RAY, K-18 ja lapset

  • Viestiketjun aloittaja "Ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti
"Ihmettelijä"
Olen tässä uudesta lain alusta asti ihmetellyt vanhempia joille tämä pelikoneiden K-18 alue on ongelma. Jos laki määrittelee alueen jolle ei ala-ikäisiä saa mennä, niin mitä siitä sitten kiukuttelemaan.
Jos on lapsi mukana ja laki kieltää lapsen olemisen pelialueella, niin silloin ei pelata. Sen pitäisi olla näin yksinkertaista.
Se, onko laki liian tiukka tai naurettava, on asia erikseen. Mutta ei se kaupan täti ole sitä lakia määritellyt, joten ei myöskään kiukutella sille kaupan tädille joka noudattaa vaan lakia ja työohjeitaan, eikö niin?!
 
"jepjep"
Sama juttu k18 arpapeleissä. Ikuinen vinkuminen kun ei lapselle myydä, vaikka äiti/isä/mummo antaa luvan. Laki on laki, ymmärtäkää se nyt jo vähitellen ihmiset!!
 
"Ihmettelijä"
"Raha-automaattipelaamisen 18 vuoden ikäraja perustuu arpajaislakiin, joka tuli voimaan lokakuussa 2010."
"Pelaamisen valvonnan helpottamiseksi RAY ja yrityskumppani ovat määritelleet pelialueen ja sen, että alaikäiset eivät saa oleskella alueella."

Arpajaislaki 661/2010; Rahapeliyhteisö taikka elinkeinonharjoittaja tai yhteisö, joka välittää rahapeleihin liittyviä osallistumisilmoituksia ja -maksuja tai luovuttaa tilan raha-automaattien käytettävänä pitämiseen, ei saa antaa alle 18-vuotiaan pelata rahapelejä.

Nämä pätkät on RAY:n tiedotteista henkilökunnalle.
 
Hra Majuri
[QUOTE="Ihmettelijä";24413464]"Raha-automaattipelaamisen 18 vuoden ikäraja perustuu arpajaislakiin, joka tuli voimaan lokakuussa 2010."
"Pelaamisen valvonnan helpottamiseksi RAY ja yrityskumppani ovat määritelleet pelialueen ja sen, että alaikäiset eivät saa oleskella alueella."

Arpajaislaki 661/2010; Rahapeliyhteisö taikka elinkeinonharjoittaja tai yhteisö, joka välittää rahapeleihin liittyviä osallistumisilmoituksia ja -maksuja tai luovuttaa tilan raha-automaattien käytettävänä pitämiseen, ei saa antaa alle 18-vuotiaan pelata rahapelejä.

Nämä pätkät on RAY:n tiedotteista henkilökunnalle.[/QUOTE]


Jepjep, mutta lakitekstissä ei kielletä peliautomaatin läheisyydessä olemista, siinä määritetään alaikäraja pelaamiselle.
 
Hra Majuri
[QUOTE="nih";24413537]Mutta jos kauppa ei toimi RAY:n sääntöjen mukaan eli käske alaikäisiä pelialueelta pois, niin RAY poistaa peliautomaatit k.o. toimipaikasta. Sen jälkeen ei pelaa kukaan.[/QUOTE]

Mut olisko siitä haittaa?
 
minä,
[QUOTE="Ihmettelijä";24413221]Olen tässä uudesta lain alusta asti ihmetellyt vanhempia joille tämä pelikoneiden K-18 alue on ongelma. Jos laki määrittelee alueen jolle ei ala-ikäisiä saa mennä, niin mitä siitä sitten kiukuttelemaan.
Jos on lapsi mukana ja laki kieltää lapsen olemisen pelialueella, niin silloin ei pelata. Sen pitäisi olla näin yksinkertaista.
Se, onko laki liian tiukka tai naurettava, on asia erikseen. Mutta ei se kaupan täti ole sitä lakia määritellyt, joten ei myöskään kiukutella sille kaupan tädille joka noudattaa vaan lakia ja työohjeitaan, eikö niin?![/QUOTE]

Rayn sivulta:

RAY on aloittanut yrityskumppaneiden tiloissa sijaitsevien automaattien ja pelipisteiden päivittämisen uuden ikärajan mukaisiksi. K18-muutostyöt aloitettiin vuoden alussa ruokaravintoloista. Kauppojen, huoltoasemien ja kioskien muutostyöt painottuvat huhti-, touko- ja kesäkuulle. RAY:n raha-automaatteja on kaikkiaan lähes 8 000 kumppanin tiloissa eri puolilla Suomea.

Pelialueet rajataan K18-teipeillä, ja tarvittaessa pelipisteissä voidaan käyttää teippien sijasta esimerkiksi rajaustolppia. Raha-automaatteihin vaihdetaan pelinestolaitteen osoitinkilvet ja tarra, jossa on ikärajasta kertova lainkohta. Kun tarvittavat muutokset on tehty, uuden ikärajan noudattaminen alkaa pelipisteessä välittömästi.

Uuden lain mukaan alle 18-vuotias ei saa pelata mitään rahapeliä edes samaan perheeseen kuuluvan täysi-ikäisen seurassa tai luvalla
 
"Ihmettelijä"
Mutta pointti ei ollutkaan siinä että oliskos pelikoneiden poistosta haittaa tai pitäisikö niiden olla siellä. Pointti oli se, että kun ne kerran on siellä niin toimitaan sitten niiden ohjeiden mukaisesti ja jos olet laista erimieltä, voit kävellä suoraan ulos.
 
Hra Majuri
[QUOTE="Ihmettelijä";24413615]Mutta pointti ei ollutkaan siinä että oliskos pelikoneiden poistosta haittaa tai pitäisikö niiden olla siellä. Pointti oli se, että kun ne kerran on siellä niin toimitaan sitten niiden ohjeiden mukaisesti ja jos olet laista erimieltä, voit kävellä suoraan ulos.[/QUOTE]

Mä taas lähden siitä näkökulmasta, että lain soveltajan pitäää tietää mitä laki asiasta sanoo, eikä luottaa vain epämääräisiin ohjeisiin.
 
Joopa joo
Mutta joskus toivoisi, että sillä kaupantätillä olis myös hieman järkeä päässä ennen kuin huutelee. Täällä kaupassa on niin ahdas kulkuväylä juuri peliautomaattien ja kärripisteen välissä, että siitä rajatun pelialueen kautta on pakko välillä oikasta, että pääsee kaupasta ulos. No, poika 6 v. meni edellä ja minä perässä siitä pelialueen läpi, niin jo kassa karjui pojalle, että pois sieltä ja heti. Poika oli ihmeissään, että mitä hän teki kun täti hänelle huusi. Olkoonkin laki mikä tahansa, mutta jos kauppa itse on jättänyt liian kapea tilan poistumiseen, niin turha sieltä kassalta on huudella ja solvata lapsia saatikka aikuisia.
 
Hra Majuri
[QUOTE="Ihmettelijä";24413661]Hra Majuri, ollaan siis asiasta erimieltä, mutta jos osut meidän pelikoneille lapsen kanssa tulen siitä myös sulle sanomaan. =)[/QUOTE]

Ihan vapaasti saat sanoa, mutta sillä ei oo mitään vaikutusta
 
"Ihmettelijä"
:D Selevä sitten. En jaksa väitellä tästä asiasta. Aloitin topicin koska mua, ihmetytti ja nyt olenkin saanut kuulla mielipiteitä puolesta ja vastaan. Se riittää minulle. Illan jatkoja! :)
 
Hra Majuri
[QUOTE="vieras";24413745]Tai jos tulet lapsen kanssa liikkeemme pelikoneelle pelaamaan, alaikäisen lapsen ollessa k18-alueella loppuu pelaamisesi n. 15sek poistumiskäskyn tottelematta jättämisen jälkeen. Onneksi RAY on varmistanut tämän teitä idiootteja varten.[/QUOTE]

Aha
 
LLM
Mä en pidä siitä että lapsi ei saa tulla aikuisen mukaan RAY:n pelihuoneeseen. Koska minä siinä pelaan eikä poika. Piti jättää poika pelaamisen ajaksi siihen oven lähelle odottamaan.
 

Yhteistyössä