Ovatko niukentuneet kuukautiset hedelmällisyyden laskun merkki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumme86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lumme86

Vieras
Teini-iässä ja alta parikymppisenä kuukautiset olivat todella runsaat. Välissä oli hormonikierukka, jolloin olivat tietty niukat. Kierukan poiston jälkeen (siitä kohta vuosi) olivat ensin runsahkot mutta ovat nyt pikkuhiljaa niukentuneet kerta kerralta. Ikää on nyt 25 eikä meillä ole vielä lasta, sellainen olisi suunnitteilla 2 vuoden päähän (vaikka haluaisimme jo nyt jos vain olisi oikea hetki).

Pitäisikö tuohon niukentumiseen kiinnittää huomiota ja mitä se voi merkitä?

mullakin kuukautiset yhtäkkiä niukentuneet. syytä en vaan keksi en ole käyttänyt edes mitään hormonaalista ehkäisyä tms . mulla on ollut aikaisemmin paljon enemmän vuotoa.

toisen lapsen jälkeen alkoi kuukautiset 12kk synnytyksen jälkeen. eka vuosi ne oli normaalin runsaat mutta sitten yhtäkkiä ne on muuttunut niukoiksi.. mullakin ikää vain 26v.

En ole puhunut lääkärille. Aloin nyt vasta pohtimaan asiaa oikein kunnolla kun ennen paksuja siteitä tarvitsi 4-6 päivää, nykyisin 2..

Ei ole ollut muutoksia elintavoissa. Stressi on toki kova kun koetan valmistua, mutta niin se on ollut koko 5v opiskelujen ajan..

Ei tuo logiikka minusta niin mene että runsastuminen tarkoittaisi sitten hedelmällisyyden nousua vaan sitä että muutos (kumpaan suuntaan vain) kertoisi jostain heittelystä hormoneissa?

Jos jollain on ollut ongelmia hedelmällisyyden kanssa tai jotain PCO:ta yms ja tuollaista niin kertokaahan :)

Mulla ainakin on kuukautiset niukentuneet iän myötä. Alle 20v ne oli tosi runsaat, sitten ovat tulleet niukemmiksi. Esikoisen jälkeen olivat vuoden verran runsaat, sitten tulivat tavallisiksi taas. Ei ole ollut hedelmällisyyden kanssa ongelmia.

Ok, hyvä :) Mistä ne olisivat sitten merkki tai olisiko jotain lisätietoa mihin viittaisivat tai jos ei tarkoita mitään niin miksi ei / mistä tietää ettei?

Lyhyesti:

Mulla on aina ollut runsaat ja kivuliaat ja pitkät kuukautiset. Kiertokin oli tosin pitkä. Kierto lyheni, vuoto niukkeni ja olin ihan varma että oli merkki siitä että hedelmällisyys laskee... No tulin kuitenkin tosi helposti raskaaksi ja olinkin aika ilahtunut tästä ja kätilöööekin riemuitsin asiasta... Kätilö sanoi, ettei niukentunut vuoto merkannut hedelmällisyyden vähentymistä ja samaa vakuutteli lääkäri. :)

Kyllä se voi tarkoittaa hedelmällisyyden laskua. Itsella on pco ja mulla on usein kiertoja joissa ei ole ovulaatiota ja niissä menkat ovan huomattavasti niukemmat. Niissä kierroissa joissa taas olen sekä tuntenut että testannut ovulaation on menkat ollu runsaat.

mä olen huvikseni tikuttanut ovulaatiota kun olen pelännyt etten ovuloi ollenkaan sen takia kun kuukautiset niukentuneet.. mutta kyllä se lh-huippu siellä selkeästi näkyy komean vahvana ovisplussana joka kuukausi mitä olen tikuttanut...

joku lääkäri joskus sanoi että kuukautisten kesto ja määrä voi vaihdella elämän ainakan ilman että se merkkaa yhtään mitään...

eikä pco aina tarkoita hedelmättömyyttä.. siskollani pco eikä mitään oireita paitsi tietty ultralla näkyy munasarjoissa. 4lasta luomusti saanut...

Sain itse kuopukseni 4-kymppisenä, viidenteni. Kuukautisia kesti vain pari vuotta ja loppuivat sen jälkeen. Ei juurikaan vaihdevuosi oireita.
Tuskin ne vielä nuorilla loppuvat, jotain vikaa.

no jos joilla kuukautiset kokonaan katoaa kannattaa varmaan lääkäriin mennä mutta pelkästä niukentumisesta ei tarvi huolestua.

lisäksi se että ap:lla ollut kierukka voi vaikuttaa asiaan!

Yhteistyössä