Musta on aivan ihanaa miten tällä palstalla toimii tämä "uskonnonvapaus" ja "mielipiteenvapaus"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24257466:
Nyt käynnissä oleva keskustelu Norjan tapahtumista tukkii ihan oikeasti monilla kymmenillä eri aloituksilla koko etusivun, siksi niitä karsitaan. Ei siksi että jotakin tiettyä uskontoa 'saisi' kenties arvostella enemmän kuin jotakin toista.

Olisiko mahdollista laittaa etusivulle 100 aloitusta näkymään kerralla. Tuo 20 aloitusta mikä nyt näkyy on tosi vähän ja aloitukset menee jopa minuutissa toiselle sivulle.

Norjan tapauksessa on mitä ilmeisimmin kyseessä yksi mieleltään sairas henkilö, jonka teko EI ollut hänen uskonnollisesta taustastaan johtuvaa. Ja tietääkseni ainakaan nykyisin ei kristinusko "kehota" hyökkämään toisin uskovia vastaan pommein ja asein, vaikka aikanaan on myös kristinuskoa levitetty väkivalloin > ristiretket
Islamin uskoiset ovat sankoin joukoin tehneet samaa iät kaiket ja tekevät sitä vieläkin, vai mitä muutakaan nuo höpinät pyhästä sodasta terrori-iskujen puolustukseksi ovat ?
En millään muotoa puolustele sitä mitä tapahtui Norjassa, mitään oikeutusta sille teolle ei löydy, tuskin yhdenkään normaalin kristityn mielestä, se oli yhden yksittäisen häiriintyneen teko, ei kristinuskon aikaansaannosta, mutta sen sijaan tuolla on pilvin pimein maailmalla muslimeja jotka eivät ole mieleltään sairaita mutta tästäkin huolimatta puolustavat mieltäkääntäviä terroristitekoja juuri Islamiin vedoten, siihen että se on ainoa oikea usko, ja vääräuskoiset on tuhottava pyhässä sodassa, kyse ei ole siis yhdestä häiriintyneestä ihmisestä vaan kokonaisesta laumasta uskonkiihkoilijoita.
Siinä on se ero, miksi ei Norjan tapauksessa pitäisi asiaa millään tapaa sotkea kristinuskoon, saati tuomita kristinuskoa kokonaisuudessaan

En tiedä tajusiko kukaan mitä tarkoitin, enkä tiedä tuliko tämä vastaus edes oikeaan paikkaan

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, mutta ymmärrän myös sen että kukaan ei ole tainnut varmistusta saada siihen mikä tämän tyypin suhde jumalaansa on ollut ja onko se ollut jossain roolissa asiassa, kuten myös sen ettei jokainen muslimi (joita on aika monta), ole missään mielessä ja muodossa ollut tekemisissä terrorismin kanssa tai hyväksy tekoja joita uskontonsa nimissä tehdään.

En omalla kommentillani tarkoittanut että kristinusko olisi syyllinen mihinkään, vaan sitä ettei automaattisesti voida olettaa että jos joku tekee asian A nimissä jotain, olisi asia A siten täysin tuomittava heti ja joka tilanteessa, kun henkilö on yksinkertaisesti vain voinut tulkita tekevänsä jotain asian A nimissä vaikka todellisuudessa hän on hakenut vain omia itsekkäitä tarkoitusperiään tai pienen ryhmän X etua.

Pähkinänkuoressa: Mitään isompaa ryhmittymää ei koskaan pitäisi tuomita yksittäisten tekijöiden perusteella, koska kyse on aina yksilöistä.

[QUOTE="mimi";24260289]Hmm.. miksi Chalaa nyt haukutaan täällä? Mun mielestä ihan asiallista tekstiä..Tosin oon ollut muutaman päivän poissa, joten mistä olen jäänyt paitsi..?[/QUOTE]

Olen ärsyttävä enkä tarpeeksi pyllynnuolija joka suuntaan :)

[QUOTE="mimi";24260289]Hmm.. miksi Chalaa nyt haukutaan täällä? Mun mielestä ihan asiallista tekstiä..Tosin oon ollut muutaman päivän poissa, joten mistä olen jäänyt paitsi..?[/QUOTE]
Tekopyhät ihmiset eivät pidä siitä, kun heidän tekopyhyydestään huomautellaan. Esim. jyväjemmari huutamassa islamin pedofiilivivahteista, muistutat kristinuskon samoista piirteistä -> vihainen jyväjemmari.

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, mutta ymmärrän myös sen että kukaan ei ole tainnut varmistusta saada siihen mikä tämän tyypin suhde jumalaansa on ollut ja onko se ollut jossain roolissa asiassa, kuten myös sen ettei jokainen muslimi (joita on aika monta), ole missään mielessä ja muodossa ollut tekemisissä terrorismin kanssa tai hyväksy tekoja joita uskontonsa nimissä tehdään.

En omalla kommentillani tarkoittanut että kristinusko olisi syyllinen mihinkään, vaan sitä ettei automaattisesti voida olettaa että jos joku tekee asian A nimissä jotain, olisi asia A siten täysin tuomittava heti ja joka tilanteessa, kun henkilö on yksinkertaisesti vain voinut tulkita tekevänsä jotain asian A nimissä vaikka todellisuudessa hän on hakenut vain omia itsekkäitä tarkoitusperiään tai pienen ryhmän X etua.

Pähkinänkuoressa: Mitään isompaa ryhmittymää ei koskaan pitäisi tuomita yksittäisten tekijöiden perusteella, koska kyse on aina yksilöistä.

Sikäli kyllä ei ole aina kyse vain yksilöstä, kun usein jokin islamilainen järjestö itse ilmoittautuu jonkun tehdyn terroriteon tekijäksi. Silloin kyse ei ole enää pelkästä spekulaatiosta. Silloinkin tietysti kyse on vain jostain järjestöstä, eikä koko uskonnosta, koska näihin järjestöihin kuuluu ihmisiä, joilla ei ole mitään paloa uskontoon.

Aika jännä. Mä lueskelin täällä eilen Norjan tapahtumiin liittyviä ketjuja.
Tai siis sellaisia ketjuja, joiden otsikko liittyi Norjan ammuskeluun ja pommi-iskuun.

Keskustelu niissä ketjuissa sivusi vain etäisesti otsikossa mainittuja tapahtumia. Sen sijaan oli kyllä sivutolkulla muslimien, kristittyjen, mamujen, äärioikeistolaisten, vähemmän äärien oikeistolaisten, persujen, vasemmiston, kukkahattutätien, korkeaotsaisten nuorten miesten ja ties kenen kaikkien herjaamista ja haukkumista tai ehdottoman totuuden tietäjiksi julistamista, ja päälle vielä aika paljon suoraan henkilökohtaisuuksiin menevää v*ttuilua. Väliin saattoi tietysti hukkua joku järkeväkin tekstin pätkä.

Sellaista ketjua, jota etsin (jossa aiheesta olisi ollut asiallista keskustelua), en löytänyt. Enkä viitsinyt ruveta uutta avaamaan kun noin joka kolmannessa otsikossa jo harhaanjohtavasti mainittiin Norjan tapahtumat.

En yhtään ihmettele, jos niitä ketjuja jotenkin kummallisesti katosi.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24260358:
Sikäli kyllä ei ole aina kyse vain yksilöstä, kun usein jokin islamilainen järjestö itse ilmoittautuu jonkun tehdyn terroriteon tekijäksi. Silloin kyse ei ole enää pelkästä spekulaatiosta. Silloinkin tietysti kyse on vain jostain järjestöstä, eikä koko uskonnosta, koska näihin järjestöihin kuuluu ihmisiä, joilla ei ole mitään paloa uskontoon.

Mielessäni sisällytin nämä pienemmät ryhmittymät "yksilöihin" koska kyse ei tosiaan ole koknaisesta uskonto- tai kansakunnasta. Ihmiset vain niin kovin tykkäävät yleistää ja luokitella, kategorisoidaan kaikki samaan lahkoon niin on helppo tuomita. Itse varmasti saat kokea samaa aika usein..

Kuvittelenko vain vai katosiko tästäkin yksi dechsiin viittaava kommentti välistä?

Kaikella rakkaudella modeja kohtaan, jos se viesti oli tuossa minkä kuvittelin niin miksen saa vastata vaan poistetaan, eiköhän sen molemmat kohteet olisi "kritiikin" kestäneet..

Ei, en nuole täällä kenenkään perseitä, olen dechsillekin sanonut jokusen kerran ketjuissa kärkkäästi eriävän mielipiteeni koska ei ole sellaista ihmistä jonka kanssa voisi joka asiasta olla samaa mieltä, joidenkin kanssa nyt vain sattuu olemaan enemmän ajatustasolla yhteistä kuin toisten. Sori ellei kelpaa, älä sitten lue.

no mun mielestä tällä palstalla huokuu just vihamielisyys kristittyjä kohtaan...

Täällä on paljon kirjoittajia jotka tuntuvat vihaavan yhtä jos toista, mutta aika tasaisesti taitaa jyrän alle jäädä jokainen enemmistö ja vähemmistö vuorotellen. Jokainen katsoo omasta vinkkelistään asioita, kristityt varmasti huomaavat helpommin heihin kohdistuvan herjan, kuten esim. homoseksuaali heihin, jos nyt ryhmitellä halutaan. Inhimillistä, vaan ei tietenkään oikeutettua että kukaan sinne palstavihalistalle joutuu.

Jos asioita -niitäkin negatiivisia jotka saa niskaansa- katsotaan rakkauden ja ymmärtämisen vinkkelistä ei kenellekään tule paha mieli.

kaikki itseään ärsyttävä toisessa on heijastumaa omasta itsestä... ;)

Täällä on paljon kirjoittajia jotka tuntuvat vihaavan yhtä jos toista, mutta aika tasaisesti taitaa jyrän alle jäädä jokainen enemmistö ja vähemmistö vuorotellen. Jokainen katsoo omasta vinkkelistään asioita, kristityt varmasti huomaavat helpommin heihin kohdistuvan herjan, kuten esim. homoseksuaali heihin, jos nyt ryhmitellä halutaan. Inhimillistä, vaan ei tietenkään oikeutettua että kukaan sinne palstavihalistalle joutuu.

Niin ja esim. muslimeja tällä palstalla on varmaan vähemmän, joten ei ole heitä älähtämässä niistä Islamin vastaisista aloituksista.

Onhan se naurettavaa että yhden ihmisen elämään ei muuta mahdu kun uskonto-pilkka. Pistää miettimään tota angstin määrää, ja syitä sille. Yleistä keskustelua täytyykin sallia, mutta kun se provoaminen menee jo fanaattisuuden ja herjaamisen puolelle; ollaan siinä tilanteessa että modejen pitäisi astua kehiin, vaan kappas, oikeus ei toimi täälläkään puolueellisesti.

En ole nähnyt mitään muuta ryhmää pilkattavan näin paljon kun uskovaisia. Ja yksi pääjehu on aina paikalla.

Mä ymmärrän, että kaikki ei tykkää kaikista eikä ymmärrä kaikkien elämäntapaa, mutta en voi ymmärtää miksi pitää lytätä, haukkua ja väheksyä muiden elämää ja ennen kaikkea muita ihmisiä! Mikä saa ihmisen vihaamaan toista ihmistä niin paljon? Ja vielä hassumpaa, että vihaa ihmistä, jota ei edes tunne, vain sen takia, että se on jotain mitä ei itse ole.

Ja mulla on mennyt ihan ohi se, että miten helv..ssä kristinusko liittyy noihin Norjan tapahtumiin?????

Mies tästä palstasta aina sanookin, että miks ihmeessä sä luet niitä juttuja, siellä on ihan pimeetä porukkaa ja alan kyllä oleen samaa mieltä...

[QUOTE="vieras";24260670]Tästä katosi ainakin 5 viestiä... Kyllä nyt on ahkera mode! :D[/QUOTE]

jollain ollu pipo kireellä aamusta asti. tai virkainto kihonnu päähän liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24260709:
Onhan se naurettavaa että yhden ihmisen elämään ei muuta mahdu kun uskonto-pilkka. Pistää miettimään tota angstin määrää, ja syitä sille. Yleistä keskustelua täytyykin sallia, mutta kun se provoaminen menee jo fanaattisuuden ja herjaamisen puolelle; ollaan siinä tilanteessa että modejen pitäisi astua kehiin, vaan kappas, oikeus ei toimi täälläkään puolueellisesti.

En ole nähnyt mitään muuta ryhmää pilkattavan näin paljon kun uskovaisia. Ja yksi pääjehu on aina paikalla.

No samaa ihmettelen minäkin. Ei vaikuta ihan tasapainoiselta kaverilta.

[QUOTE="Sara";24260718]Mä ymmärrän, että kaikki ei tykkää kaikista eikä ymmärrä kaikkien elämäntapaa, mutta en voi ymmärtää miksi pitää lytätä, haukkua ja väheksyä muiden elämää ja ennen kaikkea muita ihmisiä! Mikä saa ihmisen vihaamaan toista ihmistä niin paljon? Ja vielä hassumpaa, että vihaa ihmistä, jota ei edes tunne, vain sen takia, että se on jotain mitä ei itse ole.

Ja mulla on mennyt ihan ohi se, että miten helv..ssä kristinusko liittyy noihin Norjan tapahtumiin?????

Mies tästä palstasta aina sanookin, että miks ihmeessä sä luet niitä juttuja, siellä on ihan pimeetä porukkaa ja alan kyllä oleen samaa mieltä...[/QUOTE]

Siten, että se tekijä teki ne teot kristinuskon nimissä. Seuraa uutisia. ;)

Yhteistyössä