maito ei taida sopia lapselleni...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Trish
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Trish

Vieras
Mitähän pitäisi tehdä? Poikani on 1 v 4 kk ja juo edelleen korviketta. Kun täytti 1-vuotta yritin antaa tavallista maitoa, mutta siitä seurasi itkeskelyä öisin. Sen jälkeen annoin taas korviketta ja olen useaan kertaan kokeillut tavallista maitoa, myös laktoositonta ja luomumaitoa kokeiltu, mutta aina seuraus on että poika itkeskelee öisin ja on ilmavaivoja.
Eli mitä teen nyt? Voinko vaan kokeilla pojalle kaura- tai riisimaitoa yms? Vai pitäisikö viedä testeihin ja hankkia joku diagnoosi laktoosi-intoleranssista tai maitoallergiasta ym? Tarvitseeko tuollaista diagnoosia myöhemmin päiväkotia tai koulua varten?

Kyseessä ei voi olla laktoosi-intoleranssi. Korvikkeessa on laktoosia ja laktoositon maito ei käynyt.

Ei pitäisi myöskään olla maitoallergiaa, koska korvike on maitoa.

Paljonko siinä korvikkeessa on maitoproteiinia? Mä en kyllä oo kuullut sellaisesta, että lapsi sietäisi korviketta, mutta ei tavallista maitoa, mutta toki siinä korvikkeessa on vähemmän proteiinia (näin ainakin muistelen). Syökö mitään muita maitotuotteita? Ootko koittanut antaa esim 1/4 maitoa ja loput korviketta ja sitten hissukseen lisätä maidon määrää?

Kysyä neuvoa neuvolasta. Maidottomuutta ei kannata ruveta harrastamaan heikoin perustein, sen verran haastellista se on. Päiväkotiin jne. pitää olla lääkärintodistus allergiasta, jotta saa sopivaa ruokaa.

[QUOTE="noh";24408272]Kyseessä ei voi olla laktoosi-intoleranssi. Korvikkeessa on laktoosia ja laktoositon maito ei käynyt.

Ei pitäisi myöskään olla maitoallergiaa, koska korvike on maitoa.[/QUOTE]

Jaa, no mikähän kumma sitten voi olla kyseessä?

Periaatteessa voisi olla lievää maitoallergia/yliherkkyyttä eli kestää, jos proteiinia on vähän tai se on käsitelty (hapatettu, keitetty jne.). En suosittele maidon välttämistä vaan siedättämistä pikku hiljaa. Mutta edelleen uskoisin, että neuvolasta saisit parhaat ohjeet.

Meillä meni jugurtista ja muista maitotuotteista lapsi ihan kuralle, vaikka joi korviketta. Vuoden ikäisenä yritin antaa normaalia maitoa, mutta siitäkin meni ihan kuralle. Sitkeästi olen koittanut antaa kauemman aikaa maitoa, mutta ei sitä takapuolen pesemistä ja lapsen kärsimistä jaksa henkisesti. Joten koitin laktoositonta maitoa ja se kävi! Että mikäköhän taika tuossakin nyt sitten on, jos kerta korvikkeessakin on sitä laktoosia?? Kun neuvolasta mulle sit suositeltiin, että kokeile sitä.

Meillä tytsyllä tuli lievää mahakipua ja ulosteen löysyyttä maidosta. Muut maitotuotteet eivät aiheuttaneet ongelmia. Annettiin hänelle kauramaitoa muistaakseni kutakuinkin siihen kun täytti 2v. Ei haettu mitään lääkärintodistuksia, kun esim. ruoassa ollut maito ei aiheuttanut ongelmia. Päiväkotiin vietiin pari purkkia kauramaitoa /viikko ja sitä tytölle siellä tarjottiin ruokajuomaksi.
Nyttemmin ei mitään ongelmia maidon kanssa. Tyttö on nyt 3v4kk.

Ootko kokeillu keitettyä maitoa, kokeileppa?

Mä en voi tarjota mein +1v:lle maitoallergiselle mitään maitotuotteita, mitään mikä sisältää maitoproteiinia tai edes laktoosia, myös mun imettäessä nää oli multa pitkään pois (ja jotkut lääkkeetkin kun sisältää laktoosia)

poika 1v7kk juo edelleen korviketta (peptijunior) kun yritettiin vuoden iässä siirtyä laktoosittomaan maitoon alkoi kauheat masun väänteet ja ripuli. meidän lääkäri ja ravintoterapeutti lastenklinikalla oli sitä mieltä että maha ei vaan siedä latoosittoman maidon proteiinien rakennetta. sanoivat että juota rauhassa vaan korvikertta 2vuotiaaksi ja kokeile sitten uudestaan laktoositonta.

Yhteistyössä