Ei aina ymmärrä
Miksi ette saa käyttää ehkäisyä, mutta saatte kuitenkin käydä hedelmöityshoidoissa? Eikö se ole samalla tavalla Jumalan tahtoon puuttumista kuin ehkäiseminenkin?
Alkuperäinen kirjoittaja ei sun tarvikaan ymmärtää.:No kyl me uskotaan niin että elämä tulee Jumalalta, eikä se elämä ala hedelmöityshoidoillakaan ilman Jumalan tahtoa.
Ja hyvin pitkälle väittäisin, että ne samat ihmiset, jotka ei hyväksy ehkäisyä ei hyväksy hoitojakaan.Alkuperäinen kirjoittaja Minä:No kaikki ei itseasiassa hyväksy sitä hedelmöityshoitoakaan...
Just! Ärsyttää vain joskus, kun ko uskonnon edustajat paheksuu muiden tekoja avoimesti, mutta sitten kiertävät omia "sääntöjään"....Aika kaksinaamaista :/Alkuperäinen kirjoittaja ...:En ole itse lestadiolainen, mutt olettaisin, ett hedelmöityshoidotkaan eivät ole sallittuja. Tiedän niilläkin kuitenkin joidenkin lestadiolaisten raskautuneen. Kukin taaplaa tyylillään. Ymmärrän kyllä ajattelumallin, ett hedelmöityshoidoillakaan ei tule raskaaksi, ellei Jumala sitä salli. Ts. Voisi ajatella, ettei ehkäisykään sitten toimi, jos ei Jumala sitä salli . Niin tai näin, aina menee väärinpäin.
Mutta onko ne samoja yksilöitä? Uskonnon sisälläkin on eri tavalla ajattelevia yksilöitä. Ei voi sanoa "lestadiolaiset tekee noin ja sit kuitenkin ne tekee näin" jos kyse on kahdesta eri ihmisestä, joka jollakin tavalla on toiminu, kyse ei ole uskonnosta vaan yksilön valinnasta.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Just! Ärsyttää vain joskus, kun ko uskonnon edustajat paheksuu muiden tekoja avoimesti, mutta sitten kiertävät omia "sääntöjään"....Aika kaksinaamaista :/
kuka sua on nyt paheksunut?Alkuperäinen kirjoittaja ap:Just! Ärsyttää vain joskus, kun ko uskonnon edustajat paheksuu muiden tekoja avoimesti, mutta sitten kiertävät omia "sääntöjään"....Aika kaksinaamaista :/Alkuperäinen kirjoittaja ...:En ole itse lestadiolainen, mutt olettaisin, ett hedelmöityshoidotkaan eivät ole sallittuja. Tiedän niilläkin kuitenkin joidenkin lestadiolaisten raskautuneen. Kukin taaplaa tyylillään. Ymmärrän kyllä ajattelumallin, ett hedelmöityshoidoillakaan ei tule raskaaksi, ellei Jumala sitä salli. Ts. Voisi ajatella, ettei ehkäisykään sitten toimi, jos ei Jumala sitä salli . Niin tai näin, aina menee väärinpäin.
Tuskin ne kaikki paheksuu muiden tapoja. Onko käynyt mielessä, että niissäkin löytyy sakkia laidasta laitaan, toiset tiukempia kuin toiset ja toiset kuvittelee olevansa jotenkin parempia uskossaan kun taas toiset tietää olevansa yhtä heikoilla kuin niin moni muukin. Ihmisiä katsos!Alkuperäinen kirjoittaja ap:Just! Ärsyttää vain joskus, kun ko uskonnon edustajat paheksuu muiden tekoja avoimesti, mutta sitten kiertävät omia "sääntöjään"....Aika kaksinaamaista :/Alkuperäinen kirjoittaja ...:En ole itse lestadiolainen, mutt olettaisin, ett hedelmöityshoidotkaan eivät ole sallittuja. Tiedän niilläkin kuitenkin joidenkin lestadiolaisten raskautuneen. Kukin taaplaa tyylillään. Ymmärrän kyllä ajattelumallin, ett hedelmöityshoidoillakaan ei tule raskaaksi, ellei Jumala sitä salli. Ts. Voisi ajatella, ettei ehkäisykään sitten toimi, jos ei Jumala sitä salli . Niin tai näin, aina menee väärinpäin.
Yksilön valinnastahan aina on kyse. Harmi, ett sitten jotkut tieltä poikkeavat mustaavat kaikkien maineen. Uskon toki, ett kunnollisiakin uskovaisia on, siis niitä jotka ovat sitä oikeasti ja omassa elämässä mitään toisille esittämättä, eikä vain lestadiolaisissa.Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Mutta onko ne samoja yksilöitä? Uskonnon sisälläkin on eri tavalla ajattelevia yksilöitä. Ei voi sanoa "lestadiolaiset tekee noin ja sit kuitenkin ne tekee näin" jos kyse on kahdesta eri ihmisestä, joka jollakin tavalla on toiminu, kyse ei ole uskonnosta vaan yksilön valinnasta.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Just! Ärsyttää vain joskus, kun ko uskonnon edustajat paheksuu muiden tekoja avoimesti, mutta sitten kiertävät omia "sääntöjään"....Aika kaksinaamaista :/
No tästä kyllä voidaan olla montaa mieltä...Mä näen lasten hankkimisen äärimmäisen itsekkäänä tekona ja valintana lapsettomuus taas osoittaa kykyä ja halua luoua jostain.Alkuperäinen kirjoittaja höpöt:Kysymyksessä on nimittäin lapsen haluaminen eli epäitsekkyys, tai sitten se että lasta ei haluta eli itsekkyys. Niinku lähtökohtana.
Ettäkö pariskunta lähtee raskaisiin ja toisinaan vuosia kestäviin klinikkahoitoihin ihan vaan epäitsekkyyttään???Alkuperäinen kirjoittaja höpöt;20011257:Todellakaan lapsettomuushoidot ei ole kiellettyjä! Vaikka siinäkin 'puututaan Jumalan tahtoon' , niin onhan se nyt kuitenkin eri asia. Tyhmäkin tajuaa, että kysymyksessä kaksi eri asiaa, vaikka teemana onkin lapsen saaminen tai ei-saaminen. Kysymyksessä on nimittäin lapsen haluaminen eli epäitsekkyys, tai sitten se että lasta ei haluta eli itsekkyys.
Todella hämmästytävä perustelu.Alkuperäinen kirjoittaja höpöt;20011257:Todellakaan lapsettomuushoidot ei ole kiellettyjä! Vaikka siinäkin 'puututaan Jumalan tahtoon' , niin onhan se nyt kuitenkin eri asia.
Mun käsityksen mukaan ehkäisykielto tuli sotien jälkeen ja sen tarkoituksena oli vähentää nuorten naisten halukkuutta esi-aviollisiin suhteisiin. Raamatun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.Mikä perustelu lestadiolaisilla oikeastaan on sille että pitävät ehkäisyä syntinä?
He ajattelevat, että elämä ja kuolema on Jumalan käsissäMikä perustelu lestadiolaisilla oikeastaan on sille että pitävät ehkäisyä syntinä?
Älä valehtele..Mun käsityksen mukaan ehkäisykielto tuli sotien jälkeen ja sen tarkoituksena oli vähentää nuorten naisten halukkuutta esi-aviollisiin suhteisiin. Raamatun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.