SUKUPUOLINEUTRAALIT nimet ?? Apuja thänks

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva nimeä vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1345495-ruu-tyton-vanhemmat/ Tässä juttua "Ruusta".
Minusta on ihanaa olla nainen. Ja mies jos on vähänkin naismainen niin kiinnostus hiipuu heti. Pienimmäisen kohdalla on miehen kanssa vetäisty ihan överiksi, koska ei ole enää vauvoja tulossa niin pikkuneiti on saanut laitokselta asti niin tyttömäisiä ja naisellisia juttuja (mekot,lelut) kuin vain tarjolla on <3 Toivottavasti hänkin on aikuisena naiseudestaan ylpeä :)
Mutta sukupuolineutraaleja nimiä ovat Kaino, Vieno, Mirka, Aale, Tuisku, Nilla, Ami, Paju...onhan noita :)

Millä tavoin on ongelmallista se, että tyttöä kutsutaan tytöksi ja poikaa pojaksi? En ihan ole päässyt siitä kartalle... Toivoisin, että joku valveutunut ja valistunut kasvattaja, joita palsta vilisee, selvittäisi tämän asian.

Ei ehkä ongelmallista, mutta onhan se vähän hassua, kuinka tavattomasti aikaa ja rahaa käytetään sen pienen jalkojen välissä olevan eron korostamiseen. Pikkuiselle kaljupäiselle vauvallekin pistetään pinni siihen ainoaan hiukseen että kaikki tuntemattomat varmasti tietävät kyseessä olevan tyttö.

Ei ehkä ongelmallista, mutta onhan se vähän hassua, kuinka tavattomasti aikaa ja rahaa käytetään sen pienen jalkojen välissä olevan eron korostamiseen. Pikkuiselle kaljupäiselle vauvallekin pistetään pinni siihen ainoaan hiukseen että kaikki tuntemattomat varmasti tietävät kyseessä olevan tyttö.

No ei se ole mun mielestä kyllä yhtään hassua, vaan ihan normaalia. NORMAALIA. :)

Se, että ette halua pukea sitä tyttöänne vaaleanpunaiseen (tai poikaanne siniseeen), ei tarkoita sitä, että sille pitäisi antaa outo nimi. Ei lapsi puolivuotiaana ymmärrä minkä värisiä vaatteita sillä on päällä. Ne on just niitä mitä aikuiset on valinneet. Ja kestää jonkin aikaa ennenkuin ilmaisevat mielihalunsa. Vanhemmat ovat vain itsekkäitä eivätkä osaa ajatella lapsen parasta kun toteuttavat omia mielihalujaan.

Olen samaa mieltä hänen kanssaan joka sanoi että lapsesta joka saa itse määrätä pienestä pitäen omista asioistaan ja vanhemmat eivät aseta rajoja mihinkään, tulee muista ihmisistä piittaamattomia narsisteja ja hirviöitä, joille ei saa sanoa ei mihinkään. Sittenpähän tiedätte kun käsissänne on itsekäs ja vaikea murrosikäinen kodissanne joka menee ja tulee miten huvittaa kun "lapsi saa päättää itse".

Lyhyesti: Sukupuolineutraalilla kasvatuksella tarkoitan ettei lasta painosteta tyttöjen tai poikienvaatteisiin. Kaapista tulee löytymään kaikkea tytölle ja pojalle sopivaa. Lapsi saa kasvaessaan itse valita omat vaatteensa. Sama leluissa, huoneen väreissä ja muussa värimaailmassa. Nukkekoti tai formulatalli, lapsi saa valita itse. Sama harrastuksissa lapsen kasvaessa. Lapsi saa mahdollisimman paljon valita itse ja vaikuttaa itse.

A-ha....no, tolla kriteerillä mun lapsi on sukupuolineutraali.

Nimi on kuitenkin ihan oman sukupuolensa nimi.

Ja sanon usein hänelle että on taitava poika.

Mutta koko elämänkaarta ajatellen kyse on aivan valtavan paljon suuremmasta erosta kuin se, mikä on jalkojen välissä...

Lyhyesti: Sukupuolineutraalilla kasvatuksella tarkoitan ettei lasta painosteta tyttöjen tai poikienvaatteisiin. Kaapista tulee löytymään kaikkea tytölle ja pojalle sopivaa. Lapsi saa kasvaessaan itse valita omat vaatteensa. Sama leluissa, huoneen väreissä ja muussa värimaailmassa. Nukkekoti tai formulatalli, lapsi saa valita itse. Sama harrastuksissa lapsen kasvaessa. Lapsi saa mahdollisimman paljon valita itse ja vaikuttaa itse.

Täh? En mä tiennytkään että meillä on sukupuolineutraalia kasvatusta... Tyttö -ai niin ei saa sanoa - halusi jouulahjaksi just lauri kilpa-auton ja nyt synttärilahjaksi se sai pikkumönkijän. Ja toisella lapsella on punainen matto huoneessa.

Mun poika olis halunnut hello kitty-paidan mutta mä en ostanut. Mä sanoin että se on enemmän sellanen tyttöjen juttu.

Aiheutinko mä nyt kamalan trauman sille? On sillä kyllä oransseja, violetteja ja punaisia paitoja, mutta olikohan toi hello kitty nyt kuitenkin Se Juttu mikä lähtee viemään sen sukupuoli-identiteettiä väärään suuntaan, eli PAKOTANKO MÄÄ NYT POIKANI OLEMAAN POIKA????

Alkuperäinen kirjoittaja SähköNainen;24257679:
Olkaapa hyvät vanhemmat itse esimerkkejä sille lapselle - älkää tollasiin idiootti kotkotuksiin lähtekö.

Eikö se riitä että kotona roolimallit on neutraaleja? Äiti korjaa autoa siinä missä isä silittää tms. Tollanen hölmöily vaatteissa tai leluissa ei johda mihinkään vaan se oma esimerkki. Eli vanhemmat vaan pois niistä rooleista ja tekemään yhdessä kaikkea. Hittooko sillä nimellä väliä jos isän ja äidin roolit on tyypilliset?

Mä en käsitä näitä vouhotuksia sitten mitenkään. Kyllä nainen saa olla nainen kun muistaa olla oma itsensä. Mieluummin opettakaa lapselle terve itsetunto - paljon tärkeämpää kun sukupuoleton kotkotus.

Just näin. Että tulee ihan ahdistus kun ihmisillä on nykyään liikaa aikaa kelata kaikenmaailman turhuuksia.

Sukupuolineutraalilla kasvatuksella ei tarkoiteta sukupuoletonta kasvatusta. Lapsi voi olla tietoinen sukupuolestaan ja idioottimaisista säännöistä, mitä sukupuoliin on sidottu.
Joittenkin ihmisten mielestä on vaan väärin, että esimerkiksi minulle taksikuskina tullaan jokapäivä kertomaan, kuinka mä en osaa työtäni sukupuoleni takia tehdä. Nämä ihmiset pyrkivät kasvattamaan lapsistaan ihmisiä, joille on se ja sama, kumpaa sukupuolta kampaaja on tai taksikuski tai rekkakuski. Rupeematta heti arvioimaan joko kyseisen henkilön sopimista työhön sukupuolensa takia, tai arvioimaan, että kummankohan sukupuolen kanssa toi seksiä harrastaa, kun sekin tuntuu kiinnostavan niin julmetusti ihmisiä.
Mikä se muuten on, mikä erottaa sukupuolet toisistaan, onko se se kromosomi? vai ne sukupuolielimet. Mitä te olette toisen sukupuolesta päättämään. Mikä te olette toiselle sanomaan, että hän on aivan varmasti tyttö tai poika. Tiedättekö kuinka moni nuori riistää hengen itseltään, kun vanhemmat ei hyväksy sellaisena kuin on. Vanhemmat ei hyväksy, jos sattuu tykkäämään väärästä sukupuolesta tai kokee sittenkin olevansa tyttö, vaikka kuinka on poikana kasvatettu. Tämän takia nämä ihmiset kasvattavat lapsensa sellaisiksi, ettei ne välitä toisen sukupuolesta. Että edes näiden lapset voi olla tukena teidän lapsille, joiden mielestä on kaksi sukupuolta jotka pariutuvat toistensa kanssa.
Itse olen siis nainen niin sisäisesti. kuin ulkoisestikkin. Olen ylpeä naiseudestani. Minut on kasvatettu tyttönä. Tosin isoveljien vanhoissa vaatteissa, eikä ne nuketkaan ole ikinä oikein kiinnostanut, mekkoja en halunnut edes katsoa. Kuusivuotiaana luulin että kyllä se pippeli vielä sieltä kasvaa. Vaan ei kasvanut. Musta on kasvanut silti nainen joka käyttää mekkoa aina tilaisuuden tullen. Kynsilakkaa on aina oltava ja ilman meikkiä en lähikauppaa pidemmäksi lähde.
Tulipas nyt romaani jollekkin, jota ehkä vielä kiinnostaisi.

Yks vaan: Olen 15 vuotta ollut miehisellä alalla ja siksi ehkä osaan sanoa jotain asiaan. Vieläpä hyvin vanhoillisessa seurassa, metalliteollisuudessa. Enkä voi allekirjoittaa tekstiäsi täysin.

Ehkä sinäkin olet huomannut - jos oikein olet miettinyt että miehillä ja naisilla on todellakin usein eroa. Enkä puhu sukuelimistä. Vaan ajattelutavasta. Naiset oikeasti ajattelevat asioita eritavoin, lienee ihan luontaista. Variaatioita mahtuu tähän välillä, jotka ovat lähempänä toisiaan. Esim minä olen aina ollut matemaattisesti lahjakas toisin kuin moni luokkani tyttö aikoinaan oli. Vaikka kuinka heitä koitin auttaa, he eivät vaan oppineet matikan kiemuroita. Mutta pojista taas löytyi useita jotka olivat ns. "samalla tasolla". Päinvastoin tilanne taas oli kielissä, jossa minä ja pojat tarvitsimme kertausta kun suurin osa muista tytöistä taitoi nuo asiat kuin leikiten.

Ja tässä kohtaa on turha puhua että tuohon malliin kasvatetaan. EI sinä et opi hyvin matikkaa jos sinulla ei asiaan ole taipumusta. Etkä kieliä. Vaikka seisoisit päällä. Tämä esimerkkinä siitä että meidän aivot vaan toimii eri tavoin.

Nyt kun olen tehnyt töitä miesten kanssa, niin suomessa kuin ympäri maailmaa - sama näkyy edelleen. Kun olen nainen, mulla toki on naisen aivot ja ne toimii "naismaisesti". Siksi pystyn vastapuolen kätyrinä näkemään tämän eron paremmin.

Vähättelyhän lähtee siitä että olet vähemmistö - mitä sitten? Totta ihmeessä on olemassa se streotypia - koska niin vaan käytännössä on. Kun liikut paljon kerta autolla, niin näet paljon muitakin kuskeja. Väitätkö että et pysty ajotyylistä päättelemään millainen kuski ratissa on? Mä pystyn, aika usein. Vaikka en ammatikseni edes aja. Puskurissa roikkuja on 95% todennäköisyydellä mies, myös miehet jättävät vilkun käytön vähemmälle. Kun taas tasan rajoitusnopeutta ajava (jolla jarruvalot vilkuu aina jos hieman menee yli) on nainen - tai se jolta kaistan vaihto ei suju jouheasti on nainen. M

Mutta mitä sitten? Me voimme olla erilaisia. Joutuuhan miehetkin kantamaan omaa taakaansa, maskuliinisina ja kovian. Heitä yhtälailla syrjitään ja aliarvioidaan naisten toimesta - esim lasten hoidossa.

Mä en jaksa ymmärtää miksi kaikista pitää kasvattaa samaa massa. Aina tulee olemaan poikkeuksia. Jos mennäänkin sukupuolettomalle linjalle, niin äkkiä supernaiselliset naiset tahi kovinkin miehiset miehet taas jää "haukuttavaksi".

Mieluummin hyväksyttäs sukupuolisten väliset erot ja niiden tuomat piirteet. Aina löytyy myös välimallin ihmisiä ja he pärjäävät allallaan. Mitä sitten jos hieman väheksytään? Tärkeinhän on se että itse tietää mitä osaa eikä annan muiden mielipiteiden siihen vaikutta. Kamalalla napisemisella saa aikaan vaan ja ainostaa vastareaktion - eli negatiivisuutta.

Mä ainakin voin rehellisesti sanoa että mun työhön ei kaikista naisista ole. Piste. Ei ole kiinni fysiikasta vaan tavasta ajatella ja toimia, ja tavasta tuoda tunteet peliin silloin kun ei niille ole paikka. Ja kun tunteet tulee kehiin alkaa jahkailu johon aina ei ole aikaa.

Mä ymmärrän ajatuksen tämän takana, mutta en ymmärrä miksi tällainenkin pitää vetää ääripäähän saakka. Kyllä mä olen tytöille ostanut 'poikien' leluja ja on ollut kaikenvärisiä vaatteita. En käsitä miksi sukupuoli pitäisi salata muilta ja antaa ns. unisex-nimi ja melkein painostaa lapsi 'sukupuolettomaksi'. Miksi ei saisi olla ylpeä sukupuolestaan? Mitä jos tyttö alkaa kasvatuksesta huolimatta tyttömäiseksi tai poika poikamaiseksi? Miten te siihen suhtaudutte?

Olenko minäkin nyt sitten sukupuolineutraalisti kasvatettu kun olen lapsena saanut leikkiä autoilla ja pyssyillä vaikka olen tyttö? Huoh mitä paskaa.

Joo olet ;)

Mä kanssa pidän tätä sukupuolineutraliutta ihan huuhaana. Johan nyt järki sanoo että lapselle ei tyrkytetä autoa leikkikaluksi jos hän ei sitä todellakaan halua. Tai matematiikasta kiinnostuneelle tytölle si sanota että ei saa tykätä matematiikasta kun se on poikien laji.

Mä luulen että nää kotkottajat yrittää jotekin korjata jotain omasta menneestään - unohtaen järjen. Sukupuolinen tasa-arvo ei lähde siitä että lapselle annetaan joku epämääräinen nimi ja vaatetetaan siten ettei lasta vaan missään tapauksessa tunnista tytöksi tai pojaksi.

Kaikenhan pitäs lähteä vanhempien esimerkistä. Jos äiti käytäytyy kuin primadonna ja on sitä mieltä että äidin paikka on hellan ja nyrkin välissä -niin taatusti se perheen poika ainakin kaappaa mallin äidistä. Tyttökin toki. Eli epämääräisten nimien sijaan laittaisin paukut siihen että kotona turhat roolimallit on karsittu pois - kuitenkin niin että jos äiti ei osaa hitsata niin äitin ei tule hitsaaman (kokeilu kyllä on suotavaa esimerkkiä - ehkä tytär onkin lajissa parempi kuin äitinsä)

[QUOTE="tiimarinvihko";24945120]Mä ymmärrän ajatuksen tämän takana, mutta en ymmärrä miksi tällainenkin pitää vetää ääripäähän saakka. Kyllä mä olen tytöille ostanut 'poikien' leluja ja on ollut kaikenvärisiä vaatteita. En käsitä miksi sukupuoli pitäisi salata muilta ja antaa ns. unisex-nimi ja melkein painostaa lapsi 'sukupuolettomaksi'. Miksi ei saisi olla ylpeä sukupuolestaan? Mitä jos tyttö alkaa kasvatuksesta huolimatta tyttömäiseksi tai poika poikamaiseksi? Miten te siihen suhtaudutte?[/QUOTE]

tuskin se sopii -altaan väkisin vääntää tytöstä poikamaista ja pojasta tyttömäistä. On menty siis ojasta allikoon.

Ei tunnu olevan näin. Paljon kohtaa edelleen sitä, että pojalla ei voi olla vaaleanpunaisia vaatteita eikä tytölle edes osteta autoja, joilla leikkiä.

tätä tapaa vanhempien ihmisten keskuudessa. Mä olen vaateliikkees töis ja hyvin suuri osa mummoikäisistä asiakkaista joita palvelen ei suostu pojalle ostamaan ns. tyttöjen väriä. Ei punasia housuja ei punaista paitaa ei paitaa jossa on vaaleanpunaista. Melkein aina tarttuu mukaan sinistä tai vihreää.

Myöskin lahjalaatikon värillä on väliä. Tytölle ei voi laittaa sinistä pakettia kun se tulee tytölle. "eikö ole mitään tytölle sopivaa" kuuluu monen asiakkaan suusta.

johonkinhan se raja on vedettävä. Suojeltava lasta kiusaamiselta ja silti antaa vaihtoehtoja. :) Tän varmasti ymmärtää tyhmempikin.

Pakko kysyä, että eikö pinkki paita voi aiheuttaa kiusaamista siinä missä mekkokin? Kuten huomaat, täälläkin palstalla on varmasti muutama mamma, jotka eivät ikimaailmassa antaisi poikiensa leikkiä nukeilla ja koska asenteet kumpuaa kotoota niin yleensä ahdasmielisten vanhempien lapset ovat myöskin ahdasmielisiä tai vaihtoehtoisesti aivan toisesta ääripäästä...

Sukupuolineutraali tuntuis olevan aika harhaanjohtava termi...

Lapselle olisi tärkeä opettaa, että olitpa sitten tyttä tai poika, olet silti arvokas. Mun mielestä tytöllä pitäisi siis olla tytön nimi ja pojalla pojan nimi ihan vaan siksi, että sukupuolia nyt sattuu olemaan kahta eri laatua. Jotenkin ajattelen, että jos mulle ei olisi kerrottu että olen tyttö ja kielletty puhumasta mun sukupuolesta, niin ehkä vanhemmat ois toivoneet poikaa. Sellainen "sä oot lapsi, et tyttö tai poika" -äärimmäisyys on mun mielestä vahingollista. Se on sitten eri asia, leimataanko tietyt tekemiset tyttöjen jutuiksi ja poikien jutuiksi. Kyllä mä olen kertonut mun pojille, että biologisesti on täysin mahdotonta, että he voisivat olla raskaana tai synnyttää vauvan. Kerroin kuitenkin, että vauvan siemeniä ei ole kuin miehillä, joten kasvettuaan aikuisiksi, heistä kyllä voisi tulla isejä. Isit ja äidit (eli naiset ja miehet) ovat yhtä arvokkaita. Pojat tykkäävät leikkiä kotileikkejä ja leikkivät isää, toisinaan nämä sotivat hurjapäät taas pukeutuvat siskon vanhaan ballerinahameeseen ja leikkivät satuolentoja. Molemmilla on myös pinkkejä vaatteita ja harrastuksensa saavat valita aivan vapaasti. Poikien isosisko on sitten harrastanut kaikkea mahdolista jääkiekosta tanssiin ja ihan normaali tuo näyttäisi olevan... :D

Sitten pakko kommentoida näihin: "etkö pelkää että lapsestasi tulee homo, transu ym...?" Mitäs vikaa siinä on?? Monessa perheessä on tiukasti kasvatettu pojasta poikaa ja aikuisena poika on halunnut pukeutua naiseksi. Ja hei mitää vikaa homoissa on? En usko että siihen mitään kaavaa on, kenestä tulee homo ja kenestä hetero... Ja mitä sillä edes on väliä?

huuti:
Kuinka paljon sä olet asiakkaitten kanssa tekemisissä? Asiakkaat ne on jotka kuittailee. Nämä tosin ennen, kun on päästy liikkeelle. Mikä se ihan positiivista. Ompahan ainakin merkki, että osaan sen työni tehdä. :D Työkavereissa siis ei ole mitään valittamista. kollegoille ei tuu mieleenkään, että osaisin jotenkin huonommin työni tehdä.
Pystynhän mä sanomaan millanen kuski sielä on näkemättä. Joka se osaa ajaa, tai se ei osaa ajaa, tai sitte se on vaan idiootti, mutta sukupuolta ei pysty arvioimaan ajotyylin perusteella. Yllättyisit jos liikkuisit 12h päivässä pitkin kaupunkia :D. Lisäksi liikenteessä "ylivarovasti" ajavat on yleensä joko kokemattomia, tai vanhoja. Sukupuolilla ei niin väliä. Sama niissä kovaa ajavissa. Ennemmin automerkit on toistuvia. Ei niinkään se idiootin sukupuoli. :) Tottakai jokaisessa ryhmässä miehiä enemmän, paitsi ehkä kokemattomissa kuskeissa. Miehet kun yleensä tuolla liikenteessä muutenkin enemmän. Nuorten kohdalla tosin aika tasoissa mennään. (sukupuolet olen tietysti arvioinut sulkeutunein mielin naaman ja pukeutumisen perusteella)
Ja olen huomannut että on eroja. En vain allekirjoita sitä, mikä johtuu ulkoisista tekijöistä ja mikä on synnynnäistä. Sitä en väitä, että jos tytön kasvattaa pojaksi, ni siitä tulee poika. No eihän siitä ny poikaa kauheen helpolla ilman tarvittavia hormoneja leivota. Että siis erojahan löytyy! Hormonithan määrittelevät aika pitkälti myös käyttäytymistä ja niissä on sukupuolten välillä eroja. Se vaan, että ne ei ole ihmisiä määrittäviä eroja.

Sanon vielä kerran. Sukupuolineutraalilla kasvatuksella ei tarkoiteta sukupuoletonta kasvatusta, tai kun jotkut vetää sen sellaiseen ääripäähän, että yritetään "vääräksi" sukupuoleksi kasvattaa. Ei ole siitä kyse.
Itse lapseni kasvatan sukupuolineutraalisti. Pyrin itsekkin ajattelemaan sukupuolineutraalisti. Meidän perheessä kaikki on tietoisia siitä, että on erilaisia sukupuolia. Yritän vain sen omille lapsilleni ja myöskin itselleni opettaa, että se sukupuoli ei ole se asia, mikä määrittelee ihmisen.