Jotkut lapset on kauheita... (millaiset ihmiset heitä oikein kasvattaa!?) - meillä kyläili oikein "tapaus"..

• Viestiketjun aloittaja liss
  • Ensimmäinen viesti
"tiina"
[QUOTE="niin";24467411]Sanoilla on merkityksensä ja äänensävyillä, tiesitkö sen? Vaan ja pelkkä -sanat ovat väheksyviä mutta lienee liian vaikeaa käsityskyvyllesi.
Kommunikointia pitää opetella parisuhteessakin, katsos. Mm. parisuhdekouluttajat painottavat riitatilanteissa aina-sanan käytön miettimistä. Noin niinkuin esimerkkinä.[/QUOTE]

Jännä miten sinun jokaisessa kommentissasi on tasaisesti ainakin yksi vähättely toisen älyä kohtaan... Pidätkö itseäsi oikeasti keskivertoa älykkäämpänä? miten et saa sitä välitettyä tekstissäsi?

Sinun on ollut pakko olla tuolla paikalla? Nyt kun kerran tiedät jo käytetyt äänensävtkin? Vai olisiko ne äänensävyt ja osoitetut halvaksunnat vain...sinun omassa päässäsi?

hahahaa
OT:na ;) milenkiintoinen ketju,
apee purkaa tuntojaan kuin muka lapsella on paha mieli (taisi olla äidilläkin)
Kun ketjuun ei tule apeen mukaisia mieltä kohentavia kommentteja kirjoittaa apee niitä sitten toisella nimimerkillä ja vastaa itse itselleen :LOL:
Jotkut apeet on vaan niin.... heh läpinäkyviä.
Koeta edes vastata omaan ketjuusi itsellesi niin ettei muut tunnista sinua :D

LOL
Jospa sä nyt rauhoitut ja alat säästämään nukkekotiin niin saatte tekin sellaisen.
Katsos kun kaikki rahakkaat ja itsensä kovalla työllä huipulle nostaneet vanhemmat eivät laiminlyö lapsiaan tai biletä pimeinä iltoina, vaan me annamme aikaamme myös lapsillemme ja askartelemme yhtä sun toista yhdessä.
Raha ei tuo onnea mutta ilman rahaa on onneton. Köyhyys ja katkeruus kun ei ole tavoittelemisen arvoinen olotila.

Suzyanne
"Jotkut lapset on kauheita... (millaiset ihmiset heitä oikein kasvattaa!?) - meillä kyläili oikein "tapaus"..
Juuri tänään saatiin kokea oikein esimerkillisen kasvatuksen tulos..."

Tuosta lauseesta saa kuvan että olisi kyse jostain oikeasti vakavasta asiasta. Onhan se ikävää jos joku lapsi on totutettu kalliiiseen tavaraan, eikä osaa arvostaa halpoja, te-se-itse-leluja, joilla on leikitty aikojen alusta. (mm. omassa lapsuudessa käpylehmät yms.)

Mutta ei tuollainen lapsi joka vähättelee toisen tee-se-itse-lelua, ole mitenkään "kauhea" tai väärin kasvatettu. Hänen vanhemmillaan vaan on rahaa ostaa hänelle uusia leluja, ja he sen tekevät.

Eli minusta nyt ap vähän ylireagoi tässä, ja tuntuu että hän on ottanut tuon lapsen kommentin enemmänkin henkisenä loukkauksena kuin merkkinä totaalisesta kasvatuksen puutteesta. Eli neuvoisin ap:tä viittaamaan kintaalla materalistisemmille lapsille kuin omansa, ja näiden kommenteille, ja olemaan tyytyväinen siitä että oma lapsi osaa iloita muistakin kuin hienoista ja kalliista leluista.

"lastenhoitaja"
Mä luulin että oli joku oikeasti kauhea tapaus.

Mutta tuohan on ihan normaalia, totuushan tulee usein lapsen suusta. Lapset valitettavasti usein möläyttävät mitä ekana mieleen tulee, vaikka heidän kasvatuksessaan ei olisi mitään vikaa.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24467300:
MIksi sen 6veen olis sitten pitäny kierrellä ja kaarrella, tuon ikäiset sanoo, mitä ajattelee. Ja kurjaahan se on, että oma tyttös pahoitti mielensä.
Hei tehdäänpäs nyt yksi asia selväksi: minä en ole kirjoittanut näitä viestejä joissa lähettäjä ei ole joko "ap." tai "liss" joten älä referoi niihin minun kirjoittaminani.

"vieras"
Mä tavallaan ymmärrän ap:ta. Pienen lapsenkin kommentti voi tuntua pahalta ja herättää todellisuuteen. Mutta silti, kyseessä oli lapsi! Lapselle voi vaikka selittää että nukkekoteja on erilaisia, niinkuin ihmistenkin koteja ja taloja on erilaisia.

Mulla oli pienenä kirjahylly nukkekotina, kun ei meilläkään ollut varaa mitään isoja nukkekoteja ostaa. Äidin kanssa askarreltiin huonekaluja muovipurkeista, kankaasta, milloin mistäkin "roskista" ja kaverit oli kateellisia kun ei kellään ollut niin isoa nukkekotia. :D

ap.
OT:na ;) milenkiintoinen ketju,
apee purkaa tuntojaan kuin muka lapsella on paha mieli (taisi olla äidilläkin)
Kun ketjuun ei tule apeen mukaisia mieltä kohentavia kommentteja kirjoittaa apee niitä sitten toisella nimimerkillä ja vastaa itse itselleen :LOL:
Jotkut apeet on vaan niin.... heh läpinäkyviä.
Koeta edes vastata omaan ketjuusi itsellesi niin ettei muut tunnista sinua :D

Ei tämä kaksplussan palsta sentään niin tärkeä ole, että viitsisin vastailla itse aloittamaani ketjuun itsäeni puoltaen muilla nimimerkeillä :) Ei olisi edes tullut moinen mieleen. Sinulle sen sijaan tuli...

"dooris"
Lapsi sanoi totuuden ääneen; se ON pahvilaatikko.

Sen sijaan että alkaa pillittämään, haukkumaan lapsen kasvatusta ja lasta itseään niin voisi vaikka olla aikuinen ja sanoa lapselle että "kyllä, se on pahvilaatikosta ihan itse tehty nukketalo, eikö XXX olekin taitava, itse tekemällä saa vaikka mitä kivaa aikaiseksi" tms?
Peesaan joka sanaa.

Ap olet kyllä nyt turhan herkkä.

[QUOTE="vieras";24467590]
Mulla oli pienenä kirjahylly nukkekotina, kun ei meilläkään ollut varaa mitään isoja nukkekoteja ostaa. Äidin kanssa askarreltiin huonekaluja muovipurkeista, kankaasta, milloin mistäkin "roskista" ja kaverit oli kateellisia kun ei kellään ollut niin isoa nukkekotia. :D[/QUOTE]

No tuolla laillahan se menee kun asenne on oikea :)

Pahvilaatikoista voi rakentaa vaikka kokonaisen kerrostalon tai rivarin nukeille. Laajentaa mielen mukaan. Ja kun asian markkinoi lapselle ja tämän kavereille oikein, sen sijaan että jäisi nyyhkimään yhtä pienen lapsen sanomaa kommenttia (lapsen, joka ei vielä hallitse valkoisia valheita), niin lapsikin on iloinen pahvilaatikkonukkekodistaan ja kaveritkin tajuavat sen olevan makee juttu.

"niin"
Ja minä olen kirjoittanut tähän ketjuun ainoastaan tällä yhdellä ja samalla nimimerkillä ettei tarvitse ap:hen sekoittaa ja tehdä mitään salaliittoteorioita itselleen vastaamisesta ;)

Aika hauska ketju kylläkin. Mutta joitain naisia on vaan niin vaikea ymmärtää.

vrs
[QUOTE="niin";24466670]Jotkut kasvattavat hienohelmoja, sen huomaa kommenteista. Ne ovat niitä näsäviisaista huomauttelijalapsia, joilla ei ole minkäänlaista tajua hienotunteisuudesta tai siitä mitä on sopivaa sanoa ja mitä ei. He yleensä saavat kaikkea hienoa uutena ja jos näkevät jotain poikkeavaa omasta elämästään, kehtaavat avata pikkuruisen turpansa ja huomautella. Tosin nuo säälittävät kakarat ovat oppineet vähättelyn taidon ihanilta vanhemmiltaan.
Lapselle on hyväksi näyttää luovuutta. Sitä kuinka pahvilaatikosta taiotaan vaikka mitä. Ei kaikkea kannata eikä tarvitse ostaa uutena. Voipi olla että nämä "pahvilaattikkovanhemmat" ovatkin parempia vanhempia kuin ne jotka kiireesti töiden jälkeen kipaisevat kaupasta hakemassa taas uuden hienon Barbie-talon tyynnyttääkseen huonoa omatuntoaan, kun aika ei oikein lapsille riitä.[/QUOTE]

Tähän ketjuun muuten puuttumatta, haluan vastata tähän kommenttiin. Meillä oli lapsuudenkodissa juuri tuollaista; vanhempien läsnäolon puutetta korvattiin milloin milläkin hienolla lelulla. MUTTA ei minusta hienohelmaa kasvanut. Olisi toki saattanut, mutta kyllä mnä jo ihan muksuna olisin niin paljon mieluummin ottanut sen pahvilaatikko-nukkekodin, jos oltais se isin kanssa yhdessä rakennettu, kuin yhtäkään barbi-autoa, -hevosta, -taloa tai -nukkea.

Lapset sanoo mitä milloinki ja on sitte jokasen oma asia opettaa omalle herranduudelilleen sen verta itsevarmuutta, ettei muiden mielipiteistä tarvitse ottaa itseensä. Tässähän onkin ap:lla nyt hyvä tilaisuus keskustella tyttärensä kanssa ihmisten ja perheiden erilaisuudesta.

tykkimies evp
Vaatikaa lapsiltanne käytöstapoja. Vaatikaa niitä alusta saakka, aina ja johdonmukaisesti. Toki lapset töksäyttelevät ja hölmöilevät, mutta sitä ei pidä hyväksyä. Lapset tarvivat jatkuvasti rajoja, neuvoja ja ohjausta.
Tehkää selväksi mikä on hyväksyttyä ja mikä ei.

"Jolanda"
Moni 6vee sanoo jotain *tyhmää* päivittäin. Ei se tee hänestä tyhmää, eikä sinusta pyhimystä. Eikä tytön vanhemmissa ole mitään vikaa, etkä ole 'se parempi vanhempi'.

Aikuiset osaavat ottaa toisiaan huomioon, lapsi näkee pahvilaatikon, joten lasta pitää opastaa, selittää että nyt vois kehua jne Ja tämä prosessi jatkuu ala-asteellakin, lapset oppii mitä saa sanoa ja mitä ei.

Peesaan täysin!!! Asiaa!!

"niin"
Vaatikaa lapsiltanne käytöstapoja. Vaatikaa niitä alusta saakka, aina ja johdonmukaisesti. Toki lapset töksäyttelevät ja hölmöilevät, mutta sitä ei pidä hyväksyä. Lapset tarvivat jatkuvasti rajoja, neuvoja ja ohjausta.
Juurikin näin! Mutta ei kun toiset vain silittelee lastensa päitä, se nyt sanoi niin ja noin kun se on vain lapsi eikä tajua muka mitään. Pyh ja pah! Kumma miten toisten lapset vaan jostain syystä tajuaa, mutta toisten ei. Olisko se sitä empatiakyvyn puutetta joillakin kun vanhemmat on mitä on.

Ja edelleen, 6-vuotias ei ole enää ihan niin pieni lapsi etteikö voisi jo jotain tajuta. Ehkä näillä puolustelijoilla on itsellään ongelma-lapsia joiden käyttäytymiseen eivät edes viitsi puuttua. En muuta keksi.

Tuo on totta.
Ja kun lapsen omat vanhemmat eivät ole paikalla, niin meidän muiden tehtävänä on ohjata ja neuvoa. Niin ap:kin olisi voinut tehdä tässä tilanteessa. Niin minä ainakin olisin tehnyt; selittänyt, että itse tehty nukketalo on ihan yhtä hyvä kuin kaupasta ostettukin.

Tottakai lapset sanovat jotain hölmöä tai käyttäytyvät hölmösti, kun eivät vielä voi kaikkea tietää, osata ja ymmärtää. Se, miten me aikuiset noissa tilanteissa reagoidaan, on avainkysymys. Opastammeko, vai alammeko pillittämään että olipa ilkeä kuusivuotias (!!!) lapsi - tilanteessa, missä lapsi ei kuitenkaan ketään lyönyt, haukkunut, tai muuten ihan oikeasti todella kurjasti käyttäytynyt.

• Tykkää
Reactions: misStar ja Millenia
Beep
Juuri tänään saatiin kokea oikein esimerkillisen kasvatuksen tulos.. Meillä ei ole paljon rahaa eikä muutakaan "materiaa", mutta olemme onnellisia. Mies käy töissä ja minä olen kotona tällä hetkellä 6-vuotiaan ja vauvan kanssa. Tyttö toivoi nukketaloa ja ihaili aina ystävänsä hienoa nukketaloa, puhui siitä usein oltuaan leikkimässä ystävällään. No, meillä ei ole varaa ostaa hienoa monikerroksista taloa, joten rakensimme sellaisen itse tytölle: vanerista ja pahvista isoon pahvilaatikkoon. Tyttö oli oikein tyytyväinen ja onnellinen nukketalostaan.

Kunnes. Meillä kävi tänään tämä ystävä kylässä, jolla myös on nukkekoti: tyttö innoissaan esitteli omaansa niin arvatkaapa mitä lastenhuoneesta kuuluu: "ai tuommoinen, tuo on pelkkä pahvilaatikko!" meidän tyttö pahotti tietysti mielensä. Eikä ihme!

Miettikääs vähän millaisia hienohelmoja te kasvatatte...!
Siis miten niin "tapaus"??? :O

Ja miten niin hienohelma. Sehän on pahvinen se talo. Voi tziizus.

Tää on vähän kaksipiippuinen juttu nykypäivänä. Parhaiten lapset oppivat aikuisia ja toisia lapsia matkimalla. Nykypäivänä on "suuntaus" muuttunut enemmän siihen, että sano mitä ajattelet. Tosi tv on täynnä näitä kukkasia, jotka laukoo kaikki päin naamaa ja ovat sitä mieltä, että se on hyvä tapa. Lapsen on tässä maailmassa vaikea enään tietää mikä on hyvä ja mikä ei. Tottakait opetetaan lapselle, miten pitää tehdä, mutta jos itse ja muut näyttää muuta mallia niin mitä hyötyä sanomisesta on.

En jaksanu kahlata koko ketjua mutta sen vaan haluan sanoa että lapset nyt saattaa möläyttää kaikenlaista tarkoitamatta sillä kuitenkaan mitään pahaa. Meillä naapurin tyttö kävi eka kerran niin se katteli ja sanoi sitte: "oho, onpa teillä sotkuista!" :D ei käyny mielessä loukkaantua asiasta, lapsi vaan sanoi asian niinkuin näki tarkoittamatta pahaa. Ehkä sinäkin voisit sanoa tytöllesi että ei se kaveri pahaa tarkoittanut. Ehkä nukkekoti tytön silmissä tosiaan näytti pahvilaatikolta ja lapset tuppaa sanomaan mitä ne ajattelee.

Beep
Tää on vähän kaksipiippuinen juttu nykypäivänä. Parhaiten lapset oppivat aikuisia ja toisia lapsia matkimalla. Nykypäivänä on "suuntaus" muuttunut enemmän siihen, että sano mitä ajattelet. Tosi tv on täynnä näitä kukkasia, jotka laukoo kaikki päin naamaa ja ovat sitä mieltä, että se on hyvä tapa. Lapsen on tässä maailmassa vaikea enään tietää mikä on hyvä ja mikä ei. Tottakait opetetaan lapselle, miten pitää tehdä, mutta jos itse ja muut näyttää muuta mallia niin mitä hyötyä sanomisesta on.
Tää on niin totta. Aika ja tavat muuttuu...Aikuiset on muuttuneet, niin totta kai lapset muuttuvat myös.

Yhteistyössä