te jotka asutte ahtaasti lapsilukuun nähden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
haaveilen neljännestä lapsesta ja asutaan tällä hetkellä kolmiossa ja ei ainakaan lähi tulevaisuudessa olla muuttamassa. oisko ihan hullua neljäs lapsi tähän väliin? meillä on tällä hetkellä semmonen järjästely että toinen makuuhuone on lasten leikkihuone ja toisessa lapset nukkuu ja me itse nukutaan olohuoneessa, ollaan kyllä ihan tyytyväisiä tän hetkiseen huoneiden järjästelyyn. sit jos neljäs tulis niin sit tietenkin menis uusiksi mutta eiköhän se onnistu. haluaisin kuulla teidän kokemuksianne :)

miten järjestäisit asumisen ja huoneiden käytön jos neljäs tulisi? itse en kyllä kolmiossa asuisi kun maksimi 2lapsen kanssa. mun mielestä pitää olla mahdollisuus myös omaan rauhaan..

Meillä on viis lasta ja kolme makkaria. Järjestely on nyt niin että me vanhemmat nukumme kahden nuorimman kanssa perhepedissä yhdessä huoneessa. Toisessa huoneessa majailee kaks keskimmäistä ja esikoisella on oma huone. Pienten lelut on takka"huoneessa", ei ole varsinaisesti huone vaan sellanen olkkarin jatke. Tulevaisuudessa kun pienet tarttee oman huoneen niin muutetaan isännän kanssa tuohon takkahuoneeseen. Oon ihan tyytyväinen tähän järjestelyyn vaikka kyllähän sitä joskus ajattelee että voishan tuota tilaa enempikin olla. Mutta näin mennään ja jos haluttas lisää lapsia niin kyllä ne tänne vielä jotenkin mahdutettas :)

Meillä on viisi lasta ja asutaan 127-neliöisessä 5h+k-asunnossa. 10- ja 13-vuotiaat pojat jakavat 16m huoneen, 9-vuotiaalla tytöllä on 9m huone ja 2- ja 4-vuotiailla on yhteinen 9m huone. Osa pienten leluista on yläkerran aulassa ja alhaalla olohuoneessa.
Aika ahdasta on ja ajoittain ihan kamalia tappeluja noilla isommilla pojilla, meillä on 3 (valitettavan pientä) vaatehuonetta ja välillä oon miettinyt josko niihin tekis omia "pesiä" lapsille.
Joidenkin (palstamammojen) mielestä oon kamalan huono äiti ja ihminen kun mun kaikilla lapsilla ei ole omaa huonetta, mä kuitenkin toivon että lasten elämää rikastuttaa enemmän sisarukset kuin omat huoneet.
Jos oltais omakotitaloasujatyyppisiä ihmisiä niin hommattais/rakennettais niin iso talo että jokaisella olisi oma huone mutta rivarissa/kerrostalossa harvemmin on 7h+k-asuntoja... Ainakaan täällä missä me halutaan asua.

Meillä 2 lasta ja 5h + keittiö. Lapsilla omat huoneet + meillä oma makkari + yksi huone työhuoneena/vierashuoneena ja haaveilen kolmannesta lapsesta. En kuitenkaan halua luopua työhuoneesta, joten taitaa kolmas lapsi jäädä haaveeksi...

Asun kaksiossa kahden lapsen kanssa. Lapsilla (koululaisia molemmat) on olkkari huoneenaan, koska se on suurempi, itse punkkaan makkarissa. Meillä sääntönä on, että jos jonkun naama alkaa nyppimään, niin vapaata tilaa löytyy, kunhan astuu ulko-ovesta pihalle. Itse olen kasvanut pienemmissä tiloissa, eikä ollut mitään ongelmia. Ei tule etäisyyttä perheenjäsenten välille, kun ei ole niin paljon "omaa tilaa" jokaisella monta kymmentä neliötä.

Olkkarista luovuttiin turhakkeena, koska vieraita ei paljoakaan käy ja kun käyvät, vietetään se aika yleensä aina keittiönpöydän ääressä kuitenkin. Lasten kanssa voin pelata ja leikkiä heidän huoneessaan. Lähistöllä on nuorisotalo sekä kirjasto, jossa läksyhelpit paikalla ja tietty urheilupuisto ja leikkipuisto, kaikki parin sadan metrin päässä kotoa. Tilaa olla omassa rauhassa on saatavilla, itse muksuna menin pihalle puuhun lukemaan tai vaikka talvella yksikseni hiihtämään maalla.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Sillon kun mä olin kersa... niin meidän koti oli 80neliöö, 2makuuhuonetta, olkkari, keittiö ja ruokailuhuone/takkahuone ja meitä oli vanhemmat ja 4 lasta.
Vanhemmat nukku olohuoneessa, jossa sentään oli iso alkovi, ja me lapset majailtiin 2 makkarissa. Millon missäkin järjestyksessä, mä nukuin yleensä mun isoveljen kanssa samassa huoneessa.
... Ai kauheeta, eri sukupuolta olevat teinit samassa huoneessa!! hengissä selvittiin :-)

Nyt me, siis minä mies ja lapsi, asutaan 70neliöisessä talossa, jossa on vaan yks makkari. Haaveissa toinen lapsi ja aiotaan tähän mahtua ainakin pari vuotta vielä.

Oottete kyllä aika pienen kuuloisissa tiloissa ap, As if ja Non compos mentis! Vaatii varmasti rautaisia hermoja. Jos olisin kenentahansa teidän tilanteessa, ottaisin varmasti velkaa ja muuttaisin isompaan asuntoon. Jotenki kokisin silloin saavani rahoilleni vastinetta. Mutta mulla ei olekaan niin hyvät hermot :)

Asutaan siis tällä hetkellä miehen kanssa kahdestaan 70neliön kolmiossa. Oon ajatellu, että ehkä tässä vois yhden lapsen kanssa asua, mutta toisen kohalla jo pitäs isompi hommata. Mulle tilavuus on tärkeää, kun kotona vietetään paljon aikaa. Ahtaissa asunnoissa (paljon tavaraa) alkaa ahistaa jotenki.

Asun kahden lapsen kanssa (tyttö ja poika, toinen koulussa, toinen ei vielä) kaksiossa. Lapset jakavat makkarin ja minä nukun olkkarissa. Lapset kaipaisivat jo omia huoneita, koska ikäeroakin on, mutta sinnittelemme tässä vielä pakollisen tovin. Ensi keväänä meitä kaikkia odottaa omat huoneet+ paljon muuta tilaa siihen päälle.

Mikä on ahtaasti? Suhteellista, jos vaikka vertaa 10 lasta savimajassa...

Meillä oli samanlailla kuin ap:lla, eli toinen makkari leluhuoneena ja toisessa nukkui 4 lasta samassa huoneessa, kunnes vanhin oli 9v ja nuorin 3v, niin siirtyivät 2 + 2. Hyvin mahtuivat ja mahtuvat edelleen, läksynsä tekevät näköjään edelleen keittiön pöydän ääressä =)

Oottete kyllä aika pienen kuuloisissa tiloissa ap, As if ja Non compos mentis! Vaatii varmasti rautaisia hermoja. Jos olisin kenentahansa teidän tilanteessa, ottaisin varmasti velkaa ja muuttaisin isompaan asuntoon. Jotenki kokisin silloin saavani rahoilleni vastinetta. Mutta mulla ei olekaan niin hyvät hermot :)

Asutaan siis tällä hetkellä miehen kanssa kahdestaan 70neliön kolmiossa. Oon ajatellu, että ehkä tässä vois yhden lapsen kanssa asua, mutta toisen kohalla jo pitäs isompi hommata. Mulle tilavuus on tärkeää, kun kotona vietetään paljon aikaa. Ahtaissa asunnoissa (paljon tavaraa) alkaa ahistaa jotenki.

Mua taas ahdistaa liika tavarapaljous sekä liian suuren rahamäärän tunkeminen pelkkään asumiseen! :D

Kaksiossa ja kaksi lasta. Mahdutaan minusta ihan hyvin. Tilaa on noin 50 neliötä. Lapset on toki pieniä (4 vuotta ja 6kk vanhoja), joten eivät vielä tarvitse omaa huonetta. Makuuhuone on päivisin leikkikäytössä, mutta käytännössä oleilemme kaikki aina olohuoneessa. Isompi lapsi ei viihdy siellä yksinään, vaan tulee meidän luokse olohuoneeseen. En sitten tiedä, mikä olisi tilanne, jos tilaa olisi enemmän: olisimmeko silloinkin mieluiten kaikki samassa huoneessa.

meillä on 70 neliöinen 3h+k+s. 2 aik. + 4 lasta ja 2 kissaa. ahdasta on mitä tulee nukkumiseen. muuten on ihan jees kun ei oo hirveesti tavaraa ja järkevä pohjaratkaisu.

me asutaan 100 neliön kolmiossa ja perheessä kolme lasta ja kaksi aikuista. Tila piisaa vielä, mutta muutto isompaan on kyllä edessä muutamien vuosien päästä tai talon laajennus. Vielä lapset on niin pieniä( 2v7kk, 4v ja 5v), niin menevät samassa huoneessa,mutta sitten kun koulutie alkaa ja "omat" kaverit tulee kuvoihin ja muutenki "oma"elämä, niin eiköhän alkaa kaipaan omaa rauhaa.

Itse kuulun myös tähän (katoavaan) ihmisryhmään kenen mielestä lapset voivat hyvinkin jakaa huoneensa sisaruksen/-sa kanssa. Tuntuu jotenkin oudolta että jokaisella on omat huoneensa, etenkin jos siellä on omat tietokoneet ja tv:t, eristäydytään sitten sinne omaan maailmaan.

Meillä on n.100 neliön vanha 1,5krs omakotitalo. Periaattessa tässä on 3h ja keittiö. Lapsia on neljä, 6v, 8v ja kaksoset 2,5v. Ollaan otettu olohuone miehen kanssa meidän makkariksi, tupakeittiö toimii myös olohuoneena. Kaksoset nukkuvat meidän kanssamme. Yläkerrassa on kaksi makkaria, toinen on työhuone/ vierashuone ja isomman makkarin jakavat 6v poika ja 8v tyttö. Tahtovat olla yhteisessä huoneessa vaikka omiakin on tarjottu. Useimmiten vain nukkuvat tuolla, läksyt tehdään tuvassa missä myös tunnutaan viettävän koko perhe eniten aikaa. Lapset tosin ulkoilevat etenkin kesäisin koko päivän, syövät vain välillä. Meillä on hyvät säilytystilat ja mikä tärkeintä, emme hamstraa tavaraa. Aika minimalistinen sisustus, ihmisiä on kuitenkin paljon niin tykkään että esineet on karsittu minimiin :)

Kyllä minä Ap:na alkasin yrittämään sitä lasta. Tai sitten käy niinkuin meille, iltatähtiä tuleekin 2kpl ;)

Asunnon pohjaratkaisulla on merkittävämpi vaikutus tilantuntuu, kuin neliöillä.
Asutaan 70 neliön kolmiossa 2 aikuista ja yksi leikki-ikäinen lapsi. Lisäksi kolme suurikokoista koiraa + kaksi kääpiökoiraa. Säilytystilaa on vähän, mutta tavarapaljoutta ei meiltä löydy ja huonekaluja on vähän. Koirat nukkuu toisessa makkarissa ja muu väki toisessa.
Isompaa asuntoa ei ole tarkoitus osaa. Kesämökkiin on panostettu.

Meillä 3 lasta ja kolmio. Ihan hyvin mahdutaan. Lapsilla oma yhteinen huone ja meillä miehen kanssa oma makkari. Jos neljäs tulis niin ei siinäkään mitään ongelmaa olis. Oman rauhan kyllä saa jokainen jos niin haluaa, vaikka pieni asunto onkin :) Tuntuu, että nykyään lapsilla pitäis olla syntymästä asti oma huone ja erikseen leikkihuone ja oma keittiökin olis kiva... Pöh, sanon mä :)

Yhteistyössä