Voinko kieltää lastani leikkimästä pk-kaverin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmailija

Vieras
Mulla on 3-vuotias lapsi päiväkodissa. Muutaman kuukauden ajan on hengannut sinne tulleen uuden lapsen kanssa, joka on jonkin kuukauden vanhempi kuin omani. Tämä lapsi ei selkeästi ole hyvää seuraa omalleni (kuulostaa ihan kauhealta näin kirjoitettuna). Sen jälkeen kun nämä kaksi ovat alkaneet leikkiä yhdessä oma lapseni on alkanut läpsimään muita, irvistelemään, leikkimään ampumisleikkejä ja vastailemaan todella rumasti aikuisille. Myös hoitajilta on tullut palautetta tästä rumasti sanomisesta. Aina kun kysyn miksi teit näin, vastaus on että "Kallekin" tekee noin.

Kesäloman aikana ollaan saatu kitkettyä nämä ikävät tavat lähes kokonaan pois. Nyt arveluttaa kun hoito taas kohta alkaa, että muuttuuko käytös taas huonoksi. Olenkin miettinyt voinko sanoa hoitajille että en halua oman lapseni leikkivän tämän toisen lapsen kanssa? Vai nauravatko ne mulle päin naamaa? Toivon että tämä hitusen vanhempi lapsi siirtyy toiseen ryhmään, koska on sen verran isompi kuitenkin. Sen tiedän varmaksi että omani pysyy nykyisessä ryhmässä.

[QUOTE="hoitaja";24266201]Eivät varmasti naura, mutta eivät asialle mitään voi. Mieti nyt, eiväthän he aikuisina voi käskeä sorsimaan yhtä lasta, vaikka tämä millainen kauhukakara olisin.[/QUOTE]

Eivät voikaan, kyllä mä sen ymmärrän. Ja ymmärrän että tämä uusi lapsi on uusi ja hakee omalla tavallaan paikkaansa hoitoryhmässä. Äitinä vaan turhauttaa kun on monta kuukautta yrittänyt ohjata ja opettaa omaa lasta olemaan hyvätapainen. Sitten yksi päivä hoidossa, niin heti tulee pyssyleikkiä, pikkusisaruksen lyömistä ja ties mitä. Ollaan koitettu sanoa että älä matki sitä käytöstä, mutta ei toi tajua.

Kuka 3-vuotias muutenkaan leikkii pyssyleikkejä ja ampumisjuttuja? :O Mä olin todella hämmästynyt kun kuulin että tällä uudella lapsella oli ollut mm. leikkipyssy kerran mukana hoidossa. Ihan käsittämätöntä.

Vaikea tilanne. Valitettavasti päiväkodin henkilökunta ei voi tehdä jaottelua "tuhmien" ja "hyvien" lasten välillä eikä siis voi päättää ketkä leikkivät keidenkin kanssa. Tuohon asiaan vaikutat parhaiten kotirintamalla eikä muuta keinoa ole kuin tehdä lapselle selväksi etteivät teillä päde samat säännöt kuin Kallen kodissa.

Kinkkinen tilanne ja ymmärrän harmistuksesi, meillä vähän samankaltainen tilanne oli päällä keväällä isomman lapsen kanssa.
Mutta tuohon kommenttiisi, että kuka kolmevuotias leikkii pyssyleikkejä, niin ainakin semmoinen jolla on isoveli kotona. Meillä 2,5-vuotias sujuvasti matkii isoveljeä, joten kaikki ampumis/taistelu/miekkailujutut kuuluvat jo kovin leikkirepertuaariin.

Eipä tässä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin toivoa että isompi lapsi siirtyy toiseen ryhmään. Olisivat sitten edes vähän erillään vaikka ulkoilut ovatkin yhteisiä. Onneksi muut kaverit ovat parempikäytöksisiä ja ennen kaikkea väkivallattomia.

[QUOTE="Aloittaja";24266246]

Kuka 3-vuotias muutenkaan leikkii pyssyleikkejä ja ampumisjuttuja? :O Mä olin todella hämmästynyt kun kuulin että tällä uudella lapsella oli ollut mm. leikkipyssy kerran mukana hoidossa. Ihan käsittämätöntä.[/QUOTE]

Esimerkiksi lapsi jolla on isoveli? Tai muita läheisiä isompia leikkikavereita ja esikuvia. ?

Melkoista pään pensaaseen panemista tämä leikkimiskielto.

Opeta lastasi kohtaamaan näitä tilanteita, joissa väkivalta on mukana ja etsimään vaihtoehtoisia toimintatapoja (lähteä pois tilanteesta, kieltäytyä irvistelemästä jne). Hän totisesti tänä maailman aikana tarvitsee tietoa siitä, miten tilanteessa toimitaan ja harjaannusta näiden tilanteiden varalle.

Kyllä tuosta ongelmasta pitäisi pystyä juttelemaan päiväkodissa ja ainakin tuon isomman lapsen huonoon käytökseen voidaan puuttua. Toivottavasti ryhmässä olisi joku vähemmän vaikutuksille altis kaveri lapselle, jonka käytös on huonoa.

Meidän esikoisen paras kaveri pk:ssa on häntä pari kuukautta vanha poika, ja näiden kahden leikit päättyvät aina oman lapseni itkuun/hämmennykseen kun kaveri tönäisee, heittää hiekkaa päälle, tms.

Pk-hoitajat ovat oma-aloitteisesti yrittäneet pitää poikia erossa toisistaan ja itsekin olen satunnaisesti kieltänyt poikaani leikkimästä tuon kaverin kanssa. Yleensä pojat kuitenkin päätyvät pihaleikeissä yhteen, mutta valvonta on ainakin jossain määrin tehonnut.

[QUOTE="hoitaja";24266201]Eivät varmasti naura, mutta eivät asialle mitään voi. Mieti nyt, eiväthän he aikuisina voi käskeä sorsimaan yhtä lasta, vaikka tämä millainen kauhukakara olisin.[/QUOTE]

Kyllä nyt sen verran voi, että jos selvästi yhdessä aiheuttavat enemmän häiriötä tai "kallen" käytös tarttuu vain sinun poikaasi, voivat yrittää pitää heitä erossa ja ohjata leikkimään enemmän muiden kanssa. Kannattaa mainita joka tapauksessa.

Jos teidän päiväkodissa on useampi kuin 2 ryhmää voit varmaan pyytää myös omalle pojalle siirtoa toiseen, jos siis kalle on edelleen samassa. Saattaa tietysti olla, että kesä on tehnyt tehtävänsä eikä jompaa kumpaa tai toista kiinnosta toisen seura enää yhtä paljon.

hellitäppäs vähän. Kiellätkö lastasi leikkimästä kaikkien muiden kanssa jos sieltä tulee joku uus epätoivottava tapa sinun mielestäsi? Anneli menee pannaan kun opetti uuden kirosanan, ville kun yllytti kiipeämään aidalle, ja niin edespäin. Ajattelitko ettei päiväkodissa ole kukaan muu lapsi ikinä leikkinyt pyssyleikkiä tai töninyt tms?

Ei, en rakasta pyssyleikkejä enkä tue niitä, mutta kyllä ne pieniä houkuttavat ja vanhempien tehtävä on ohjata pikkupoikia välillä muihinkin leikkeihin. En tule kieltämään pyssyleikkejä eikä ikimaailmassa tulisi mieleen kieltää lasta leikkimästä ikäisensä kanssa. Viestistä vois päätellä että heillä on yhteinen sävel ja siitä on hyvä oppia kunnon leikkitaitoja. Niitähän ei ole 3vuotiailla.

[QUOTE="Aloittaja";24266246]Eivät voikaan, kyllä mä sen ymmärrän. Ja ymmärrän että tämä uusi lapsi on uusi ja hakee omalla tavallaan paikkaansa hoitoryhmässä. Äitinä vaan turhauttaa kun on monta kuukautta yrittänyt ohjata ja opettaa omaa lasta olemaan hyvätapainen. Sitten yksi päivä hoidossa, niin heti tulee pyssyleikkiä, pikkusisaruksen lyömistä ja ties mitä. Ollaan koitettu sanoa että älä matki sitä käytöstä, mutta ei toi tajua.

Kuka 3-vuotias muutenkaan leikkii pyssyleikkejä ja ampumisjuttuja? :O Mä olin todella hämmästynyt kun kuulin että tällä uudella lapsella oli ollut mm. leikkipyssy kerran mukana hoidossa. Ihan käsittämätöntä.[/QUOTE]

kyllä vaan munkin 3v on tarhassa alkanu leikkiä ampumisleikkejä. Jutut tarttuvat tosi äkkiä ja isommat pojat antavat kaikenlaista mallia niin hyvässä kun pahassakin. Meilläkin on tullu sellasia huonoja juttuja käytökseen, ei kukaan tietty lapsi sinällään vaan kaikki se mitä lapsi näkee+kuulee. Pitää vaan yrittää ohjata ja opastaa miten käyttäydytään ja mikä ei ole suotavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24268910:
hellitäppäs vähän. Kiellätkö lastasi leikkimästä kaikkien muiden kanssa jos sieltä tulee joku uus epätoivottava tapa sinun mielestäsi? Anneli menee pannaan kun opetti uuden kirosanan, ville kun yllytti kiipeämään aidalle, ja niin edespäin. Ajattelitko ettei päiväkodissa ole kukaan muu lapsi ikinä leikkinyt pyssyleikkiä tai töninyt tms?

Kappas kun keskustelu olikin jatkunut :)
Ei, en kiellä leikkimästä kaikkien kanssa jotka eivät ole ns. kunnollisia. Kyllä muutkin on tönineet, on vieneet leluja käsistä ja muuta. Eikä minunkaan lapseni mikään viaton pikku enkeli aina ole, sen tiedän ihan hyvin.

Silti kun olen KUUKAUSIA lähes joka päivä saanut puuttua näihin tekemisiin alkaa jo ottaa pääähän. Etenkin kun nyt ollaan tilanteessa että käytös on sellaista mitä kolmevuotiaalla yleisesti on. Voidaan siis uhmata ja kokeilla rajoja. Mutta ei esimerkiksi osoiteta sormella päin ja sanota "pum" kun sanon jotain mistä lapsi ei pidä. Tai tehdä sitä sisarukselle. Ei lyödä. Ja ihan selvästi tämä yksi lapsi on sellainen jonka vaikutuspiirissä nämä jutut tulee esiin. : / Kuten sanottu, olen puhunut tästä myös hoitajien kanssa, ja he ovat havainneet saman asian.

nyt on teillä ongelma siis kuukausien ajan, kun lapset ovat leikkineet yhdessä vasta muutaman kuukauden?

Minusta tuntuu että sinulla on myös haasteita oman kurinpidon ja auktoriteetin kanssa, jos lapsi on ihan sietämätön. Toki eristäminen kuulostaisi helpolta ratkaisulta mutta tosiaan eikös ole nyt hyvä opettaa ne käytöksen säännöt oikeasti lapselle ja sopia päivähoidon kanssa yhteiset sävelet. Lapset eivät elä ikuisesti pullossa...

Kyllä tuosta ongelmasta pitäisi pystyä juttelemaan päiväkodissa ja ainakin tuon isomman lapsen huonoon käytökseen voidaan puuttua. Toivottavasti ryhmässä olisi joku vähemmän vaikutuksille altis kaveri lapselle, jonka käytös on huonoa.

Samaa mieltä. Tosin hoitajilla ei välttämättä riitä paukkuja kahden lapsen erossa pitämiseksi. Et voi vaatia toista lasta vaihtamaan ryhmää. Kun oma lapsesi kasvaa, niin voi kyllä pyytää, ettei häntä laiteta enää samaan ryhmään tämän lapsen kanssa. Asiasta on siinä tapauksessa keskusteltava päiväkodin johtajan kanssa.

Sä toisaalta siirrät myös ongelmaa, jos lapsesi ei saa leikkiä hänen kanssaan. Lapsen pitäisi oppia, että vaikka kalle tekee mitä, silti se ei ole hältä sallittua. Lapset tulee väkisinkin oppimaan myös niitä epämukavia asioita ja se ei auta ongelmaan, jos se piilotetaan. Ymmärrän mä sun harmistuksen. Jos jokainen lapsi alkaa vaatimaan samaa, että kenen kanssa lapset saa ja ei saa leikkiä, ovat he aika vaikeassa tilanteessa. Jos jollain lapsilla lähtee leikit aina liian villeiksi ja ovat häiriöksi, toki heitä yritetään laittaa joskus eri leikkeihin. Sun täytyy vaan jankata ja jankata, että nuo jutut ei ole sallittuja häneltä. Ja voit puhua päiväkodissa tilanteesta, he voivat tarkkailla tilannetta.

Meillä oli aikoinaan vastaava pulma pojan ollessa noin 3v. Tosin ryhmiä oli vain yksi, joten takaporttia ei ollut. Piti vain kieltää ja puhua ja neuvoa. Hoitotäti kyllä ojensi kyseisen lapsen isää, jolta raju kielenkäyttö oli opittua :D Kuulosti hauskalta, kun pikkuinen 50v täti läksytti karskia tn. ruumillista työtä tekevää miestä, joka auliisti nyökkäili ja lupasi parantaa tapansa. Mä oli välillä väsynyt kieltämiseen, mutta jälkikäteen ajatellen tuo aika oli hyvä asian läpikäyntiin. Kun myöhemmin rajut leikit tulivat kuitenkin kuvioihin, poika osasi jo käsitellä ne. Leikki, mutta ei provosoitunut. Samoin osasi tunnistaa rumat sanat, miten niihin aikuiset suhtautuu ja miten ohittaa kaverin jutut. Nykyään samainen poika on 7v.

Noi on hankalia juttuja. Periaatteessa päiväkodeissa ei ketään lasta kielletä leikkimästä jonkun toisen kanssa. Mutta esimerkiksi mun tyttöä ja erästä poikaa pidettiin jonkin verran toisistaan erillään, kun olivat aina mätkimässä ja puremassa toisiaan (joskus parivuotiaina). Nykyään nämä kaksi on oikein hyviä kavereita keskenään, se vaan kuului jotenkin siihen ikään.

Tyttö on nyt 6-vuotias ja tuossa pihalla leikkii usein kymmenenkin lasta yhdessä. Osa heistä osaa kiroilla hyvinkin lahjakkaasti ja sieltä kuuluu välillä lähes pelkkää v***u s**tana p**kelettä. Mutta tyttö ei ole ottanut niitä sanavarastoonsa. Me ollaan jo aikoja sitten käyty kiroilemisjutut läpi ja tultu yhdessä siihen tulokseen, että kiroileminen on hölmöä eikä se kuulosta hyvältä kenenkään suusta. Niinpä mua ei haittaa, vaikka pihakaverit käyttävätkin ala-arvoista kieltä. En siis kiellä tyttöä leikkimästä heidän kanssaan, koska tiedän ettei tyttö ala käyttäytyä samalla tavalla.

Yhteistyössä