Mikä siinä on, ettei vieraita mukuloita voi laittaa kotiin sillon, kun itse syödään!!

  • Viestiketjun aloittaja todella kiukkuinen
  • Ensimmäinen viesti
todella kiukkuinen
Tai jonnekin odottelemaan. Oma tenava oli siis tuossa naapurissa leikkimässä ja tein kotihommia siinä sivussa, mutta kun kerran katsoin ikkunasta ( vilkuilin siis muutenkin silloin tällöin ), niin siellä se jo istuikin syömässä muiden mukana!! Ja just kun olin kotonakin laittamassa ruokaa. Saakeli, että ottaa pattiin, kun ei voida yhtään ajatella... Eikä tää ole ensimmäinen kerta. Miksi pitää antaa sitä ruokaa ja saada vanhempi potemaan huonoa omaatuntoa? Meillä kun ei siis todellakaan lasta pidetä missään nälässä, eli se saa kyllä kotonakin sapuskaa, ettei tarvi syödä naapurissa, mutta mua ketuttaa äärettömästi, jos ne nyt pitää mua ihan hulttioäitinä, joka pistää lapsensa naapuriin syömään. |O Täytyy vissiin lampsia tuonne ja sanoa sille naiselle suorat sanat, vai mitä itse tekisitte? Kiittelisittekö kauniisti ja veisitte jonkun kahvipaketin tmv. ja vihjaisitte nätisti, ettei sitä lasta tarvi ruokkia?

Mua niin kiukuttaa ja nolottaa samaan aikaan... :headwall:
 
pöljä oot
No joo, älä päästä sitä lastas sinne napuris vaivoiks!

Ihan oikeasti, etkö osaa puhua naapusisi kanssa yhteisistä pelisäännöistä. Minä ainakin kerron naapureilleni, millä säännöillä me elämme.
 
D-1
Täytyy vissiin lampsia tuonne ja sanoa sille naiselle suorat sanat, vai mitä itse tekisitte? Kiittelisittekö kauniisti ja veisitte jonkun kahvipaketin tmv. ja vihjaisitte nätisti, ettei sitä lasta tarvi ruokkia?

Mua niin kiukuttaa ja nolottaa samaan aikaan... :headwall:
Naapuri tarjoaa lapsellesi ruokaa ja sinä menisit "sanomaan suorat sanat" ?! :O Älä nyt ihmeessä moista tee! Ota asia puheeksi naapurisi kanssa ja kerro, että lapsesi voi laittaa kotiin sitten kun heillä ruoka-aika tms.
 
tavallaan ymmärrän ton tunteen kyllä, tulee ehkä fiilis et seuraavaksi se toinen äiti kirjoittaa täällä et taas naapurin lapsi söi meillä...

niin jos lapsi sen ikäinen ettei itse muista monelta kotona ruoka tai hoksaa sanoa niille toisille et meen kotiin syömään tms. niin voisit suoraan sanoa, että meillä syötäis ruoka tosi mielellään yhdessä oman perheen kesken, että on kohteliasta tarjota lapselle, kiitos siitä, mutta sovitaanko, että jatkossa kun alatte syömään niin lähetettä meidän lapsen oman kodin ruokapöytään... niin mä varmaan tekisin...
 
"Jaiks"
Mikä tuossa nyt on noloa? Aivan normaalia on tarjota vieraallekin ruokaa, varsinkin kun etten ole yhteisistä pelisäännöistä sopinut. Mun mielestä nyt vaan sitten jossain vaiheessa otat asian puheeksi, tottakai kiität lapsen saamasta ruuasta ja kerrot että josko ensi kerralla lapsi tuupattaisiin kotiin syömään. Kukaan sua huonona äitinä pidä. Mun lapsuudessa tuo oli aivan normaalia että kaveritkin söi meillä, jos halusivat. Tai sitten kotona oli sanottu lapselle että tulee kotiin syömään, kuten meilläkin toisinaan.

Ihme asioista vedetään herneet nenään.
 
a.p.
Alkuperäinen kirjoittaja pöljä oot;24208645:
No joo, älä päästä sitä lastas sinne napuris vaivoiks!

Ihan oikeasti, etkö osaa puhua naapusisi kanssa yhteisistä pelisäännöistä. Minä ainakin kerron naapureilleni, millä säännöillä me elämme.
Ja mun mielestä taas tuo nyt pitäs olla sanomattakin selvää...
Niin ja naapuri on "mummula", eli siellä ei ole omia pieniä lapsia, vaan ne on lasten lapsia. Oma tenavani siis ei ole siellä jatkuvasti, mutta näin kesällä, kun ei ole päiväkodissa kaipaa kavereita, ja siksi olen antanut luvan käydä heidän kanssaan leikkimässä, kun mummulaansa tulevat ja se on ollut ok naapurille. Ruokkimisesta ei ole ollut tosiaan vielä mitään puhetta, koska olen olettanut, että aikuiset ihmiset osaisivat ajatella asian kuten itse. Mutta pakko kait tämäkin on sitten erikseen mainittava, jos ei kerran itse ymmärrä.
 
Käyt vain sanomassa tai sitten sanot lapsellesi. Minä kysyn lapselta itseltään saako ja haluaako hän syödä, jos vain on tarpeeksi tehtynä. Eikä siinä ole mitään noloa, että lapsi syö kyläpaikassa...
 
No onpas! Jollet ole kertonut toiveitasi "mummulan" väelle, niin tuskin he edes ajattelevat ettei lapsellesi saisi antaa ruokaa, kun muut menevät pöytään. Itse ainakin tarjoaisin lapseni kaverille ellei sitä ole erikseen kielletty, silloin kaveri odottaisi toisessa huoneessa tai pihassa, kun muut syövät .Ei kai mullakaan ole sit lainkaan maalaisjärkeä jäljellä ;)
 
a.p.
[QUOTE="pah";24208731]Ja taas narahdetaan ilmiselvään provoon. Taitaa tulla piitkä ketju.[/QUOTE]

Eipäs muuten olekaan... ;) Mikä saa sen susta tuntumaan siltä? Kerro toki mullekin! =) Itse olet provo, kun sitä pitää hokea joka väliin.
 
Yksvaan, neljän äiti
Jos sun lapsesi on tarpeeksi vanha leikkimään naapurissa, niin tasan on yhtä vanha ymmärtämään puhetta, jos sanot että tulee kotiin syömään. Uskomatonta skeidaa!
 
"pah"
Eipäs muuten olekaan... ;) Mikä saa sen susta tuntumaan siltä? Kerro toki mullekin! =) Itse olet provo, kun sitä pitää hokea joka väliin.
"Täytyy vissiin lampsia tuonne ja sanoa sille naiselle suorat sanat, vai mitä itse tekisitte?"

Toki on ihmisiä, joilla on käytöstavat noin täydellisesti hukassa, mutta yleensä ne on niin tuulella käyviä, etteivät kirjoittaisi siitä vaan olisivat jo rähjäämässä ja osoittamassa totaalisen moukkamaisuutensa.
 
a.p.
No onpas! Jollet ole kertonut toiveitasi "mummulan" väelle, niin tuskin he edes ajattelevat ettei lapsellesi saisi antaa ruokaa, kun muut menevät pöytään. Itse ainakin tarjoaisin lapseni kaverille ellei sitä ole erikseen kielletty, silloin kaveri odottaisi toisessa huoneessa tai pihassa, kun muut syövät .Ei kai mullakaan ole sit lainkaan maalaisjärkeä jäljellä ;)
Oletko itse sopinut asian lasten vanhempien kanssa? Mietitkö koskaan, miltä siitä vanehmmasta saattaa tuntua tai miettinyt asiaa sen pidemmälle? Esim. tuleeko se lapsi tosiaan teille sen takia, että se ei kotona saa ruokaa? Ymmärrän toki sen, että se kuuluu hyviin tapoihin tarjota tai jopa jossain kolkassa "perinteisiin", mutta nyt kun itse meitin, mitä ajatuksia asia minussa herättää, mietin asiaa varmaan toiselta kantilta aikanaan, kun meillä alkaa käydä lapsen kavereita ruoka-aikaan... Tähän mennessä kun niitä ei vielä ole käynyt.
 
ei oo tosikaan
"Ruokkimisesta ei ole ollut tosiaan vielä mitään puhetta, koska olen olettanut, että aikuiset ihmiset osaisivat ajatella asian kuten itse."

Siis miten voi aikuinen ihminen kuvitella, että kaikki muut ajattelevat kuten sinäkin? No huhhuh! Minusta on ihan selvää, että vieraatkin ruokitaan, jos ruokkimista ei ole erikseen kielletty.
 
"Vieras"
Kummallisista jutuista sitä saadaan vedettyä hernettä nenään. Minua ei yhtään haittaisi, jos joku lapseni kaveri sattuisi olemaan meillä ruoka-aikaan, vaan tottakai tarjoaisin hänellekin ruoan. Samalla tavalla tarjoaisin omille ystävillenikin ruokaa, jos sattuisivat paikalle ruoka-aikaan. Ei olisi yhtään olo, etteikö he kotonakin saisi ruokaa. Jos joku nyt joka päivä sattuisi meille kotiin ruoka-aikaan, ja söisi kuin hevonen, niin sitten vasta saattaisi käydä mielessä, että eikö kotona saa tarpeeksi ruokaa, mutta siis aika paljon tuo jo vaatisi, että tuollaisen päätelmän tekisin. Tästäkään huolimatta ei minua haittaisi tarjota vieraallemme ruokaa. Sinä voit ap ihan hyvin itse sanoa sille lapsellesi, että jos naapurissa tulee ruoka-aika, niin tulee siksi aikaa vaikka kotiin syömään, jos asia sinua noin kovin vaivaa.
 
jassokissa
Tai jonnekin odottelemaan. Oma tenava oli siis tuossa naapurissa leikkimässä ja tein kotihommia siinä sivussa, mutta kun kerran katsoin ikkunasta ( vilkuilin siis muutenkin silloin tällöin ), niin siellä se jo istuikin syömässä muiden mukana!! Ja just kun olin kotonakin laittamassa ruokaa. Saakeli, että ottaa pattiin, kun ei voida yhtään ajatella... Eikä tää ole ensimmäinen kerta. Miksi pitää antaa sitä ruokaa ja saada vanhempi potemaan huonoa omaatuntoa? Meillä kun ei siis todellakaan lasta pidetä missään nälässä, eli se saa kyllä kotonakin sapuskaa, ettei tarvi syödä naapurissa, mutta mua ketuttaa äärettömästi, jos ne nyt pitää mua ihan hulttioäitinä, joka pistää lapsensa naapuriin syömään. |O Täytyy vissiin lampsia tuonne ja sanoa sille naiselle suorat sanat, vai mitä itse tekisitte? Kiittelisittekö kauniisti ja veisitte jonkun kahvipaketin tmv. ja vihjaisitte nätisti, ettei sitä lasta tarvi ruokkia?

Mua niin kiukuttaa ja nolottaa samaan aikaan... :headwall:
Perinteinen suomalaisten ajattelutapa, häpeillä ja nolostella joka asiaa? Jos lapsi ei itse kerjää ja ruinaa ruokaa naapurissa, vaan hänelle tarjotaan sitä talonväen toimesta, tilanteessa ei ole mitään noloa eikä häpeiltävää. Jos minulle tulee tuttuja käymään ja itse olen juuri istahtamassa atrialle / kohta aikeissa tehdä ruokaa, kysyn toki heiltäkin, haluaisivatko hekin syödä. Inhottaisi jos itse mässäisin ja vieras kyyhöttäisi orpona jossakin olohuoneen sohvalla vaivaantuneena väännellen miettimässä mitä tässä nyt tekisi.
 
"Lellu"
Eikös näistä ruokailu/välipala-asioista kannattaisi sopia lapsen kaverin perheen kanssa, eikä jurputtaa täällä? Siinä missä jonkun mielestä on vain kohteliasta tarjota vieraalle ruokaa kun oma perhekin syö, on toisaalla tämä kohtelias ele suorastaan loukkaus äitiyttä kohtaan! Käsittämätöntä!!
 
voi voi, tää on sadas ketju tästä samaisesta aiheesta. meillä ainakin ruoka säästyy kaapissa, mikäli mukulat on syöneet jossain muualla. tai jos meillä on lapsia ruoka-aikaan on safkaa aina niin paljon, että sitä riittää muillekkin. mutta tämä on meidän tapa, ruoka ei ole haudanvakava juttu tässä taloudessa. siitä nautitaan ja sen tarjoaminen on yksi nautinto lisää.
 
"vieras"
Opeta sille lapsellesi että sanoo kylässä "ei kiitos, syön kotona "
Se nyt ei tasan ole naapurin vika , kohteliaisuuttaan tarjoaa ruokaa
ja sun pentu ei osaa sanoa ei...

voi elämä.
 
a.p.
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Jos sun lapsesi on tarpeeksi vanha leikkimään naapurissa, niin tasan on yhtä vanha ymmärtämään puhetta, jos sanot että tulee kotiin syömään. Uskomatonta skeidaa!
Haastat siis riitaa? :D Aika skeidaa sellainenkin... Missä totesin, etten ole sanonut? ;)

Mutta antaa olla, ei tänne tunnetusti voi mitään kirjoittaa... :D Koitan nyt rauhottua ja keksiä jonkun tavan päästä tästä jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen naapurin kanssa. ;) Peace vaan teillekin. :D
 

Yhteistyössä