Pitääkö 5vuotiaan lapsen teidän mielestä tehdä jotain muutakin kuin olla kotona äidin ja pikkusisaren kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Eli lapsen arkeen ei kuulu juuri muuta kuin olemista kotona äidin ja pikkusisaruksen kanssa, sisällä ja omassa pihassa. Pari kolme kertaa viikossa leikkipuistossa. Naapurustossa ei oo ikäseuraa ollenkaan eikä lapsi käy missään kerhoissa tms, ei myöskään kyläile kuin tosi harvoin. Mietin vaan ja siis ihan neutraalisti, en sormea osoittamalla. Haluaisin kuulla teidän ajatuksianne aiheesta.

no minusta pitäisi tehdä muutakin. tietty vaikuttaa sekin että onko siellä puistossa oman ikäistä seuraa. kerho muutaman kerran viikossa tai sitten joku harrastus voisi olla hyvä, uimakoulu nyt ainakin, miksei joku joukkuelajikin.

mä varmaan hakisin tuon ikäiselle puolipäivasta pk-paikkaa jos ei mitään kerhojakaan ole,varsinkin jos lapsi vaikuttaa turhautuneelta seuran puutteesta... Minkälainen lapsi,viihtyykö kotona,onko pikkusisarruksesta leikkikaveriksi?

Kyllä meidän 3,5-vuotias käy jo todella innolla kerhossa 3xviikossa ja vielä jumpassakin kerran viikossa, joten en ainakaan hänen kohdallaan osaisi kuvitella, että 5-vuotiaana viihtyisi pelkästään kotona äidin ja pienempien sisarusten kanssa. Mutta lapsia on erilaisia. Meillä ei sitten taas ole tässä naapurustossa ketään samanikäisiä lapsia, joten olisihan se lapsen kannalta tosi ikävää, että ei koskaan pääsisi leikkimään toisten kanssa. on se kuitenkin iahn eri asia leikkiä kaverin kuin sisaruksen kanssa.

En mä tiedä "pitääkö" mutta mun nyt 6v tyttö rupesi kyllä kaipaamaan seuraa ihan hirveästi tuossa vajaa 5v ikäisenä. Toki kun on se pienempi niin varmasti helpompaa mutta sittenkin...

tuo seuran tarve riippuu lapsestakin. Jos tuntuu että lasta ujostuttaa vieraat lapset niin jo ihan lapsen itsensä kannalta olisi hyvä pikkuhiljaa aloittaa se seurustelu muiden kanssa. Jos taas lapsi ei itse puhu leikkikavereista eikä silti puistoissa vierasta muita niin eipä hänellä sitä tarvetta itsellään ole.

No ei minusta mitään hätää, kai siis menee eskariin ensi vuonna?
Jos et oo ajatellu että menee, niin suosittelen sitä. Ei mennä kouluun ihan uusien tyyppien keskelle. Tutustuu niihin sit jo ennen, niin varmasti kiva aloittaa koulun, kun näkee taas "sen ja sen".

mä jäin nyt ä-lomalle ja 5v ja 3,5v jää mun kanssa kotiin :) avoimes käydään ja ehkä koitan tyrkyttää jotakin harrastusta tolle, kerhoihin ei mahdu. En usko että tylsistyy kuitenkaan, kun kotona isommat sisarukset kavereineen ottaa leikkeihin ja pihassa paljon lapsia eri ikäjakaumalla.

Kyllä tuon ikäinen jo osaa itsekin sanoa mitä haluaa, eli jos lapsi toivoo pääsevänsä kerhoon tms. niin veisin.
Meillä 5v käy kerhossa kahdesti viikossa, ihan omasta halustaan. Jos ei tahtoisi mennä, niin siinä tapauksessa olisi kotona minun ja pikkusisarusten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
mä varmaan hakisin tuon ikäiselle puolipäivasta pk-paikkaa jos ei mitään kerhojakaan ole,varsinkin jos lapsi vaikuttaa turhautuneelta seuran puutteesta... Minkälainen lapsi,viihtyykö kotona,onko pikkusisarruksesta leikkikaveriksi?

Pienempi lapsi on 2vuotias,ei siitä seuraa vielä ole. 5v on tosi vilkas ja menee pitkin seiniä kun ei oo tekemistä, äitinsä soittelee mulle usein ja valittaa kun lapsella ei aika kulu ja se on ihan villinä. Oon sanonu että laittais srk:n päiväkerhoon 2kertaa viikossa(olis kävelymatkan päässä) tai kävis avoimessa pk:ssa(kävelymatkan päässä myös) taikka muualla. Täällä olis kyllä paljon toimintaa mihin lapsen vois laittaa mutta äiti ei saa aikaiseksi mennä mihinkään eikä viedä minnekään. Kyse ei siis oo mun lapsista vaan läheisen ystävän lapsista, mutta halusin vaan kuulla teidän ajatuksia aiheesta.

Kyllä meidän kohta 4v poika odottelee jo kovasti kerhon alkamista ja kavereita sen myötä.
Tosin hän on sellaiseen tottunut kun on ollut 2v lähtien päiväkodissa. Nyt kun ollaan ihan kaksisteen kotona (odotellaan vielä vauvan syntymistä ja isommat eskarissa) niin kyllä hänen aikansa vähän pitkäksi käy.

No ei mikään pakko ole olla mitään, mutta kyllähän tuon ikäisen olisi hyvä kerhoilla ja vähän harrastaakkin jotain josta saisi kavereita.

Meidän 3v "ajettiin" kerhosta pois, koska on niin villi(energinen) ja todella temperamenttinen. Ohjaajat siis sanoivat että ei voi enään tulla. maksaa silti piti koko kevät.(enään en lapsiani moiseen paikkaan vie)
Mutta nyt alottamassa liikuntaleikki koulun ja uimisen. siellä saa purkaa energiaa mielinmäärin.

Meillä ainakin vauhdikas poika kyllästyisi olemiseensa ja aktiivisuus alkaisi näkyä negatiivisena toimintana. Oli hoidossa tähän asti ja nyt 5 vuotta täytettyään siirtyi päiväkotiin. Syynä siirtoon oli juurikin se, että on riittävästi ohjattua tekemistä, enemmän kavereita jne. jota ihan kaipaa ja tarvitsee.
Ja kyllä meillä nuo kaverit ovat vapaa-ajallakin jo hyvin merkityksellisiä sekä harrasteet (kesäisin urheilukisat ja talvella liikuntaleikkikoulu ainakin).

Kaikkeen tottuu, meidän pian 5-vuotias aloitti kerhoilun 3-vuotiaana ja odotti koko kesän päiväkodin aloittamista, ikäistään leikkiseuraa kaipaa vaikka 3-vuotiaan sisaruksen kanssa saa kotona leikkiä.

Yhteistyössä