Mä en jaksa enää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhaNainen harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhaNainen harmaana

Vieras
Oikeasti apua, millä mä saan tuon lapsen nukkumaan yöt putkeen? Mä en oo melkeen kahteen vuoteen nukkunut kokonaista yötä, ensin jättimaha piti hereillä, ja sitten tuo poika. Me ollaan viimeisen puolen vuoden aikana kokeiltu vaikka mitä, ollaan muutettu nukuttamistapaa -aikaa ja -paikkaa, alettu lukemaan iltasatua, jätetty yömaito ja nukutusmaidotkin jo aika päivää sitten pois ja siltikään tuo lapsi ei nuku öitään yhteen soittoon. Hän on siis jo 1v 2kk vanha, joten ei pitäis olla liian nuori sellaiseen touhuun laisinkaan.

Poika herää edelleen öisin 2-10 kertaa, ei syömään, eikä mihinkään kovaan ääneen tms. Kunhan vaan herää ja itkee ja sitten menen häntä silittämään, ja 20-40min päästä herää uudestaan. Nykyään en ota edes sängystä pois syliin nukahtamaan, vaan kaikki nukahtaminen/nukuttaminen tapahtuu hänen omassa sängyssään. Poika nukkuu omassa huoneessa, jos sillä nyt on mihinkään vaikutusta.

Auttakaa mua, mitä mun pitää tehdä? Mä en jaksa enää näin. :(

pienihän lapsenne vielä on.
ja jotkut lapset vaan on aina huonoja nukkujia.et sitä varmaan haluaisi kuulla, mutta niinhän se on joskus. että vain aika ( useampi vuosikin siinä voi mennä.. ) auttaa.
jaksuja!

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Meillä esikoinen heräili likimain kolmevuotiaaksi saakka. Usein otettiin viereen ja siinä nukkui paremmin herättyään. Jäi sitten itseksiään heräämiset pois. Toinen on ollut aina parempi nukkumaan, mutta heräilee vielä 1-2 kertaa yössä puolitoistavuotiaana. Tämänkin otan viereen kun herää ja siinä sitten nukkuu loppuyön heräämättä.

Kymmenen kertaa kuulostaa kyllä tosi paljolta, oletteko mtn unikoulua harkinneet?

Meillä oli samanlaista, tyttö on nyt 2v2kk ja nyt uskallan sanoa, että nukkuu yönsä putkeen. Vauva aikana valvotti korvakierre, sitten en oikeastaan edes tiedä mikä. Usein heräs monta kertaa, sillon nokkui suht hyvin jos otin kainaloon. Nykyään nukkuu koko yön omassa sängyssään. 5v ja 4v kumpikin nukkui alle 1v täysiä öitä.. Tää kuopus oli sit vähän erikoislaatuinen. Voimia, ei se ikuisuuksia kestä.

Meillä rupes tyttö nukkumaan kokonaisia yöunia vasta 1v5kk. Enkä halunnu pitää mitään huudatusunikoulua, mitä mulle suositeltiin :( Pieni tuon ikänen vasta on, enkä kokenut ihan kamalana asiana, vaikka lapsi herättikin välillä 6 kertaa yössä, muutoin vähemmän. Töissä olin välillä silmät ristissä, mut tuo on ohimenevä tilanne.

Jos sinua vaivaa tuo asia ihan kauheasti, voithan aina kysyä neuvoa neuvolasta?

Ottakaa lapsi teidän kanssa samaan huoneeseen/viereen.

Jos tuon ottaa viereen, se potkii meitä molempia vuorotellen päähän, pyörii ympäriinsä, solmiutuu peittoihin ja lakanoihin ja lopulta mönkii yli sängystä. Aina silloin tällöin epätoivoissani otan lapsen meidän väliin, ja muistan taas kuinka surkea idea se tuon lapsen kanssa onkaan. OMassa sängyssään nukkuu ihan rauhassa noita herämisiä lukuunottamatta.

[QUOTE="oooo";24243158]Oletko kokeillut mitä tapahtuu jos et menekään silittelemään, yltyykö huuto ihan hysteeriseksi vai rauhoittuisiko itsekseen?[/QUOTE]

Jos en mene ollenkaan, poika alkaa huutaa täyttä kurkkua ja herää ihan kokonaan. Sitten siihen uudelleen nukahtamiseen saattaa mennä parikin tuntia. Tätäkin on kokeiltu. :(

älä nukuta. silitä ja rauhoitele vain niin kauan kunnes rauhoittuu, ei uneen asti.
tai sitten ota lapsi viereeen nukkumaan, varmaankin siinä saisi nukuttua hyvin?

Tätäkin tehtiin aikamme, mutta poika alkaa saman tien parkumaan kun kuulee pimeässä että yritän lähteä huoneesta pois. Meilla on vanha lautalattia joka poksuu japaukkuu kun siinä kävelee, jote tähän mennessä poistuminen ilman huutoa on onnistunut vain jos poika on sikeässä unessa.

Saisko pinnasängystä laidan alas ja se sitten aikuisten sänkyyn kiinni? Siitä olis helpompi paijailla toinen uneen. Tai sit kokeile jättää radio yöksi hiljaiselle lapsen huoneeseen. Meillä muksu heräili ääniin, jotka ei aikuista herättäneet, mutta yöllä kaikki kolahdukset sun muut herätti pienen ihmisen.

Et ole kahteen vuoten nukkunut kokonaista yötä? Missä lapsen isä?

Käy töissä arkisin, ja vaikka välillä tarjoutuukin heräämään yöllä, siitä on enemmän harmia kuin hyötyä. Varmaan ollaan tässäkin tehty jotain väärin kun poika ei isäänsä kelpuuta öisin lainkaan, pistää vaan saman tien ihan rattaliksi ja huutaa äitiä jos se en olekaan minä joka ilmestyyhyssyttelemään. :( Meillä on onneksi homma järjestetty niin, että mies herää aamulla 6-7 aikaan pojan kanssa, ja antaa mun nukkua siihen asti että lähtee töihin eli 7.45

Jos tuon ottaa viereen, se potkii meitä molempia vuorotellen päähän, pyörii ympäriinsä, solmiutuu peittoihin ja lakanoihin ja lopulta mönkii yli sängystä. Aina silloin tällöin epätoivoissani otan lapsen meidän väliin, ja muistan taas kuinka surkea idea se tuon lapsen kanssa onkaan. OMassa sängyssään nukkuu ihan rauhassa noita herämisiä lukuunottamatta.

Ikävä sanoa, että lapset nyt vaan heräilee. Ka kaiken lisäksi potkii ja huitoo ja tekee muutakin, jos viereen ottaa. Ymmärrän kyllä väsymyksen, mutta onkohan sulla oma etu nyt tärkeämpi?

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24243189:
Meillä rupes tyttö nukkumaan kokonaisia yöunia vasta 1v5kk. Enkä halunnu pitää mitään huudatusunikoulua, mitä mulle suositeltiin :( Pieni tuon ikänen vasta on, enkä kokenut ihan kamalana asiana, vaikka lapsi herättikin välillä 6 kertaa yössä, muutoin vähemmän. Töissä olin välillä silmät ristissä, mut tuo on ohimenevä tilanne.

Jos sinua vaivaa tuo asia ihan kauheasti, voithan aina kysyä neuvoa neuvolasta?

Oon kysynyt neuvolasta, ja sieltäkin suositeltiin vaan tuota huudattamista, eikä mun sydän kestä sellaista. Mutta kyllä mua vähän lohduttaa ettei muidenkaan lapset oo nukkunut tuon ikäisinä. Viime yönä vaan iski epätoivo ja itkin neljän aikaan yöllä miehelleni kuinka kaikkien muiden apset on nukkunut jo paljon nuorempina koko yöt putkeen.

Ikävä sanoa, että lapset nyt vaan heräilee. Ka kaiken lisäksi potkii ja huitoo ja tekee muutakin, jos viereen ottaa. Ymmärrän kyllä väsymyksen, mutta onkohan sulla oma etu nyt tärkeämpi?

En mä itseäni ajattele, vaan lasta. Ilmaisin asian varmaan huonosti, lapsi ei siis nuku meidän välissä sätkiessään, vaan on puoliksi hereillä eikä malta rauhoittua ollenkaan kun pääsee meidän sänkyyn. Ja kyllä mä tavallaan tän nukkumisen kanssa ajattelen myös itseäni, miestäni, meidän parisuhdetta ja mun kodinhoitoa ja jaksamista lapsen kanssa. Katsos kun väsyneenä musta tulee ihan hirviö. En jaksa muuta kuin äksyillä ja tiuskia asioista, ja vaan pakolliset kotityöt jaksaa hoitaa.

Mä niin tiedän ton tunteen. Meillä tyttö heräili kans ihan muuten vaan itkemään 2-10 kertaa yössä. Meillä riitti, kun kävi laittamassa peiton uudelleen päälle ja hyssytteli hetken. Tyttö ikään kuin tarkisti, että onko äiti paikalla.. Mutta sitten ihan yhtäkkiä se loppui ihan kuin seinään!! Nyt meillä on pari kuukautta nukuttu yöt putkeen. ja tyttö on siis nyt 1 v ja 4 kk..

Meillä kokeiltiin ihan kaikkea... meidän huoneessa tyttö nukkui vielä huonommin, joten siirrettiin takasin omaan huoneeseen, kokeiltiin unileluja, äitin paitaa turvaa tuomaan, räsyä, huudattamista yms. JA MIKÄÄN EI TEHONNUT.. tyttö vaan yksi yö päätti alkaa nukkua ja sitä on nyt jatkunut siis pari kuukautta. Välillä tyttö unissaan itkasee, mutta rauhottuu itsekseen..

Voimia! Toivottavasti teilläkin pian aletaan nukkumaan...

Mä niin tiedän ton tunteen. Meillä tyttö heräili kans ihan muuten vaan itkemään 2-10 kertaa yössä. Meillä riitti, kun kävi laittamassa peiton uudelleen päälle ja hyssytteli hetken. Tyttö ikään kuin tarkisti, että onko äiti paikalla.. Mutta sitten ihan yhtäkkiä se loppui ihan kuin seinään!! Nyt meillä on pari kuukautta nukuttu yöt putkeen. ja tyttö on siis nyt 1 v ja 4 kk..

Meillä kokeiltiin ihan kaikkea... meidän huoneessa tyttö nukkui vielä huonommin, joten siirrettiin takasin omaan huoneeseen, kokeiltiin unileluja, äitin paitaa turvaa tuomaan, räsyä, huudattamista yms. JA MIKÄÄN EI TEHONNUT.. tyttö vaan yksi yö päätti alkaa nukkua ja sitä on nyt jatkunut siis pari kuukautta. Välillä tyttö unissaan itkasee, mutta rauhottuu itsekseen..

Voimia! Toivottavasti teilläkin pian aletaan nukkumaan...

Meillä oli kanssa vielä pari kuukautta sitten tuollaista että poika nukahti heti kun suunnilleen menin huoneeseen, eli selvästi tarkisteli että äiti on yhä paikalla. Mutta nykyään tuo uudelleen nukahtaminen on muuttunut hankalaksi. En sitten tiedä vaikuttaako tää kesäöiden kuumuus, mutta kyllä tuo ihan viileinäkin öinä temppuilee.

Itse ratkaisin asian aikoinaan niin, että minä ja lapsi nukuttiin vähän aikaa samassa huoneessa eli minä nukuin lastenhuoneessa. Jos ja kun lapsi heräsi yöllä itkeskelemään, niin pystyin pelkällä äänellä rauhoittelemaan, ei tarvinnut nousta edes sängystä. Ja kyllä lapsikin rauhoittui lopulta nukkumaan yöt heräilemättä, ehkä alitajuisesti tunsi emon olevan lähellä... :)

Tiedänpä miltä tuntuu, meillä tuo tyttö nukkui ensimmäisen täyden yönsä 2v11kk vanhana, siihen mennessä herätyksiä oli 3-15 kertaa yössä.... Meillä kokeiltiin tuota huudatusta muttei tuottanut mitään tulosta, tyttö oli niin sisukas että 2 viikkoa karjui kunnes mulla ei enää pinna riittänyt.
Parhaiten nukkui meidän huoneessa ns. sivuvaunussa, silloin herätyksiä ei ollut yössä kuin tuo 2 kertaa keskimäärin.
No, nyt tyttö on 6 vuotias ja unta riittää vaikka naapurin lapsille :D Ja nyt sitten tämä äiti valvoo raskauden takia...
Tsemppiä, en kyllä osaa kauheasti vinkkejä antaa vaikka itse saman helvetin olen läpi käynyt.

Ei meilläkään lapsi joka valvotti mua likipitäen kaksi vuotta, hyväksynyt isää nukuttajakseen.

Sitä ei kuitenkaan kysytty, että passaako nuorelle herralle nyt tämä järjestely, vaan isä nukutti.
Piste. (Lapselta huutomerkki!)
Viikon se otti, mutta sen jälkeen meillä koitti ah niin uskomaton rauha........... hiljaisuus ja unen tuhina. Uskomaton tunne 4 vuoteen- meillä nukutaan!

Tuon viikon aikana purin hammasta tyynynkulmaan ja pitelin käsiä korvilla tulppien päällä ja tuskailin että ei tämäkään auta. Mutta auttoi, poika oli vaan aika sitkeä :D

Yhteistyössä