Musta on aivan ihanaa miten tällä palstalla toimii tämä "uskonnonvapaus" ja "mielipiteenvapaus"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuinka voi olla mahdollista että ei eroteta normaalia kristinuskoa ja henkisesti todella sairasta ihmistä?
Tai ei tahdota erottaa, ja saadaan vaan yksi hyvä syy ruveta siihen sairaaseen loanheittoon

Alkuperäinen kirjoittaja näin;24258123:
Kuinka voi olla mahdollista että ei eroteta normaalia kristinuskoa ja henkisesti todella sairasta ihmistä?
Tai ei tahdota erottaa, ja saadaan vaan yksi hyvä syy ruveta siihen sairaaseen loanheittoon
Kuinka voi olla mahdollista ettei eroteta ihmistä, jolla on mielikuvitusystäviä aikuisena, ja henkisesti sairasta ihmistä? Hmm! Äärimmäisen kookas mysteeri!

Joskus ollessaan liian lähellä, on vaikea nähdä tuttujen asioiden ääri-ilmiöitä haitallisina tai edes ymmärtää, että niitä ääripäitä edes on, moni kuvittelee, että kaikki kristinuskoiset ovat samanlaisia kuin meidän omat puolivillaiset luterilaiset.

Viimeksi muokattu:
Mun on lähes mahdotonta käsittää, kuinka ihmiset pystyvät ottamaan noinkin massiivisen ja karmean asian kuin tuo Oslon tapaus on, ja muuttamaan sen omaksi egonpönkitykseksi ja pätemisvaltiksi jossain riitaisalla keskustelupalstalla. Se, että ihmisillä on varmasti tarve keskustella syistä ja seurauksista on ihan ymmärrettävää, mutta että ryhdytään rääpimään toisia ihmisiä, niiden mielipiteitä ja uskomuksia sen perusteella, mitä joku mieleltään sairas ihminen tekee naapurimaassa, ei mene mun jakeluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24257466:
Nyt käynnissä oleva keskustelu Norjan tapahtumista tukkii ihan oikeasti monilla kymmenillä eri aloituksilla koko etusivun, siksi niitä karsitaan. Ei siksi että jotakin tiettyä uskontoa 'saisi' kenties arvostella enemmän kuin jotakin toista. Uskontoon liittyvät keskustelut ovat mun mielestäni kaikkein vaikeimpia moderoitavia ja uskallan väittää muiden moderaattoreiden olevan samaa mieltä. On olemassa sananvapaus, mutta voi että miten häilyvä se raja onkaan, milloin mennään sinne herjauksen puolelle tai muuten vain sopimattomuuksiin/henkilökohtaisuuksiin.

Myönnän, että pyyhkäisin juuri äsken muutamat aloitukset bittiavaruuteen mutta sen tein siksi että noita samoja aloituksia pyörii aika monta täällä.
Modet saavat tietysti sonnat niskaan, mutta meidän homma nyt vain on antaa muullekin keskustelulle tilaa. Vaikka sille ruokakeskustelulle sitten.

En kyllä yhtään tykkää että noin vaan pyyhkit hyviäkin ketjuja taivaantuuliin. Eilenkin lähti monta keskustelua, juuri kun oli hyvä juttu menossa ja asiattomuuksiinkaan ei oltu menty (paitsi äiti 45 v kuten aina).

Vitutti suoraansanoen. Älä nyt kaikkea poista!!

*please*

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Internetin keskustelupalstat toimivat toki lain mukaan, mutta älkää kuvitelko, että se tekisi forumista demokratian. Yksikään internetforumi ei kykene toimimaan periaatteella "äänestetään jonkun banneista". Ja sananvapautta on niin pitkälle, kuin moderaattori ja palstan säännöt sanoo. Kaksi tärkeää sääntöä, jotka tarvitaan keskustelupalstan pyöritykseen ilman kaaosta:

1. Moderaattori on aina oikeassa
2. Jos vaikuttaa siltä että moderaattori on väärässä, katso kohta 1

:laugh:

En kyllä yhtään tykkää että noin vaan pyyhkit hyviäkin ketjuja taivaantuuliin. Eilenkin lähti monta keskustelua, juuri kun oli hyvä juttu menossa ja asiattomuuksiinkaan ei oltu menty (paitsi äiti 45 v kuten aina).

Vitutti suoraansanoen. Älä nyt kaikkea poista!!

*please*

Niinpä! Ja kesken keskustelun! Ärsyttää kun on kirjoittanut pitkät tekstit ja lähettää, niin koko ketju poistettu...

Eiköhän tän palstan politiikka oo tullut jo selväksi. Pitäis olla samaa mieltä, eriävät mielipiteet poistetaan..

Mun mielestä parhaat keskustelut syntyy nimenomaan niistä eriävistä mielipiteistä, kunhan on myös heittää argumentteja.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;24257633:
palstan mielipidevapaudesta tuli mieleen äskeinen poistettu alotus jonka tein. kyseessä ei edes ollut mielipide vaan kysymys siitä että onko paikalla joku uus mode joka virkaintosena poistaa ketjuja vai nettiyhteysvika. yhteys toimii eli mode poistelee, no tämä poistelee ketjuista viestejäkin.

Juu nyt tuntuu häviävän vähän kaikki ketjut.. tuskin jätkäkään niin tekee.
Kuka siellä sählää?

[QUOTE="vieras";24258293]Niinpä! Ja kesken keskustelun! Ärsyttää kun on kirjoittanut pitkät tekstit ja lähettää, niin koko ketju poistettu...

Eiköhän tän palstan politiikka oo tullut jo selväksi. Pitäis olla samaa mieltä, eriävät mielipiteet poistetaan..

Mun mielestä parhaat keskustelut syntyy nimenomaan niistä eriävistä mielipiteistä, kunhan on myös heittää argumentteja.[/QUOTE]

Meininki on kuin neuvostoliitossa. Ihan oudoksi mennyt.
Juu, kiva kirjottaa hyvä rimpsu ja kun painat lähetä nappia, mitään ketjua ei enää olekaan.

Mun on lähes mahdotonta käsittää, kuinka ihmiset pystyvät ottamaan noinkin massiivisen ja karmean asian kuin tuo Oslon tapaus on, ja muuttamaan sen omaksi egonpönkitykseksi ja pätemisvaltiksi jossain riitaisalla keskustelupalstalla. Se, että ihmisillä on varmasti tarve keskustella syistä ja seurauksista on ihan ymmärrettävää, mutta että ryhdytään rääpimään toisia ihmisiä, niiden mielipiteitä ja uskomuksia sen perusteella, mitä joku mieleltään sairas ihminen tekee naapurimaassa, ei mene mun jakeluun.

No itsehän sen sanoit, tarve keskustella. Ihminen haluaa ymmärtää, miksi jotain tällaista tapahtuu, ja pelkillä "Voi kamalaa" ja "Otan osaa"- fraaseilla se tarve ei täyty.

Aihe on tunteita herättävä ja silloin mielipiteiden vaihto on kärkästä, mitä en itse kyllä näe pahana asiana. Jos joku asia tulee liian lähelle, tekijä edusta esim samaa uskontoa, rotua, mitä tahansa, ihminen menee puolustuskannalle, koska kaikkea itsestä erilaisesta on helpompi vihata ja purkaa tapahtunesta tullut paha olo "niihin muihin". Nyt kun tekijä on meille pohjoismaalaisille se "kuka tahansa meistä", täällä mennään pähkinöiksi, kauheat asiat voivatkin olla ihan naapurissakin, naapurin tekeminä. Ja se suututtaa toisia, koska sitä ei kykene käsittämään.

[QUOTE="vieras";24258325]No itsehän sen sanoit, tarve keskustella. Ihminen haluaa ymmärtää, miksi jotain tällaista tapahtuu, ja pelkillä "Voi kamalaa" ja "Otan osaa"- fraaseilla se tarve ei täyty.

Aihe on tunteita herättävä ja silloin mielipiteiden vaihto on kärkästä, mitä en itse kyllä näe pahana asiana. Jos joku asia tulee liian lähelle, tekijä edusta esim samaa uskontoa, rotua, mitä tahansa, ihminen menee puolustuskannalle, koska kaikkea itsestä erilaisesta on helpompi vihata ja purkaa tapahtunesta tullut paha olo "niihin muihin". Nyt kun tekijä on meille pohjoismaalaisille se "kuka tahansa meistä", täällä mennään pähkinöiksi, kauheat asiat voivatkin olla ihan naapurissakin, naapurin tekeminä. Ja se suututtaa toisia, koska sitä ei kykene käsittämään.[/QUOTE]

Musta taas yleistäminen on aina paha asia, koskipa se mitä ryhmää tahansa! Ja vaikka aihe olisi kuinka tunteita herättävä, se ei oikeuta loukkaamaan yhtään ketään syytöntä!

[QUOTE="vieras";24258354]Mä olen kristitty, mutta mä en voi käsittää niitä kristittyjä jotka ei kykene keskustelemaan, vaan heittää eriäviin mielipiteisiin jotain tollaista kommenttia...

Vaikka taidat vaan yrittää provota.[/QUOTE]
Niin. Se on sitä tietyntasoisen ryhmän logiikkaa. Rationalisti ei usko taivaaseen, helvettiin eikä rukoiluun - no, kerro sille että rukoilet sen puolesta. Sitä varmaan kiinnostaa :p

[QUOTE="vieras";24258325]No itsehän sen sanoit, tarve keskustella. Ihminen haluaa ymmärtää, miksi jotain tällaista tapahtuu, ja pelkillä "Voi kamalaa" ja "Otan osaa"- fraaseilla se tarve ei täyty.

Aihe on tunteita herättävä ja silloin mielipiteiden vaihto on kärkästä, mitä en itse kyllä näe pahana asiana. Jos joku asia tulee liian lähelle, tekijä edusta esim samaa uskontoa, rotua, mitä tahansa, ihminen menee puolustuskannalle, koska kaikkea itsestä erilaisesta on helpompi vihata ja purkaa tapahtunesta tullut paha olo "niihin muihin". Nyt kun tekijä on meille pohjoismaalaisille se "kuka tahansa meistä", täällä mennään pähkinöiksi, kauheat asiat voivatkin olla ihan naapurissakin, naapurin tekeminä. Ja se suututtaa toisia, koska sitä ei kykene käsittämään.[/QUOTE]

Kaikki kirjoittamasi on totta. En tarkoittanutkaan kommentillani kärkästäkään keskustelua aiheesta. Mutta en itse koe aiheesta tai edes aiheen vierestä keskusteluksi sitä, mitä esimerkiksi tässä ketjussa tapahtuu. Tämä on vain samaa 'henkilö'kemioiden hinkkaamista ja oman palstapönötyksen julkituomista uutismössöä aseena käyttäen.

Niin. Se on sitä tietyntasoisen ryhmän logiikkaa. Rationalisti ei usko taivaaseen, helvettiin eikä rukoiluun - no, kerro sille että rukoilet sen puolesta. Sitä varmaan kiinnostaa :p

Niin, kristittynä mä pyrin perustelemaan miksi mä uskon tai millä perusteella Jumala on olemassa, kun taas suurin osa kristityistä sanoo "Koska Raamatussa sanotaan" tai "Koska mut on kasvatettu uskomaan" ja samaan hengenvetoon todetaan miten "Muslimit on aivopesty uskomaan Allahiin" tai "Ateistit ei usko koska ei lue Raamattua". Mun tuntemat ateistit tuntee kristinuskoa ja Raamattua paremmin ku kristityt. Samoin monet agnostikot.

Musta taas yleistäminen on aina paha asia, koskipa se mitä ryhmää tahansa! Ja vaikka aihe olisi kuinka tunteita herättävä, se ei oikeuta loukkaamaan yhtään ketään syytöntä!

Yleistäminen on perberistä, kyllä. Mutta ihmismieli toimii silti niin, ainakin heti tapahtuman jälkeen, ennenkuin virallista tietoa ja selityksiä ollaan saatu.

Joku loukkaantuu aina, kun keskusteluun osallistuu ihmisiä, joilla on erilaisia mielipiteitä. Jos ottaa loukkaukset liian henkilökohtaisesti, tai huomaa niiden vaikuttavan negatiivisesti omaan elämäänsä, kannattaa miettiä sitä vaihtoehtoa, ettei osallistu silloin sellaisiin keskusteluihin.

Kaikki kirjoittamasi on totta. En tarkoittanutkaan kommentillani kärkästäkään keskustelua aiheesta. Mutta en itse koe aiheesta tai edes aiheen vierestä keskusteluksi sitä, mitä esimerkiksi tässä ketjussa tapahtuu. Tämä on vain samaa 'henkilö'kemioiden hinkkaamista ja oman palstapönötyksen julkituomista uutismössöä aseena käyttäen.

No ihmisiä suututtaa, kun he käyttävät aikaa ja vaivaa kirjoitellessaan viestejä heitä kiinnostaviin keskusteluihin, ja sitten tulee yksi "Pomo", joka poistaa kaiken ja estää näin keskustelun. Kyllä tällä palstalla on paljonkin ihmisiä, joita kiinnostaisi keskustella ihan ajankohtaisista uutisaiheista ja maailman tapahtumista, heille ei pelkkä ruokareseptien vaihto tai naapurin tekemisten ihmettely riitä. Ja mielestäni molemmille olisi palstalla tilaa.

Yhteistyössä