Lapsen suru

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2:n äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2:n äiti

Vieras
Meiltä kuoli perjantaina hamsteri, lapset (3 ja 5.v.) huomasivat sen aamulla kun olivat viemässä sille omenaa. Huusivat mulle että äiti se ei liiku, menin katsomaan ja sanoin lapsille että se on nyt kuollu.
No siitä alkoi hirveä itku, mun olisi pitänyt antaa sille "tekohenkee" ja vaikka mitä.
Kun sain lapset rauhoittumaan niin otettiin pieni pahvilaatikko, laitettiin pohjalle pumpulia, ja hamsteri sinne, yhdessä siivottiin häkki pois.
Kun isi tuli töistä kotiin, niin sitten mentiin hautaamaan se. Lauantaina lapset tekivät isin kanssa pienen ristin haudalle.
Nyt on meillä joka ilta lapset itkeny, ja aamuisin käyvät hamsterin haudalla viemässä kukkia, ja itkevät siellä.

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta, kauanko tämä suru kestää?
Ja miten voin lohduttaa lapsia?
Olen sanonut heille että meidän Raivo(hamsterin nimi) on nyt hamsterien taivaassa, ja että sillä on hyvä olla.

Kyllä se aika pian menee ohi "pahin". Kyllä lapset yllättävän pitkään kaipaavat eläintä ja ottavat välillä puheeksi, mutta uskon että itkut loppuvat suht. nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja 2:n äiti;24472334:
Meiltä kuoli perjantaina hamsteri, lapset (3 ja 5.v.) huomasivat sen aamulla kun olivat viemässä sille omenaa. Huusivat mulle että äiti se ei liiku, menin katsomaan ja sanoin lapsille että se on nyt kuollu.
No siitä alkoi hirveä itku, mun olisi pitänyt antaa sille "tekohenkee" ja vaikka mitä.
Kun sain lapset rauhoittumaan niin otettiin pieni pahvilaatikko, laitettiin pohjalle pumpulia, ja hamsteri sinne, yhdessä siivottiin häkki pois.
Kun isi tuli töistä kotiin, niin sitten mentiin hautaamaan se. Lauantaina lapset tekivät isin kanssa pienen ristin haudalle.
Nyt on meillä joka ilta lapset itkeny, ja aamuisin käyvät hamsterin haudalla viemässä kukkia, ja itkevät siellä.

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta, kauanko tämä suru kestää?
Ja miten voin lohduttaa lapsia?
Olen sanonut heille että meidän Raivo(hamsterin nimi) on nyt hamsterien taivaassa, ja että sillä on hyvä olla.

Muistan itse kun olin 6v ja marsuni kuoli, itkin sti viikon. Itku loppui kuulemma kun sain uuden marsun.

Pikkuisillasi on suuri suru! Ihanaa, että järjestitte hautapaikan ja hautajaiset, siellä lapset voivat sitten käydä hamsteria "tervehtimässä". Uskon kuitenkin, että tuonikäisillä se pahin suru tuollaisessa tapauksessa voi mennä ohi aika piankin. Monet varmaan ottavat sitten uuden lemmikin tuollaisessa tapauksessa. Tapasi lohduttaa on varmasti ihan oikea ja hyvä! Keksikää vaikka laulu tai runo sille hamsterille, jota voitte lasten kanssa yhdessä laulaa tai lausua illalla ja toivottaa Raivolle hyvää yötä.

Pikkuisillasi on suuri suru! Ihanaa, että järjestitte hautapaikan ja hautajaiset, siellä lapset voivat sitten käydä hamsteria "tervehtimässä". Uskon kuitenkin, että tuonikäisillä se pahin suru tuollaisessa tapauksessa voi mennä ohi aika piankin. Monet varmaan ottavat sitten uuden lemmikin tuollaisessa tapauksessa. Tapasi lohduttaa on varmasti ihan oikea ja hyvä! Keksikää vaikka laulu tai runo sille hamsterille, jota voitte lasten kanssa yhdessä laulaa tai lausua illalla ja toivottaa Raivolle hyvää yötä.

Kiitos, tämä on hyvä idea, tämä laulu tai runo.

Mulla oli pienenä itsellä useita hamstereita ja varsinkin sen ensimmäisen kuolema oli tosi surullista. Se kans haudattiin, tehtiin risti jne. Se oli hyvä juttu, kun siellä sai käydä muistelemassa ja viedä kukkia. Uudet hamsterit taas toi sitä iloa :) Näin monesti painajaisia siitä ensimmäisestä hamsterista ja sen kuolemasta, että se voi kyllä olla lapselle aika iso juttu.

Meillä tyttö oli 3v kun koiramme jouduttiin lopettamaan.Suru oli valtava,mutta korostui jos kielsimme tyttöämme,niin alkoi parkumaan sydäntäsärkevästi"Rekkkkkuuuuuuu,rekkkkuuu..."...Siinä sitten kävi monesti niin,että siinä pillitti äiti sekä lapsi...muistelen,että kesti jopa kuukauden kaks,ellei enemmänkin...tyttömme on muutenkin herkkä,on itkenyt jo etukäteen monet kerrat kaniamme,vaikka toinen on hyvissä sielun ja ruumiin voimissa...

[QUOTE="eve";24472462]se menee ohi kun ne saa uuden.. ei eläimen takia tarvitse pitää suruaikaa.[/QUOTE]

Kyllä mun mielestä eläintäkin saa surra, onhan se perheenjäsen. Uutta hamsteria ei olla vielä ajateltu. Mutta ehkä sitä voisi harkita joskus myöhemmin, ei kuitenkaan ihan heti.