Ylipainoinen lapsi

• Viestiketjun aloittaja meak
  • Ensimmäinen viesti
meak
En ois kyllä huolissani jos urheilee ja syö kuitenkin terveellisesti. Jos syö vähän niin yritä korjata määrä laadulla. Asiasta sanominen voi olla huono juttu varsinkin tytölle. Uskon että pituuskasvu korjaa tilanteen :)
Tiedän että terveellisyydessä olisi paljonkin parantamista, mutta ei tässä kuitenkaan vedellä sipsejä, suklaata, hampurilaisia (tyttö ei syö hamppareita ikinä), pizzaa yms. jatkuvasti.

Tiedän kokemuksesta miltä se sanominen tuntuu, vaikka sanoisikin aiheesta.

"carelia"
Yritän lopettaa syömisen, muttakun se on välttämätöntä. :D Toistaiseksi olen kuitenkin onnistunut vähentämään niin että olen jo tiputtanut 5kg. Silti saatan syödä lasten nukkuessa jotain ylimääräistä, mieluiten sipsiä. Mä olen sipsiholisti, jopa niin pahoin että mulla on välillä (nykyään harvemmin aiemmin jatkuvasti) piilopussi. Piilot on kyllä niin hyviä ettei lapset löydä.
Ei syömistä piä lopettaa tai vähentää--lajeja vaan muuttaa. Raffinoidut eväät veks ja ne sipsit (hyi-hyi) vaihdat porkkanalohkoihin tai ruisleipään tai niiden yhdistelmään. Sun pitää piilottaa ne sipsit yhtä hyvin ku minä suklaat...en löydä itsekkään ja sit jonkun suursiivouksen aikaan ilahdun kun löydän puoliks syödyn patukan vaatehyllyn perältä.

meak
Voitko keskustella hänen kanssaan asiasta? (meillä hieman pyöreyteen taipuvainen tytär, jolle ei voi puhua asiasta jos ei halua mielenterveysongelmia/anoreksiaa) Jos lapsi itse puhuu painostaan tai kestää siitä puhumisen niin sovi hänen kanssaan että hän pitää päiväkirjaa siitä mitä syö ja miten liikku. Jos sinusta tuntuu edelleen että yhtälö ei toimi niin hankkiudu hänen kanssaan lääkäriin.
Jos lapselle ei voi puhua asiasta niin sinun täytyy yrittää tehdä se päiväkirja itse. Älä pidä kotona mitään herkkuja ja yritä selvittää kiertoteitä se, mitä lapsi syö kun et itse ole kotona.
Meillä on puhuttu lapsille yleisesti epäterveellisistä ja terveellisistä syömisistä ja hampaista yms asioista jotka samalla vaikuttaa painoon.
Riskialtis aihe keskusteluihin, joskus voi viitata varovasti sivulauseessa. Tyttö on nyt hiljattain hoksannut, kuinka paljon paremmin jaksaa juosta kun vaan jaksaa reenata säännöllisesti. Eli painotetaan puheita enemmän sieltä liikunnan kautta.

meak
[QUOTE="carelia";24490631]Voisko pallomahaisuus johtua siitä, että suoli on venynyt ja käytännössä koko ajan tinkeen täynnä sitä ihteään? Valkeat viljat ja sokeri vähemmäks tai pois kokonaan ja hedelmiä, marjoja kasviksia kehiin. Söisikö paloiteltuja juureksia esim. kermaviilidipin kanssa, hedelmäsalaatteja, täysjyvä tuotteita (murot!), ei mitään kevyt eväitä.[/QUOTE]

Maha toimii.
Juurekset ei
hedelmäsalaatteja herranjestas sentään ne hedelmäthän koskee toisiinsa (neidin mielipide siis, ruoissakin kastike ja peruna/riisi/pasta täytyy olla aina erillään)
täysjyvätuotteita löytyy kotoa ja niitä neiti käyttääkin (esim. murot, pasta)
kevyt eväät mistä moinen luulo? olen maininnut ainoastaan rasvattoman maidon ja kolmenjuuston kerman. Maitoa en vaihda ellei sitten jostain saisi järkevästi tankkimaitoa, ja tota kermaa käytän sattunnaisesti kun se on niin hyvää.

Tiedän että terveellisyydessä olisi paljonkin parantamista, mutta ei tässä kuitenkaan vedellä sipsejä, suklaata, hampurilaisia (tyttö ei syö hamppareita ikinä), pizzaa yms. jatkuvasti.

Tiedän kokemuksesta miltä se sanominen tuntuu, vaikka sanoisikin aiheesta.
Ei missään nimessä tule sanoa, vaikka tietäisi tarkoittavansa hyvää, se on todella haavoittuvainen ikä kaikenlaiseen ulkonäölliseen kommentointiin! Ja mitä sitä kommentoimaan vaikka olisi suurtakin ylipainoa; teoilla eikä sanoilla niitä muutoksia tehdään! Koko porukan ruokailutottumukset syyniin ja esimerkillä ja yhteistyöllä niitä muutoksia tulee :)

meak
Ei missään nimessä tule sanoa, vaikka tietäisi tarkoittavansa hyvää, se on todella haavoittuvainen ikä kaikenlaiseen ulkonäölliseen kommentointiin! Ja mitä sitä kommentoimaan vaikka olisi suurtakin ylipainoa; teoilla eikä sanoilla niitä muutoksia tehdään! Koko porukan ruokailutottumukset syyniin ja esimerkillä ja yhteistyöllä niitä muutoksia tulee :)
Vällillä huulta purren, mutta kuitenkin pidättäydyn kommentoimasta tytölle.

Alkuperäinen kirjoittaja salasyöjän äiti;24490812:
Näin kävi meillä. Huomasin pojan kummasti pyöristyneen, vaikka ruokailtiin säännöllisesti ja terveellisesti. Ja karkkipäivä kerran viikossa.
Löydettiin lapsen karkkijemmat ja juteltiin asioista. Paino ollaan saatu nyt hallintaan.
Jotkut kaupathan ovat laittaneet porttikieltoja koululaisille kun ovat ihan ongelmaksi asti, varsinkin jos kauppa sattuu olemaan koulun lähellä. Voihan se olla että moni lapsi käy koulun jälkeen ostamassa karkkia ja limua; tosi useinhan noita koululaisia näkee koulun jälkeen isot karkkipussit ja limupullot käsissä tuolla notkumassa.

meak
Jotkut kaupathan ovat laittaneet porttikieltoja koululaisille kun ovat ihan ongelmaksi asti, varsinkin jos kauppa sattuu olemaan koulun lähellä. Voihan se olla että moni lapsi käy koulun jälkeen ostamassa karkkia ja limua; tosi useinhan noita koululaisia näkee koulun jälkeen isot karkkipussit ja limupullot käsissä tuolla notkumassa.
Meilläkin on kauppa ja kioski koulumatkan varrella. Tytöllä ei kuitenkaan ole rahaa mukana ja on muutenkin todella pihi omista rahoistaan. Eikä ne rahat sieltä lompakosta ole kummallisesti vähentyneet.

Meilläkin on kauppa ja kioski koulumatkan varrella. Tytöllä ei kuitenkaan ole rahaa mukana ja on muutenkin todella pihi omista rahoistaan. Eikä ne rahat sieltä lompakosta ole kummallisesti vähentyneet.
Entäs kaverit? Jotkut kaverithan ovat höllempiä ja tarjoavat möttösiä kavereillekin, joillain lapsilla kuitenkin käyttörahaa joka päivä reilusti. En siis yhtään tiedä onko syy tässä mutta aika yleistä se on.

"äiti"
Minusta tuo nirsous ei ole mikään syy olla muuttamatta (ainakaan tässä tapauksessa) ruokavaliota, sillä olen sitä mieltä että nirsous on osittain kotoa opittua tai ainakin hyväksyttyä. Kasviksia paljon lautaselle ja ellei kelpaa, niin sitten ei ole nälkä, eikä saa muutakaan. Kuukauden verran on tiedossa kiukuttelua, mutta kyllä se siitä.

[QUOTE="äiti";24491437]Minusta tuo nirsous ei ole mikään syy olla muuttamatta (ainakaan tässä tapauksessa) ruokavaliota, sillä olen sitä mieltä että nirsous on osittain kotoa opittua tai ainakin hyväksyttyä. Kasviksia paljon lautaselle ja ellei kelpaa, niin sitten ei ole nälkä, eikä saa muutakaan. Kuukauden verran on tiedossa kiukuttelua, mutta kyllä se siitä.[/QUOTE]

tätä minäkin suosittelen ja jos salaatti ei kelpaa niin sitten vihannes lohkoja/paloja ja sitten lisäksi vaikka joka päivä sitä kukkakaalia kun kerran sitä syö mielellään... Ja kannattaa tosiaan seurata sitä mitä lapsi juo! Normaalina päivä ei tarvi juoda muuta kuin ruoalla maitoa (max.6dl/päivä) ja muuten vettä.

"minä"
En ole mikään karppaaja, mutta kannattaisikoha sinun kokeilla tytölle hieman vähemmän hiilihydraatteja? Nimittäin tuo pallomaha vaikuttaa vähän siltä, että on hiilihydraattien (viljan) ja hiivan turvottama. Mikäli tytön isä vielä on ollut samanlainen, niin voipi olla että heidän suvussa ei viljoja ja esim. riisiä kestetä.

Yhteistyössä