Tankkaaminen- miksi se on niin vaikeaa??

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olen tässä pitkän tauon jälkeen alkanut ajamaan autoa ja sen olen oppinut hyvin ja autoilu ei enää pelota. Mutta tankkaaminen on aina kauhun paikka, koska se ei vaan meinaa onnistua.. Haluan tankata auton aina täyteen, mutta usein käy niin että se melkein heti stoppaa kun luulee että tankki on täynnä. Joo, tiedän että se on jotenkin väärässä asennossa ja pitäis kääntää sitä asentoa, mutta en vain saa sitä onnistumaan. Mies on käynyt mun kanssa tankkaamassa tähän asti ja olen joka kerta halunnut itse tankata, mutta aina olen joutunut siltä pyytämään apua. Mikä mussa on vikana ja mitä teen väärin, miksi en osaa tankata???

Miuski harmailee
Ihan komppaan sua tässä, että tankkaaminen on vaikeeta!! Mä en ekaan 15 vuoteen tankannut ikinä. En ikinä!! Sitten aloimme rakentamaan taloa ja miehellä oli vähän muutakin puuhaa, joten tankkaus oli opeteltava ja sen jälkeen olen tankannut aika hyvin. Mä taas en koskaan tankkaa täyteen, kun en tiedä, miten se tapahtuu. Yleensä päätän etukäteen summan, millä tankkaan ja tankkaan sen.

Sulla on varmaan tapana tarjota sitä pistoolia aina väärässä asennossa.
Käyttääkö autonne bensaa vai dieseliä? Olen huomannut, että bensaa on hankalampi laittaa tankkiin, koska se täyttöaukko on huomattavasti pienempi.
Toisaalta tankkaan työautoni aina d-pisteellä, mikä syöttää dieseliä aivan hirvittävällä paineella, mikä taas hankaloittaa tankkaamista, kun tuntuu, että se neste syöksyy takaiskulla päälle.
|O

Oikeastaan varsinainen tankkaaminen on kuitenkin helppoa. Eri asemien automaatteja on veemäinen käyttää. ABC-asemilla on tosi vaikean oloiset mittarit. :headwall:

"toinen"
Mulle ei tankkaaminen ole vaikeaa, mutta se on jotenkin ajan haaskausta. Siellä seisot tyhjä katse silmissä mittarilla monta minuuttia pistooli kädessä. Olis mulla muutakin tekemistä sillä aikaa, mutta pakkohan se on tankata.

• Tykkää
Reactions: versatile
^vierailija^
Minulla oli ensiautona Fiat Uno, ja ai että se oli hankala tankata!! Siinä piti sitä pistoolia painaa pirun varovasti, muuten se napsahti ja bensantulo loppu. En tiedä mikä ihmeen ongelma siinä oli (bensaputki vääränmallinen?), mutta en todellakaan ollut ainut joka tuskaili tuon ongelman kanssa. Ja kaikilla bensa-asemilla oli sama ongelma. Siinä vähä hävetti jos oli bensa-asemalla ruuhkaa ja itse tankkaili sentti kerrallaan pienen ikuisuuden.
Onneksi nykyinen on oikein helppo tapaus.

"vieras"
No tankkaminen sinänsä on ihan helppoa mutta että saa sen auton siihen tankkauspisteelle "oikein päin" on joskus ollut vähän haastavaa. ;)
Kerran oltiin siskolikan kanssa liikenteessä ja muutaman kerran piti pyöriä sen mittarin ympärillä että sattu kohilleen, siis että bensatankki oli sillä mittarin puolella ettei tarvinnut sitä bensaletkua venyttää kuten yllä olevassa esimerkissä.
Minä en alkuun koskaan tankannut niissä pisteissä joissa piti maksaa huoltisikan kassalle vaan aina automaateista, en tienny miten siellä kassalla sanotaan paljonko tuli tankattua :/ Nyt sekin jo sujuu.

ergege
En ole koskaan tankannut autoa, kun ei ole edes ajokorttia, mutta villi veikkaus vois olla vaikka se, että jos tankkauspistoolista tulee nestettä sitä kovemmalla voimalla mitä syvemmälle pohjaan sen liipasimen painaa, niin ehkä siinä käy niin, että jos painat samantien liipasimen reippaasti pohjaan, niin neste "hyökyy" sen verran kovaa, että pistoolissa oleva tunnistin katkaisee bensantulon? Eli pitäis aloittaa vähän rauhallisemmin se tankkaus ? Ja kokeilla sit miten pistoolin asento vaikuttaa. Kokeilemalla oppii, en usko,että kukaan sitä osaa sulle teoriassa oikein selittää. Kunhan sitä on muutaman vuoden tankannut, niin alkaa varmaan olla jo aika hyvä tuntuma. Jos sua kauheesti jännittää, niin hankaloittaahan se kaikkea tekemistä, ei vaan tankkaamista. Pitäis osata suhtautua jotenkin rennommin.

Ihan komppaan sua tässä, että tankkaaminen on vaikeeta!! Mä en ekaan 15 vuoteen tankannut ikinä. En ikinä!! Sitten aloimme rakentamaan taloa ja miehellä oli vähän muutakin puuhaa, joten tankkaus oli opeteltava ja sen jälkeen olen tankannut aika hyvin. Mä taas en koskaan tankkaa täyteen, kun en tiedä, miten se tapahtuu. Yleensä päätän etukäteen summan, millä tankkaan ja tankkaan sen.
Kyllä se lopettaa bensan antamisen, kun tankki on täynnä.

"annika"
nii, minäki vähän ihmettelen että miten tällaset ongelmat on mahdollisia. jos se katkasee bensan tulon enennaikojaan niin painat vaan uuelleen sitä liipasinta? mutta ehkä se riippuu autosta sitten. minulla ei ole koskaan ollut ongelmia tämän kanssa, tosin kassalle en koskaan käy maksamassa. todella harvoin muutenkin tankkaan miehitetyllä asemalla

"concha"
Mä en saata uskoa silmiäni!!? Naiset kerätkää ittenne.. tankkaamisessa ei ole mitään "pelättävää", eikä se ole mitään salatiedettä. Avaat tankin korkin, maksat, otat pistoolin käteen, laitat pistoolin reikään niin syvälle kuin se sinne menee, ja painat liipasimesta kunnes tankissa on haluamasi määrä polttoainetta. Jos haluat tankin täyteen, odota, että pistooli napsahtaa, joka on siis merkki siitä, että polttoaineen syöttö on loppunut. Simbsalabim! Pistooli paikalleen, korkki kiinni, autoon ja meikkien tarkastus peruutuspeilistä, olettaen ettei takana ole jonoa.

Mitä taas tulee siihen, että joku ei sas autoaan oikeinpäin ja oikeaan kohtaan tankkiin nähden.. ehkä kertausharjotukset autokoulussa olis paikallaan.

T. Nainen eikä hiirulainen

"vieras"
15 vuotta olen tankannut ilman mitään ongelmia. Nyt on autona Ford C-max (diesel) ja se tekee tuota että bensan tulo pistoolista pätkii. Ärsyttäväävain mutta sitä pistoolia pitää sitten asetella uudelleen eri asentoon ja sitten jatkuu. Veikkaan että riippuu auton tankin putken koosta tmv. koska tosiaan ikinä muissa autoissa en ole moista ongelmaa havainnut.

Mä en myöskään ole koskaan tajunnut, että tankkaaminen voisi (Suomessa) olla hankalaa.

Ulkomailla ongelma on siinä, ettei koskaan tiedä, mikä on paikallinen käytäntö. Esimerkiksi Espanjassa on tosi monessa paikassa "tankkaajatyttö/poika", eikä pistoolia saa itse mennä räveltämään ollenkaan. Irkuissa taas maksu suositaan kortilla ja eilen onnistuin vahingossa lukitsemaan pistoolin tankkiin kiinni. Lähtihän se siitä toki irti kun tajusin vapauttaa lukituksen, mutta Suomessa kun noita lukituksia ei ole, niin en edes ajatellut tuollaista vaihtoehtoa.

[QUOTE="annika";24243084]nii, minäki vähän ihmettelen että miten tällaset ongelmat on mahdollisia. jos se katkasee bensan tulon enennaikojaan niin painat vaan uuelleen sitä liipasinta? mutta ehkä se riippuu autosta sitten. minulla ei ole koskaan ollut ongelmia tämän kanssa, tosin kassalle en koskaan käy maksamassa. todella harvoin muutenkin tankkaan miehitetyllä asemalla[/QUOTE]

Kyllä ne on. Itse olen tankannut useampia eri autoa usean vuoden ajan ilman ongelmia kunnes menin ensimmäisiä kertoja tankille nykyisen menopelin kanssa. Alkuun vaan pätki koko ajan, eikä antanut automaatista mitään pihalle. Ilmeisesti työnsi sen verran kovalla paineella dieseliä sieltä pistoolista että luuli, että tankki on täys. Ei auttanut kuin veivata sitä pistoolia edes takaisin ja koittaa etsiä "hyvä" asento, niin johan alko tulemaan. Auttoi myös, ettei painanut pistoolin kahvaa pohjaan saakka eli hieman pienemmällä paineella. Nykyisin onnistuu jo loistavasti, tosin toisinaan saattaa alkuun olla tuota ongelmaa, mutta en mie siitä mitään paineita ole ottanut.

"mä"
No rauhoituhan nyt ap sen tankkausasian suhteen :)
Tuo sinun mainitsema tökkääminen riippuu ihan autosta. Meillä kaks autoa, iso farmari ja pikkuinen 3-ovinen auto, ison kanssa ei mitään ongelmia, mutta pienen kanssa sitä pistoolia ei saa työntää kovin syvälle, ihan muutama senttiä vaan, muuten stoppailee eikä tankkaaminen onnistu.
Sun pitää mennä vaikka oikein hiljaiseen aikaan harjoittelemaan :) Äläkä panikoi!

[QUOTE="annika";24243084]nii, minäki vähän ihmettelen että miten tällaset ongelmat on mahdollisia. jos se katkasee bensan tulon enennaikojaan niin painat vaan uuelleen sitä liipasinta? mutta ehkä se riippuu autosta sitten. minulla ei ole koskaan ollut ongelmia tämän kanssa, tosin kassalle en koskaan käy maksamassa. todella harvoin muutenkin tankkaan miehitetyllä asemalla[/QUOTE]
Jooh, samaa ihmettelin. Yksinkertaisesta asiasta on taas saatu aikaiseksi elämää haittaava ongelma. Hyvä, naiset, ainakaan elämänne ei muutu tylsäksi.

"mies"
Kyllä hiljaiseksi vetää tämä säie, jos 15 vuotta pelottanut tankata niin kannattaisi katsoa peiliin. Vielä naiset ihmettelevät miksi maine autokuskeina surkea. Toivottavasti jo vklpun Iltalehteen tämä säie päätyy...

• Tykkää
Reactions: ruttis

Yhteistyössä