Lähihoitajan duuni on paska duunia.

• Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti
"piipaa"
[QUOTE="heh";24398180]Aloittaja voi sitten tulla saman kommentin sanomaan kun tuut ensiapuun itseäsi/lastasi hoidattamaan tai tilaat lanssin..[/QUOTE]

Ensiavussa lähärin työmahdollisuudet ovat vähäiset (ainakin yliopisto,- ja keskussairaalatasoiset). Tuppukylissä saattaa sellaiseen hikiseen ea:n vaikka päästäkkin. Ja moni lähäri haaveilee ambulanssityöstä...Omaan työpaikkaan (ambulanssiin) lähäreitä on jonolla toistasataa, sen sijaan sairaanhoitajaa tai ensihoitajaa (Amk) joilla on hoitotason luvat saa etsiä kiviä kääntämällä. Ja lähihoitaja todellakin tekee sitä perustyötä mutta senhän luultavasti on tiennyt jo koulutukseen hakiessa.

Meillä liikkuu myös paljon kyseisen alan opiskelijoita. Välillä voi todeta että kaikki todellakin huolitaan koulutukseen, sellaista porukkaa on liikkeellä 90%. Loput 10% onkin sitten oikeita helmiä :)

Muistan kun katseltiin eri vaihtoehtoja silloin kun yläaste päättyi. Vaihtoehdot olivat lukio, amiksessa rakennus ja autoala, kauppiksessa merkonomi ja datanomi ja sitten lähihoitaja. Ne tytöt jotka ei lukioon asti päässeet lähti sitten lähihoitajiks.

ex hoitaja
Muistan kun katseltiin eri vaihtoehtoja silloin kun yläaste päättyi. Vaihtoehdot olivat lukio, amiksessa rakennus ja autoala, kauppiksessa merkonomi ja datanomi ja sitten lähihoitaja. Ne tytöt jotka ei lukioon asti päässeet lähti sitten lähihoitajiks.
Juurikin näin. Aikoinaan olen lukenut lähihoitajaksi mutta sittemmin pian kouluttautunut lisää. Luokallani oli TODELLA yksinkertaisia ihmisiä, moni alle 7 keskiarvolla. Huonoin muistaaksen 5,5. Tuohon kouluun ainakin pääsi kaikki ja osa jopa pakotettiin opiskelemaan :D

Juurikin näin. Aikoinaan olen lukenut lähihoitajaksi mutta sittemmin pian kouluttautunut lisää. Luokallani oli TODELLA yksinkertaisia ihmisiä, moni alle 7 keskiarvolla. Huonoin muistaaksen 5,5. Tuohon kouluun ainakin pääsi kaikki ja osa jopa pakotettiin opiskelemaan :D
Ja ei tuo keskiarvo ja yksinkertaisuus vielä niin paha asia ole, mutta varmasti monelta puuttuu todellinen motivaatiokin auttaa muita ihmisiä. Puhumattakaan näistä aikuiskoulutuslinjoista joille työttömiä pakotetaan tekemään työtä, jota inhoavat. Itsekin olisin huono lähihoitaja, koska en ole tarpeeksi myötätuntoinen ja empaattinen.

"joo"
[QUOTE="piipaa";24398395]Ensiavussa lähärin työmahdollisuudet ovat vähäiset (ainakin yliopisto,- ja keskussairaalatasoiset). Tuppukylissä saattaa sellaiseen hikiseen ea:n vaikka päästäkkin. Ja moni lähäri haaveilee ambulanssityöstä...Omaan työpaikkaan (ambulanssiin) lähäreitä on jonolla toistasataa, sen sijaan sairaanhoitajaa tai ensihoitajaa (Amk) joilla on hoitotason luvat saa etsiä kiviä kääntämällä. Ja lähihoitaja todellakin tekee sitä perustyötä mutta senhän luultavasti on tiennyt jo koulutukseen hakiessa.

Meillä liikkuu myös paljon kyseisen alan opiskelijoita. Välillä voi todeta että kaikki todellakin huolitaan koulutukseen, sellaista porukkaa on liikkeellä 90%. Loput 10% onkin sitten oikeita helmiä :)[/QUOTE]

On se sitten pirun kumma juttu kun entinen työpaikkani on keskussairaala ja nykyinen lanssi :D

"VIP"
[QUOTE="joo";24398589]On se sitten pirun kumma juttu kun entinen työpaikkani on keskussairaala ja nykyinen lanssi :D[/QUOTE]
Onneksesi kuulut juuri siihen muutamaan prosenttiin :D

"piipaa"
[QUOTE="joo";24398589]On se sitten pirun kumma juttu kun entinen työpaikkani on keskussairaala ja nykyinen lanssi :D[/QUOTE]
Meillä on jopa menty noihin H+H pareihin, tiedät kyllä mitä tarkoittaa. Tosin olen sitä mieltä että tuo malli tässä tilanteessa on resurssien tuhlaamista :)

Mua jäi nyt kiinnostamaan, että työskentelee ambulanssissakin ihan ammattikoulusta valmistuneita lähihoitajia? Juuri niitä huonosti motivoituneita tyttöjä, jotka eivät päässeet lukioon? Kai nyt sinne vaaditaan edes joku lisäkoulutus?

"vieras"
Mua jäi nyt kiinnostamaan, että työskentelee ambulanssissakin ihan ammattikoulusta valmistuneita lähihoitajia? Juuri niitä huonosti motivoituneita tyttöjä, jotka eivät päässeet lukioon? Kai nyt sinne vaaditaan edes joku lisäkoulutus?
Ei kaikki ole tollaisia huonostimotivoituneita ym. Mä oon käynyt lukion ja keskiarvo oli reilusta päälle 9. Silti olen tällä hetkellä lähihoitajana vaikka muitakin ammatteja on.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
"täti"
No ei tasan ole paskaduunia lähihoitajan työ!!!

Voi olla paskaista, jos joutuu eritteiden kanssa tekemisiin, mutta sillä perusteella paskatöitä on myös kaikkien lääkärien, hammaslääkärien ja monen muun työt.
Lähihoitajat tekevät tärkeää perushoitotyötä! Ajattelepa, että sinäkin saatat joskus joutua sairaalaan paskaduunin kohteeksi...

Arvostan todella korkealle niitä, jotka työskentelevät vanhusten hoidossa.

Ja tämän sanon, vaikka itse teen ns. siistiä sisätyötä, eikä lähihoitajan työ ole koskaan ollut mulle mikään vaihtoehto.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24399933]Mistä ne lähihoitajat sitten valmistuvat ellei ammattikoulusta nourisopuolella?[/QUOTE]

No kyllä ainakin täällä Sosiaali-ja terveydenhoito-oppilaitoksessa. Nuorisopuolella?? On tietämys taas kohdillaan.. On nuoriso-aikuispuolta. Oppisopimusta jne

"joo"
[QUOTE="piipaa";24398812]Meillä on jopa menty noihin H+H pareihin, tiedät kyllä mitä tarkoittaa. Tosin olen sitä mieltä että tuo malli tässä tilanteessa on resurssien tuhlaamista :)[/QUOTE]

Ite oon ollut sekä P+P ja H+P yksiköissä, pidän todella työstäni ja tuntuu käsittämättömältä millainen kuva ihmisillä on lähihoitajista.
Sinäkin sen varmaan tiedät millaiset testaukset ovat että edes kentällä saa työskennellä joten en itseäni aivan paskaksi koe ;)

Ihmisillä vaan on yleensä sakussa työskentelystä vaan tosi mustavalkoinen kuva tyyliin "potilas kyytiin ja sairaalaan" tai sitten: "mullakin on EA-kurssi käyty" että puhukaa kun otatte asioista selvää

"vieras"
[QUOTE="vieras";24399954]No kyllä ainakin täällä Sosiaali-ja terveydenhoito-oppilaitoksessa. Nuorisopuolella?? On tietämys taas kohdillaan.. On nuoriso-aikuispuolta. Oppisopimusta jne[/QUOTE]

Toisenasteenkoulu eli ammattikoulu. Esim. Tampereen terveydenhuolto-oppilaitos kuuluu nykyään Tampereen ammattioppilaitokseen.

"vieras"
Jep, se tosiaan näkyy "kentällä" et kaikenmaailman turhakkeet koulutetaan lähihoitajiksi. Ne, jotka ovat sen ammatin valinneet vapaasta tahdostaan, ovat päteviä ja osaavat hommansa poljetaan samalla kuraan kun joku kurssin käynyt teke niinku huvittaa.
Se on tärkeä ammatti, mutta jonkun kannattais nostaa vähän rimaa (ja palkkaa) ettei ihan kaikki niitä papereita vois voittaa arvonnasta.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni

Yhteistyössä