Kun mies ei auta kotitöissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainen tossun alla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";24294019]Ole vaimo ja hoida hommasi mukisematta. Mieskin voisi pitää enemmän.[/QUOTE]

Mikäs mies se sellainen on joka ei osaa pitää naista tyytyväisenä?

Siis mutta käytkö sinä töissä? Meillä menee ainakin niin, että mies tienaa eli käy töissä ja minä hoidan kodin hoidon. Ei näin ole kyllä mitenkään erityisesti sovittu vaan ihan automaattisestihan se menee niin. Tuntuisi tyhmälle olla siivoamatta ja tekemättä ruokaa ja odottaa vain että mies tulee töistä tekemään ne.

[QUOTE="mou";24294117]Siis mutta käytkö sinä töissä? Meillä menee ainakin niin, että mies tienaa eli käy töissä ja minä hoidan kodin hoidon. Ei näin ole kyllä mitenkään erityisesti sovittu vaan ihan automaattisestihan se menee niin. Tuntuisi tyhmälle olla siivoamatta ja tekemättä ruokaa ja odottaa vain että mies tulee töistä tekemään ne.[/QUOTE]

Eikö teillä mies sitten ikinä tyhjennä astianpesukonetta, luuttua kaatuneita matoja, korjaa ruoan jälkeen pöytää, siivoa viikonloppuna lapsen oksennustaudissa sotkemia petivaatteita...

Tottakai kotona oleva tekee päivällä kotitöitä, mutta eihän ne kotityöt lopu kello 17.00, kun puoliso kotiutuu ansiotyötä.

Eikö teillä mies sitten ikinä tyhjennä astianpesukonetta, luuttua kaatuneita matoja, korjaa ruoan jälkeen pöytää, siivoa viikonloppuna lapsen oksennustaudissa sotkemia petivaatteita...

Tottakai kotona oleva tekee päivällä kotitöitä, mutta eihän ne kotityöt lopu kello 17.00, kun puoliso kotiutuu ansiotyötä.
Tekeekö se kotona oleva kotitöitä yhdeksästä viiteen eikä esim. istu internetpalstalla tuntikausia? Ei se niinkään voi mennä että päivä itketään jossain nettipalstalla ja sitten odotetaan että päivän töissä ollut alkaa tekemään kotitöitä heti kotiin tultuaan.

Juu taisin ajatella hiukka väärin. Toki se joskus kun kotona on niin saattaa pikkuasioissa pyynnöstä auttaa.

no entä, jos mies tekee lakon ja lakkaa elättämästä kotirouvaa, jos kotityöt ei maita. miten sitten suu pannaan. no toki se on palstalaisten mielestä paska mies. mutta jos yksin tekee kotihommat, on oikeus miettä mitä tekee ja milloin tekee. maailma ei kaadu jos lattiaa ei aina ole jynssäämässä, ja jossain nurkassa sattuu villakoiria olemaan. joskus voi laittaa pikaruokaa. ja pyykitkääbn ei homehdu, jos yksi päivä silloin tällöin on pesemättä. kun lyö hanskat tiskiin ja menee kesken hommien sinne kaverille, niin taas jaksaa eteenpäin jne.

joka päivä (joskus enemmän, joskus vähemmän). Tänään oli wc:n ja kylpyhuoneen perusteellinen pesu + pyykit + astiat + ruoka. Imuroin myös koiran karvat ja pesin lattiat alakerrasta. Nyt väsyttää joten lepään hetken koska olen 7.kuukaudella raskaana. En todellakaan ehdi tv:n ja tietokoneen ääressä juurikaan olla. Osittain kaipaan myös parisuhdeaikaa, siivoan miehen poissaollessa jotta ei tarvitsisi siivota sitten kun hän on jo kotona. Lapset ja minä saisimme nauttia miehen seurasta (jota lapset kyllä saa, minulla mies harvemmin enää edes puhuu). En odota mieheltä raatamista kotona silloin kun töistä kotiin pääsee mutta sen verran kuitenkin odotan että jos minä en ole ehtinyt esimerkiksi ulkoilla lasten kanssa, mies menisi heidän kanssaan ulos...joskus menee, useimmiten ei. Olen kotona tällä hetkellä lasten kanssa (lasten kesäloma) ja jään kohta äitiyslomalle. Olen hoitanut kodin silloinkin kun olin töissä/opiskelin. Miksi miehen ei nyt tarvitsisi tehdä samoin? Miksi mies saa työpäivän jälkeen nostaa kädet ylös ja olla tekemättä mitään, mutta naiselle ei silloin tule samaa oikeutta...
Ehkä minä en vain ymmärrä...ehkä valitankin turhasta?

Tekeekö se kotona oleva kotitöitä yhdeksästä viiteen eikä esim. istu internetpalstalla tuntikausia? Ei se niinkään voi mennä että päivä itketään jossain nettipalstalla ja sitten odotetaan että päivän töissä ollut alkaa tekemään kotitöitä heti kotiin tultuaan.

Aamupalan jälkeen ulkoilu, ruoka ja päiväunet.

Päiväunien aikana istun koneella, syön samalla ja tyhjentelen pesukoineta+ teen muita hiljaisia hommia esim. laittelen huutonetin paketteja.

Jos siivouspäivä, kerkeän hoitamaan imuroinnin ennen aamu-ulkoilua, moppaus jää päiväuniajalle.

Päikkäreitten ja välipalan jälkeen leikkiä/ ulkoilua. Äidillä pyykin viikkausta, keittiön siivoilua, ruoan laittoa...

Kerkeän myös tässä istumaan, vaikka kaikki kotityöt hoidankin miehen ollessa töissä. Mutta kyllä sitä tekemistä jää vielä illallekin, kun iltaruoan jälkeen keittön siivoaminen, lakanoiden viikkaus, lapsille seuraavan päivän vaatteiden etsiminen, iltapesut.....

Näin meillä ja mielestäni hyvin toimii (muutoksia päiväohjelmaan voi tulla, mutta tämä äiti kyllä selviää niistäkin).

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24294187:
no entä, jos mies tekee lakon ja lakkaa elättämästä kotirouvaa, jos kotityöt ei maita. miten sitten suu pannaan. no toki se on palstalaisten mielestä paska mies. mutta jos yksin tekee kotihommat, on oikeus miettä mitä tekee ja milloin tekee. maailma ei kaadu jos lattiaa ei aina ole jynssäämässä, ja jossain nurkassa sattuu villakoiria olemaan. joskus voi laittaa pikaruokaa. ja pyykitkääbn ei homehdu, jos yksi päivä silloin tällöin on pesemättä. kun lyö hanskat tiskiin ja menee kesken hommien sinne kaverille, niin taas jaksaa eteenpäin jne.
Juuri näin. Kotiäitinä oleminen on etuoikeus eikä mikään vankilatuomio eikä kaikilla ole siihen edes taloudellisia mahdollisuuksia. Ja sellaista normaali-ihmisten huushollia ei ole olemassakaan jota ei perustyöviikon puitteissa (5 arkipäivää) pidettäisi kunnossa vaikka pitäisi tuntikausia taukoja joka päivä.

Eri asia on sitten se jos töissäkäyvä ei viitsi lasten kanssa viettää ollenkaan aikaa vapaa-ajallaan. Se on häpeällistä mutta ei tarkoita silti sitä että töissäkäyvällä on lastenhoitovelvollisuus koko sen ajan kun ei ole töissä.

minä olen kotona lapsen, kahden koiran ja kahden kissan kanssa. mies käy töissä, tekee pitkää päivää....kuudesta viiteen...joskus myöhempäänkin menee. minä en todellakaan odota että miehen pitäis ruveta touhuamaan mitään sen ihmeempiä kun tulee kotiin. itse nautin kodin siivoomisesta ja muista kotitöistä. mies joskus yrittää esim niitä astioita laittaa koneeseen yms. mutta siinä kohtaa minä menen väliin ja patistan ukon sohvalle. tämä mies kuitenkin osaa minun työtäni kotona arvostaa ja yrittää auttaa, mutta minä en osaa koti hommia oikein jakaa. tietenkin pihahommia ja remontti juttuja yhessä tehdään. mut muuten minä pyöritän ihan mielelläni tätä huushollia. jos tästä hommasta en tykkäisi, niin menisin itse töihin ja sitten ne kotihommat jäisi meille yhdessä hoidettaviksi...mutta nyt hyvä näin :)

Yhteistyössä