Isyyden tunnustaminen vuoden jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isä sittenkin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Isä sittenkin?

Vieras
Onko kenelläkään henk. koht. kokemuksia isyyden tunnustamisesta vuoden jälkeen?

Sain siis lapsen, mutta lapsen isää en tuntenut sen paremmin (ehkäisy petti) ja siksi isää ei ole lapsen papereissa. Nyt kuitenkin mies palasi kuvioihin ja haluaisi tunnustaa lapsen. Epäilyjä isyydestä ei ole kummankaan puolelta, joten meneekö tämä ihan nimet paperiin periaatteella? Vai vaativatko dna-testin? Kuulin että sen joutuisi itse maksamaan tässä vaiheessa.

Niin siis olen tietenkin saanut Kelasta elatustukea tämän kuluneen vuoden ajan. Pitäisikö hänen sitten maksaa ne takaisin vai ? Eipä tuo kylläkään hetkahtanut vaikka mainitsin asiasta, ilmeisesti hinku isäksi on kova :) Kerrankin näin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Isä sittenkin?;24497275:
Niin siis olen tietenkin saanut Kelasta elatustukea tämän kuluneen vuoden ajan. Pitäisikö hänen sitten maksaa ne takaisin vai ? Eipä tuo kylläkään hetkahtanut vaikka mainitsin asiasta, ilmeisesti hinku isäksi on kova :) Kerrankin näin :D

Ei todellakaan tarvitse miehen maksaa elatustukea siltä ajalta, kun hän ei ole isänä edes ollut. Vasta siitä hetkestä alkaa maksut pyörimään, kun isyys tunnustetaan.

Jos on 5 vuotta kulunut niin sitten joutuu maksamaan. Ihan menette lastenvalvojalle, hän esittää muutaman kysymyksen ja se siitä. Nimi paperiin. Mies maksaa elatusrahaa vasta kun nimi on paperissa.

Onko tästä jotain faktaa, vai onko tämä niitä samoja kaupunkilegendoja, kuin se, että jos et ole tunnustanut isyyttä 5 ikävuoteen mennessä, et voi sitä enää tunnustaa.

Onko tästä jotain faktaa, vai onko tämä niitä samoja kaupunkilegendoja, kuin se, että jos et ole tunnustanut isyyttä 5 ikävuoteen mennessä, et voi sitä enää tunnustaa.

Minulle on tämän sanonut ihan lastenvalvoja. Johtuu siitä, että mieli voi muuttua siinä ajassa.
Lapsen voi tunnustaa milloin vain jos vain haluaa. Esimerkiksi Turussa on tapaus jossa isä katosi kokonaan kun raskaus alkoi. Kun lapsi oli 12 vaati isä tutkintaa...asia hoidettiin ja lapsi sai isän...

Viimeksi muokattu:
Minulle on tämän sanonut ihan lastenvalvoja. Johtuu siitä, että mieli voi muuttua siinä ajassa.
Lapsen voi tunnustaa milloin vain jos vain haluaa. Esimerkiksi Turussa on tapaus jossa isä katosi kokonaan kun raskaus alkoi. Kun lapsi oli 12 vaati isä tutkintaa...asia hoidettiin ja lapsi sai isän...

Onko miten tuoretta tietoa? Kuulostaa ihan uskomattomalta. Jos nainen salaa isältä lapsen 5 vuoden ajan, niin isä saa lapsen tunnustettua 5 vuoden elarit niskaansa?!? Ei kyllä kuulosta reilulta.

Kyllä meillä isä sai/joutui maksamaan elarit lapsen syntymästä asti, kun testeissä ja sitten tunnustuksissa käytiin. Ja en ollut en ollut saanut kelasta mitään sitä ennen.

Onko miten tuoretta tietoa? Kuulostaa ihan uskomattomalta. Jos nainen salaa isältä lapsen 5 vuoden ajan, niin isä saa lapsen tunnustettua 5 vuoden elarit niskaansa?!? Ei kyllä kuulosta reilulta.

Ei hän niitä elareita saa...maksu tulee vasta kun lapsi tunnustetaan....siihen asti maksaa Kela. Eli ei voida periä kun siltä ajalta ei sisästä ollut tietoa. Näin tämä menee, on tähän asti mennyt. Isää ei voi vaatia maksamaan siitä mikä on jo maksettu. Toinen asia on jos jättää maksamatta kokonaan senkin jälkeen kun lapsi on tunnustettu.

Viimeksi muokattu:
? Häh. Meni ohi :D

Siis kun jos minulle syntyy lapsi ja vastustan isyyden tunnustamisen niin Kela maksaa minulle elatustuen. Minulla on viisi vuotta aikaa purkaa sopimus ja joko isä tunnustaa tai pyydän DNA tutkimuksen joka on siihen asti ilmainen. Isä maksaa elatusrahan siitä asti kun on sopimus allekirjoitettu. Toki kukaan ei kiellä isää maksamasta myös muilta ajoilta jos hän haluaa.
Lyhyesti. DNA tutkimus on lapselle ilmainen 5 ikävuoteen asti, sen jälkeen maksullinen. Isä ei joudu korvaamaan senttiäkään tuolta ajalta jos ei itse niin halua. Sen ajan kun isää ei ole niin elatustuen maksaa Kela.

Siis kun jos minulle syntyy lapsi ja vastustan isyyden tunnustamisen niin Kela maksaa minulle elatustuen. Minulla on viisi vuotta aikaa purkaa sopimus ja joko isä tunnustaa tai pyydän DNA tutkimuksen joka on siihen asti ilmainen. Isä maksaa elatusrahan siitä asti kun on sopimus allekirjoitettu. Toki kukaan ei kiellä isää maksamasta myös muilta ajoilta jos hän haluaa.
Lyhyesti. DNA tutkimus on lapselle ilmainen 5 ikävuoteen asti, sen jälkeen maksullinen. Isä ei joudu korvaamaan senttiäkään tuolta ajalta jos ei itse niin halua. Sen ajan kun isää ei ole niin elatustuen maksaa Kela.

Aaaah, no jooh.

Kysyttiin, että joutuuko isä maksamaan takautuvasti alarit siltä ajalta, kun häntä ei olla isäksi merkitty...ja ymmärsin että vastasit siihen, että JOUTUU, mikäli lapsi opn jo täyttänyt 5v. Ja tätä siis epäilin, sillä se ei olisi järin reilua.

Multa meni siis tuolta yhdestä kohtaa ihan tuo sun yksi lauseesi ohi, jonka vuoksi mä puhuin maasta ja sä kuusta :D

Aaaah, no jooh.

Kysyttiin, että joutuuko isä maksamaan takautuvasti alarit siltä ajalta, kun häntä ei olla isäksi merkitty...ja ymmärsin että vastasit siihen, että JOUTUU, mikäli lapsi opn jo täyttänyt 5v. Ja tätä siis epäilin, sillä se ei olisi järin reilua.

Multa meni siis tuolta yhdestä kohtaa ihan tuo sun yksi lauseesi ohi, jonka vuoksi mä puhuin maasta ja sä kuusta :D

Tätä tää kirjoittaminen ja lukeminen teettää :D Tää on niin monimutkainen selittää...

No minulta kokemusta asiasta, isyys tunnustettiin noin 4 vuotta sitten, ja silloin poika oli jo 13v. Isyystestit otettiin ja ei todellakaan maksanut pennin jeesusta.
Mistä ihmeestä tällainen aikaraja on ihmisille tullut mieleen?
Maksut alkaa vasta isyyden tunnustamisen jälkeen eikä jo Kelalta saatuja rahoja tarvitse mihinkään palautella tai vastaavaa.