi, agilityyn ei välttämättä kaikki ko rodun edustajat sovi, mutta aina kannattaa kokeilla (lähinnä siis rakenteen perusteella).

Voin sanoa, että meillä täällä nötköttää tuommoinen vanhus joka ihan suvereenisti leikkii myös toisten urosten kanssa, jopa niiden cihujen ;)

Tokihan se pentuna jo oppii toisiin koiriin, vaikkakin pentuaikana lienee syytä olla tarkkana, ettei höslämisellään tallo sirompia alleen.

Missään nimessä en suosittele ottamaan ko rotua ja lähtemään soitellen sotaan, vaan oikeasti panostamaan koiran koulutukseen ja käytökseen.

Paljon on myös erilinjaisia kasvattajia, toisilla puhtaasti työlinjaisia koiria (joita en muuten itse suosi ollenkaan) ja toisilla itten täysin sohvaperunoita, jotakin siltä väliltä, niin rueaa löytymään ihan kivan oloisia ja tavalliseen perheeseen käypiä, eli siis sellaiseen kotiin, missä ei välttis olla niin palveluskoirahenkisiä, että juostaan pitkin ryteikköjä useampia kertoja viikossa.

Aina on syytä saada nähdä myös pentujen emo, oli rotu mikä tahansa, emo nimittäin aikas tehokkaasti vaikuttaa pentujen luonteeseen ennen luovutusikää.

Tokikaan ei mitään koiraa pidä ottaa pelkästään sen ulkoisen habituksen vuoksi, vaan valinta pitäisi tehdä sen mukaan mikä on koiran luonne suhteutettuna siihen mitä itse haluaa, ja ennen kaikkea mihin kykenee.

Rottis on mahtava rotu oikeissa käsissä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;24510158:
No miksei ko rotu teille sopisi, agilityyn ei välttämättä kaikki ko rodun edustajat sovi, mutta aina kannattaa kokeilla (lähinnä siis rakenteen perusteella).

Voin sanoa, että meillä täällä nötköttää tuommoinen vanhus joka ihan suvereenisti leikkii myös toisten urosten kanssa, jopa niiden cihujen ;)

Tokihan se pentuna jo oppii toisiin koiriin, vaikkakin pentuaikana lienee syytä olla tarkkana, ettei höslämisellään tallo sirompia alleen.

Missään nimessä en suosittele ottamaan ko rotua ja lähtemään soitellen sotaan, vaan oikeasti panostamaan koiran koulutukseen ja käytökseen.

Paljon on myös erilinjaisia kasvattajia, toisilla puhtaasti työlinjaisia koiria (joita en muuten itse suosi ollenkaan) ja toisilla itten täysin sohvaperunoita, jotakin siltä väliltä, niin rueaa löytymään ihan kivan oloisia ja tavalliseen perheeseen käypiä, eli siis sellaiseen kotiin, missä ei välttis olla niin palveluskoirahenkisiä, että juostaan pitkin ryteikköjä useampia kertoja viikossa.

Aina on syytä saada nähdä myös pentujen emo, oli rotu mikä tahansa, emo nimittäin aikas tehokkaasti vaikuttaa pentujen luonteeseen ennen luovutusikää.

Tokikaan ei mitään koira pidä ottaa pelkästään sen ulkoisen habituksen vuoksi, vaan valinta pitäisi tehdä sen mukaan mikä on koiran luonne suhteutettuna siihen mitä itse haluaa, ja ennen kaikkea mihin kykenee.

Rottis on mahtava rotu oikeissa käsissä.

Kiitos vastauksesta!

Lähinnä juuri mietin rottiksen ja chihujen kokoeroa, en ensimmäisenä tokikaan ajattele että rottis verenhimoisena tappaisi meidän chihut, mutta leikkiessään saattaa vahingossa olla liian raju.

Koiran koulutukseen olen aina panostanut parhaani mukaan, oli se sitten chihu tai mikä vaan. Meillä on aiemmin ollut vain chihuja, tipsuja ja papilloneja, joten rottis on meille siinä mielessä uusi tuttavuus vaikka koirataustaa on.

Kunnon kasvattajan löytäminen varmaan veisikin aikaa. Koiralta toivoisin juurikin mainitsemaani vahtimisviettiä, silti pohjimmiltaan ystävällinen, ja että sen kanssa voisi harrastaa agilityä tai tokoa, ehkäpä homma kaatuu siihen jos rotu ei sovi.

meillä rottis narttu, ei mikään vahti koira ole.. :D mamman seläntaa piiloon juoksee kun auto pihaan tulee ja pimeetäkin pelkää.. :D tokossa kannattaa käydä.. itse oon tyytyväinen valintaan, ihanan lapsirakas koira on.. :) koulutukseen on kyllä saanu panostaa enemmän kun tuon sekarotusen kaverin kanssa. niin pitkään kun ne chihut ei kiusaa pentu aikana paljoo ni en uskos ett mitään ongelmia tulee vaikka koko ero on huima.

Meillä on rottweiler narttu, ja aivan upea koira onkin.
Kuulostaa siltä, että voisi olla oikea koira teillekin. Itse myös suosittelen tutustumaan tarkasti kasvattajiin, niitä kun löytyy joka lähtöön.
Kannattaa ottaa sellainen vähän kevyempirakenteinen koira, jos agilityä haluaa harrastaa
Jos oikein kunnianhimoinen sen suhteen olet, niin silloin rotu ei kyllä ole paras mahdollinen.
Minuakin vähän huolestuttaa chihujen kanssa pentuiässä, puolen vuoden ikäisellä rottweilerilla kun alkaa jo olemaan aika paljon kokoa ja vähän järkeä... Mutta jos tosiaan koiria ei valvomatta jätetä keskenään, niin eiköhän siitäkin selvitä.
Meillä tuo narttu on saanut ihan normaalin kasvstuksen, ja jossain koirakouluissa ollaan käyty, eli ihan samat asiat tehty, kun minkä tahansa koiran kanssa pitäisi tehdä.
Ihana koira, mielestäni helposti koulutettava ja nopea oppimaan. Jämäkkä pitää kuitenkin olla. Jos koiran kanssa alkaa yhtään lepsuilemaan, niin se rupeaa kyllä heti testaamaan paikkaansa. Mutta niin ne chihutkin kai tekee.

[QUOTE="vieras";24510222]Mikäs siinä ellei lasten henki ole tärkeä.[/QUOTE]

Sanoinko jossain että meillä on lapsia? Terve ja koulutettu rottis on kyllä lapsirakas, laiminlyönti on sitten eri juttu (koiran kasvatuksen, hoidon, vahtimisen jne.).

Tutuillamme on 3 rottista eikä ne kyllä tee pahaa kärpäsellekkään. Maalaisjärkeä toki kannattaa käyttää, ei niitä nyt lasten käsiin tai leluiksi voi antaa.

meillä rottis narttu, ei mikään vahti koira ole.. :D mamman seläntaa piiloon juoksee kun auto pihaan tulee ja pimeetäkin pelkää.. :D tokossa kannattaa käydä.. itse oon tyytyväinen valintaan, ihanan lapsirakas koira on.. :) koulutukseen on kyllä saanu panostaa enemmän kun tuon sekarotusen kaverin kanssa. niin pitkään kun ne chihut ei kiusaa pentu aikana paljoo ni en uskos ett mitään ongelmia tulee vaikka koko ero on huima.

:D no sille ei sitten voi mitään. Eikä kai mulla oikeesti mitään hätää täällä ole pimeän keskellä, se isompi koira on vaan henkinen turva kun pimeälle lähdet lenkille kahden chihunkin kanssa.

Meidän chihut ei kyllä ole kiusaajia, ne rakastaa muita koiria kun vaan tutustuvat. Meille joskus hoitoon tulleet koirat ei ole joutuneet kiusauksen kohteeksi. Mutta täytyy pitää mielessä. Chihu on kyllä siinä mielessä kovapäinen että se pitää puolensa ja puolustaessaan esim. ruokaansa toiselta koiralta on oikea piru.

[QUOTE="alma";24510238]Meillä on rottweiler narttu, ja aivan upea koira onkin.
Kuulostaa siltä, että voisi olla oikea koira teillekin. Itse myös suosittelen tutustumaan tarkasti kasvattajiin, niitä kun löytyy joka lähtöön.
Kannattaa ottaa sellainen vähän kevyempirakenteinen koira, jos agilityä haluaa harrastaa
Jos oikein kunnianhimoinen sen suhteen olet, niin silloin rotu ei kyllä ole paras mahdollinen.
Minuakin vähän huolestuttaa chihujen kanssa pentuiässä, puolen vuoden ikäisellä rottweilerilla kun alkaa jo olemaan aika paljon kokoa ja vähän järkeä... Mutta jos tosiaan koiria ei valvomatta jätetä keskenään, niin eiköhän siitäkin selvitä.
Meillä tuo narttu on saanut ihan normaalin kasvstuksen, ja jossain koirakouluissa ollaan käyty, eli ihan samat asiat tehty, kun minkä tahansa koiran kanssa pitäisi tehdä.
Ihana koira, mielestäni helposti koulutettava ja nopea oppimaan. Jämäkkä pitää kuitenkin olla. Jos koiran kanssa alkaa yhtään lepsuilemaan, niin se rupeaa kyllä heti testaamaan paikkaansa. Mutta niin ne chihutkin kai tekee.[/QUOTE]

Hyvä vinkki koiranvalinnasta. En ole agitilityn tai tokon suhteen erityisen kunnianhimoinen, se olisi vaan minun ja koiranvälinen harrastus. Chihujen kanssa jonkun verran harrastelen agilityä.

Juu tekee, chihun koulutus on yllättävän vaikeaa. Tipsun kanssa ei tarvinnut ikinä tapella, chihut tarvitsee kunnon ja johdonmukaisen koulutuksen.

En ottaisi rotikkaa, jos meillä olisi chihuja. Tai jos voisin pitää koirat erillään, niin sitten joo, mutta muutoin en.

Meillä on ollut rotikka ja se oli ehkä maailman suloisian koira, mutta ison kokonsa ja astetta riehakkaamman luonteensa vuoksi se olisi kyllä leikkiessään listinyt pienen chihun.

Agilityä voi rotikan kanssa harrastaa, mutta ei se ole lajina paras mahdollinen vaihtoehto, sillä rotikan rakenne ei ole ko. lajiin paras mahdollinen. Kontaktiesteet ja hypyt ovat rotikan painoiselle ja rakenteiselle koiralle mielestäni vähän liikaa. Omani kanssa kyllä kävin aksaamassa, mutta vain leikkimielellä aivojumppaa ajatellen. Treeni oli siis HYVIN pienimuotoista, emmekä tehneet kontaktiesteitä.

Meidänkin rottis on ensinäkemältä sellainen kaikkea rakastava. Mutta pari kertaa on käynyt niin, että se on murissut illalla jollekin epäilyttävälle ihmiselle. Tilanteet on ollut selaisia, että olen itse pitänyt tyyppiä vähän "pelottavana". Uskon siis koiran reagoineen minun käytökseeni.
Kyllä ne lässykkäkoiratkin luultavasti tositilanteessa toimisivat.
Ja toisaalta, harvapa "rosmo" tulee testailemaan, millainen se rottis luonteeltaan on...

mutt kyllähän jo rottiksen ulkonäkö herkimmät säikyttää.. :) siihen mie ainakin oon uskonu täällä mehän keskellä.. :D

:D niin itsekin ajattelin, että lähinnä sen rottiksen olemassaolo hätistää epätoivotut kulkurit. Tuntemani rottikset kun on olleet myös aika äidin pullaposkia. Voipi olla että noi meidän chihutkin on kovempia vahtimaan, ne kun räkyttää kaiken ja kaikki ensin, kunnes toteavat vaarattomaksi.

En ottaisi rotikkaa, jos meillä olisi chihuja. Tai jos voisin pitää koirat erillään, niin sitten joo, mutta muutoin en.

Meillä on ollut rotikka ja se oli ehkä maailman suloisian koira, mutta ison kokonsa ja astetta riehakkaamman luonteensa vuoksi se olisi kyllä leikkiessään listinyt pienen chihun.

Agilityä voi rotikan kanssa harrastaa, mutta ei se ole lajina paras mahdollinen vaihtoehto, sillä rotikan rakenne ei ole ko. lajiin paras mahdollinen. Kontaktiesteet ja hypyt ovat rotikan painoiselle ja rakenteiselle koiralle mielestäni vähän liikaa. Omani kanssa kyllä kävin aksaamassa, mutta vain leikkimielellä aivojumppaa ajatellen. Treeni oli siis HYVIN pienimuotoista, emmekä tehneet kontaktiesteitä.

Entäs toko?

Toko sopii oikein hyvin rottikselle, onhan rottis pk-rotu. Pk-kokeissahan on myös 1m hyppyeste ja a-este. Muutama agilityn harrastajakin rottispiireistä löytyy.

Moni pelkää jo rottiksen ulkonäköä ja uskon, että se myös tarpeen tullen puolustaa.. onhan se puolustusviettinen koira. Tulee hyvin lapsiperheessä pientenkin lasten kanssa toimeen ja pärjää myös kissojen kanssa.. siis miksi ei myös chisujen kanssa :)

[QUOTE="vieras";24510251]Sanoinko jossain että meillä on lapsia? Terve ja koulutettu rottis on kyllä lapsirakas, laiminlyönti on sitten eri juttu (koiran kasvatuksen, hoidon, vahtimisen jne.).

Tutuillamme on 3 rottista eikä ne kyllä tee pahaa kärpäsellekkään. Maalaisjärkeä toki kannattaa käyttää, ei niitä nyt lasten käsiin tai leluiksi voi antaa.[/QUOTE]

Minä tiedän rottiksen joka kävi perheen äidin kimppuun tämän nukkuessa, ja myöhemmin samana päivänä perheen isän kimppuun. Koira lopetettiin ja ruumiinavauksessa ei löytynyt mitään syytä mikä olisi tuon selittänyt, täysin terve koira. Eikä ollut mikään kaltoin kohdeltu yksilö. Eli ei rotikat ehkä tee pahaa kärpäsellekään, mutta ihmiselle kylläkin! :D

Yhteistyössä