G: Mitä tai ketä katsotte pahasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ksantippa S.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24147605] Jos äidit saisivat ilman paheksuvia katseita sauhutella ketjussa ilman että kukaan pistää merkille, ei yhteiskunta enää yrittäisi suojella heikoimpiaan. [/QUOTE]

Mielenkiintoista. Mutta minun mielestäni siinä paheksujina toimivat yksilöt, ei yhteiskunta. Yhteiskunta paheksuisi silloin, jos raskaana tupakointi kriminalisoitaisiin.

En ole myöskään ihan varma, onko se tuiki tuntemattoman kiukkuinen katse paras tai ainoa keino heikoimman suojelemiseksi. Ei se taida vauvaparan hapensaantia ainakaan parantaa.

Tiivistettynä: kaikkia jotka käytöksellään aiheuttavat muille häiriötä tai haittaa.

Tapojahan tuohon on sitten lukuisia esim.
- kovaääniset mölyävät känniläiset paikassa, jossa on lapsia
- vanhemmat, jotka eivät edes yritä ojentaa huonosti käyttäytyviä lapsiaan
- meluavat sotkevat teinilaumat
- etuilevat töykeästi käyttäytyvät vanhukset

jne.

En kylläkään usko, että mulkoilustani on paljoa hyötyä.

[QUOTE="vieras";24147605]

Yhteenvetoina, paheksunta ei ole aina pahasta vaikkei se muuttaisikaan mitään. Mutta kieltämättä Suomessa ei tartte kuin pistää lapset ojennukseen julksella paikoilla tai mennä narutopilla leikkipuistoon niin on joku hapannaama menettänyt mielenrauhansa :D[/QUOTE]

Ja sävyeroistahan näissä asioissa on aina kysymys. Tässä yhtenä päivänä eräs isä varmaan omasta mielestään pisti lapsia ojennukseen julkisella paikalla, ja minä hapannaama todellakin menetin mielenrauhani ja suoritin kuolevan lehmän mulkaisun, kun kuulin isän repliikin: "Niko, nyt loppuu se siskon kiusaaminen tai minä tirvaisen."

Mitä naruolkaintoppiin tulee, niin palstakokemukseni mukaan se on sallittu, ellei sen kantaja ole erityisen ylipainoinen tai vaihtoehtoisesti kaunis ja itsevarma :D

Mielenkiintoista. Mutta minun mielestäni siinä paheksujina toimivat yksilöt, ei yhteiskunta. Yhteiskunta paheksuisi silloin, jos raskaana tupakointi kriminalisoitaisiin.

En ole myöskään ihan varma, onko se tuiki tuntemattoman kiukkuinen katse paras tai ainoa keino heikoimman suojelemiseksi. Ei se taida vauvaparan hapensaantia ainakaan parantaa.

Ei, kuten sanottu se ei muuta mitään.

Mutta raskaana olevan tupakointi on minusta hyvä esimerkki tilanteesta, jota paheksutaan yleisesti, ei yksittäisin mulkaisuin. Jos rööki huulessa viimeisilläsi seisot bussipysäkillä, lähes jokainen joka sinut jotenkin noteeraa, jää varmasti katsomaan. Totesin tämän itsekin kun imeskelin tikkaria maha pystyssä :D Lukuisat katseet varmistivat, oliko suussa rööki.

Jos siinä voisi sauhutella ilman että kukaan noteeraa mitenkään, ei asialla olisi enää yleisesti mitään väliä. Se olisi huolestuttavaa ja todellakin kertoisi yhteiskunnan tilasta. Kuten joku viisas on todennut, yhteiskunnasta kertoo eniten, se, miten se huolehtii heikoimmistaan kuten lapsista ja vanhuksista. Suomesta löytyy ikävääkin esimerkkiä miten arvomaailma on muuttunut itsekkäämpään sunntaan, on sentään hyvä että jotkut arvot vielä pysyvät, vaikka nyt se ajatus, että syntymätöntä lasta ei pidä myrkyttää röökillä.

Moniin muihinkin lapsiin liittyviin juttuihin on vaikea vetää rajaa, onko kyse paheksunnasta vai huolesta. Jonkinlainen yleinen kontrolli pikkuihmisistä on kyllä hyvä merkki, kyttääminen ja yleinen paheksuva asenne kaikkea kohtaa taas ei,

Joskus vaikka kun on korottanut ääntä lapsille reippaammin, monet katseet seuraavat tilannetta. Toisaalta jos näen vastaavan tilanteen itse, saatan sivusilmällä varmistaa, että kyse on normaalista ojentamisesta eikä seinähulluista vanhemmista, pahoinpitelystä tms. Joku voi tulkata se silloin paheksunnaksi.

ihmisiä jotka kohtelevat lapsiaan huonosti tai jättävät huomiotta. Raskaana polttavia ja juovia. Vilkkuva persvako kiinnittää huomioni, mutta se vaan naurattaa, ei ärsytä.

Muiden pukeutuminen ei ole mua koskaan ärsyttänyt ja on ollut jännä mm. täällä lukea miten joitain häiritsee vaikka mikä. Sekin oli hassua kun iltasanomien sivuilla oli oikein "uutinen", että joku oli kävellyt kadulla pyyhe päällä. Mä kävin just kaupassa pyyhe päällä enkä ymmärrä mitä outoa/kamalaa siinä on. Enkä varsinkaan ymmärrä miten joitain voi häiritä muitten ihmisten rintsikat/sukat/vatsa ja mitä kaikkea niitä nyt onkaan.

Yhteistyössä