Olinko kohtuuton/ hankala työntekijä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vakkari harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vakkari harmaana"

Vieras
Kertokaas rakkaat palstalaiset, onko kohtuutonta kieltäytyä tämän viikon työvuorosta, josta kerrottiin vasta eilen? Minulle on siis kaksi viikkoa sitten annettu tämän viikon työvuorolista ja eilen vuorolistaa oli muutettu siten, että toinen tämän viikon vapaapäivistä olikin merkitty työpäiväksi. Kerroin tästä jo eilen työnantajalle, mutta tämä pyysi vielä miettimään, voisinko tehdä sitten iltavuoron (merkityn päivävuoron sijaan). Meillä on miehen kanssa molemmilla tällä viikolla syntymäpäivä ja suunnitelmissa oli tuona päivänä jotenkin juhlistaa sitä, koska sinä toisena vapaapäivänäni meillä on eräs muu meno. Eli meillä ei ollut mitään varsinaista suunnitelmaa, joten sanoin vain työnantajalle, että meillä on tässä syntymäpäivän juhlistamisia tiedossa. Tähän työnantaja huokaisi marttyyriäänensävyllä: "no jos synttärit menee työn edelle, niin ei kai siinä sitten auta". Menin tässä kohtaa puhelua sanattomaksi, joten en älynnyt sanoa mitään järkevää.

Mietinkin nyt, että miten tällaisen työnantajan kanssa toimitaan. Onko tällaista muualla ja olinko kohtuuton, kun en tähän yllättävään työvuoroon suostunut, vaikkei erityistä perustetta ollutkaan? Näitä työvuorojen muutoksia tehdään työpaikalla useinkin ja olen ne useimmiten mukisematta hyväksynyt. Tämä oli kolmen vuoden sisällä toinen tai kolmas kieltäytymiseni.

No niin, ja kiitos kun sain purkaa..

No et tietenkään ollut kohtuuton! Itse olen esimiehenä, eikä kyllä tulisi mieleenkään alkaa lisäilemään valmiisiin työvuorolistoihin vuoroja. Tai ylipäätään tivaamaan ihmisiltä, mikseivät he suostu vaihtamaan vuoroa tai tulemaan vapaapäivänään töihin. Ihme touhua.
Lahjontaan olen joskus syllistynyt, kun tilanne on ollut tosi tukala, mutten ikinä tuollaiseen syyllistämiseen. Työntekijät eivät ole myöskään millään tavoin tilivelvollisia siitä, minkä vuoksi vuorosta kieltäytyvät. Sama se, vaikka olisivat suunnitelleet raapivansa persttä koko päivän, ei kuulu minulle.

jos saat kunnon korvauksen varallaolosta, voit toki suostua tuollaiseen, jos sulle passaa.
Mutta mitä iloa vapaista on, jos ne viedään viime hetkellä.

Se on uhrautumista, ja ilmaiseksi en tuollaista itse kyllä tekisi, enkä muutenkaan...
Probleema on työnantajan, ei sinun. Työnantaja kerää voitot silloin, kun hyvin menee- sinua ei muisteta silloin...eli se on niinkin, että jos itseään antaa käyttää hyväksi, niin noin tehdään...

Ja vielä erikoiseksi asian tekee se, että olen määräaikaisena ollut nämä kolme vuotta. Nyt vihjaillaan, että minua ei ehkä jatkossa enää tarvita (kun olen niin hankala), mutta silti yhdestä yhdestä vapaapäivästä nousee mekkala. Eli toisaalta olen korvaamaton ja toisaalta minua ei firmassa tarvita..

Noi on vähän vaikeita juttuja, jos tilanne on se, että työn kuitenkin haluat pitää. Teillä ilmeisesti kaikki ovat hiljaisesti hyväksyneet tuon käytännön? Vai pompotellaanko vain osaa porukasta?
Se on niin helppo sanoa, että yhteys liittoon ja taisteluun, mutta käytännössä ei aina ihan niin helposti suju.
Varsinkin vuorotyössä esimiehen on hirmu helppo tehdä työntekijän elämä vaikeaksi laittamalla tälle yhdelle "hankalalle" esim. ikävät työvuorot.
Jos työpaikan vaihto ei ole vaihtoehto, niin juttelisin työkavereiden kanssa tilanteesta, ja sitten asiaa voisi koittaa ratkoa tuon pomon esimiehen kanssa.
Mutta tuollaiseen mielivaltaseen vuorojen vaihteluun ei kannata suostua. Voit vaikka yksinkertaisesti jättää menemättä töihin, jos listalla on jälkikäteen lisätty vuoro.

[QUOTE="alma";24473581]Noi on vähän vaikeita juttuja, jos tilanne on se, että työn kuitenkin haluat pitää. Teillä ilmeisesti kaikki ovat hiljaisesti hyväksyneet tuon käytännön? Vai pompotellaanko vain osaa porukasta?
Se on niin helppo sanoa, että yhteys liittoon ja taisteluun, mutta käytännössä ei aina ihan niin helposti suju.
Varsinkin vuorotyössä esimiehen on hirmu helppo tehdä työntekijän elämä vaikeaksi laittamalla tälle yhdelle "hankalalle" esim. ikävät työvuorot.
Jos työpaikan vaihto ei ole vaihtoehto, niin juttelisin työkavereiden kanssa tilanteesta, ja sitten asiaa voisi koittaa ratkoa tuon pomon esimiehen kanssa.
Mutta tuollaiseen mielivaltaseen vuorojen vaihteluun ei kannata suostua. Voit vaikka yksinkertaisesti jättää menemättä töihin, jos listalla on jälkikäteen lisätty vuoro.[/QUOTE]

No tässä nimenomaan sitä ongelman ydintä. Eli löyhässä hirressä kiikutaan, ja muut hyväksyvät nämä pomon omat käytännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää;24473580:
ota sair. lomapäivä, äläkä toki anna pompottaa itseäsi

ei näin!! teit oikein sanoessasi nyt ettei sovi. Mutta sairaslomapäivät aiheetta: tiedättekö kuka niitä sairaslomia kirjoittelee urakalla, kun oma ilmoitus ei enää päde väärinkäytösten vuoksi. Sitten ne tunnolliset hyvät ihmiset hakee sairaana sairaslomia ja muut työt senkus kasaantuu..argh!

Minäkin miettisin sitä että porukalla ottaisitte yhteyttä liittoon tai pomon esimieheen. Ei noita vuoroja noin vaan saa muutella, kaksi viikkoa etukäteen pitää ilmoittaa vuorot ja jos jotakin muutoksia sen jälkeen pitäisi tehdä niin ne sovitaan yhdessä työntekijän kanssa eikä silloinkaan ole pakko suostua. Totta hitossa se oma elämä on tärkeämpää kuin työ :D Ja jatkossa jos kyselee että miksi et voi vaihtaa vuoroa niin ei siihen oikeasti tarvitse vastata.. ei kuulu pomolle.

Vaikuttaa kyllä niin surkealle tuo tilanne tai lähinnä pomo, että sinuna yksinkertaisesti vaihtaisin työpaikkaa, jos se suinkin on mahdollista. Et sinä valitettavasti yksin tuollaista taistelua voita, vakka miten olisit oikeassa. Tuo määräaikaisuuden vuoksihan se pomo varmaan ajattelee, että sinua voi pompottaa miten vaan, etkä uskalla sanoa mitään.
Joku neuvoi hakemaan saikkua, se on ehkä tyhmintä mitä voi tehdä. Ei ne pomot ihan idiootteja ole, tuollaisesta motivaatiosaikusta menee kyllä kaikki luotto työntekijään, ihan syystä.
Onko tuo kolmen vuoden määräaikaisuus muuten ihan laillinen, ts. löytyykö määräaikaisuudelle syy?
Neuvoisin siis olemaan suostumatta pompotukseen silläkin uhalla, ettei työsuhdetta jatketa, eipä se kai kauhea menetys olisi?
Ja jos tuo määräaikainen on laiton, niin siitä voi sitten alkaa taistelemaan työsuhten päätyttyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;24473610:
Minäkin miettisin sitä että porukalla ottaisitte yhteyttä liittoon tai pomon esimieheen. Ei noita vuoroja noin vaan saa muutella, kaksi viikkoa etukäteen pitää ilmoittaa vuorot ja jos jotakin muutoksia sen jälkeen pitäisi tehdä niin ne sovitaan yhdessä työntekijän kanssa eikä silloinkaan ole pakko suostua. Totta hitossa se oma elämä on tärkeämpää kuin työ :D Ja jatkossa jos kyselee että miksi et voi vaihtaa vuoroa niin ei siihen oikeasti tarvitse vastata.. ei kuulu pomolle.

Tämä minullekin tuli näin jälkeenpäin mieleen, että hitto kun olisi ollut siinä paikassa pokkaa sanoa, että olisi kyllä tosi surullista, jos oma elämä (perhe, vapaa-aika ja ystävät) eivät olisi tärkeämpää kuin työ. :D Tämä on vain juuri niin tyypillinen töksäytys tältä pomolta, näitähän tosiaan riittää. Tämänkin kieltäytymiseni sai kuulostamaan siltä, että olen itse tahallani oma-aloitteisesti keksinyt yhtäkkiä tällaisen hankaluuden.

[QUOTE="alma";24473692]Vaikuttaa kyllä niin surkealle tuo tilanne tai lähinnä pomo, että sinuna yksinkertaisesti vaihtaisin työpaikkaa, jos se suinkin on mahdollista. Et sinä valitettavasti yksin tuollaista taistelua voita, vakka miten olisit oikeassa. Tuo määräaikaisuuden vuoksihan se pomo varmaan ajattelee, että sinua voi pompottaa miten vaan, etkä uskalla sanoa mitään.
Joku neuvoi hakemaan saikkua, se on ehkä tyhmintä mitä voi tehdä. Ei ne pomot ihan idiootteja ole, tuollaisesta motivaatiosaikusta menee kyllä kaikki luotto työntekijään, ihan syystä.
Onko tuo kolmen vuoden määräaikaisuus muuten ihan laillinen, ts. löytyykö määräaikaisuudelle syy?
Neuvoisin siis olemaan suostumatta pompotukseen silläkin uhalla, ettei työsuhdetta jatketa, eipä se kai kauhea menetys olisi?
Ja jos tuo määräaikainen on laiton, niin siitä voi sitten alkaa taistelemaan työsuhten päätyttyä.[/QUOTE]

No tässä määräaikaisuusasiassa on sikäli mielenkiintoinen tilanne, että sijaisuuteni on juuri päättymässä (tai oikeastaan tilalleni on otettu toinen sijainen), mutta kuulemma sopimustani jatketaan vielä. Ihan mielenkiinnolla odottelen, millainen sopimus minulle ollaan tekemässä, koska sijaisuus ei enää kohdallani päde.

[QUOTE="a p";24473567]Ja vielä erikoiseksi asian tekee se, että olen määräaikaisena ollut nämä kolme vuotta. Nyt vihjaillaan, että minua ei ehkä jatkossa enää tarvita (kun olen niin hankala), mutta silti yhdestä yhdestä vapaapäivästä nousee mekkala. Eli toisaalta olen korvaamaton ja toisaalta minua ei firmassa tarvita..[/QUOTE]

Sano, että suostut, jos saat vakipaikan.

[QUOTE="vieras";24474324]kysy liitosta virallinen kanta asiaan.[/QUOTE]

Joo, siis tiedän kyllä liiton kannan. Tuo työvuorojen muuttaminenhan on selkeästi väärin eikä muutoksiin tarvitse suostua, mutta lähinnä ajattelen, mitä käytännössä voin tehdä asialle, jos vielä haluaisin kyseisen työpaikan pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;24473610:

Nimenomaan näin, että jos asiaa haluaa viedä eteenpäin niin teette porukalla töissä kirjallisen selvityksen luottamusmiehelle/liittoon asiasta, ja kaikkien mukana olevien työntekijöiden nimet alle, tai sitten annat vaan olla ja pidät jatkossakin pääsi etkä anna pomon vaihdella vuoroja ilman suostumustasi. Mutta yksin ei kannata lähteä tuulimyllyjä vastaan taistelemaan.

Työpaikan vaihto voisi olla hyvä ratkaisu, jos uusi mieluisa paikka on tiedossa eikä nykyinen työ ole kummoista. Jos sen sijaan pidät nykyisestä työstäsi, kannattaa koittaa muuttaa oloja siellä. Tsemppiä!

Nimenomaan näin, että jos asiaa haluaa viedä eteenpäin niin teette porukalla töissä kirjallisen selvityksen luottamusmiehelle/liittoon asiasta, ja kaikkien mukana olevien työntekijöiden nimet alle, tai sitten annat vaan olla ja pidät jatkossakin pääsi etkä anna pomon vaihdella vuoroja ilman suostumustasi. Mutta yksin ei kannata lähteä tuulimyllyjä vastaan taistelemaan.

Työpaikan vaihto voisi olla hyvä ratkaisu, jos uusi mieluisa paikka on tiedossa eikä nykyinen työ ole kummoista. Jos sen sijaan pidät nykyisestä työstäsi, kannattaa koittaa muuttaa oloja siellä. Tsemppiä!

Kiitos kommenteista. Taitaa olla fiksuinta pitää vain oma pää noiden muuttamisien suhteen. Ja tietysti ihan oikeasti ymmärrän, että joskus tulee esim sairastumisia jne, joiden takia työvuoroja on pakko muuttaa, mutta siinä tapauksessa myös työnantajan tulisi ymmärtää, että työntekijälläkin voi joskus olla tosiaan se omakin elämä sitä työelämää "haittaamassa".

Tässä eletään nyt vähän muutosten aikaa joka suhteessa. Työsopimustani ollaan uusimassa, itselläni on opiskelupaikka tiedossa, pomokin on lähdössä käsittääkseni firmasta vuoden sisällä. Eli yksiselitteistä ratkaisua minulla ei vielä tilanteeseen ole.

[QUOTE="a p";24474437]Kiitos kommenteista. Taitaa olla fiksuinta pitää vain oma pää noiden muuttamisien suhteen. Ja tietysti ihan oikeasti ymmärrän, että joskus tulee esim sairastumisia jne, joiden takia työvuoroja on pakko muuttaa, mutta siinä tapauksessa myös työnantajan tulisi ymmärtää, että työntekijälläkin voi joskus olla tosiaan se omakin elämä sitä työelämää "haittaamassa".

Tässä eletään nyt vähän muutosten aikaa joka suhteessa. Työsopimustani ollaan uusimassa, itselläni on opiskelupaikka tiedossa, pomokin on lähdössä käsittääkseni firmasta vuoden sisällä. Eli yksiselitteistä ratkaisua minulla ei vielä tilanteeseen ole.[/QUOTE]
Hyvältä kuulostaa, että pomo on vaihtumassa vuoden sisään. :) Kannattaahan sun pitää suhteet yllä nykyiseen työpaikkaasi, jos sitten opiskelujen aikana käyt siellä vaikka kesätöissä. Toki vuoroissa voi ja kannattaakin joustaa, mutta ei liikaa oman elämän kustannuksella. Itse olen aika hankala noiden ainaisten "joustojen" kanssa, ne kun meinaa olla lähes joka päiväisiä ja usein yksipuolisia. :D

Yhteistyössä