SUKUPUOLINEUTRAALIT nimet ?? Apuja thänks

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva nimeä vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olkaapa hyvät vanhemmat itse esimerkkejä sille lapselle - älkää tollasiin idiootti kotkotuksiin lähtekö.

Eikö se riitä että kotona roolimallit on neutraaleja? Äiti korjaa autoa siinä missä isä silittää tms. Tollanen hölmöily vaatteissa tai leluissa ei johda mihinkään vaan se oma esimerkki. Eli vanhemmat vaan pois niistä rooleista ja tekemään yhdessä kaikkea. Hittooko sillä nimellä väliä jos isän ja äidin roolit on tyypilliset?

Mä en käsitä näitä vouhotuksia sitten mitenkään. Kyllä nainen saa olla nainen kun muistaa olla oma itsensä. Mieluummin opettakaa lapselle terve itsetunto - paljon tärkeämpää kun sukupuoleton kotkotus.

Työskentelen varhaiskasvatus puolella ja olen huomannut että lapsille on tärkeää tietää kumpaa sukupuolta he ovat. oma poikani 3v kyselee paljonkin miks hällä ja isillä on pippeli, mikäs äidillä ja siskolla on? miksei isillä ole tissejä?? Niihin on helppo vastata rehellisesti. Nainen on erilainen kuin mies.On erilaiset nimet, kasvetaan erinäköiseksi, nainen ja mies on vastakohtia, jotka sopivat hyvin yhteen :) Nainen synnyttää ja tarvitsee rinnat imettääkseen vauvaa jne jne..

meillä on leluja kaikenlaisia. Välillä ollaan kotista ja poikakin hoivaa vauvoja, välillä leikitään parkkitalolla ja tyttökin kahaa kuin paraskin rallikuski. Kun 6v miettii mikä siitä tulee isona, keksitään ammatteja putkimiehestä prinsessaan :) poika saa kotona leikkiä mekoilla ja pitää mekkoa ja kynsilakkaa, mutta ihmisten ilmoilla meillä on tyttö mekossa ja poika housuissa.. Varsinkin päiväkodissa poika mekossa takaa kiusatuksi tulemisen.. liian sukupuoli neutraali kasvatus tekee lapsesta kiusatun..Luonto teki meistä miehiä ja naisia, miksi sitä muuttamaan??

[QUOTE="vieras";24257643]Otahan tietokirja käteen ja katso sieltä mitä sukupuolineutraalikasvatus tarkoittaa, ehkä sitten huomaat miten naurettava edellinen keuhkoamisesi oli.[/QUOTE]

Kyllä mä tiedän, mitä se tarkoittaa. Puutuinkin siihen, että miksi ihmeessä pienen lapsen pitää joutua valitsemaan kaikki? Sehän on lapsi, vanhempien vastuulla. Ei tulis mieleenkään ostella omalle pojalleni mekkoja, sehän hakattas hengiltä kun menee kouluun :D :D :D

Hei te kaikki palstan "aikuiset" ihmiset,

missä vaiheessa opitte ymmärtämään eron sukupuolineutraalin, sukupuolen kieltämisen ja päinvastaiseen sukupuoleen pakottamisen välillä?

Palataan sitten keskusteluun, kun saatte itsellenne selvitettyä näiden asioiden merkityserot.

[QUOTE="vieras";24257715]Hei te kaikki palstan "aikuiset" ihmiset,

missä vaiheessa opitte ymmärtämään eron sukupuolineutraalin, sukupuolen kieltämisen ja päinvastaiseen sukupuoleen pakottamisen välillä?

Palataan sitten keskusteluun, kun saatte itsellenne selvitettyä näiden asioiden merkityserot.[/QUOTE]

Sitten olet aikuinen kun ymmärrät joka ikisen asian merkityksen pilkulleen. ihmettelyyn tai väärinymmärtämiseen ei ole aikuisella varaa, vaan aikuinen on kaikkitietävä tietosana kirja. Valaiseppa meitä tyhmiä lapsia oi sinä suuri tietäjä, niin saadaan oikeanlainen keskustelu aikaiseksi. ;P

[QUOTE="vieras";24257715]Hei te kaikki palstan "aikuiset" ihmiset,

Palataan sitten keskusteluun, kun saatte itsellenne selvitettyä näiden asioiden merkityserot.[/QUOTE]

Keskustelua on syytä jatkaa niin kauan, kun löytyy näitä "aikuisia", jotka haluaa antaa pojalleen nimeksi Päivi...

Voi herramunjee!! Taas näitä vanhempia, jotka antaa lapsen ITSE valita. Annatteko myös valita kaiken muun elämässään, kuten mitä syö, miten syö, miten nukkuu, miten leikkii jnejne??? Ei lapsen tehtävä ole valita ja olla aikuinen, vaan se on vanhempien tehtävä asettaa lapselle rajat ja raamit elämälleen! Aikuisena lapsi voi sitten itse päättää, mitä tekee! Ei lapsi osaa valita pienenä edes sitä, mitä haluaa syödä, miten sitten pitäisi osata valita sukupuolensa??????

miksi sä pidät lapsia tyhminä?

Ei tunnu olevan näin. Paljon kohtaa edelleen sitä, että pojalla ei voi olla vaaleanpunaisia vaatteita eikä tytölle edes osteta autoja, joilla leikkiä.

joo ja kun yritän töissä tarjota tyttölapselle sinistä lahjapakettia niin hyyyvin usein tulee vastaus " No ei sinistä ku se tulee tytölle, eiks teil o mitää tytölle sopivaa"

[QUOTE="sondersson";24257800]miksi sä pidät lapsia tyhminä?[/QUOTE]

En pidä lapsia tyhminä, mutta millä kokemuksella he voivat päättää kaikista asioistaan itse? Eiväthän he tiedä mitään elämästä vielä, mehän se heille opetetaan. Näillä "lapsi saa valita" -metodeilla tulee niitä "täyspäisiä" taaperoita ja kouluikäisiä, jotka ei tee muuta kun hyppivät pitkin seiniä ja turpivat aikuisille vastaan rajojen puutteessa. Vapaan kasvatuksen noudattajat on kaiken pahan alku ja juuri tässä yhteiskunnassa, he ovat niitä, jotka eivät ota mitään vastuuta tekemisistään.

[QUOTE="vieras";24257849]En ole nähnyt vielä ainoatakaan, joten menkäähän "aikuiset" vielä tavaamaan niitä tietosanakirjojanne kehoitetuista kohdista.[/QUOTE]

Juurihan tuolla ehdotti pojalle joku nimeksi Mirka. Sama asia. Meehän ite tavaamaan.

En pidä lapsia tyhminä, mutta millä kokemuksella he voivat päättää kaikista asioistaan itse? Eiväthän he tiedä mitään elämästä vielä, mehän se heille opetetaan. Näillä "lapsi saa valita" -metodeilla tulee niitä "täyspäisiä" taaperoita ja kouluikäisiä, jotka ei tee muuta kun hyppivät pitkin seiniä ja turpivat aikuisille vastaan rajojen puutteessa. Vapaan kasvatuksen noudattajat on kaiken pahan alku ja juuri tässä yhteiskunnassa, he ovat niitä, jotka eivät ota mitään vastuuta tekemisistään.

no en tiedä millä kokemuksella, mutta kyllä meillä osaa 4-vuotias pukea päällensä sopivat vaatteet, sanoa ihan terveellisen ruuan mitä haluaa syödä ja leikkiä kivoja leikkejä ilmlan että mun täytys häntä siinä ohjeistaa. Ja uskon että jokainen lapsi osaa jos vaan aikuinen osaa antaa siihen mahdollisuuden. Tottakai lapsesta voi kasvattaa sellaisen joka laittaisi ballerina-asun 20 asteen pakkaseen, söisi pelkkää karkkia ja hyppisi sohvalta päälleen alas, mutta se ei ole lapsen vika, vaan aikuisen.

Antaisin nimeksi Kuura. Musta se on ihana (tytön) nimi, mutta tiedän, että sitä on paljon (enemmän jopa?) annettu pojille.

Mitä tulee sp-neutraaliin kasvatukseen, niin mulla on 2 tyttöä ja kuopus poika, eli täällä on varmasti ollut tyttöjen leluja enemmän kuin poikien. Silti vaan kummasti tänne on pesiytynyt paljon pikkuautoja... Poitsu kun sai ekat autot käteensä noin vuoden vanhana, niin eipä ole sen jälkeen juuri muilla leikkinyt. Keijun siipiä joskus kylläkin vetää selkäänsä, ja kommentoi aina vain, että hienot siivet. :) Mutta kyllä tuo on niin poika, niin poika vaikkei siihen ole mitenkään kannustettu...

johonkinhan se raja on vedettävä. Suojeltava lasta kiusaamiselta ja silti antaa vaihtoehtoja. :) Tän varmasti ymmärtää tyhmempikin.

kiusaamiselta? Mun muksu veti hoidossa päälleen ihanan prinsessa hameen eikä kulkaan siitä kiusannut. Harvemmin lapset itsessään hoksaavat jollei aikuinen anna mallia siitä että jotain ei voi tyttö/poika tehdä. Ei se ole neutraalia kasvatusta jos aletaan rajaamaan. Omalleni ostan mekon koska hän haluaa sellasen, se jää nähtäväksi missä meinaa sitä pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja elekee höpöttää..;24257683:
Työskentelen varhaiskasvatus puolella ja olen huomannut että lapsille on tärkeää tietää kumpaa sukupuolta he ovat.

Tärkeydestä en tiedä, mutta eiköhän melkein jokainen lapsi tiedä, kumpaa sukupuolta hän itse on. Eivätkä ne toisten sukupuolet niin kovin iso juttu välttämättä ole.

Mieheni oli joskus vuosia sitten harjoittelussa päiväkodissa. Siellä oli yksi lyhyttukkainen tyttö, joka tykkäsi leikkiä poikien kanssa samassa porukassa. Eräänä päivänä oli ohjattua toimintaa, jota varten ryhmä jaettiin tyttöihin ja poikiin. Eräs poika totesi hämmästyneenä: "Onko "Ronja" tyttö?" "Ronja" vastasi myöntävästi. "Ai jaa", sanoi poika. Ja sitten siirryttiin muihin asioihin.

Välillä minusta tuntuu, että se tytön ja pojan välisen eron korostaminen on isompi juttu aikuisille. Kaikista tuntemattomista lapsista pitää aina puhua "tuo tyttö" tai "tuo poika", sen sijaan että sanottaisiin vaikka "tuo punapaitainen lapsi". Ja kyllähän lapsi pian oppii.

Kerro mulle...miten se 3v poika joka leikkii nukeilla+autoilla ja tykkää hamettakin pitää, kasvaa vapaana? Miten se hame tekee mun lapsesta kasvattamattoman joka kaiken valitsee ite? Miten se nukke vie pohjan kasvatukselta? Todellakin meillä aikuinen päättää mut miksi ei voisi antaa lapsellekin valinnanvapautta?

kiusaamiselta? Mun muksu veti hoidossa päälleen ihanan prinsessa hameen eikä kulkaan siitä kiusannut. Harvemmin lapset itsessään hoksaavat jollei aikuinen anna mallia siitä että jotain ei voi tyttö/poika tehdä. Ei se ole neutraalia kasvatusta jos aletaan rajaamaan. Omalleni ostan mekon koska hän haluaa sellasen, se jää nähtäväksi missä meinaa sitä pitää.

Jeps, odotahan kun sun muksu vetää sen prinsessahameen koulussa päälle, kyllä ne siellä osaavat kiusata jo. Siis jos sulla on poika.

Jeps, odotahan kun sun muksu vetää sen prinsessahameen koulussa päälle, kyllä ne siellä osaavat kiusata jo. Siis jos sulla on poika.

Osaahan ne,kun vanhemmat opettaa varmuuden vuoksi jo pienestä että ei saa tehdä niin ei saa tehdä näin.

En usko yksivuotiaani sen enempää kieroon kasvavan vaikka menikin päiväunille sydänkuvioisissa sukissa ja ponnari päässä. Ja vaikka aamun aikana onkin nukuttanut nukenrattaissa autoa ja hoitanut nallea.....

Osaahan ne,kun vanhemmat opettaa varmuuden vuoksi jo pienestä että ei saa tehdä niin ei saa tehdä näin.

En usko yksivuotiaani sen enempää kieroon kasvavan vaikka menikin päiväunille sydänkuvioisissa sukissa ja ponnari päässä. Ja vaikka aamun aikana onkin nukuttanut nukenrattaissa autoa ja hoitanut nallea.....

No kyllähän se poikalapsi kasvaa ihan kieroon, jos puetaan mekkoihin. Sanokaa mitä sanotte! Tehän teette lapsistanne transuja jo heti pienestä pitäen...

Välillä minusta tuntuu, että se tytön ja pojan välisen eron korostaminen on isompi juttu aikuisille. Kaikista tuntemattomista lapsista pitää aina puhua "tuo tyttö" tai "tuo poika", sen sijaan että sanottaisiin vaikka "tuo punapaitainen lapsi". Ja kyllähän lapsi pian oppii.

Millä tavoin on ongelmallista se, että tyttöä kutsutaan tytöksi ja poikaa pojaksi? En ihan ole päässyt siitä kartalle... Toivoisin, että joku valveutunut ja valistunut kasvattaja, joita palsta vilisee, selvittäisi tämän asian.