äidille ulkoiluvaatteet syksy/talvileikkeihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja pliis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja pliis

Vieras
millaiset ulkoiluvaatteet teillä on syksyn ja talven keleihin kun lastenne kanssa ulkoilette?

minulta puuttuu kaikki kumisaappaista lähtien. kun ennen lasta tuli ulkoiltua lähinnä salilla tai sitten farkut aina jalassa kävelyä. Pitääkö kumppareihin mahtua villasukka?

mitä kannattaisi siis hommata ja mitä merkkiä teillä on? Mistä kaupoista yleensä kannattaa lähteä hakemaan? ihan perushintaista haen mutta niin ettei joka vuosi tarvitse uusia.

Mulla on DrymaxX housut ja windstopper-takki, eivät säikähdä kosteaakaan keliä ja pitävät tuulta. Näitä löytyy eri merkeiltä. Sitten mulla on H&M säänkestävä takki myös ja joku kuoritakki. Sadetakki ja kumppareita paritkin (kumppareihin ei välttämättä tarvi mahtua villasukka, ihan miten itse haluaa), goretex tennarit myös löytyy.

Talveksi on toppahousut ja toppatakkeja muutama, Viking goretexit jalkaan, Tinttu-hattuja.

Ite joudun ostamaan vaatteet urheiluliikkeestä kun olen pieni, normaalikokoinen löytää kyllä marketistakin ihan toimivaa vaatetta.

Meidän lapsi on kohta 1,5v eikä mulla kyllä mitää erityisiä ulkoiluvaatteita ole. Lapsellakaan ei ole kumppareita. Ei edes sadevaatteita. Hankin vasta jos huomaan, että ovat todella tarpeen, mutta en ihan käsitä miksi ne olsivat välttämättömiä. :P

Ihan normi lenkkarit ja talvikengät. Itse en niin paljoa vesirapakoissa hypi, että tarvitsisin mitään sen järeämpää. Kumpparut voisi vielä olla. Tuulipuku on kosteutta hylkivä, jos ulkoillaan sellaisella säälä että lapsella on sadeasu niin mulla on sitten sateenvarjo tai kertissadetakki. Toppapuku on kanssa.

Meidän lapsi on kohta 1,5v eikä mulla kyllä mitää erityisiä ulkoiluvaatteita ole. Lapsellakaan ei ole kumppareita. Ei edes sadevaatteita. Hankin vasta jos huomaan, että ovat todella tarpeen, mutta en ihan käsitä miksi ne olsivat välttämättömiä. :P

Ette vissiin ulkoile kovin paljon? Kyllä se vaan on itsellekin (saatikka sitten lapselle) huomattavasti mukavampaa jos on sään mukaiset vermeet eikä kastu ja palele ;)

Lähes joka kaupassa myydään ihan normaaleja ulkovaatteita. Kosteutta kestävät märille keleille ja tavalliset kuiville keleille. Ei voi olla vaikeaa. Voi jestas taas, mitä uusavuttomuutta.

Jos on hyvät goretex kengät, vaikkapa varrelliset vaelluskengät niin ei välttämättä tarvi saappaita ollenkaan. Itse ainakin pistän saappaat vain jos oon jotain törkyistä pihahommaa tekemässä tai metsään menossa. Vaatteista löytyy joku urheiluliikkeen kosteudenkestävä ulkoilupuku ja kylmemmälle ja märälle kelille vedenpitävät kuoriasusteet jonne sitten mahtuu vaatetta alle tarpeen mukaan, näillä pärjää talvellakin. Lisäksi on vielä paksumpi toppapuku sellaisiin tilanteisiin että tarvii seisoskella pitkään pakkaessa.

Harrastan ulkoilua senverran paljon, että useampikin kosteussuojattu gorevaate (tai vastaava) on kaapissa. Lisäksi ruskovillan kerrastoa, fleecejä ja jopa taukotakki lämmikkseeksi retkille. Tykkään enemmän gorelenkkareista kuin kumppareista. Niitä käytän vain puutarhahommissa. Vaelluskenkiäni käytän vain maastossa, cityyn ne ovat aivan liian raskaat.Itse ostan retkeilykaupasta vaatteet, koska ne ovat paremmin suunniteltuja ja kestävämpiä kuin marketin versiot. Yksi takki riitti kokeeksi. Tai no marketista ostan jotain peruscapreja ja juoksupaitoja, mutta en kosteussuojattua tavaraa.

Mulla ainakin jäätyy varpaat, jos kumisaappaissa ei ole syksyllä villasukkaa...

Viimeksi muokattu:
Lähes joka kaupassa myydään ihan normaaleja ulkovaatteita. Kosteutta kestävät märille keleille ja tavalliset kuiville keleille. Ei voi olla vaikeaa. Voi jestas taas, mitä uusavuttomuutta.

Tuskin on huomaamatta jäänyt. Tässä ei varmaan kuitenkaan kyselty sitä mistä saa ostettua ulkoiluvaatteita, vaan lähinnä käyttökokemuksia erilaisista vaatteista...

Kumisaappaissa tykkään että pitää olla tilaa villasukalle, itsellä ainakin varpaat palelee helposti kun on viileämpää. Sään mukaan sitten kenkävaihtoehtoina ihan tavallsita lenkkaria ja gorelenkkaria. Entiset gorelenkkarit oli eccon ja niihin olin tyytyväinen, juuri ostin uudet salomonin jotka ovat olleet jalassa vasta pari kertaa.

Ulkoilupuvuksi hankin kun oli hyvässä tarjouksessa McKinleyn kosteussuojatun puvun, ei vielä käyttökokemusta. Kerrastoa pitäisi kyllä uusia.

Mulle on riittänyt ihan halvemmatkin vedenpitävät puvut. Tyyliin Icepeak, tai urheilukauppujen omat halvemmat merkit. Eikä tarvii olla välttämättä teipattuja saumojakaan ellet aio, pitkiä aikoja sateessa viettää. Tietysti sade voi aina yllättää...Ei välttämättä tarvii olla gore-texia, ne on moninverroin kalliimpia. Mullakaan ei ole kumppareita, laitan vedenpitävät vaelluskengät jalkaan jos on sateinen keli. Talvella untuvatakki on ihan ehdoton, muuten palelen kyllä. Ja lampaannahkaiset tumput käsiin niin ei kädet palele.

Mulla on icepeakin kalvopuku, sillä pärjää pikkupakkasellakin kun vetää väliin fleecehousut ja paidan.
Kenkinä on lenkkarit ja talvelle semmoset popot missä tarvii villasukat vasta kun mittarissa on -40 vaikka oon viluvarpainen 8columbian omni heatit, miesten malli).
untuvatakki ja kaniturkki on takkeina ja vedenpitävät toppahousut.

Perushintaisella vettähylkivällä tuulipuvulla ja lenkkitossuilla + saappailla pärjää aika hyvin syksyn. Laadukas tuulipuku kestää käytössä useamman vuoden ja pitää tuulta ja kosteutta paljon paremmin kuin farkut tai vastaavat.

Yhteistyössä