Mitä sivistys merkitsee?

Kolmas korppi

Jäsen
28.03.2011
150
0
16
Somewhere over the rainbow
Kuulin vastikään eräässä radio-ohjelmassa tällaisen sivistyksen määritelmän:"Sivistys on kamppailua keskinkertaisuutta, mielikuvituksettomuutta ja välinpitämättömyyttä vastaan." Se kattaa minusta hyvin sen, että sivistys tuntuisi liittyvän pikemminkin henkilön asenteisiin kuin muodolliseen koulutukseen tms. tiedoilla knoppailuun.

Miten te määrittelette sivistyksen? Onko sivistyksellä nykymaailmassa enää merkitystä?

Sivistys on yleisten asioiden tietämystä ja hallitsemista, mutta sellaista jonka voi saavuttaa ilman korkeaa koulutustakin.

Sivitys on myös hyvää käytöstä muita kohtaan, halua oppia uutta ja taitoa luopua vanhasta tai taitoa myöntää olleensa väärässä.

Sivistys on sitä, että vaikka itse näkisi toisen taideteoksessa pelkän kasan epämääräisiä öljyvärilänttejä, ymmärtää silti sen, että toiselle se on hienointa ja inspiroivinta maailmassa.

Ja kyllä, nyt jos koskaan tarvittaisiin ainakin sitä sydämensivistystä mutta myös viisautta ja rohkeutta nähdä kauemmas. Yhteiskunta on aika julma tänä päivänä. Tänne tarvittaisiin siis lämpöä saattamaan arvoja pehmeämmäksi ja rohkeutta muuttamaan asioita rankallakin kädellä.

Ei helppoa, ei.

Sivistys on yleisten asioiden tietämystä ja hallitsemista, mutta sellaista jonka voi saavuttaa ilman korkeaa koulutustakin.

Sivitys on myös hyvää käytöstä muita kohtaan, halua oppia uutta ja taitoa luopua vanhasta tai taitoa myöntää olleensa väärässä.

Sivistys on sitä, että vaikka itse näkisi toisen taideteoksessa pelkän kasan epämääräisiä öljyvärilänttejä, ymmärtää silti sen, että toiselle se on hienointa ja inspiroivinta maailmassa.

Totta, vaikuttaisi siltä, että sivistykseen liittyy myös vaatimus sosiaalisista taidoista siinä merkityksessä, että on empaattinen.

Ja kyllä, nyt jos koskaan tarvittaisiin ainakin sitä sydämensivistystä mutta myös viisautta ja rohkeutta nähdä kauemmas. Yhteiskunta on aika julma tänä päivänä. Tänne tarvittaisiin siis lämpöä saattamaan arvoja pehmeämmäksi ja rohkeutta muuttamaan asioita rankallakin kädellä.

Ei helppoa, ei.

Hyvin puhuttu, täysi peesi.

Mulle tulee sivistyksestä mieleen vaan että osaa hyvät tavat, on kohtelias, ymmärtää milloin ollaan hiljaa.. Sellainen asiallisuus.

Mä en taida olla kovinkaan sivistynyt :D

Yhteistyössä