Uskon mutten kuulu kirkkoon koska se on niin rahastusta. Yli 600 vuodessa vuosikymmenien ajan ja sitten ei saa edes ilmaiseksi hautausta.. mitä järkee?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Mutta kyllä elämässä tulee monen monta sellaista tilannetta esiin, että päätös kannattaa tehdä ainakin osin sen mukaan, mitä muut siitä ajattelevat. Sosiaalinen kanssakäyminen perustuu näihin sääntöihin. Muutenhan yhteiskunnassa olisi piakkoin anarkismi vallalla, jos kaikki tekisivät päätöksensä huomioiden vain itsensä.Huonoin selitys millekään teolle (kun ei puhuta oikeasti muiden satuttamisesta) on se 'kun mitä ne muutkin ajattelee', oli sitten kyse sukulaisista, kavereista, työyhteisöstä..
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24442929:Mutta kyllä elämässä tulee monen monta sellaista tilannetta esiin, että päätös kannattaa tehdä ainakin osin sen mukaan, mitä muut siitä ajattelevat. Sosiaalinen kanssakäyminen perustuu näihin sääntöihin. Muutenhan yhteiskunnassa olisi piakkoin anarkismi vallalla, jos kaikki tekisivät päätöksensä huomioiden vain itsensä.
Mutta ymmärsin pointtisi, kunhan tulin vähän länkyttämään.![]()
Tottakai, mutta useimmiten se silloin liittyy joko toisten satuttamiseen tai itselleen pahan olon tuottamiseen![]()
Mua lähinnä naurattaa nämä 'älä sit kerro äidille että mä olen eronnut kirkosta' ja ei uskalleta pitää nimijuhlia vaan lapsi on pakko kastaa koska kuvitellaan että suku kieltää heidät (vaikka kyse olisi ihan normaaleista tapaluterilaisista jotka eivät usko eivätkä oikeasti niin paljon suutu jos perinteitä vähän rikotaan).
Kovin vaikea elää elämäänsä ajatellen aina ensisijaisesti asiat toisten kannalta. Missä se oma elämä silloin kulkee?
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24443190:Eivät sellaisetkaan aina liity toisten satuttamiseen, vaan ihan tavallisillakin ns. arjen valinnoilla voi olla muiden kannalta merkitystä, jota ei ajattele. Vaikkapa tv-luvan maksaminen käy esimerkistä. :snotty:
Toisaalta taas 'älä sit kerro äidille että mä olen eronnut kirkosta' voi olla ihan hyvä, jos äidin mieli siitä tavallaan turhasti järkkyisi, jos vaikka äitiä tapaa harvoin ja äiti on jo vanha, niin eläkööt uskossa että lapsikin on uskossa. Sitten tietysti jos ei lainkaan eroa kirkosta, koska äiti ei siitä tykkäisi, niin siinä ollaan jo väärällä puolella elämää.
Mä olen kyllä ehkä huonokin ihminen, kun liian usein ajattelen valintojani sen mukaan, että se on mahdollisimman hyvä myös muille ihmisille. Ihan oman edunkin edelle menee monasti.
En mä ainakaan maksaisi kirkollisveroa sellaisesta asiasta, jota en pääosin allekirjoittais. Kuinka moni allekirjoittaa Raamatun ja Kirkon sanoman edes 50-prosenttisesti ?
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24443239:Evankelis-luterilainen kirkko on niin suvaitsevainen, että se ei tuomitse jäseniään silloinkaan kun oma usko horjuu. Mutta senhän sinä tiedät, Raamatun lukeneena.
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24443291:Onko se sitten kyseenalaista?![]()
Nojaa...Antti Kylliäinen meni väittämään, että kaikki pääsevät taivaaseen ja kristillisyyden perussanoma on armo, ei rangaistus synneistä ja meinattiin lempata pois papin virasta...
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24443239:Liekö olet itse edes lukenut Raamattua kannesta kanteen? Silloin varmaan käsittäisit, että Raamattu on aikaansa sidottu.
Evankelis-luterilainen kirkko on niin suvaitsevainen, että se ei tuomitse jäseniään silloinkaan kun oma usko horjuu. Mutta senhän sinä tiedät, Raamatun lukeneena.
Jotenkin surkuhupaisaa miten pystyt samassa kappaleessa vähättelemään muita jotka (mielestäsi?) tuomitsevat uskonnot ja uskovaiset (vai oliko siis kyse pelkästä kristinuskosta?), mutta seuraavassa virkkeessä otat hyvinkin ylimielisen asenteen heitä kohtaan jotka "ihannoivat" esim. itämaisia uskontoja.
Ja jos nyt halutaan oikein aiheesta alkaa keskustella (mitä hieman epäilen), ovat itämaiset filosofiat monesti hieman ihmiskeskeisempiä (ja tieteelliseltä kannalta edistyneempiä, esim. buddhalaisten munkkien 2500v sitten kehittämät teoriat hiukkasfysiikasta joita tänä päivänä todistetaan yhteistyössä faktoiksi) kuin teistiset uskonnot joissa keskitytään "palvonnan" ja tietyn hahmon kunnioittamisen ja ylistämisen ympärille. Juu henkilökohtainen pelastus löytyy uskonnosta jos toisesta, mutta kyse ei ole itsensä tuntemisesta tai muusta turhasta vaan sokeasta uskosta johonkin ennaltamäärättyyn.
Tämä juttu kannattaa lukea, oli sitten puolesta tai vastaan aatellut asioita:
Heikki Räisänen tuntee munaskuitaan myöten rosoisen Raamatun — Kirkko & kaupunki