Työaikani on 8-16, samoin pph:n. Mites tehdään?

  • Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Nii, eli on myös semmosia jotka tekee pidempää päivää ja ylimenevät tunnit saa vapaina. Eli hoitolapset joutuu aika paljon sitten myös varahoitopaikkoihin. Ja siitähän te vanhemmat ette myöskään tykkää.. :/
 
"heh"
[QUOTE="näin meillä";24403714]Uskomatonta sakkia täällä. Pph:n olisi pakko joustaa koska vanhempi niin haluaa mutta vanhempi ei jousta omaa työaikaansa.

Se joustaa kummalla ongelma on ja joustoa tarvitsee. Ongelma ei ole pph:n.

Eiköhän tässä maassa löydy runsain mitoin perheitä joissa toinen voi mennä myöhemmin töihin ja toinen lähteä aiemmin. Näin meidänkin perheemme tekee, vaikkei lapsi pph:lla olekaan. Turha lapsen päiväkotipäivää on venyttää kun ei ole pakko.[/QUOTE]

No siis lapsenhan pitäis saada olla näitten palstamammojen mukaan hoidossa vaikka klo 6-18, jotta ehtii töitä tehdä, mutta hankaleet pph:t kun ei tähän suostu - voi elämä sentään!!!
 
taas se hoitaja
[QUOTE="vieras";24403728]Nii, eli on myös semmosia jotka tekee pidempää päivää ja ylimenevät tunnit saa vapaina. Eli hoitolapset joutuu aika paljon sitten myös varahoitopaikkoihin. Ja siitähän te vanhemmat ette myöskään tykkää.. :/[/QUOTE]

Meillä ainakin on niin, että voimme sitten joskus ottaa vaikka viikon verran näitä vapaita ja lapsi menee varapaikkaan. Hankalampaa olisi ottaa vain päivä silloin tällöin, lasta jos ajattelee.
 
hhhh
Miten vanhemmat kerkeavat hakemaan lapsensa jo 16:15? Onko Suomessa kaikilla tosiaan noin lyhyt tyomatka? Kummastuttaa kovasti...
Meidän hoitopaikan tapauksessa: Itse oon opettaja, päivä loppuu viimeistään 15:50 ja työmatkaan menee autolla 15-20 min. Jos mieheni hakee, hän menee aiemmin töihin ja lähtee töistä klo 15:50 bussilla ja bussimatkaan menee 25 min. Yhden lapsen vanhemmat hakee aina jo klo 14:30 (en tiedä mitä tekee työkseen) ja yhden isä on opiskelija, jolla loppuu kans päivä klo 16 mennessä. Tuo poika taidetaan hakea usein vasta itse asiassa 16:30, eli työpäivät pph:lla on yli 9 tuntia.
 
!!!!
[QUOTE="vieras";24403728]Nii, eli on myös semmosia jotka tekee pidempää päivää ja ylimenevät tunnit saa vapaina. Eli hoitolapset joutuu aika paljon sitten myös varahoitopaikkoihin. Ja siitähän te vanhemmat ette myöskään tykkää.. :/[/QUOTE]

No just näin! koskaa ei mikään ole hyvin :D
 
[QUOTE="vieras";24403728]Nii, eli on myös semmosia jotka tekee pidempää päivää ja ylimenevät tunnit saa vapaina. Eli hoitolapset joutuu aika paljon sitten myös varahoitopaikkoihin. Ja siitähän te vanhemmat ette myöskään tykkää.. :/[/QUOTE]

Miksi pitäisi tykätäkään?
 
näin
[QUOTE="heh";24403733]No siis lapsenhan pitäis saada olla näitten palstamammojen mukaan hoidossa vaikka klo 6-18, jotta ehtii töitä tehdä, mutta hankaleet pph:t kun ei tähän suostu - voi elämä sentään!!![/QUOTE]

Hankalan pph kannattaa tosiaan muistaa että harva työpaikka on juuri sen pphn vieressä, ja työaika alle 8 tuntia. Mutta tällä ajetaan tämäkin ammattikunta alas, toisaalta hyvä. Päiväkoteja vaan enemmän
 
ulkonainen
[QUOTE="heh";24403733]No siis lapsenhan pitäis saada olla näitten palstamammojen mukaan hoidossa vaikka klo 6-18, jotta ehtii töitä tehdä, mutta hankaleet pph:t kun ei tähän suostu - voi elämä sentään!!![/QUOTE]

Olenkin tosi iloinen etta meidan paivakoti on auki 7-19, ei tule ikina mitaan ongelmia vaikka juuttuisi ruuhkaan. Suomeen toivon samanlaista joustavaa systeemia.

Minusta on ihan ok etta pph tekee pitkaa paivaa yleisesti ja ottaa sitten vapaina esim. viikon kerrallaan.
 
orko
En nyt tajua. Meillä lapsi menee pph:lle 7.30 ja haetaan pois viimeistään 16.30. Pph sanoi, ettei tuo ole työaikalain kannalta mikään ongelma, mutta minuuttiakaan enempää ei voi pitää, silloin se olisi ongelma.

Jaa-a, jos tuo uusi laki tulee tarkoittamaan sitä, että ihmiset eivät voi tehdä normaalia työpäiväänsä, niin varmaankin kannattaisi ne lapset, joiden vanhemmat/toinen vanhemmista on kotona, laittaa sitten pph:lle (pääsevät hakemaan lapset aiemmin) ja työssäkäyvien plus opiskelevien lapset sitten päiväkoteihin. Muutenhan yhtälö on täysin mahdoton.
 
"noh"
Ok. Minulla menee puoli tuntia matkaan ja luulin sita todella lyhyeksi. Muistan vaan kun pikkuveljeni oli aikoinaan pph:lla niin aitini haki hanet aina vasta kuuden jalkeen, ilmeisesti ajat ovat muuttuneet...
Ajat ovat kyllä muuttuneet. Silloin kun minä, ja ilmeisesti sinäkin, olemme olleet lapsia on ollut paljon ns. "villejä" päivähoitajia. Eli eivät ole olleet minkään kunnan hoitajia, joten ovat sopineet työt kuten itselle sopii ja tuskin on ollut pahemmin mitään työehtosopimuksia yms. käytössä. Eikä kai kunnallisillakaan ole ollut niin kovin tarkkaa.

Minäkin olin pph:lla noin kymmentä tuntia päivässä. Jos hoitajalla oli menoa, meitä hoiti miehensä, naapurin pph tai joku ihan vain vanhempien ja hoitajan keskinäisellä suullisella sopimuksella. Ei ollut mitään varahoitoa ja vanhempien toisaalta työnantajat olivat niin paljon joustamattomampia kuin nykyään, ettei voinut lähteä hakemaan aiemmin, että pph olisi päässyt vaikka hammaslääkäriin. Pph hoisi kuten parhaaksi näki ja pystyi. (Ja hyvin hoitikin, vaikka nykyään monesta jutusta varmaan tulisi hirveä haloo.)
 
"vieras"
En nyt tajua. Meillä lapsi menee pph:lle 7.30 ja haetaan pois viimeistään 16.30. Pph sanoi, ettei tuo ole työaikalain kannalta mikään ongelma, mutta minuuttiakaan enempää ei voi pitää, silloin se olisi ongelma.

Jaa-a, jos tuo uusi laki tulee tarkoittamaan sitä, että ihmiset eivät voi tehdä normaalia työpäiväänsä, niin varmaankin kannattaisi ne lapset, joiden vanhemmat/toinen vanhemmista on kotona, laittaa sitten pph:lle (pääsevät hakemaan lapset aiemmin) ja työssäkäyvien plus opiskelevien lapset sitten päiväkoteihin. Muutenhan yhtälö on täysin mahdoton.
Peesi!Itse olen tosiaan valmis joustamaan, koska ymmärrän sen ongelman minkä se aiheuttaa
 
kerro
[QUOTE="Pph";24403781]Ja nyt täällä jo sanotaan perhepäivähoitajia hankaliksi kun tuli tuo työaikalaki. :D :D :D Ihan varmasti ME siitä päätettiin. :D[/QUOTE]

Varaudu siihen että työt loppuu kohta. Mitäs sitten?
 
"vieras"
Kyllä tuo on vain joustamattomuutta pph:lta. Minulla koulupäivät sellaisia että joudun viemään lapsen klo 7.30 hoitoon ja useimmiten ehdin hakemaan vasta klo 16.15 (matkojen takia), ja tuo kuulemma käy.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24403770:
Näissähän ei lapsia taas ajatella ollenkaan!! Lapsia pompotellaan sinnetänne. Sinuna ap en suostuisi viemään edes kyseiseen paikkaan, vaan vaadi pk
Sitähän se on, ei tässä ajateltu juurikaan lapsia. Valitettavasti, mutta ihan inhimillistä se on, että mekin joku turva alalla jaksamiselle saatiin. Vaikkakin nyt vihaiset vanhemmat vie tästä viimeisenkin ilon. Ymmärtämättä ettei vika ole meissä hoitajissa. Toivottavasti äkä laantuisi pian. Tääläkin tuntuu että kaikki on ihan öö:nä vaikka asiasta on tiedotettu 2 kertaa alueen lehdessä ja kotiin lähetetyssä tiedotteessa. Tähän tosiaan olisi tarvittu edes pieni siirtymä aika.
 
[QUOTE="vieras";24403758]Ei tietenkään tarvitse tykätä. Mutta eipä siinä muukaan enää auta =)[/QUOTE]

Niin. Lapset pitäisi sijoittaa sellaisiin hoitopaikkoihin, että vanhemmat ehtivät tehdä työnsä ilman kamalaa säätämistä ja pph:t eivät joudu koko ajan joustamaan. Tää uusi systeemi aiheuttaa varmasti aikalailla harmaita hiuksia enenn kuin se ajetaan sisään ja hommat alkaa taas toimimaan. On paljon lapsia jotka ovat hoidossa vain 5-7h. Mutta osa lapsista on sen täyden päivän vanhempien töiden takia. Kaikki eivät pysty joustamaan töissään... Ja kaikki vanhemmat eivät voi "vuorotella" hakujen ja viemisten kanssa. Eikä kaikilla ole isovanhempia jotka hakevat lapsia aikaisemmin hoidosta....
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24403800]Kyllä tuo on vain joustamattomuutta pph:lta. Minulla koulupäivät sellaisia että joudun viemään lapsen klo 7.30 hoitoon ja useimmiten ehdin hakemaan vasta klo 16.15 (matkojen takia), ja tuo kuulemma käy.[/QUOTE]

Eikä ole. Kyllä se on hoidonohjaaja joka työajat listaa ja ajoista ei jousteta. Piste.
 
8 - 16 työpäivä pph:lla rajaa lapset niihin joilla vanhemmat tekee osa-aikatyötä tai sitten on nuoremman kanssa kotona. Ei tuohon aikaraamiin kukaan muu saa lastansa hoitoon ellei sitten opetella teleporttaamaan jälkikasvuansa tai nakita isovanhemmat/sukulaiset kuljettamaan lapsia.
 
hhhh
Alkuperäinen kirjoittaja näin;24403770:
Näissähän ei lapsia taas ajatella ollenkaan!! Lapsia pompotellaan sinnetänne. Sinuna ap en suostuisi viemään edes kyseiseen paikkaan, vaan vaadi pk
Mulla on ollut sama tunne, vaihtuva varahoito yksittäisinä päivinä pitkin kuuta ei ole mielestäni lapselle hyvä.

Kun sanoin perhepäivähoidon ohjaajalle, että haluaisimme tuohon lähelle päiväkotipaikan, niin mulle vastattiin: "No eikö se nyt ole sitten jo liian helppoa, kun päiväkoti on ihan kodin vieressä?". Voitteko kuvitella!
 

Yhteistyössä