Olenko kuinka harvinainen tapaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tilastoharvinaisuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tilastoharvinaisuus

Vieras
Ensimmäisen raskauteni oli identtinen kaksosraskaus. Nyt olen toista kertaa raskaana ja tämäkin on identtinen kaksosraskaus. Olen tavannut tässä raskaudessa kaksi lääkäriä ja yhden kätilön, joista yksi on ollut alalla 15 vuotta, toinen 20 vuotta ja kolmas 30 vuotta eikä heistä kukaan ole koskaan törmännyt tällaiseen.

Tietävätkö Kaksplussalaiset perheitä, joissa olisi kahdet perättäiset identtiset kaksoset?

Sellaisia perheitä minäkin tiedän, jossa on sekä identtiset että ei-identtiset kaksoset, tai kahdet jopa kolmet ei-identtiset.

Identtinen kaksosuus ei ole nykytietämyksen valossa periytyvää vaan silkkaa sattumaa. Tuo haastaa jo tiedettä, jos äiti on identtinen kaksonen ja hänellä on kahdet identtiset kaksoset itsellään.

Tutkailin englanninkielistä Wikipediaa ja siellä sanottiin, että vaikka identtisyys on sattumaa, olisi koko maailmassa "löydetty" noin 20 perhettä, joissa identtisyys olisi periytyvää eli niillä on joku sellainen vika geeneissä, joka aiheuttaa hedelmöittyneen munasolun jakaantumista.

Identtisen kaksosuuden arvellaan periytyvän. Vielä sitä ei ole voitu todistaa mutta on sukuja, joissa identtisiä kaksosia on epätavallisen paljon.

Erään tutkimuksen mukaan olisi niin että miehen siittiössä on entsyymi joka aiheuttaa munasolun jakautumisen. Samoin naisen munasolussa voi olla tällainen entsyymi, joka joko vastustaa jakautumista tai sallii jakautumisen.
Identtiset kaksoset/kolmoset jne. syntyisi siis silloin kun oikeanlaiset siittiö ja munasolu kohtaavat eli siittiö joka pyrkii jakamaan munasolun ja munasolu, joka ei vastusta tätä jakautumista.

Japanissa oli tutkittu tätä ja sukuja, joissa on paljon identtisiä ja miespuolisilta jäseniltä oli nämä entsyymit löytynyt melkein kaikilta.

Itse uskon että myös identtinen kaksosuus periytyy jollain tavalla.

[QUOTE="siksak";24438580]Tutkailin englanninkielistä Wikipediaa ja siellä sanottiin, että vaikka identtisyys on sattumaa, olisi koko maailmassa "löydetty" noin 20 perhettä, joissa identtisyys olisi periytyvää eli niillä on joku sellainen vika geeneissä, joka aiheuttaa hedelmöittyneen munasolun jakaantumista.[/QUOTE]

Wikipedian tietoon ei kannata aina kauheasti luottaa, siellähän väitetään myös että maailmassa on vain muutamia identtisiä kolmosia, nelosia ja viitosia. Jo Suomesta löytyy useita identtisiä kolmosia.

Pitää myös muistaa että monet suvuista, joissa on paljon kaksosia eivät ole minkään tutkimusten piirissä.

Minä tiedän yhden pariskunnan, jolla on kahdet identtiset kaksoset, kaikki nyt jo aikuisia. En enää muista oliko se ekan vai toisen parin jälkeen, kun lääkärit olivat pariskunnalle sanoneet, että heidän kohdallaan se on aina kaksi kerrallaan.

[QUOTE="vieras";24439052]Identtisen kaksosuuden arvellaan periytyvän. Vielä sitä ei ole voitu todistaa mutta on sukuja, joissa identtisiä kaksosia on epätavallisen paljon.

Erään tutkimuksen mukaan olisi niin että miehen siittiössä on entsyymi joka aiheuttaa munasolun jakautumisen. Samoin naisen munasolussa voi olla tällainen entsyymi, joka joko vastustaa jakautumista tai sallii jakautumisen.
Identtiset kaksoset/kolmoset jne. syntyisi siis silloin kun oikeanlaiset siittiö ja munasolu kohtaavat eli siittiö joka pyrkii jakamaan munasolun ja munasolu, joka ei vastusta tätä jakautumista.

Japanissa oli tutkittu tätä ja sukuja, joissa on paljon identtisiä ja miespuolisilta jäseniltä oli nämä entsyymit löytynyt melkein kaikilta.

Itse uskon että myös identtinen kaksosuus periytyy jollain tavalla.[/QUOTE]

Osaisitko laittaa linkkejä, joista löytyisi noista tutkimuksista juttua. Lukisin mielellään. Meille lääkärit on sanoneet, että kyseessä on vain uskomaton sattuma ja että kannattaisi lotota. Olen kuullut, että olisi olemassa tieteellisiä näkemyksiä, joiden mukaan identtisyyden aiheuttaisi miehen perimä, mutta niille näkemyksille ei Euroopassa ainakaan ole ilmeisesti annettu kovin suurta arvoa.

Raskauksista noin 2 % on kaksosraskauksia niin kylla se mielestani on tosi harvinaista, etta samaan perheeseen syntyy kahdet kaksoset. Jo yksien kaksosten saaminen on kohtalaisen harvinaista ja vain harva saa edes yhdet kaksoset, saati sitten kaksia ja viela identtisia.

Akaatti// Ei vaan tuo on kolmosten vaiko peräti nelosten todennäköisyys, Kaksosten todennäköisyys on n. 5-12%:tia joka on kuitenkin suhteellisen harvinaista varsinkin 2x

Yhteistyössä