Just ysiluokan aloittanut ilmoitti menneensä kihloihin...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Aluksi varmaan ajattelisin että onko tuossa nyt mitään järkeä.
Sitten ehkä muistaisin että taitaa nykynuorisolle kihloihin meno on "arkipäiväistä" eikä se tarkoita lupausta avioliitosta.

Ehkä mitään suuria kihlajaisia en kuitenkaan alkaisi järjestelemään..
 
"vieras"
ovat seukanneet noin 3kk. kyllä luokkasormus saa ajaa kihlasormuksen virkaa, vai kuvitteleeko nykynuoriso että vanhemmat kustantaa lastensa kihlasormukset..?! ja en jaksa ottaa asiaa niin vakavasti vaikken vähättelekään...
 
[QUOTE="vieras";24464002]No ei sillä nykyisin ole muille merkitystä, kun parille itselleen. Juttelisin kyllä nuorten kanssa, että tietävätkö mikä merkitys sillä aikaisemmin on ollut.[/QUOTE]

Mä taidan puhua jo aikaisemmin ;)
 
Tönt
[QUOTE="vieras";24464009]ovat seukanneet noin 3kk. kyllä luokkasormus saa ajaa kihlasormuksen virkaa, vai kuvitteleeko nykynuoriso että vanhemmat kustantaa lastensa kihlasormukset..?! ja en jaksa ottaa asiaa niin vakavasti vaikken vähättelekään...[/QUOTE]

kihlat saa parilla kympilläkin. kai nyt nuorilla on sen verran rahaa itsekin.
 
Äidiltä äidille
Lapset, niinkun me aikuisetkin teemme virheitä elämässä, mutta jotkut asiat on opittava kantapään kautta. Älä suotta huoli, älä tee mitään. Älä onnittele, älä noteraa. Parempi kun annat nuoren itse tehdä johtopäätöksensä sinun tai muiden painostuksesta huolimatta. Kyllä lapsetkin osaavat lukea rivien välistä ja eipä tule sitten koskaan sanomaan että sinä olisit painostanut suuntaan tai toiseen. Ole vain tukena
 
Oisin varmaan, että jaahas.
En ottaisi tosissani koko touhua ja tekisin sen myös lapselleni selväksi.
Minulle kihlaus merkitsee lupausta avioliitosta ja pyytäisin kyllä
lapselta hyvät perusteet kihlautumiselle.
Tosin sehän on selvää, että hyviä perusteita ei tuossa tapauksessa voi olla. :D

Mutta siis, mitään haloota en asiasta tekisi,
antaisin olla ja toivoisin,
että lapsi itse tajuaa kuinka huonon kuvan hänestä saa tuleivaisuudessakin
jos on ollut kihloissa "turhaan".
 
"Vieras"
Itse menin 9lk. lopulla kihloihin ja edelleen ollaan yhdessä. Ja pienen pojan onnelliset vanhemmat. Kyllä meidänkin kihlausta oudoksuttiin mutta nyt 8v. jälkeen kukaan ei mitään enään sano. Tosin vielläkään ei olla naimisissa vaikka ihan tästä syystä kihlat vaihdoimmekin. :D Jos nyt ensi kesänä pääsisimme sanomaan tahdon toisillemme. :)
 
Oisin varmaan, että jaahas.
En ottaisi tosissani koko touhua ja tekisin sen myös lapselleni selväksi.
Minulle kihlaus merkitsee lupausta avioliitosta ja pyytäisin kyllä
lapselta hyvät perusteet kihlautumiselle.
Tosin sehän on selvää, että hyviä perusteita ei tuossa tapauksessa voi olla. :D

Mutta siis, mitään haloota en asiasta tekisi,
antaisin olla ja toivoisin,
että lapsi itse tajuaa kuinka huonon kuvan hänestä saa tuleivaisuudessakin
jos on ollut kihloissa "turhaan".
No eipä ole käynyt mielessä, että ihmiset saisivat musta huonon kuvan kun olen ollut kihloissa "turhaan", ihan näin aikuisiällä ja oikeen kahteen otteeseen :D ... kaikkea sitä kuuleekin :LOL:

Mutta AP:lle sen verran, että ole noteeraamatta sen kummemmin. Teinit tekevät hassuja tekoja kun ovat niin kovin "rakastuneita". Eipä tuosta haittaa aiheudu muutoin kuin mahdollisen sydänsurun merkeissä mutta se tulisi tapahtumaan ilman niitä kihlojakin :)
 
"Jutta"
Itse menin kihloihin heti peruskoulun päätyttyä. Oltiin seurusteltu n. vuosi. Ja meille se kihloihin meno oli kyllä myös lupaus avioliitosta, mutta vasta joskus myöhemmin..

Ja menihän siinä 7 vuotta ennen kun naimisiin mentiin. Nyt ollaan oltu naimisissa 16 vuotta..

Ja jos ysiluokkalainen tyttäreni nyt ilmoittaisi kihloihin menosta, olisin kyllä hyvin hämmästynyt. Hän kun ei ole edes koskaan vielä seurustellut. :)
 
No eipä ole käynyt mielessä, että ihmiset saisivat musta huonon kuvan kun olen ollut kihloissa "turhaan", ihan näin aikuisiällä ja oikeen kahteen otteeseen :D ... kaikkea sitä kuuleekin :LOL:
Tarkoitin tuolla lähinnä,
että mahdolliset uudet kumppanit voi saada huonon kuvan.
Itse en ainakaan voisi edes miettiä seurustelevani miehen kanssa,
joka olisi ollut kihloissa ennen mua.
Tiedän kyllä, että kaikki eivät ajattele näin ja suotakoon heille se. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äidiltä äidille;24464143:
Lapset, niinkun me aikuisetkin teemme virheitä elämässä, mutta jotkut asiat on opittava kantapään kautta. Älä suotta huoli, älä tee mitään. Älä onnittele, älä noteraa. Parempi kun annat nuoren itse tehdä johtopäätöksensä sinun tai muiden painostuksesta huolimatta. Kyllä lapsetkin osaavat lukea rivien välistä ja eipä tule sitten koskaan sanomaan että sinä olisit painostanut suuntaan tai toiseen. Ole vain tukena
Juuri näin.

Mä tulen varmasti aina muistamaan äitini reaktion, kun menimme silloisen avomieheni kanssa kihloihin. Olin 23 vuotias. Äiti totesi vihaisella äänellä Voi jumalauta! Muistoani hänen suhtautumisestaan ei pehmennä tai muuta se, että kyseinen suhde päättyi eroon, sillä silloin suhteeni oli vielä suht normaali, eikä äitini ole selvännäkijä tai ennustaja.
 
kofk
Ei hätää, tuossa iässä ehtii poika/tyttöystävät vaihtua vielä monta kertaa. Jos pysyvät yhdessä ja ovat onnellisia niin mikäs siinä.Ei tuo nyt mikään maailmanloppu ole. Sensijaan jos oma lapseni menisi tuon ikäisenä kihloihin ja ilmoittaisi olevansa raskaana niin sitten olisin kauhuissani.
 
Tarkoitin tuolla lähinnä,
että mahdolliset uudet kumppanit voi saada huonon kuvan.
Itse en ainakaan voisi edes miettiä seurustelevani miehen kanssa,
joka olisi ollut kihloissa ennen mua.
Tiedän kyllä, että kaikki eivät ajattele näin ja suotakoon heille se. :D
Sä et voi olla tosissasi??? Mä itse tiedostan myös kihlauksen merkityksen mutta, että huono kuva ihmisestä kuka on ollut kihloissa aiemmin. Nyt olis syytä avartaa vähän katsetta... jonain päivänä nimittäin voit olla tilanteessa missä suurimmalla osalla tapaamistasi miehistä on takanaan parisuhteita kihlauksineen, avioliittoineen ja lapsineen... nykyään kuin vain aniharva suhde kestää hamaan hautaan saakka ;)
 
  • Tykkää
Reactions: jassåå
"vieras"
Sä et voi olla tosissasi??? Mä itse tiedostan myös kihlauksen merkityksen mutta, että huono kuva ihmisestä kuka on ollut kihloissa aiemmin. Nyt olis syytä avartaa vähän katsetta... jonain päivänä nimittäin voit olla tilanteessa missä suurimmalla osalla tapaamistasi miehistä on takanaan parisuhteita kihlauksineen, avioliittoineen ja lapsineen... nykyään kuin vain aniharva suhde kestää hamaan hautaan saakka ;)
Peesaan tätä ihan kympillä,olen ollut kihloissa ennen aviomiestäni ja mä olin rakastunut tähän kyseiseen ihmiseen ja yhdessä oltiin 9 vuotta,sitten mies otti ja lähti.Onneksi nykyinen aviomieheni ei arkaillut aloittaa suhdetta minun kanssa "turhan" kihlautumisen takia.
Siis tääl ei taida pyöriä ihan niitä penaalin terävempiä kyniä.Hyvät naurit sain.
 

Yhteistyössä