Unikoulua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Vauvani on vasta 5vk vanha, mutta tahtoisin kovasti että hän nukkuisi öisin jo 6h putkeen. Kuulemma kuukauden ikäinen vauva voi nukkua jo 6h ilman syöttöä!
Päiväsaikaan hän nukkuu 4h putkeen pisimmillään, ja on nyt ollut hereillä aina iltaisin 3h ennen nukkumaan menoa. Herää 20-21 maissa illalla, ja nukahtaa 23-00 maissa, herää seuraavan kerran 3-4 maissa, mutta tahtoisin yrittää että hän heräisi syömään vasta klo 06.00 pintaan.
Onko realistinen tavoite ja miten tämän saisi onnistumaan? Onko muilla neuvoja antaa?

Annat vauvan kasvaa ja syötät häntä silloin kun on nälkä, yölläkin. Pidä unikoulu vasta vanhemmalle vauvalle, joka syö päiväaikaan riittävästi kiinteätä ruokaa.

Ei ton ikäseltä vielä aleta rajottamaan syöntejä yöllä eikä päivällä. Ton ikänen vauva herää silloin kun on nälkä eikä todellakaan tavasta niinkuin joku vuoden ikänen voisi tehdä! Eli ei ole realistinen tavoite ellei vauva itse ala nukkua mutta millään unikoululla ei.

ei ole realistinen tavoite, koska vauvasi ei tuohon pitkään unipätkään selvästikään ole vielä valmis. 5kk on vielä tosi pieni, ja jotkut tarvitsevat maitoa useammin kuin toiset. katsoisin tilannetta uudestaan parin kuukauden kuluttua. ja ei, en ole itse taaperoimettäjä tai perhepetitouhottaja.

[QUOTE="-p-";24185158]ei ole realistinen tavoite, koska vauvasi ei tuohon pitkään unipätkään selvästikään ole vielä valmis. 5kk on vielä tosi pieni, ja jotkut tarvitsevat maitoa useammin kuin toiset. katsoisin tilannetta uudestaan parin kuukauden kuluttua. ja ei, en ole itse taaperoimettäjä tai perhepetitouhottaja.[/QUOTE]

huh, nyt vasta huomasin, että vauva on 5vk eikä 5kk. vielä suuremmalla syyllä: ei todellakaan ole realistista. katso viiden kuukauden jälkeen tilannetta uudelleen...

vastauksista.

Onko kellään kokemusta asiasta?

Mulla on kokemusta vauvoista, koska mulla on niitä ollut kolme ja todellakaan 5viikkosta vauvaa ei aleta unikouluttamaan!! Jos vauva alkaa itse nukkua 6h putkeen niin ei siinä oo mitään pahaa mutta ei niin että sinä alkaisit yöllä huudattamaan. 5vk vanha vauva herää silloin kun on nälkä koska nukkuu vielä suurimman osan vuorokaudesta.

Ei tosiaan voi noin pienelle mitään unikoulua pitää! Vauva herää, kun on nälkä.
Olisit iloinen, kun nukkuu vauvasi nukkuu noin hyvin.
Mun pikkuinen heräsi tuon ikäisenä syömään kahden tunnin välein päivällä sekä yöllä.

Ei mitään unikouluja! (Mun mielestä minkään ikäiselle)

Anna vauvan olla vauva, ja vauvat heräilee öisin syömään jos nälkä yllättää.
Esikoinen on nukkunut 6h putkeen vasta vuoden iän jälkeen.
Kuopus (10kk) nukkuu max. 3h putkeen.

Ja miksihän tahtoisit, että vauvasi nukkuisi 6 h putkeen? Ihan sairasta! Vauvasi on viisi viikkoa vanha ja olisit jo estämässä hänen normaalia ruokailutarvettaan! Ai että kun alan kiehua kun tällaisia kyselijöitä näen. Vauvan tarpeisiin vastataan vauvan tahdilla, mielellään mitään unikoulua ei koskaan, se on traumatisoivaa ja jättää jälkensä paljon vanhempaankin vauvaan. Unikoulu on yksi älytön vanhempien tarpeita palveleva nykyajan naurettava keksintö, onneksi sitä ei kukaan täysjärkinen enää toteuta.

Ei kannata asettaa tavoitteeksi, mutta hyvä tapa saada lapsi nukkumaan pitkään putkeen on syöttää ihan täyteen. Eli imetät todella kauan (ensin toisesta rinnasta ja tauon jälkeen toisestaa) ja sitten laitat omaan sänkyyn nukkumaan. Toimi meillä :) Tyttö nukku 2kk iässä jo 8 h putkeen ja 6 kk iässä 12 h...

Yhteistyössä