Venetsialaiset

"sarianna"
Olen ikäni asunut keski-suomessa ja vasta pari vuotta sitten kuulin koko venetsialaiset-sanan enkä tiennyt mitä se tarkoittaa. Sanan kuulin Kokkolassa ollessani :) Nyt kysyin mieheltäni (40v.) tietääkö se mitä venetsialaiset on, niin ei ollut ikinä kuullutkaan.

[QUOTE="sarianna";24495141]Olen ikäni asunut keski-suomessa ja vasta pari vuotta sitten kuulin koko venetsialaiset-sanan enkä tiennyt mitä se tarkoittaa. Sanan kuulin Kokkolassa ollessani :) Nyt kysyin mieheltäni (40v.) tietääkö se mitä venetsialaiset on, niin ei ollut ikinä kuullutkaan.[/QUOTE]

Kokkolassa ja sen lähikunnissa taitaakin olla eniten juhlintaa.
:)

Paikkakunnalla vietetään, perheessä ei.
Varmaan joskus tulevaisuudessa kun lapset on isompia niin he ehkä sitten enemmän.

Toki ystävän kanssa lauantaina yöelämään lähdetään, ehkä sen voi tulkita venetsialaisten juhlimiseksi tai sitten ei.
Tuntuu kyllä siltä että koko kaupunki sekoaa tämän viikonlopun ajaksi.. Onkohan suurempi juhla kuin uusi vuosi?

Kokkolasta kyse siis.

"vieras"
Ei meillä vietetä, lapsuudessa kyllä tuli vietettyä entisenä Kokkolalaisena. Pommeja paukuteltiin varmaan enemmän kuin uutena vuotena. Kesäkauden päättäjäiset.

Paikkakunnalla vietetään, perheessä ei.
Varmaan joskus tulevaisuudessa kun lapset on isompia niin he ehkä sitten enemmän.

Toki ystävän kanssa lauantaina yöelämään lähdetään, ehkä sen voi tulkita venetsialaisten juhlimiseksi tai sitten ei.
Tuntuu kyllä siltä että koko kaupunki sekoaa tämän viikonlopun ajaksi.. Onkohan suurempi juhla kuin uusi vuosi?

Kokkolasta kyse siis.
Jos liikutte autolla niin ajakaa Öjaan päin.
Rantatieltä tapaa ventesialaisten aikaan aueta aivan uskomattomia näkymiä... kovin, kovin kaunista.

Alkuperäinen kirjoittaja Korsnäsistä;24495179:
Villa avslutning tai huvilakauden päättäjäiset nimeltään täällä päin ja juhlitaan kuten uutta vuotta. Tämä perinne om muuten peräisin siitä, kun ennen koulu alkoi syyskuun alussa ja opettajat palasivat mökeiltään.
Joo. Minä Vöyriltä ja täälläkin se on iso juhla.
Raketteja myydään enemmän kuin uutena vuonna.

[QUOTE="vieras";24495256]Juhli sinäkin siellä muiden kahjojen joukossa, äläkä levittäydy tänne. Eihän sua edes kuulemma ollut mahdollista mitenkään nähdä täällä päin, kuten kerran väitettiin.[/QUOTE]

Ei taida olla sinulle mahdollista tälläkään kertaa.
Mutta kiitän kumminkin ... uskon että "muiden kahjojen joukossa" tulee olemaan oikein hauskaa.

Toivottavasti sinullakin tiedossa mukava viikonloppu.

"mou"
Ensimmäistä kertaa olen venetsialaisista kuullut tänä kesänä. Viime talvena olen muuttanut etelä-pohjanmaalle. Me ei kyllä niitä taideta miehen kanssa pahemmin juhlia. Enkä oikein edes vieläkään tiedä mitä koko juhla meinaa tai miten sitä oikeaoppisesti juhlitaan :D

"vieras"
Itselleni aivan vieras juhla, joten

Wikipediasta piti oikein katsoa, ja sen mukaan Venetsialaisia juhlitaan Pietarsaaressa, Kokkolassa ja HÄMEENLINNASSA (muualla Pohjanmaan rannikolla nimitetään huvilakauden päättäjäisiksi)
Juu, Wikipedia ei ole absoluuttinen totuus, mutta jotain likimainsinnepäin osviittaa tästäkin asiasta sieltä ehkäirtosi :)

kokkolan naisia
Kokkolassa ja sen lähikunnissa taitaakin olla eniten juhlintaa.
näin se taitaa olla. me asutaan kokkolassa ja täällä on kyllä kovat juhlinnat päällä :) meillä vietetään kylläkin perheen kanssa. ammutaan raketteja, grillataan (paitsi jos illalla sataa vielä). lastenpäivänä käydään torilla, sielä on sillon paljon kaikenlaista. minusta tämä on ihana vikkonloppu, vaikkei nyt mitään hirveesti tehdäkkään. tänä vuonna olis esiintyjissäkin ihana juha tapio :) taitaapi silti jäädä "vanhalta" välistä tällä kertaa. mä asuin lapsuuteni pietarsaaressa ja sielä juhlitaan myös kovasti venetsialaisia. TERVETULOA KOKKOLAAN :)

Yhteistyössä