Jätämme yhden lapsen tarhakavereista kutsumatta synttäreille

• Viestiketjun aloittaja "Salla"
  • Ensimmäinen viesti
"Salla"
[QUOTE="vieras";24249240]Ujo = fiksu ei tyhjän hölpöttäjä?Ts. omilla aivoillaan ajatteleva...ei porukan mukana menijä, vai...[/QUOTE]

Tämä on hyvin tyhmä stereotypia. Miten niin suun kiinni pitäminen tekisi ihmisestä yhtään fiksumpaa? Eikö fiksumpaa ole aukaista se ja kertoa ne fiksut ajatukset jos sellaisia on?
Minua suututtaa se että suomessa olisi jotenkin hyväksyttävänpää olla ujo tuppi suu kuin reipas kun me reippaat saamme asiat tapahtumaan ja pyörimään. Kateuttahan se on sanoa että puhelijas olisi jotenkin huonompi. Mitähän siitä tulisi jos kaikki olisivat hiljaa? Itse olin villi lapsi ja muistan hyvin kuinka sitä pidettiin pahana. nyt haluun olla omani ja muidenkin villien lasten puolella joten kai nuo lapsuuden kokemukset vaikuttaa. ei tarvitse olla tuppi suu menestyäkseen.

"Salla"
Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24249108:
Mä en ymmärrä tota AP:n tyyliä!!! En mä ainaka jaksais kattoa yhtäkää villiä kersaa omieni lisäks, kyl mä ainaki kutsuisin juhlii pelkkiä rauhallisia kersoja, kuten sainkin likkani "hypnosisoitua" että kutsuu vaa kolme likkaa ja kolme poikaa, jotka tiesin rauhallisiksi, ja ai että ne oli kiltisi kokoajan. :)
Minä pidän siitä kun on ääntä ja vilskettä. On epänormaalia lapsilta vain istua hiljaa ja rauhassa. Pitäähän synttäreitä saada juhlia eloisasti ja pitää kerrankin hauskaa.

"huoh"
[QUOTE="Salla";24249427]Tämä on hyvin tyhmä stereotypia. Miten niin suun kiinni pitäminen tekisi ihmisestä yhtään fiksumpaa? Eikö fiksumpaa ole aukaista se ja kertoa ne fiksut ajatukset jos sellaisia on?
Minua suututtaa se että suomessa olisi jotenkin hyväksyttävänpää olla ujo tuppi suu kuin reipas kun me reippaat saamme asiat tapahtumaan ja pyörimään. Kateuttahan se on sanoa että puhelijas olisi jotenkin huonompi. Mitähän siitä tulisi jos kaikki olisivat hiljaa? Itse olin villi lapsi ja muistan hyvin kuinka sitä pidettiin pahana. nyt haluun olla omani ja muidenkin villien lasten puolella joten kai nuo lapsuuden kokemukset vaikuttaa. ei tarvitse olla tuppi suu menestyäkseen.[/QUOTE]

Nykyään päinvastoin ihaillaan niitä, jotka pitävät ääntä itsestään. Esm. oma äiti ja äidinäiti ja kaikkivanhemmat sukulaiset ihailevat kakaroita, jotka koko ajan puhuvat, luulen että johtuu siitä että heidät itsensä opetettiin aikoinaan olemaan hiljaa.

Nythän kaikki llapset on opetettu olemaan koko ajan äänessä ja keskipisteenä tai laittavat muuten kämpän uuteen uskoon.

Jos koulussakin 20 kakaraa haluaa olla keskipisteenä, niin tottakai se 1 joka tajuaa, että ei tämä tule onnistumaan eikä kenelläkään ole kivaa jos kaikki huutavat, on 100 kertaa älykkäämpi ja fiksumpi kuin nämä 20 itsekästä öykkäriä, joille vain oma napa merkitsee jotain.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
addeleide
Mä olin pienenä se arka ja ujo, joka jätettiin kutsumatta. Lapsena olin vain ujo ja arka,mutta arvostin itseäni. Pikkuhiljaa itsetunto laski, koska ajattelin aina, ettei mua kutsuta, koska olen niin tyhmä ja muita huonompi. Aikuisena olen tunnevammainen. Pelkään ihmisiä ja jättäydyn syrjään kaikesta mahdollisesti. Appivanhemmat näin viimeksi jouluna ja seuraavan kerrankin ehkä vasta jouluna. Mä sain niin pahat traumat.

TÄMÄ EI OLE PROVO! Enkä jaksaisi kauheasti mitään vittuiluja.

"madame"
[QUOTE="Salla";24248549]Saan varmaan lokaa niskaani tästä, mutta ilmoitanpahan vain, että yhtä lapsen tarha ryhmästä ei kutsuta synttäreille ja syy on se koska hän on niin ujo.
Lapseni on reipas ja tulee toimeen niin poikien kuin muiden tyttöjenkin kanssa mutta tätä yhtä ei ole saanut puhumaan hänelle. Päätettiin siis, että koko iso ryhmä kutsutaan muuten kokonaan mutta tämä yksi saa jäädä ilman. Kellään ei varmasti ole hauskaa, kun yksi nyhjää vain arkana nurkassa sanomatta mitään. Paljon hauskenpaa on kun kaikki leikkivät ja pitävät hauskaa.

Tarinan opetuksena olkoon siis se, että vanhemmat opettakaa ne lapset reippaiksi ja sosiaalisiksi, että heidät otetaan muiden leikkiin mukaan. Ei tässä muuta, hyvää yötä.[/QUOTE]

sä oot todella TÖRKEÄ! ei se oo pelkästään opettamisesta kiinni!! minä olin ujo ammattikouluun asti,siellä muutuin. minua suututtaa sen lapsen puolesta,ei se ole hänen vika!! eikä hän varmasti haittaa ketään. ajattele nyt itseäsi sinä opetat lapsellesi että on oikein syrjiä toisia vain koska tämä on erilainen kuin sinä/lapsesi. oikeasti fiksu vanhempi opettaa omalle lapselleen miten tälläiseen ujoon lapseen saadaan kontakti, ja opetttais omalle lapselleen että ketään ei saa syrjiä/kiusata siksi että on ujompi.

lisäksi lisäät hänen ulosjääntiiä-> pahennat tilannetta kaikinpuolin.

mua ärsyttää-> ujot ei haittaa ketään,paitsi ujoa itseään, riehakkaat tunkeilevat lapset sensijaan saattaa haitata muitakin.

"äippä"
Mekään ei kutsuttu yhtä lihavaa poikaa meidän lapsen synttäreille, kun se olis kuitenkin syönyt kaikkea niin ettei muille olis jäänyt ja kaikille olis tullut paha mieli. Odotan kyllä että se tuo meidän lapselle lahjan tarhaan. :)

• Tykkää
Reactions: juupsis
"niin"
Emme kutsuneet erästä kaunista, kun se ois vienyt liiikaa huomiota meidän pullukkaliisapetteriltä. Meidän liisapetterin synttärit ne on, se saa kutsua ketä haluaa ja tärkeintä että sillä on kivaa niin.

"mää"
Tähän mennessä oon AINA puolustanut villejä poikiani, mut nyt...........eihän se yks ujo siellä nurkassa haittaa mitään, kattelee sieltä mitä tapahtuu ja osallistuu si ehkä ens vuonna!!!!!!!!!! Haloo. Suuttuisin silmittömästi, jos villejä poikiani ei kutsuttaisi (on aina kutsuttu, silloin kun kaikki muutkin kutsutaan), mut en myöskään itse jättäis jotain ujoa kutsumatta, mun lapsilla on yks vähän nössö kaveri, mut tiedän et hän haluu olla mukana, vaikka kävelee perässä ja kattelee, eikä oikeen "hiffaa" aina villimpien juttuja, mut TYKKÄÄ olla mukana!

[QUOTE="mää";24256170]Tähän mennessä oon AINA puolustanut villejä poikiani, mut nyt...........eihän se yks ujo siellä nurkassa haittaa mitään, kattelee sieltä mitä tapahtuu ja osallistuu si ehkä ens vuonna!!!!!!!!!! Haloo. Suuttuisin silmittömästi, jos villejä poikiani ei kutsuttaisi (on aina kutsuttu, silloin kun kaikki muutkin kutsutaan), mut en myöskään itse jättäis jotain ujoa kutsumatta, mun lapsilla on yks vähän nössö kaveri, mut tiedän et hän haluu olla mukana, vaikka kävelee perässä ja kattelee, eikä oikeen "hiffaa" aina villimpien juttuja, mut TYKKÄÄ olla mukana![/QUOTE]

Tuo kyllä kuulostaa vähän pelottavalta, että suuttuisit silmittömästi, jos lastasi ei kutsuttaisi joillekin synttäreille.

[QUOTE="mää";24256283]:D oho unohdin sanamuodon........ :D kyllä se mielessäni kiehuttaisi tooooooooooooooosi paljon, varmaan kiroaisin ja sellasta. Ehkä en tervehtisi sitä äitiä ja näin :DDDD[/QUOTE]
Okei, nyt ei enää pelota:D

Huhhei
Tulipas pahamieli tästäkin provosta :( Kuka sairas ihminen keksii tälläistä?? Selväähän on jo alusta alkaen se ettei KUKAAN järkkäis juhlia tarharyhmälle jossa joku 20 lasta. Eikä KUKAAn täyspäinen ÄITI jätä ketään ulkopuolelle!! Miten ujosta lapsesta kasvaa itseensäsulkeutunut ja itsetuhoinen nuori? Kun jätetään kaiken ULKOPUOLELLE.

"mää"
Okei, nyt ei enää pelota:D
Oon temperamenttinen ihminen, mutta kyllä oon saanut niellä elämäni aikana todellakin törkeyksiä!!!!!!!! Vilkkaiden lasten äitinä............mut kyllä se kuohuttaa, mikäli ujokin jätettäis pois. Oma mieheni on ollut ujo ja sen kautta oon oppinu et ei sekään aina oo helppoo. Vaikka just ujoilta oon saanu lokaa niskaan, niin oon naimisissa ujon miehen kanssa :D Oppia ikä kaikki.

[QUOTE="mää";24256308]Oon temperamenttinen ihminen, mutta kyllä oon saanut niellä elämäni aikana todellakin törkeyksiä!!!!!!!! Vilkkaiden lasten äitinä............mut kyllä se kuohuttaa, mikäli ujokin jätettäis pois. Oma mieheni on ollut ujo ja sen kautta oon oppinu et ei sekään aina oo helppoo. Vaikka just ujoilta oon saanu lokaa niskaan, niin oon naimisissa ujon miehen kanssa :D Oppia ikä kaikki.[/QUOTE]Sanon heti kärkeen, että omat lapseni ovat jo niin isoja, ettei näitä synttärikutsujuttuja enää ole. Mutta silloinkaan kun oli, en kyllä koskaan olettanut, että meille pitäisi kutsua kaikki tutut lapset, saman ryhmän tai luokan lapset. Pojat kutsuivat ne läheiset kaverit ja he menivät vaihtelevasti eri lasten synttäreille, eri vuosina eri paikkoihin. Eri perheillä oli erilaisia tapoja viettää kaverisynttäreitä ja minusta se oli enemmän kuin ok. Varmaan se riippuu lapsestakin, tämän luonteesta, miten asiat ottaa, mutta luulen että sekin kyllä vaikuttaa, miten vanhemmat suhtautuvat, kun lapsi saa/ei saa synttärikutsua. Siitä voi tehdä elämää suuremman asian, tai sitten ei. (en tarkoita sinua, vaan yleisesti)

Lisään vielä, että pidin heti avausta mauttomana vitsinä, mutta tarkemmin ajatellan, voihan tuollaisiakin ihmisiä olla. Sen enempää ujous kuin vilkkauskaan eivät ole minusta selaista, jota toitotellaan kutsun saamattomuuden syiksi.

Viimeksi muokattu:
superujon äiti
Tulin hyvin surulliseksi aloittajan tekstistä, vaikka toivottavasti provo olikin! Tämähän voisi periaatteessa olla aivan mahdollistakin. Olen huomannut, että lapsen ujoutta on ETENKIN aikuisten vaikea sietää ja hyväksyä. Ujon kanssa ei osata käyttäytyä.

Oma 5-vuotiaani on nuorempana ollut superujo ja hitaastilämpiävä, on nyt kuitenkin parissa vuodessa jo jonkun verran reipastunut. Silti vieraammassa seurassa ei puhu edelleenkään sanaakaan. Ujoudestaan huolimatta haluaa kuitenkin osallistua ja nauttii ihmisten seurasta. Olisi surullista, jos lapsi jätettäisiin ujouden vuoksi ulkopuolella.

Yhteistyössä