Jotkut lapset on kauheita... (millaiset ihmiset heitä oikein kasvattaa!?) - meillä kyläili oikein "tapaus"..

• Viestiketjun aloittaja liss
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="niin";24466937]Ajatella ;) Olen niin ilkeä ihminen että osaan leikkiä ja touhuta lasten kanssa ja lapset ovat aina tykänneet minusta.
En ymmärrä miksi puolustelette 6-vuotiasta lasta joka ei selvästikään osaa käyttäytyä ja on ilmiselvä hienohelma. Normaali lapsi ihailisi toisen tekelettä. Tuon ikäisen tosiaan pitäisi osata jo hiukan arvioida mitä sanoo. Mutta kertonee jotakin teistä puolustelijoista ;)[/QUOTE]

Se, että sä nostat jatkuvasti itseäsi jalustalle ja samalla haukut ja nimittelet pikkulapsia, ei anna susta kovin mukavaa kuvaa.

Ei sen ikäinen lapsi ole hienohelma, vaan kasvatuksensa summa. Lapsihan ei välttämättä pahalla sano, että talo oli pahvia, vaan teki sellaisen huomion. Ehkä heillä kotona ei ole mitään pahvista? Kaikki lapset ei saa isoja pahvilaatikkoja leikkiinsä, vaan heille sanotaan, että "se on pelkkä pahvilaatikko".

Uskon myös, että sillä on iso merkitys, millaiselta pahvista tehty nukketalo oikeasti näyttää. Aina se itsetehty ei näytä hienolta lapsenkaan silmin, vaikka lapset helposti ovatkin taitavia mielikuvituksen läpi katsomisessa.

Jos vieras lapsi ei ymmärrä pahvia, voitte opettaa. Tehkää yhdessä hienoja pahvijuttuja, niin hän ymmärtää, ettei "se ole pelkkää pahvia".

"niin"
Aika pitkälle vietyjä johtopäätöksiä yhden pikkuriikkisen tiedonmurenan perusteella.

Jotkut aikuiset ovat ammattimaisia mielensäpahoittajia, ja se joskus siirtyy vanhemmilta lapsille. Ei voi olettaa, että 6 v lapsi osaisi olla aina poliittisesti korrekti. Jos on ollut puhetta upeasta nukketalosta, ja sitten esiin tuodaankin pahvilaatikko (vaikka kuinka olisi koristeltu ja kaikkea), niin miksei lapsi saisi todeta että tuohan on pahvilaatikko? Se, kokeeko sen hämmästyneenä tokaisuna vai halveksuvana tuhahtamisena on aika usein kuulijasta kiinni, ja tuohan olisi ollut oiva tilaisuus opettaa lapsille tärkeitä ihmissuhdetaitoja - mutta se taisi jäädä tekemättä, kun oli niin kova kiire pahoittaa mielensä ja alkaa ihmettelemään millaisia kasvattajia jotkut oikein ovatkaan, millaisia hienohelmoja jotkut kasvattavatkaan, ja millainen tapaus oikein kävikään kylässä.
Mulle ei tulis mieleenkään että mun lapset sanoisivat toisen pahvilaatikkotekeleestä mitään noin alentavaa kuin ap:n tapauksessa, koska se olisi heille ihan normaalia että pahvilaatikostakin voi tehdä vaikka mitä kivaa.
Minun mielestäni tuo ap:n lapsen kaverin lause kyllä kertoi juuri niin paljon että siitä voi vetää hyvinkin johtopäätöksiä tyyppitapauksista "hienohelma".
Ja miksi lapsi ei saisi pahoittaa mieltään?!! Ihmettelette jopa sitä. Ei saisi pahoittaa mieltään että oikein kaveri tulee ja sanoaa "sehän on PELKKÄ pahvilaatikko"!
Puolustelijat taitavat itse olla niitä "erikoislasten" äitejä joiden lapset tekee ja sanoo mitä lystää.

"tiina"
[QUOTE="niin";24467000]No tuota katsos, elämän varrella on tullut nähtyä yhtä jos toista kasvattajaa ja lasta. Jotkut saavat kaiken mitä haluavat, joka kerta ostetaan kaupasta jotain ettei vaan lapsi kiukustuisi. Sehän olisi noloa.
Sitten on perheitä joissa saadaan välillä jotain hienoa PLUS tehdään itse, käytetään jopa vanhoja ja iloitaan niistä.
Kun oikeasti on olemassa valitettavasti niitä perheitä joissa se ura ja oma elämä on kaikkein tärkeintä, siinä hötäkässä ei aikaa jää yhteiselle näpertelylle ja kaikki pitää olla uutta ja kallista.
Onneksi on vielä terveitä perheitäkin joissa eletään välimaastossa. Joissa lapset riemastuvat jopa toisten lasten vanhoista ja itse tehdyistä jutuista, joissa osataan leikkiä. Kaikki lapset eivät sitä nykyään osaa.[/QUOTE]

Me ollaan sitten varmaan perhe joka on tuossa välimaastossa, lapsen huoneesta löytyy vanerista itse tehty autotalli, itse tehdyt kiikarit, itse tehty autorata ym. Lapsen huoneesta löytyy myös uusia hienoja leluja joita lapsi rakastaa kuten rakastaa myös isovanhempien mökiltä löydettyä vanhaa kottikärryn sisärengasta. Eli että hienohelma poikamme ei kai sitten sinunkaan mittarilla ole.
Silti kaikkea tätäkin tärkeämpänä pidä opettaa lapselleni ystävällisyyttä ja sitä miten muille ihmisille ja ouhutaan ja miten heitä kohdellaa. En tiedä miten SINÄ pystyt sellasta omillesi opettaa koska et salvästikään osaa sitä itsekään. Olet selvästi asettanut itsesi hyvinkin korkealle kasvattajana ja ihmisenä, ikävä kyllä tätä erinomaisuuttasi ei pysty tekstistäsi lukemaan.

"niin"
[QUOTE="tiina";24467207]Me ollaan sitten varmaan perhe joka on tuossa välimaastossa, lapsen huoneesta löytyy vanerista itse tehty autotalli, itse tehdyt kiikarit, itse tehty autorata ym. Lapsen huoneesta löytyy myös uusia hienoja leluja joita lapsi rakastaa kuten rakastaa myös isovanhempien mökiltä löydettyä vanhaa kottikärryn sisärengasta. Eli että hienohelma poikamme ei kai sitten sinunkaan mittarilla ole.
Silti kaikkea tätäkin tärkeämpänä pidä opettaa lapselleni ystävällisyyttä ja sitä miten muille ihmisille ja ouhutaan ja miten heitä kohdellaa. En tiedä miten SINÄ pystyt sellasta omillesi opettaa koska et salvästikään osaa sitä itsekään. Olet selvästi asettanut itsesi hyvinkin korkealle kasvattajana ja ihmisenä, ikävä kyllä tätä erinomaisuuttasi ei pysty tekstistäsi lukemaan.[/QUOTE]

Kuulostaa hyvältä ja terveeltä. Se, että tekstini kuulostaa ilkeältä hienohelma-vanhempia ja heidän kasvatustuloksiaan kohtaan, on ihan tarkoituksellista. Miksi pitäisi kierrellä ja kaarrella? Moni täällä sanoo olevansa ei-niin-lapsiystävällinen. Minä taas sanon etten voi sietää sellaisia vanhempia, jotka eivät osaa opettaa lapsilleen tuota mainitsemaasi ystävällisyyttä.
Tekstini ei ole yhtäkuin minä live-elämässä.
En siltikään ymmärrä että puolustellaan 6-vuotiaan lapsen selvästikin alkeellista käyttäytymistä. Tiedän kyllä että lapset sanovat suoraan asioita, ainakin jotkut. Toiset osaavat ihaille toisten tekemisiä, toiset eivät. Se on todellakin kasvatuksen tulos. Hävetkööt sellaiset kasvattajat, jotka eivät osaa lapsilleen opettaa ystävällisyyttä, empaattisuutta ja kohteliaisuutta.
Ja p.s. minulle on ihan sama mitä minusta ajattelette. Se ei tämän ketjun pointti vissiin ollut.

[QUOTE="niin";24467256]Kuulostaa hyvältä ja terveeltä. Se, että tekstini kuulostaa ilkeältä hienohelma-vanhempia ja heidän kasvatustuloksiaan kohtaan, on ihan tarkoituksellista. Miksi pitäisi kierrellä ja kaarrella? Moni täällä sanoo olevansa ei-niin-lapsiystävällinen. Minä taas sanon etten voi sietää sellaisia vanhempia, jotka eivät osaa opettaa lapsilleen tuota mainitsemaasi ystävällisyyttä.
En siltikään ymmärrä että puolustellaan 6-vuotiaan lapsen selvästikin alkeellista käyttäytymistä. Tiedän kyllä että lapset sanovat suoraan asioita, ainakin jotkut. Toiset osaavat ihaille toisten tekemisiä, toiset eivät. Se on todellakin kasvatuksen tulos. Hävetkööt sellaiset kasvattajat, jotka eivät osaa lapsilleen opettaa ystävällisyyttä, empaattisuutta ja kohteliaisuutta.
Ja p.s. minulle on ihan sama mitä minusta ajattelette. Se ei tämän ketjun pointti vissiin ollut.[/QUOTE]

MIksi sen 6veen olis sitten pitäny kierrellä ja kaarrella, tuon ikäiset sanoo, mitä ajattelee. Ja kurjaahan se on, että oma tyttös pahoitti mielensä.

"niin"
Joiltakin taitaa puuttua jopa se lukutaito. Lapsihan ei suinkaan sanonut että "se on pahvilaatikko" vaan että "sehän on pelkkä pahvilaatikko". Voin kuvitella vielä äänenpainot.
Mutta joo, kaikilla ei toi äo päätä huimaa.

"niin"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24467300:
MIksi sen 6veen olis sitten pitäny kierrellä ja kaarrella, tuon ikäiset sanoo, mitä ajattelee. Ja kurjaahan se on, että oma tyttös pahoitti mielensä.
Ai minun tyttöni? :D Luepas nyt uudestaan jos osaat.

Huom harmaana
[QUOTE="niin";24467309]Joiltakin taitaa puuttua jopa se lukutaito. Lapsihan ei suinkaan sanonut että "se on pahvilaatikko" vaan että "sehän on pelkkä pahvilaatikko". Voin kuvitella vielä äänenpainot.
Mutta joo, kaikilla ei toi äo päätä huimaa.[/QUOTE]

Mitä eroa noilla kahdella on? Ei 6-vuotias lapsi mieti että "hui tämä kuulostaa varmaan paaaaaljon pahemmalta kun lisään siihen pahvilaatikon eteen sanan pelkkä".
Voi kiesus mitä saivartelua. Mitäs jos hän olisi sanonut että se on "vaan pahvilaatikko".

"niin"
Mitä eroa noilla kahdella on? Ei 6-vuotias lapsi mieti että "hui tämä kuulostaa varmaan paaaaaljon pahemmalta kun lisään siihen pahvilaatikon eteen sanan pelkkä".
Voi kiesus mitä saivartelua. Mitäs jos hän olisi sanonut että se on "vaan pahvilaatikko".
Niin, turha tässä rautalankaa on vääntää jos käsityskyky on noin alkeellista. Mutta pointtihan on siinä mistä lapsi oppii halveksunnan ilmauksen joka tulee spontaanisti.

"niin"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24467334:
Niin, etkös sä nyt kuitenkin oo ap. ja eikö sun tenavas pahoittanu mielensä, kun sanottiin, että vaan pahvilaatikko?
Öh, mistä sä olet päähäsi saanut että olen ap? Huoh ja huhhuijaa. Ota silmä käteen ja LUE!

"tiina"
[QUOTE="niin";24467256]Kuulostaa hyvältä ja terveeltä. Se, että tekstini kuulostaa ilkeältä hienohelma-vanhempia ja heidän kasvatustuloksiaan kohtaan, on ihan tarkoituksellista. Miksi pitäisi kierrellä ja kaarrella? Moni täällä sanoo olevansa ei-niin-lapsiystävällinen. Minä taas sanon etten voi sietää sellaisia vanhempia, jotka eivät osaa opettaa lapsilleen tuota mainitsemaasi ystävällisyyttä.
Ja p.s. minulle on ihan sama mitä minusta ajattelette. Se ei tämän ketjun pointti vissiin ollut.[/QUOTE]

Oikeasti, tuo lapsi oli todennut että "tuohan on pahvilaatikko", siis hän oli todennut sen pahvilaatikosta. Vaikka sinne pahvilaatikkoon oli rakennettu nukkekoti oli se silti pahvilaatikko. Mistä tiedät että tuo lapsi tarkoitti sen pahalla? Ehkä lapsi vain totesi niin kuin asia on. Ja silti se saattoi olla hänen mielestään ihan hieno. Se pahvilaatikko.
Ehkä se ei ollut häne mielestään niin hieno, muuteu se hänestä huonoa lasta tee, eikä hänen käytöksensä mitään alkeellista ollut, se oli vielä kuitenkin pienen lapsen spontaani huomautus. Ilmeisesti, minähän en ollut paikalla. Etkä ilmeisesti sinäkään?

Ap ei kertonut miten hän itse hoiti asian loppuun, siis jos kerran tilanne oli niin paha että ihan aikuinenkin moisesta loukkaantui. Mitä oikeasti suuresti ihmettelen.

"vieras"
[QUOTE="niin";24467347]Mutta pointtihan on siinä mistä lapsi oppii halveksunnan ilmauksen joka tulee spontaanisti.[/QUOTE]

Mä en tiedä teistä tynnyrissäkasvattajista kotikouluttajista, mutta meidän reaalimaailmassa elävien lasten korviin tarttuu yhtä ja toista sieltä sun täältä.

Huom harmaana
[QUOTE="tiina";24467371]Oikeasti, tuo lapsi oli todennut että "tuohan on pahvilaatikko", siis hän oli todennut sen pahvilaatikosta. .[/QUOTE]

Ei kun lapsi sanoi että se on PELKKÄ pahvilaatikko. Tässä on kuulemma vissi ero. Valtava merkitys yhdellä sanalla. Asia olisi ihan ok ja eri, jos olisi todennut pelkästään että "se on pahvilaatikko". Voi elämän kevät tätä palstaa.

"niin"
[QUOTE="vieras";24467372]Mä en tiedä teistä tynnyrissäkasvattajista kotikouluttajista, mutta meidän reaalimaailmassa elävien lasten korviin tarttuu yhtä ja toista sieltä sun täältä.[/QUOTE]

Hih :D Mä olen rakentanut pahvilaatikosta tynnyrin noille lapsille joita kotikoulutan päivittäin. Jos eivät osaa käyttäytyä pyöritän tynnyriä.

ulkonainen
[QUOTE="akka";24467288]Ei se lapsi minusta ollut huonosti kasvatettu lellipentu.Hän vaan sanoi asian niinkuin se oli,kyseessä oli pahvilaatikko.[/QUOTE]

Juuri niin. Lasten suustahan kuullaan totuus.

Ap:lta tulee varsin katkeraa tekstia, ei luulisi etta kenenkaan 6-v. sanomiset voisi noin paljon kiihdyttaa aikuista ihmista.

"niin"
Ei kun lapsi sanoi että se on PELKKÄ pahvilaatikko. Tässä on kuulemma vissi ero. Valtava merkitys yhdellä sanalla. Asia olisi ihan ok ja eri, jos olisi todennut pelkästään että "se on pahvilaatikko". Voi elämän kevät tätä palstaa.
Sanoilla on merkityksensä ja äänensävyillä, tiesitkö sen? Vaan ja pelkkä -sanat ovat väheksyviä mutta lienee liian vaikeaa käsityskyvyllesi.
Kommunikointia pitää opetella parisuhteessakin, katsos. Mm. parisuhdekouluttajat painottavat riitatilanteissa aina-sanan käytön miettimistä. Noin niinkuin esimerkkinä.

Huom harmaana
[QUOTE="niin";24467411]Sanoilla on merkityksensä ja äänensävyillä, tiesitkö sen? Vaan ja pelkkä -sanat ovat väheksyviä mutta lienee liian vaikeaa käsityskyvyllesi.
Kommunikointia pitää opetella parisuhteessakin, katsos. Mm. parisuhdekouluttajat painottavat riitatilanteissa aina-sanan käytön miettimistä. Noin niinkuin esimerkkinä.[/QUOTE]

Ei, en tiedä. Teenhän vaan työkseni viestintää :D
Mutta ihan aidosti mieti nyt, kyse on LAPSESTA. Jotain suhteellisuudentajua kehiin.

dfg
Lapsi sanoi totuuden ääneen; se ON pahvilaatikko.

Sen sijaan että alkaa pillittämään, haukkumaan lapsen kasvatusta ja lasta itseään niin voisi vaikka olla aikuinen ja sanoa lapselle että "kyllä, se on pahvilaatikosta ihan itse tehty nukketalo, eikö XXX olekin taitava, itse tekemällä saa vaikka mitä kivaa aikaiseksi" tms?
Ja tämän jälkeen se vieraana ollut lapsi olisi mennyt kotiin ja itkenyt vanhemmilleen, että miksi hän ei SAA KOSKAAN tehdä mitään itse ja miksi isi EI KOSKAAN tee hänelle mitään itse, niin kuin xxxx saa ja xxxx:n isi tekee. Sitten olisimme lukeneet katkeran äidin tilitystä, kuinka hänen lapselleen on sanottu niiiiiin pahasti ja nyt ei enää halua leikkiä omallaan. :D

Tuon ikäinen lapsi haluaa aina sen mitä toisella on. Oli se vaan sitten vaikka se pahvilaatikko. Vaikea taito sen sijaan on saada se oma lelu näyttämään hyvältä omissa silmissä.

Ap itse nyt tuntee vain alemmuutta ja on hyvää vauhtia tartuttamassa sen tunteen myös lapseensa. Tämä on täysin turhaa. Tuon ikäisillä nimittäin se itse tehty on yleensä miljoonasti parempi mitä valmiina ostettu. Ainakin meillä lapsi haluaa tehdä itse, näpertää ja ne valmiina ostetutkin lelut päätyvät mielikuvituksen voimalla usein hyvin eri käyttöön mihin ne on alunperin suunniteltu. :)

"niin"
Ei, en tiedä. Teenhän vaan työkseni viestintää :D
Mutta ihan aidosti mieti nyt, kyse on LAPSESTA. Jotain suhteellisuudentajua kehiin.
Ai niin pojat on poikia ja lapset on vaan lapsia. Ei niiden tarvitse osata mitään eikä tajuta mistä toinen voi pahoittaa mielensä.
Vai että oikein viestintää. Jos olisin esimiehesi, saisit potkut. Et tunnu tajuavan edes viestinnän alkeita.

Yhteistyössä