Mitä ajattelisit, jos.. (lasten kavereista yms)?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Niin siis, mitä ajattelisit, jos lapsesi kaverin vanhemmat pyytäis, ettei teillä annettais lasten katsoa videoita tai telkkaria silloin kun heidän lapsensa on teillä käymässä? Tai jos välttämättä just silloin pitäisi lasten saada katsoa jotakin, niin käskisitte kaverin kotiin.

Kyseessä on eskari-ikäiset ja toivoisin ettei lapseni katsoisi kyläpaikassa videoita tms.. Mietin että kehtaanko sievästi siitä sanoa, vai miten toimisin. :ashamed:

"kotiäiti"
Mun mielestä on ihan ok jos jonkun vanhemmat ei haluu lastensa kattovan meillä tv:tä. Meillä kävi niin että yhden perheen lapset ei saaneet lainkaan tulla meille leikkimään ( 4 ja 6v) vaikka meidän lapsia pyysivät usein heille lasten seuraksi. myöhemmin selvisi että eivät saaneet tulla koska meillä on kotona tv, ja heidän uskontonsa kieltää sen katsomisen. mua harmitti ettei äiti vaan pyytänyt ettei tv olisi päällä kun ovat meillä, se olis sopinu mulle ihan hyvin. en ylipäätään ymmärrä miksi kylässä pitäs katsoo telkkaria, tai silloin kun kaveri on käymässä. silloinhan kuuluu leikkiä ja touhuta.

joten sun sijassa kertoisin suoraan ettei turhaan ihmetellä tai ettei sun tarvii stressata katsooko lapset tv:tä, jos kerran et haluisi.

"vieras"
Taidan sanoa siitä ens kerralla kun nähdään. Kuitenkin asutaan lähekkäin ja lapset mielellään leikkii keskenään. Ei se nyt mitenkään katastrofi oo jos joskus jotakin katsovat, mutta mielellään ei kuitenkaan kylässä..

siis miksi ei saisi katsoa joskus telkkaa tai videoita kaverilla ?!

mun lapset saa ja meillä saa katsoa. mut rajoitan sillai kuitenkin, että kaverikanssaolo ei ole pelkkää töllön edessä istumista.

"juu"
No mä ainakin toivon ettei lapset katto telkkaa tai videoita kun lapseni on kylässä (7vuotias). Mun mielestä kyläily pitää käyttää leikkimiseen ja muuhun sosiaaliseen juttuun, ei telkan tuijotteluun taikka tietokonepeleihin.

[QUOTE="vieras";24474418]Onko parempi olla sitten vain puhumatta asiasta? :) Mikä siinä ärsyttäis?[/QUOTE]

Meillä on monta lasta ja jos kukaan heistäkään ei voisi katsoa tv:tä halutessaan vaikka olkkarissa (tai omassa jaetussa huoneessaan) siksi että yhdellä on kaveri täällä niin ärsyttäis.
Ja jotenkin ärsyttää tuollainen telkkari on pahapaha-asenne muutenkin :D

No, mulla nyt on muutenkin se periaate, että kun pojalla on kavereita leikkimässä, silloin ei istuta telkkaria tuijottamassa. Samaa toivon myös, kun lapseni on kavereidendsa luona.

Toki joskus voi erikseen sovittaessa pitää leffailtaa tms., mutta noin niin kuin periaatteessa.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
"vieras"
Meillä ei katsota telkkaria silloin kun on kavereita leikkimässä. Jos hoitoon pyydän lapsia jonnekin, niin silloin ei haittaa vaikka ajankuluksi telkkaria katsoisivatkin. Mutta jos jonnekin mennään kylään leikkimään, niin silloin leikitään ja touhutaan muuta kun telkkarin katsomista.

"vieras"
Meillä on monta lasta ja jos kukaan heistäkään ei voisi katsoa tv:tä halutessaan vaikka olkkarissa (tai omassa jaetussa huoneessaan) siksi että yhdellä on kaveri täällä niin ärsyttäis.
Ja jotenkin ärsyttää tuollainen telkkari on pahapaha-asenne muutenkin :D
Ok, ymmärrän tänkin puolen. Ei se haittais jos joku muualla sitä katsoiskin, mut toivoisin että lapsen kaveri ja oma lapsi ei kuitenkaan silloin sitä telkkaria katsois..

Ite en anna lasten esim olla tietokoneella, jos heillä on kavereita.

Niin ja telkkaria meillä itsellä ei ole ollenkaan.

minäkin
ei haittais. meillä lapset (5 ja 8v) ei muutenkaan katso televisiota, videoita joskus. ja kun kaverit tulee kylään niin ei mun mielestä silloin telkkua katsota. voithan sä sanoa miksi niin haluat, helpompi ymmärtää

"haave"
Sama periaate kun Riepulla. Jos on kavereita niin sitten leikitään ja touhutaan muuta. Vain poikkeustapauksessa tällöin katsotaan tv:tä. Mulla on itselläni kavereita joille ei huvita mennä ollenkaan kun siellä vaan katsotaan koko aika tv:tä. Siis ei voi edes jutella kunnolla kun pariskunta itse tuijottaa kivettyneenä töllöönsä. Voin katsoa tv:tä kotona joten miksi menisin sitä kylään katsomaan.

Meidän lapsilla nyt ei tuollaisia kavereita ole, mutta jos olisi niin en itsekään pitäisi mitenkään järkevänä että kaverikyläilyiden ajan tuijotettaisiin tv:tä. Eli ihan hyvä vaan jos lapset keksisivät jotain muuta tekemistä.

Tietty jos tuossa on vaatimuksena että tv:n pitäisi olla kokoajan suljettuna kun lapset ovat kylässä vaikka sieltä silloin tulisi jotain mitä aikuiset haluavat nähdä niin silloin tuo pyyntö tuntuisi vähän ahdistavalta. Mutta siis jos ideana on lähinnä tuo että kavereilla kyläillessä ei katsottaisi tv:tä niin se olisi ihan ok.

muoks. ja itse päästäisin hyvillä mielin omat lapset kyläilemään perheeseen jossa tv:tä ei ole tai sitä ei ainakaan katsota kun on kavereita kylässä.

Viimeksi muokattu:
Vastauksena kysymykseen miksi ei telkkaria kavereiden luona - mun mielestä telkkari on sen verran passivoiva väline, että sen katsomista on syytä rajoittaa. Leikki taas on luovaa ja lasta kehittävää puuhaa, joten enemmän sitä kuin ruudun ääressä istumista.

Lisäksi mä näen kyläilyt sosiaalisena tapahtumana. Kyllä mua ärsyttäisi, jos joku kaverini katsoisi aina telkkaria kun menen hänen luonaan käymään, koska menen sinne siksi, että voisin jutella juuri hänen kanssaan.

"vieras"
Pääsääntöisesti toivon lasten leikkivän kavereiden kanssa eikä katsovat tv:tä, mut joskus on käynyt niinkin, että lesulapset ovat oolleet ulkona "leikkimässä" toisen lapsen kanssa ja toinen meidän lapsista kattonu sisällä pikkukakkosta, niin sinne ikkunan taa ne lesut liimautuu...
Jossain vaiheessa tietoisesti kielsin omiankin kattomasta näiden kavereiden läsnäollessa, mut kun heidän vanhemmat ei koskaan ole itse asiaa otteneet puheeksi, niin nyttemmin olen antanut asian olla...

Huom harmaana
[QUOTE="juu";24474438]No mä ainakin toivon ettei lapset katto telkkaa tai videoita kun lapseni on kylässä (7vuotias). Mun mielestä kyläily pitää käyttää leikkimiseen ja muuhun sosiaaliseen juttuun, ei telkan tuijotteluun taikka tietokonepeleihin.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Tuon ikäiset istuvat helposti telkkarin tai pelin ääreen.
Olen todennut että kun omani on kavereiden luona leikkimässä, toivon että ei pelata. Ja hyvin se on otettu vastaan yleensä. Toki jos ollaan jonkun luona vaikka koko ilta, niin asia on eri. Mutta sen pari tuntia voi keksiä muutakin tekemistä.

Monta puolta tässäkin. Jos meillä on jollakulla kavereita, kyllä kuopus 3v. saa silti katsoa kakkosen lastenohjelmat klo 17 ja siinä sivussa muutkin. Eskari-ikäinen on vielä aikalailla vahdittava, joten jos kyläilyjä on paljon, ymmärtäisin jos kaverin äiti haluaisi pienen hengähdystauon ;) ja antaisi lasten katsoa hetken ohjelmaa.

Toisaalta - itse en lähtis opastamaan kavereiden vanhempia säännöistä tai vastaavista, eivätköhän aikuiset ihmiset itse osaa.

silloin kun meillä on lapsella kaveri, meillä ei katsota telkkaria tai videota eikä istuta nokka kiinni tietokoneruudussa. jos välttämättä halutaan pelata, niin se on sitten korkeintaan se puoli tuntia. ja olen esittänyt myös näiden kavereiden vanhemmille toiveen, että silloin kun lapsemme on siellä ne tekisi muuta kuin vahtaisivat em. laitteita, koska sitä ennättää kyllä tehdä silloinkin kun ei ole kavereita. mua suuresti ihmetytti, kun oltiin ystäväperheellä viikonloppun, niin sinne tuli ekaluokkalaisen pojan ystävä yökylään, ja sillä oli läppäri mukana. nää kaks ei sitten tehneet yhtään mitään muuta kuin istuivat vierekkäin ja pelasivat läppäeilla ja jopa keskusteltiin sen läppärin välityksellä.

Ihan ok sanoa asiasta etukäteen eikä päivitellä seläntakana. Mutta kunhan se katselu rajoittuu lapsiin, eikä aikuisiin ja lapsen sisariin, joilla ei kaveria kylässä. Harvemmin meillä pienet lapset katsovat telkkua, jos kavereita kylässä. Isommat +10v saattavat jo niin tehdäkin.

"vieras"
Ei ole mikään ongelma telkkarin katsominen jos eivät koko aikaa aina kavverilla ole pelin tai telkun ääressä.

Minusta säännöt ovat joka kodissa sellaiset kuin ovat. Lapsi on kohta kouluikäinen, ei vanhemmat enää voi tule kontrolloida jatkuvasti, mitä tekee kavereiden luona tai sanella sääntöjä toiselle perheelle. Tuollaisen asian voisi korkeintaan yhdessä sopia tutun perheen kanssa, että lapset eivät liikaa katsoisi telkkaria kummassakaan kodissa, mutta muuten tuntuu hieman niuholta.

Jos ei halua että 6v katsoo telkkaria kyläpaikassa, on parempi kieltää leikkimästä kaverin kanssa tai kutsua kaveri omaan kotiin/pihalle. En ikinä kieltäisi kaverille menoa telkkarin pelossa, mutta jos kaveri pelaisi esim. k-15 pelejä niin kieltäisin menemästä.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24474617:
silloin kun meillä on lapsella kaveri, meillä ei katsota telkkaria tai videota eikä istuta nokka kiinni tietokoneruudussa. jos välttämättä halutaan pelata, niin se on sitten korkeintaan se puoli tuntia. ja olen esittänyt myös näiden kavereiden vanhemmille toiveen, että silloin kun lapsemme on siellä ne tekisi muuta kuin vahtaisivat em. laitteita, koska sitä ennättää kyllä tehdä silloinkin kun ei ole kavereita. mua suuresti ihmetytti, kun oltiin ystäväperheellä viikonloppun, niin sinne tuli ekaluokkalaisen pojan ystävä yökylään, ja sillä oli läppäri mukana. nää kaks ei sitten tehneet yhtään mitään muuta kuin istuivat vierekkäin ja pelasivat läppäeilla ja jopa keskusteltiin sen läppärin välityksellä.

Meillä pojille tulee kyllä aina pelipäivinä kavereita kylään ja ihan vain, jotta pääsevät pelaamaan ja onhan pelaaminenkin kivempaa kavereiden kanssa. Mutta kuten meillä ei pelata joka päivä, sitä ei myöskään tehdä tuntitolkulla, oli sitten kavereita tai ei.

"vieras"
Monta puolta tässäkin. Jos meillä on jollakulla kavereita, kyllä kuopus 3v. saa silti katsoa kakkosen lastenohjelmat klo 17 ja siinä sivussa muutkin. Eskari-ikäinen on vielä aikalailla vahdittava, joten jos kyläilyjä on paljon, ymmärtäisin jos kaverin äiti haluaisi pienen hengähdystauon ;) ja antaisi lasten katsoa hetken ohjelmaa.

Toisaalta - itse en lähtis opastamaan kavereiden vanhempia säännöistä tai vastaavista, eivätköhän aikuiset ihmiset itse osaa.
Tässä on nyt lähinnä kyse siitä, että kun kotonakaan ei katsota tv:tä tai videoita uskonnollisesta syystä, niin en haluaisi että lapseni sitä muuallakaan katsoisi. Ei siis oikeastaan ole säännöstä kyse tai siitä että mitä aikuiset ihmiset osaa.. Mielellään antaisin lasten leikkiä kuitenkin yhdessä, sitä vastaan ei todellakaan ole mitään! Ja meille saa kyllä tulla.

Yhteistyössä