Synnytyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
Hei,

Sitä vain mietin, että tuliko synnytyksessä esille jotain mitä mietit, että olisi ollut hyvä tietää etukäteen tai mikä oli hyvä tietää. Jotain kirjallisuutta mitä ois hyvä lukea tai jotain? Onko Suomessa minkäänlaista synnytysvalmennusta tai jotain mikä kuuluisi kaikille vai onko meillä pelkästään neuvolan palvelut käytettävissä ja siellä voit kysyä mitä muistat?

Esikoista odotan ja viikkoa on vasta 21+5, mutta kyllä sitä synnytystä tulee aina välillä mietittyä. Se lähinnä synnytyksessä mua pelottaa, että jos on epäkohteliasta henkilökuntaa (jota ainakin muilla sairaalan puolilla on aivan liikaa), eikä minua kuunnella lainkaan ja olen sitten ihan pihalla kaikesta mitä tapahtuu.

Kiitän asiallisista vastauksista jo etukäteen! :)

Synnytysvalmennus tulee neuvolan kautta kaikille ensisynnyttäjille ja sielä kyllä käydään läpi aika tarkkaan kaikki synnytyksen vaiheet jne.
Itse olen pitänyt ihan ehdottomana sitä että on tukihenkilö (lapsen isä) joka kuuntelee mun ja kertoo kätilöille mitä mieltä asioista olen jos en itse jaksa/kykene. Omasta mielipiteestä kannattaa kyllä pitää kiinni tai muuten makaat koko synnytyksen ajan ja ponnistat sängyssä.

Juu, no en ollut ajatellut ollenkaan, että istukkakin pitää synnyttää. Niin noloa kuin se onkin, olin ihan suu auki, kun kätilö sanoikin, että nyt istukka pitää synnyttää. :D Ja synnytyksen jälkeen tuli osastolla toinen yllätys, kun piti kakalle mennä. Eihän se tullut sitten millään, oli ihan hirveää. Olisin kyllä luumuja ja muuta sellasta ottanut mukaan, jos olisin tiennyt. Vaikka olihan siellä sitten sitä hirveää puuroa tarjolla.

Voihan sitä kertoa juttuja ja ns. perusasioita mutta kaikki synnytykset on erilaisia ja ihmiset kokee asiat niin eri tavoin. Mitään yhtä totuutta ei ole olemassa.

Kiitos "vieras" tästä tärkeästä infosta! :D

Vicy hyvä tietää! Itsekkin olen juuri miettinyt, että tukihenkilö on varmasti ehdoton ja sen kanssa kannattaa varmaan käydä mahdollisimman paljon läpi omia toiveita ja mielipiteitä. Tiedätkö sanoa tuosta synnytysvalmennuksesta, että voiko siellä olla mukana lapsen isä ja kuinka loppuun se sijoituu?

Bud :D istukasta onneksi tiesin jo, mutta luumujen mukaan varaaminen ei olis kyllä itellä tullu ikinä pieneen mieleenkään. Kiitos!

Kiitos "vieras" tästä tärkeästä infosta! :D

Vicy hyvä tietää! Itsekkin olen juuri miettinyt, että tukihenkilö on varmasti ehdoton ja sen kanssa kannattaa varmaan käydä mahdollisimman paljon läpi omia toiveita ja mielipiteitä. Tiedätkö sanoa tuosta synnytysvalmennuksesta, että voiko siellä olla mukana lapsen isä ja kuinka loppuun se sijoituu?

Bud :D istukasta onneksi tiesin jo, mutta luumujen mukaan varaaminen ei olis kyllä itellä tullu ikinä pieneen mieleenkään. Kiitos!

Lapsen isä voi olla mukana valmennuksessa ja sitä ihan toivotaankin ja silloin ainakin kun me sielä oltiin niin yksi valmennus kerta oli suunnattu ihan pelkästää isille...
Olisikohan sitä valmennusta ollut 5 kertaa ja se alkaa muistaakseni rv 30 jälkeen, varmaksi en tuota ajankohtaa mene sanomaan kun itellä jo 4. tulossa, joten ei enää muista kuinka tuo meni.. Kannattaa kysyä sieltä omasta neuvolasta.

Itseasiassa synnytysvalmennusta ei välttämättä enää ole kaikille, itse en kuulunut siihen onnekkaiden joukkoon, joille sellainen mahdollisuus olisi tarjottu.

Tukihenkilö on tärkeä olla mukana ja kannattaa tutustua hyvin synnytyksen vaiheisiin ja erilaisiin kivunlievitysmetodeihin.

Kuulostaa hyvältä. Sain vicyn vastauksesta hetkellistä mielenrauhaa kunnes luin seuraavan kommentin.

Zenn mistä päin sitten oot kotoisin?

Pitääpä selvittää, etten jää ilman synnytysvalmennusta kun aikeissa on vaihtaa neuvolaa. Niinjoo oon tuo aloittaja..

Yhteistyössä