Eron sattuessa,mitkä kuuluu isänvelvollisuuksiin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mä vaan täällä kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mä vaan täällä kyselen

Vieras
Eli, itse olen törmännyt asiaan. Asutaan avoliitossa, suunnitellaan yhteistä perhettä (mies tahtoo lapsen), lapsi syntyy, Kaskummaa, ei toimikkaan.

Parin tiet eroavat ja lapsi jää äidilleen. Mitä ISÄN tulisi ottaa teidän mielestä huomioon JOS/KUN lapsi on isällään? Eikö siihen kuulu mm. lapsen pyykinpesu, vaatteita molempien vanhempien luona, samat säännöt, NORMAALIN RUUAN SYÖTTÄMINEN yms?? Onko oikein että isä vetoo kaikkeen " Minun EI tarvitse pyykätä lapsen pyykkejä, KOSKA maksan elatusapua??"

Pidetäänhän sitten keskustelu asiallisena. Tällä ei ole tarkoitus loukata miehiä eikä mitään, mutta itseäni kummastuttaa moinen käytös ?_?

Se että joutuu maksaa lapsestaan elatusta ei pois-sulje milläänlailla isän muitakaan velvollisuuksia.
Vaikuttaa lapselliselta tapaukselta. Lapsella on oikeus hyvään ja turvalliseen elämään isänkin luona ollessa, ja siihen kuuluu monipuolinen ravinto, puhtaat vaatteet jne

Minun mieheni maksaa elatusmaksuja lapsestaan, mutta siltikin meillä on lapselle ihan omat vaatteet. Äidinkään ei tarvitse joka kerta pakata kamalasti vaatteita mukaan, kun meillä omat vaatteet joita lapsi meillä käyttää. Hyvä systeemi ja meillä toimii hyvin. Ja yleensä pestään ne vaatteet joilla lapsi on tullut ja saa lähteä samoissa (mutta puhtaissa) vaatteissa äidin luokse.

Ja ihan tavallista ruokaakin syötetään :) Leluja on paljon myös meillä, jottei lapsen tarvitse ilman niitä olla, mutta ei myöskään toisesta kodista raahata mukanaan. Oma sänky ja muut syysteemit tottakai myös...

Niin minustakin ! Lapsi on AINA vkolopun jälkeen samat vaatteet päällä millä on äidin luota lähtenyt ! Ja vaikka kuinka on rautalangasta väännetty että siellä kassissa on vaatteita jotka jäävät sinulle,niin ei. Huhhhuh, aivan sairasta. Ja tuo Maksan elarit, tulee joka kohtaan :S

ja vielä likaisina ! Tuo kuulostaa siltä "meillä näin.." että NOIN sen pitäisi mennä. LApsi saa isällään PELKKIÄ HERKKUJA ! ja äidillä täysi työ aina saada lapsi syömään kunnon ruokaa..

Mun mielestä hommat pitää sujua ihan kuten vanhemmat ovat keskenään sopineet. Joillain toimii hyvin pelkkien viikonloppuvierailujen yli se että lapsella on tarvittavat henkilökohtaiset kamppeet mukana ja pyykit lähtee kotiin, toisilla taas asuu koko arsenaali toiseen kertaan etävanhemman luona. Viikko-viikko-systeemistä jos puhutaan niin selvähän se on ettei toinen voi kaikkea hommata ja lapsiparka kaikkea mukana kuljettaa.

Elarien maksaminen ei mielestäni oikeuta jättäytymään kaikesta muusta ulkopuolelle, ne kun eivät useimmiten ole niin päätähuimaavia summia että niillä maksaisi tarkalleen laskettuna lapsen kustannuksista puolia, mutta jos on tehty sellainen elatussopimus että isä maksaa sopivan siivun ja äiti hommaa kaiken, isä osallistuu esim. isompiin hankintoihin tai harrastusmaksuihin niin sittenhän se toimii heillä.

Kun ei tilanteesta tarkemmin tiedä niin tosi vaikea ottaa juuri tuohon kantaa, mutta jos asenne on se mikä tekstistä kuvastuu (isän nyrpeys vai äidin turhautuneisuus?) niin se on kyllä vähän huonompi juttu.

Chala, näin on. Isä ei painosta lapseen ja kun äiti siitä huomauttaa, hän on ties mikä (*uora yms...) En ymmärrä, se on helppo olla lasta tekemässä mutta vastuuta ei osata ottaa. Kaikkeen hän tosiaan vetoo, maksan elareita, vaikka kyse olisikin vain vaippapaketista (KYLLÄ, äiti joutuu ostaa jopa vaipat isälle)

Meillä taas ongelmana hiukan se, ettei äiti syötä lapselle mitään kasviksia, kun ei jaksa kuulema tapella. Meillä syö ihan nätisti (5v.). Ja karkkipäivä on määrätty ja sovittu, josta kaikki AIKUISET pitävät kiinni.

Ostatko sinä siis vaatteet isänkin luokse?! Meillä minä ostan ja mies kyllä maksaa :) Suurinosa leluista on miehen ostamia. Meillä on myös omat sukset ja polkupyörä, jotta lapsi saa molemmissa paikoissa tehdä samoja asioita, joista tykkää.

Isän luona ei ole lapselle mitään perushoitoon tarvittavia ! Vaatteet jotka pakataan mukaan tulevat kuin heittokeihäs takaisin, vaikka sanottu, että pidä siellä myös vaatteita lapselle, niin ei. Leluja löytyy kyllä. Lapsi syö jugurttia ja hedelmiä plus karkkia ruuan sijaan yms keksejä ymsyms.. Vastuutunnotontako?

Onko isän syy siihen lapsen syömiseen elareiden maksaminen? :O Ei kamalan vastuulliselta kuulosta. Miksi isä ei säilytä vaatteita kotonaan lapselle? Eikö vain ole tilaa vai eikö lapsen vaatteiden pyykkäys ja säilytys kiinnosta? Oma mieheni jos tekisi omalle lapselleen noin, niin antaisin ukolle korville. Johan lapsikin kärsii jos molemmissa paikoissa eri säännöt!

Syömiseen ja muuhun hurvitteluun ottamatta kantaa, niin mieheni väänsi aikansa sossussa näitä asioita exänsä kanssa. Sossulla oli selvä kanta: mies maksaa elareita, jotka kattavat kaiken lapsen elämisen myös vaatteet ja lelut (lisäksi mies saa ylläpitokorvausta, joka kattaa käytännössä ruoan, sähkön, veden yms isän luona). Ylläpitokorvaus ei kata vaatteita, leluja ja sen sellaisia. Elari sen sijaan kattaa.
Eli: se joka saa elareita, kustantaa vaatteet, lelut ja sen sellaiset. Eli meidän tapauksessa lähiäiti. Elarit kattavat myös pyykkipulverit, niin kornilta kuin se kuulostaakin.

Tämä vääntö lähti aikoinaan siitä, kun mies olisi halunnut ostaa itse lapselle vaatteet, pyörät, sukset ja muut tarvikkeet omaan kotiinsa ja olisi halunnut hieman alennusta ylisuuriin elareihin. Lähiäiti ei tietenkään tähän suostunut, joten asiaa lähdettiin vääntämään sossuun. Kun sielläkään ei saatu vääntöön selvyyttä, niin isä luopui siitä suunnitelmasta, että lapsella olisi mahdollisimman helppo tulla isän luokse, ts. lapsella olisi isän luona kaikki tarvittava valmiina vaatteita myöten. Tämän jälkeen sossu väänsi rautalangasta, että se joka saa elarit, kattaa myös lapsen vaatteet, lääkkeet, sairaalakäynnit, lelut jne jne. Lähiäiti jopa näreissään kielsi meitä pyykkäämästä lapsen vaatteita, niinpä meiltä lähtee joka kerta likavaatepussi lapsen mukana. Lelut ollaan hankittu lapselle,vaikka niitäkään ei olis tarvinnut. Helpointa kuitenkin niin...

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;24270455:
Syömiseen ja muuhun hurvitteluun ottamatta kantaa, niin mieheni väänsi aikansa sossussa näitä asioita exänsä kanssa. Sossulla oli selvä kanta: mies maksaa elareita, jotka kattavat kaiken lapsen elämisen myös vaatteet ja lelut (lisäksi mies saa ylläpitokorvausta, joka kattaa käytännössä ruoan, sähkön, veden yms isän luona). Ylläpitokorvaus ei kata vaatteita, leluja ja sen sellaisia. Elari sen sijaan kattaa.
Eli: se joka saa elareita, kustantaa vaatteet, lelut ja sen sellaiset. Eli meidän tapauksessa lähiäiti. Elarit kattavat myös pyykkipulverit, niin kornilta kuin se kuulostaakin.

Tämä vääntö lähti aikoinaan siitä, kun mies olisi halunnut ostaa itse lapselle vaatteet, pyörät, sukset ja muut tarvikkeet omaan kotiinsa ja olisi halunnut hieman alennusta ylisuuriin elareihin. Lähiäiti ei tietenkään tähän suostunut, joten asiaa lähdettiin vääntämään sossuun. Kun sielläkään ei saatu vääntöön selvyyttä, niin isä luopui siitä suunnitelmasta, että lapsella olisi mahdollisimman helppo tulla isän luokse, ts. lapsella olisi isän luona kaikki tarvittava valmiina vaatteita myöten. Tämän jälkeen sossu väänsi rautalangasta, että se joka saa elarit, kattaa myös lapsen vaatteet, lääkkeet, sairaalakäynnit, lelut jne jne. Lähiäiti jopa näreissään kielsi meitä pyykkäämästä lapsen vaatteita, niinpä meiltä lähtee joka kerta likavaatepussi lapsen mukana. Lelut ollaan hankittu lapselle,vaikka niitäkään ei olis tarvinnut. Helpointa kuitenkin niin...

Jaha, kyseinen nimimerkki esiintyi jo ketjussa. Olen siis uusi ketjussa, enkä aiemmin kirjoittanut tähän.

Pakko kysyä, et mistä riedätte, että syö karkkia yms.. Meillä lapset ainakin liiottelevat kaikkea. "mä kerroin äitille, et teillä on toooosi hieno uus auto" = vanha parin tonnin rellu pestynä :) jne.. Ei se todellisuus mitä puhutaan ole välttämättä sama mitä oikeasti tapahtuu. " me saatiin tooosi paljon karkkia" = yks pussi jaettuna kippoihin kolmelle

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;24270455:

KOMPPAAN tätä! Elareiden saaja maksaa lasten vaatteet ja kulut! Etävanhempi tarjoo VAIN perusylläpidon (ruoka, sänky).

Toista olisi varmasti viikko/ viikko systeemissä.

Pakko kysyä, et mistä riedätte, että syö karkkia yms.. Meillä lapset ainakin liiottelevat kaikkea. "mä kerroin äitille, et teillä on toooosi hieno uus auto" = vanha parin tonnin rellu pestynä :) jne.. Ei se todellisuus mitä puhutaan ole välttämättä sama mitä oikeasti tapahtuu. " me saatiin tooosi paljon karkkia" = yks pussi jaettuna kippoihin kolmelle

Siitä tiedän että olen usein ollut saman katon alla "sivusta seuraajana" Kyse ei siis ole omasta henk.koht asiasta, vaan ihan kokemuksen perusteella tätä lähdin kyselemään. Lapsi ei tosiaan saa lämmintä ruokaa, yleensä keksiä, karkkia yms.. Ja asian kun ottaa esille, vastaus kuuluu" Ei sille maistu" Ei kai kun on karkkikippo yms herkkuja nenän edessä jatkuvasti.

Meillä on isompi ollut pari kertaa n. viikon isällään ja mukana sillä on vaatteet, kun en ainakaan tiedän, että isällä olisi mitään vaatteita ja viikon päästä lapsi tulee pyykkikassin kanssa kotiin ja minä sitten pesen ne vaatteet.

Yhteistyössä