½ vuotta on suunniteltu risteilyä ja nyt lapsenvahdeiksi lupautuneet vanhempani peruivatkin sanansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vrs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
keväällä 2010 yritettiin päästä kahdestaan kylpylään.Lapsia kaksi,olivat menossa mummolaan.Aina viimehetkellä meno jouduttiin perumaan,yhteensä 4 kertaa.Viimosen kerran kun peruin kylpylä j hotellivarauksen.Jouduin sit sanoo et nyt ei päästä ollenkaan kun ei löydy lapsille hoitajaa.

Mummolla ja papalla tuli aina jotain omaa ohjelmaa,milloin tekoripsien huoltokäynti,milloin mitäkin illanistujaista ym. Todettiin et ei sitten. Mukava olis ollut päästä huokasee kun viimeks 5v sitten oltu kahdestan jossain. Nyt parempia aikoja odotellessa.

Kaikki sympatiat ap:lle.
Ja kysehän ei ollut nyt siitä mihin ap ja mies menevät.Aivan sama vaikka oisivat olleet kotona. Kummasti sitä jaksaa arkea paremmin kun on jotain kivaa odotettaviss/hengähdys tauko tiedossa. Esim.siel puolen vuoden päässä.

[QUOTE="a p";24280774]Onhan minulla se mies...? En nyt ihan tajua.[/QUOTE]

ei sitten ihme jos teillä suhde voi huonosti, muija istuu päivät pitkät kaksplussalla ja mies parka hoitaa jäkikasvua että mamma saa olla koneella.

keväällä 2010 yritettiin päästä kahdestaan kylpylään.Lapsia kaksi,olivat menossa mummolaan.Aina viimehetkellä meno jouduttiin perumaan,yhteensä 4 kertaa.Viimosen kerran kun peruin kylpylä j hotellivarauksen.Jouduin sit sanoo et nyt ei päästä ollenkaan kun ei löydy lapsille hoitajaa.

Mummolla ja papalla tuli aina jotain omaa ohjelmaa,milloin tekoripsien huoltokäynti,milloin mitäkin illanistujaista ym. Todettiin et ei sitten. Mukava olis ollut päästä huokasee kun viimeks 5v sitten oltu kahdestan jossain. Nyt parempia aikoja odotellessa.

Kaikki sympatiat ap:lle.
Ja kysehän ei ollut nyt siitä mihin ap ja mies menevät.Aivan sama vaikka oisivat olleet kotona. Kummasti sitä jaksaa arkea paremmin kun on jotain kivaa odotettaviss/hengähdys tauko tiedossa. Esim.siel puolen vuoden päässä.

ja isovanhempien tekoripsien kiinnitys on sitten vähemmän tärkeää kuin teidän loma :O
Ihme lapsenhoitoautomaatteina te niitä isovanhempia ja sukulasianne pidätte,
ei ihme jos jollakin mummollakin on jo tekoripsien kiinnitys sinä päivänä kun pitäsi olla lapsenlikkana.

ei sitten ihme jos teillä suhde voi huonosti, muija istuu päivät pitkät kaksplussalla ja mies parka hoitaa jäkikasvua että mamma saa olla koneella.

Niinpä. Kaikki päivät vaan istun koneella, mies hoitaa työn, lapset ja kodin. Tai sitten ehkä yritämme välillä suoda toisillemme hengähdystaukoja lähtemällä esim leikkipuistoon pariksi tunniksi ja jättämällä toisen hetkeksi kotiin lööbailemaan. Nyt on muksut olleet jo jokusen tunnin unilla ja mies hoitamassa asioita.

[QUOTE="vieras";24278147]Ikävää, mutta sitten otatte maksullisen hoitajan, eikö? Ethän voi olettaa että isovanhemmat hoitavat maksutta (?) lapsianne[/QUOTE]

Tästä olen kyllä eri mieltä. Todellakin voi olettaa, että isovanhemmat hoitavat MAKSUTTA, pakkohan ei tietysti ole hoitaa. Mutta se on hyvä tapa olla lastenlasten elämässä mukana.

[QUOTE="provo";24278209]Tän on pakko olla PROVO.
Tai sitten apeen muksut on oikeasti kokoajan isovanhemmilla ILMAISEKSI hoidossa ja nyt kun heillä olisi matka suunnitelmia päätti isovanhemmat vähän näpäyttää :D
Ei ne muksutkaan ole kuin hetken piniä joten ottakaa nekin mukaan matkalle.
Ja jos ongelmia on niin miten meinasit että 2päivän laivalla ryyppääminen ja rellestäminen muuttaa teidän suhdettanne.[/QUOTE]

Ei meillä kyllä suvun eikä kavereiden keksin ikinä makseta mitään jos lapsia hoidetaan. Sitten vuorotellen toiset auttaa. Musta on outoa että isovanhemmille pitäisi maksaa. Tai ees ystäville.

[QUOTE="a p";24280928]Kiitos tarjouksesta :)

En uskalla netissä ihan noin hyvin tutustua. :([/QUOTE]

Ymmärrän :) Mutta kovin mielelläni auttaisin, olen itsekin ollut samassa tilanteessa.. :(
Meillä voi tulla käymään kahvilla ja tutustua paremmin jos sit uskaltaisit antaa lapset hoitoon :) Me asutaan Nokialla! :)

[QUOTE="hmm";24280919]Ei meillä kyllä suvun eikä kavereiden keksin ikinä makseta mitään jos lapsia hoidetaan. Sitten vuorotellen toiset auttaa. Musta on outoa että isovanhemmille pitäisi maksaa. Tai ees ystäville.[/QUOTE]

Niin minustakin. Olen hoitanut kummilapsiani enemmän kuin osaan laskea, kavereiden lapsia usein ja vanhempiani olen auttanut minkä pystyn. En silti KOSKAAN ole palkkaa pyytänyt.

[QUOTE="vieras";24278261]Kerro ihmeessä mikä tässä on ihmeellistä! En TIETENKÄÄN ota rahaa jostain kyyditsemistä, lasten vahtimisesta jne mutta KAHDEKSI VUOROKAUDEKSI en ottaisi muiden lapsia hoitoon ainakaan ilmaiseksi. En todellakaan hoidata myöskään omia lapsia ilmaiseksi tuollaisia aikoja muilla. Mutta mitäpä muuta voikaan palstalaisilta olettaa. Minä sanon etten ottaisi _2 vuorokaudeksi_ niin toinen tulee paasaamaan kuinka pitäisi tehdä tuntitaksat :D:D:D[/QUOTE]

Palstalainen lie minäkin ja esim. yhden ystävän neljää lasta pidin taannoin kaksi VIIKKOA luonani (ja palaavat elokuun alussa vielä viikoksi).
Kahden vuorokauden loman suominen jollekin ystävälle joka kokee sen tarvitsevansa ei panisi edes miettimään...

Olen pahoillani ap:n puolesta, ettei hänen ystäväpiirissään vastaava toimi.
Isovanhemmilla ei toki velvollisuutta hoitaa jos eivät sitä tahdo. Toisaalta ap:llä on kuitenkin mielestäni oikeus tuntea ja ilmaista mielipahaa kun suunnitelmansa kariutuneet.

• Tykkää
Reactions: idunnor ja Debra
Ymmärrän aloittajan harmistuksen täysin. Mun isovanhemmat on tehny kerran samantyyppisen jutun, mistään näin pitkään suunnitellusta jutusta ei ollu kyse. Ja annoin paukkua "palautetta" oikein olan takaa (tais siinä tulla pari muutakin juttua samaan syssyyn;-). Sit kadutti ja pelkäsin et meni välit poikki ikuisiksi ajoiksi mutta päinvastoin; hämmästyksekseni huomasin että pyysivätkin anteeksi. Eivätkä ole toiste tehneet. Ihmisiä nekin on, eivätkä tajunneet kuinka isosta asiasta mulle oli kysymys.
On se perkele jos niin kiirusta pitää terveillä työikäisillä, etteivät kerkiä lastenlapsiaan hoitaa. Oon ihan itsekkäästi olettanu et kerran kesässä saavat tulla hoitamaan yhdeksi yöksi, jotta meillä vanhemmillakin on lomaa. Välimatka on niin pitkä ettei useemmin ole tarpeenkaan.
Ja jos saan sellasen mielenhäiriön etten omia lastenlapsiani ilolla tai ilotta hoida samassa määrin, niin toivottavasti saan samat haukut itsekin. Jos vaikka muistus mieleen.
Ja rahasta ei ole kiinni, vaan ihan suvun sisäisestä huomioonottamisesta. Sama apu kun toimii sit myös toisinpäin, jos jotain tarvitsevat.
Siis haukuit mummosi ja pappasi ja että heidänkö pitäisi hoitaa lapsiasi? :O

[QUOTE="vieras";24280134]Ensin sanoit että olet koulun aloittanut ja keskeyttänyt ja nyt oletkin korkeasti koulutettu. Proovoooo[/QUOTE]
Joo ja käyttää sanoja: kotoolta, siemmennykseen...ym. Jos ukko on vielä alempi koulutukseltaan niin se on käynyt kiertokoulun ja senkin väärään suuntaan.

Harmi juttu oikeasti... ymmärän kyllä oikein hyvin että vanhempien pitäis päästä välillä rentoutumaan, ja varsinkin teidän tilanteessa.
Mun vanhemmat on samanlaisia, paitsi että ovat suoraan sanoneet että hoitakaa itse lapsenne.
Aika surullista, koska lapset on jo sen verran isoja että olisivat helppoja, mutta myös se että
eipä lapsille ja isovanhemmille kasva kovin läheistä suhdetta jos ei koskaan pääse mummojen ja pappojen kanssa keskenään touhuamaan.
Harmi vaan.
Mekään ei olla päästy minnekään kahdestaan, välillä tosiaan sitä tarvisi mutta onneksi päästään
edes vuorotellen...
Eihän se toki kasvata parisuhdetta mutta pääseepähän joskus yksin huokasemaan..
Mitä jos sanot vanhemmillesi että nyt loppui ja te ette edes anna lapsia sinne enää koska
eivät tunnu olevan tervetulleita?? Muuttuiskohan ääni kellossa?
Ja kyllä, minun mielestäni on ihan tervettä että isovanhemmat ottaisivat lapsenlapsia aina joskus yökyläänkin, ja auttaisivat näin OMIA LAPSIAAN. Jos on niin negatiivinen asenne että
ei voida olla avuksi niin asennoitua siihen sitten ettei sitä
apua sinnekään päin tule kun vanhuus koittaa...

Jaksamista sinne.
Säästäkää vielä rahaa jotta saatte lapsenhoitajan maksettua.

[QUOTE="a p";24280323]Kun kyse ei ole meidän vaan lastemme perinnöstä ja meidät on kirjattu tuon metsän huoltajiksi. Ja edelleen, ei kuulu pätkääkään aiheeseen.[/QUOTE]

Edelleen se metsäkin kuuluu aiheeseen. Provoillessa kannattaa tarkistaa ne sivulauseidenkin faktat, jos ei halua niiden takia itseään paljastaa.

Minä en ymmärrä mitä haet. Vetoatko vanhemmellisi siihen että kaksplussan mukaankin isovanhempien kuuluu huolehtia lastenlapsista maksutta? Auttaisiko se jotakin, no siitä vaan jos kerran asia niin on. Auttaisiko se että voivoteltaisiin että voi voi kun teille jää niin vähän yhteistä aikaa että ei ole mahdollisuus mennä töihin kun on trombin kaatama lasten perintö metsäkin? Vaikka palstalla kaikki sanoisivat että teidän on jostakin saatava yhteistä aikaa, mitä se auttaisi?
Ehdotuksia tilanteen parantamiseksi on yritetty keksiä, jos niistä mikään ei kelpaa, ei voi kun valittaa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24280168:
Ei että korkeasti koulutettu vaan että korkeammin :D

Varjelkoon, kuin pitkä ketju tästä on tullut!

Ketjusta tulee pitkä, kun kukaan ei tajua toistensa kommentteja ja sitten niiden merkityksiä kysellään ja selitellään...

[QUOTE="a p";24278566]Naapurit eivät viitsi, vaikka olemme heidän lapsiaan hoitaneet. Miehelle kävisi, vaimonsa ei jaksa.
Hoitokavereita ei lapsillamme ole, ovat kotona.
Minun kaverini ovat kaikki joko opiskelijoita tai ihan pienten väsyneitä äitejä.
Miehen työkaverit ovat vanhoja juoppoja, meille täysin vieraita ihmisiä.

Kiitos tarjouksesta, mutta ei, emme asu lähimaillakaan.[/QUOTE]

Mikä estää opiskelijaa hoitamasta lapsianne? Tai lapsetonta ihmistä? Tai pienten lasten äitiä - väsyttää juu, mutta te voitte vastavuoroisesti ottaa hänen lapsensa hoitoon ja antaa hänelle vapaa-aikaa.

Monesti näissä turvaverkottomuuskeskusteluissa tulee sellainen olo, ettei asianomainen oikeasti edes halua sitä turvaverkkoa, tai ainakin keksii (minun mielestäni) outoja selityksiä sille ettei se, tämä tai tuokaan tuttu voi lapsia hoitaa. Usein ei ole edes kysytty että voisiko hän kenties olla avuksi. Mutta MITÄÄN tässä elämässä ei saa, ellei itse kysy ja ala itse toimimaan.

[QUOTE="vieras";24279389]Vaikka mä maksan esimerkiksi kummeille tietenkin viikonlopun hoidosta niin suhde on parempi kuin monella, monella muulla ja varmasti rakastaa kummilapsiaan.[/QUOTE]

Joo,joillain on varmasti ihan tapana vaan maksaa lastenhoidosta eikä se tietenkään sitä sulje pois ettei jotain rakastaisi.Mutta välillä vaan tulee sellainen olo että mitään ei nykyään voi tehdä jos ei siitä itse hyödy jotain.

Ymmärrän kyllä täysin, että kaipaa aikaa ilman lapsia, etenkin kun parisuhde ei voi hyvin. Pieni irtautuminen arjesta vois palauttaa osan "hohdosta" takaisin...

Varmasti ottaa päähän.

[QUOTE="a p";24280928]Kiitos tarjouksesta :)

En uskalla netissä ihan noin hyvin tutustua. :([/QUOTE]

Sä et edes halua apua. Haluat vaan ruikuttaa ja vain ilmainen vahti kelpaa. En sano että tuosta vaan pitäisi joku ottaa mutta me tutustuttiin juurikin netissä (hui!) erääseen tyttöön joka on nyt hoitanut epäsäännöllisesti meidän muksuja pari vuotta. Mutta kun ei kelpaa kun ei ole ilmainen eikä viitsi tutustumisen vaivaa nähdä...

Onpas typerä tilanne! :/ Kahdenkeskinen aika edes joskus ei ole kyllä pahitteeks kenellekkään pariskunnalle.
Kyllä lapsillekkin olisi tärkeää se että vanhemmat ovat onnellisia. Ja varmasti parisuhde edes hieman paranisi reissulla jolla lapset ei ole mukana. Sitäpaitsi, eiköhän lapsille olisi tärkeää olla edes muutama päivä isovanhempiensa kanssa.

En ymmärrä tätäkään, että isovanhemmille pitäisi maksaa jotain kun hoitavat lapsia? Ymmärrän sen, että jos olisivat säännöllisesti hoidossa ni sit maksettais mutta en tuossa tapauksessa. Vuorokausi hintako tuolloin määrätään vai meneekö se ihan tuntitaksalla? Ihmeelliset isovanhemmat kun eivät halua lapsenlapsiensa kanssa olla. :(

Sympatiani on täysin ap:n puolella!

Ymmärrän harmituksesi, aapee. Meillä on välillä samanlaista. Ei mullakaan ole kuin yksi yökyläpaikka, johon voin lapseni jättää. En minäkään halua lapsettomalle kumminkaiman saunakaverin naapurille jättää heitä. Maksusta tai ilman.
Toivottavasti pääsette reissuun laivalle tai muualle.

Sitä en tajua, miten tässä jo on teilattu aapee huonoksi äidiksi, tyhmäksi pummiksi, joka haluaa ryyppäämään laivalle ja käyttää jatkuvasti hyväkseen vanhempiaan lastenhoitoavusta. Mutta tätähän tää anonyymi foorumikeskustelu on. :headwall:

Viimeksi muokattu:
Muistuipa tässä lukiessa mieleeni aika noin 15v sitten kun siskontytöt olivat vielä pieniä. Ja siskolleni tuli viikonlopuksi yllättävää menoa, ja vanhempamme eivät pystyneet tyttöjä ottamaan vaikka usein pitivätkin. Niin äitini eli lasten mummi soitti minulle eli lasten tädille ja "kutsui" minut toisesta kaupungista lapsia vahtimaan. Kahdeksi päiväksi. Ilman erillistä korvausta. Matkalippu sentään maksettiin ja ruokarahaa.

Enkä minä pöljä edes tajunnut kieltäytyä vaikka se viikonlopun peruuntuminen vähän opiskelijaa nyppikin. Eikä ole vastavuoroisuuttakaan kun en ole omia lapsia tehnyt. No, jospa ne siskontytöt käy sitten vanhapiikatätiä kunnalliskodissa katsomassa ja sillä tavalla asia viimeinkin korvautuu.

Mutta ajat ovat muuttuneet, tai tavat, tai sitten toisilla vaan asiat on toisin.

Toivottavasti aapee saatte miehen kanssa järjestettyä omaa aikaa, ja turvaverkon viritettyä noin niinkun pitemmällekin aikavälille.

[QUOTE="vieras";24281081]Siis haukuit mummosi ja pappasi ja että heidänkö pitäisi hoitaa lapsiasi? :O[/QUOTE]

Haukuin ihan niinkuin olisin tehnyt kenelle tahansa muulle, joka pettäisi lupauksensa. Vai onko omat vanhemmat jotain mitä ei saa kritisoida? Ei ne hautaan siitä horjahtanu. Kasva aikuiseksi.

Mikä estää opiskelijaa hoitamasta lapsianne? Tai lapsetonta ihmistä? Tai pienten lasten äitiä - väsyttää juu, mutta te voitte vastavuoroisesti ottaa hänen lapsensa hoitoon ja antaa hänelle vapaa-aikaa.

Monesti näissä turvaverkottomuuskeskusteluissa tulee sellainen olo, ettei asianomainen oikeasti edes halua sitä turvaverkkoa, tai ainakin keksii (minun mielestäni) outoja selityksiä sille ettei se, tämä tai tuokaan tuttu voi lapsia hoitaa. Usein ei ole edes kysytty että voisiko hän kenties olla avuksi. Mutta MITÄÄN tässä elämässä ei saa, ellei itse kysy ja ala itse toimimaan.

Opiskelijaa estää se opiskelu. Eri puolella maata.
Lapsettomalle, lapsia "pelkäävälle" miehelle ei lapset mene, koska hän ei niitä suostu hoitamaan varttiakaan, saatikka tunteja tai päiviä.
Ja sille toiselle äidille meidän kaksi lasta, kun hän on yhdenkin kanssa ihan äärirajoillaan? Joo, ei.
Jaa, tuossahan nuo sitten jo olikin.

Yhteistyössä