Eikö niin, että mun ei oo järkeä jatkaa tätä työtä?

pypylleröinen

Aktiivinen jäsen
05.07.2010
1 890
0
36
Oon osa-aikatöissä, sopimus on toistaseksi voimassa oleva. Töitä 6h/viikko. Saan ansiosidonnaista. Työmatkaa yhteensä päivässä 60km, 2 päivää viikossa. Eli siis 120km/viikko.
Tuntipalkka on hiukan vajaa 10e, miinus verot. Loput saan liitosta.
Palkka vähennetään ansiosidonnaisesta, ja loput tulee sitten liitosta. Eli mä saan rahaa tasan saman verran, kun työttömänäkin ollessa, en senttiäkään enenmpää. Ainoa ero on se, että mulla menee bensakuluihin ihan tuhottomasti rahaa. Eli mä vaan häviin siinä, kun käyn tuolla töissä. Fiksua? Ei mun mielestä.

Sopimus tosiaan toistaiseksi voimassa oleva, miten mä voisin sen purkaa? Onko toi tarpeeks pätevä selitys, että mä joudun nyt maksamaan siitä, että saan käydä töissä. Lisäks mulla on selässä synnynnäinen vika, joka on ollut pitkään hyvä. Nyt, kun työssäni joudun nostelemaan asiakasta, se on taas aivan helvetin kipee.

Mikä ois järkevää? (Paitsi uuden, vakituisen, täystuntisen paikan hankkiminen)

No etkai sä sitä sopparia saa lopetettua muutako irtisanomalla itsesi ja silloinhan saat 3kk karenssin... joten ei kai se auta muutako jatkaa tai saada enemmän tunteja!

No juu, irtisanoa voin tietysti koska vaan, mutta mä lähinnä mietin nyt tota purkamista, siitä kun ei tulis välttämättä niin pitkä karenssi... Mut mitä perusteita purkamiselle voi olla?
Koeaika mulla on 4kk, eikö se niin mennyt, että jos koeajalla irtisanoo, ni se työ loppuu sit heti? Työsopparissa lukee, että irtisanomisaika 1kk, koskien molempia osapuolia, mut eiks se koske lähinnä aikaa, kun koeaika on jo loppunut?

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24145505:
No juu, irtisanoa voin tietysti koska vaan, mutta mä lähinnä mietin nyt tota purkamista, siitä kun ei tulis välttämättä niin pitkä karenssi... Mut mitä perusteita purkamiselle voi olla?
Koeaika mulla on 4kk, eikö se niin mennyt, että jos koeajalla irtisanoo, ni se työ loppuu sit heti? Työsopparissa lukee, että irtisanomisaika 1kk, koskien molempia osapuolia, mut eiks se koske lähinnä aikaa, kun koeaika on jo loppunut?

Et voi purkaa sopimustasi, ellei siinä ole jotain lainvastaista. Piste. Ja, et voi irtisanoutua edes koeajalla saamatta karenssia. TOinen piste. Eli, joko jatkat, tai menetät toimeentulosi 3 kuukaudeksi.

Siis kuusi tuntia viikossa töitä? Herranen aika, totta tuon voi irtisanoa ilman karenssia. Eikö laissakin ole jo maininta, että osa-aikatyöstä voi kieltäytyä, jos palkka työstä johtuvine kuluineen jää työttömyysetuutta vähemmälle. Eli sullahan jää, kun bensatkin pitää maksaa. Käypäs ensitöiksesi työkkärissä selvittämässä asia.

saat työmatkakulut vähennettyä verotuksessa, mutta tuo selän vihottelu työstäsi voisi olla ihan kelpo selitys sopimuksen päättämiselle koeaikana. ymmärtääkseni päättyy sitten heti eikä 1kk päästä. tietty jos työ on se mihin olet kouluttautunut, niin sun kannattas miettiä ylipäätäänkin alanvaihtoa..

Et voi purkaa sopimustasi, ellei siinä ole jotain lainvastaista. Piste. Ja, et voi irtisanoutua edes koeajalla saamatta karenssia. TOinen piste. Eli, joko jatkat, tai menetät toimeentulosi 3 kuukaudeksi.

Kyllä mä sen tiedän, että en voi irtisanoa itteäni ilman karenssia missään vaiheessa. Enhän mä sitä kysynytkään. Vaan sitä, että mitkä on ehdot tohon purkamiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24145591:
Kyllä mä sen tiedän, että en voi irtisanoa itteäni ilman karenssia missään vaiheessa. Enhän mä sitä kysynytkään. Vaan sitä, että mitkä on ehdot tohon purkamiseen...

Laittomuus. Ei mikään muu.

Siis kuusi tuntia viikossa töitä? Herranen aika, totta tuon voi irtisanoa ilman karenssia. Eikö laissakin ole jo maininta, että osa-aikatyöstä voi kieltäytyä, jos palkka työstä johtuvine kuluineen jää työttömyysetuutta vähemmälle. Eli sullahan jää, kun bensatkin pitää maksaa. Käypäs ensitöiksesi työkkärissä selvittämässä asia.

Voiko? Pitää selvittää ens viikolla! Tässä kun oikeesti ei oo mitään järkeä... Joo, 2pvää, 3h/pvä on töitä. Jäisköhän mulla ehkä 5euroa päivästä käteen, jos bensat lasketaan palkasta pois...

[QUOTE="jep jep";24145548]saat työmatkakulut vähennettyä verotuksessa, mutta tuo selän vihottelu työstäsi voisi olla ihan kelpo selitys sopimuksen päättämiselle koeaikana. ymmärtääkseni päättyy sitten heti eikä 1kk päästä. tietty jos työ on se mihin olet kouluttautunut, niin sun kannattas miettiä ylipäätäänkin alanvaihtoa..[/QUOTE]

Joo, mä tiedän, että työmatkat saa verotuksesta. Ei oo työ onneks sitä, mihin mulla on koulutus :) Tarviinkohan mä tohon selkään jonkun lääkärintodistuksen?

Eli jos toistaiseksi voimassaolevan työsopimuksen on tehnyt, niin sopimusta ei pysty purkamaan kuin jossain hamassa eläkeiässä, siinä olet sitten kiinni kyseisessä paikassa? Ei se nyt ihan noinkaan mene, toistaiseksi voimassaolevan työsopimuksen nimenomaan, toisin kuin määräaikaisen, voi purkaa milloin tahansa. Tietysti joku irtisanomisaika saattaa koeajan jälkeen tulla.

Enkä todellakaan näe mitään kohtuttaa kyseisessä tilanteessa, miksi jatkaa tuossa työssä. Ei tuossa ole mitään järkeä.

[QUOTE="vieras";24145623]Eli jos toistaiseksi voimassaolevan työsopimuksen on tehnyt, niin sopimusta ei pysty purkamaan kuin jossain hamassa eläkeiässä, siinä olet sitten kiinni kyseisessä paikassa? Ei se nyt ihan noinkaan mene, toistaiseksi voimassaolevan työsopimuksen nimenomaan, toisin kuin määräaikaisen, voi purkaa milloin tahansa. Tietysti joku irtisanomisaika saattaa koeajan jälkeen tulla.

Enkä todellakaan näe mitään kohtuttaa kyseisessä tilanteessa, miksi jatkaa tuossa työssä. Ei tuossa ole mitään järkeä.[/QUOTE]

Tua muakin ihmetytti, että ois ikuisesti kiinni jossain sopimuksessa... :/ Työnantaja on vanha ihminen, joka stressaa pienestäkin jutusta, joten en sille ala puhua yhtään mitään, ennen kun kaikki on varmaa ja tiedän mitä ja miten teen...

Mutta voi sanoa itsensä irti. Koittakaa nyt tajuta, että sopimuksen purkaminen on ihan oma lainopillinen käsitteensä ja tarkoittaa työsopimuksen purkamista välittömästi johtuen työnantajan, työntekijän tai sopimuksen itsensä sopimusrikkeestä, eli jostain laittomuudesta.

No mut käytännössähän se on ap:n kannalta ihan sama, jos koeajalla ei ole irtisanomisaikaa ja hän on vielä koeajalla! Eli työpaikasta pääsee eroon ihan vaan ilmoituksella. Missään tapauksessa sinne ei irtisanomisaikaa pidemmäksi ajaksi tarvitse jäädä.

Mikäki työsuhteen koeaika on 4kk molemmat osapuolet (työntekijä ja antaja) voivat purkaa sopimuksen sen 4kk:n aikana ihan milloin vain, vaikka heti, eikä mitään kummempia perusteluita tarvita. Siitä saattaa jäädä sulle "jälki" jos itse haluat purkaa sopimuksen, mutta jos sua ei se karenssi tosiaan haittaa, niin suosittelen lopettamista. Voit perustella/selvittää työkkärille eroa, niin hyvällä tuurilla jälkikäteen voit saada karenssin puretuksi.

Mikäli 4kk:n koeaika on kulunut, silloin se irtisanomisaika on 1kk mikäli niin sopimuksessa mainitaan. (tosin jos muistan oikein lakitiedon oppitunteja, niin työntekijän oma irtisanoutuminen 2 viikkoa, ja työnantajan 1kk, mutta nyt en ole varma).

Suosittelen kuitenkin kysymään yrityksestä jos olisi lisää töitä tarjolla, ennen kuin irtisanoudut. Nyt voit kyllä hakea jotain uutta työpaikkaa, ja mainita hakemuksessa että olet töissä X-firmassa ja sinua kiinnostaisi vaihtaa parempaan ;)

Viimeksi muokattu:
Työsopimusta EI VOI PURKAA ilman kunnon perustetta, ja yleensä nämä perusteet täytyvät olla luokkaa "työnantaja toiminut LAIN vastaisesti". Elikkäs vetoomukset selkäkipuihisi eivät auta!! Koeajalla voit ilmoittaa ettet tule enää huomenna ja that´s it... se tuleeko siitä karenssia, en tiedä.

[QUOTE="vieras";24145834]Työsopimusta EI VOI PURKAA ilman kunnon perustetta, ja yleensä nämä perusteet täytyvät olla luokkaa "työnantaja toiminut LAIN vastaisesti". Elikkäs vetoomukset selkäkipuihisi eivät auta!! Koeajalla voit ilmoittaa ettet tule enää huomenna ja that´s it... se tuleeko siitä karenssia, en tiedä.[/QUOTE]

No mut mitä eroa sillä käytännössä on ap:n kannalta, irtisanoutuuko hän (ilman irtisanomisaikaa) vai puretaanko työsopimus? Jos hän nyt on asennoitunut, että karenssia tulee joka tapauksessa.

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen
Mikäki työsuhteen koeaika on 4kk molemmat osapuolet (työntekijä ja antaja) voivat purkaa sopimuksen sen 4kk:n aikana ihan milloin vain, vaikka heti, eikä mitään kummempia perusteluita tarvita. Siitä saattaa jäädä sulle "jälki" jos itse haluat purkaa sopimuksen, mutta jos sua ei se karenssi tosiaan haittaa, niin suosittelen lopettamista. Voit perustella/selvittää työkkärille eroa, niin hyvällä tuurilla jälkikäteen voit saada karenssin puretuksi.

Mikäli 4kk:n koeaika on kulunut, silloin se irtisanomisaika on 1kk mikäli niin sopimuksessa mainitaan. (tosin jos muistan oikein lakitiedon oppitunteja, niin työntekijän oma irtisanoutuminen 2 viikkoa, ja työnantajan 1kk, mutta nyt en ole varma).

Suosittelen kuitenkin kysymään yrityksestä jos olisi lisää töitä tarjolla, ennen kuin irtisanoudut. Nyt voit kyllä hakea jotain uutta työpaikkaa, ja mainita hakemuksessa että olet töissä X-firmassa ja sinua kiinnostaisi vaihtaa parempaan ;)

Joo, lisätunteja ois tarjolla toiset 6 tuntia, samoin jaettuna 2 päivälle, eli en tienais yhtään sen enempää, sitten ois ajoa 4*60km/vk... Ja siis palkasta jää käteen verojen jälkeen vajaa 20euroa, ja siitä bensat, että ylipäätään pääsen sinne töihin... Taidampas siis tempasta ens viikolla ja sanoa heippa.
Oon siis ihan yksityisellä, henkilökohtasena avustajana.

[QUOTE="vieras";24145906]No mut mitä eroa sillä käytännössä on ap:n kannalta, irtisanoutuuko hän (ilman irtisanomisaikaa) vai puretaanko työsopimus? Jos hän nyt on asennoitunut, että karenssia tulee joka tapauksessa.[/QUOTE]

Jos on varautunut karenssiin niin eikai sillä olekkaan mitään väliä.

Siis teetkö 3h työpäivän kahdesti viikossa? En muuhun ota kantaa, kuin että en todellakaan lähtisi ajamaan 30 km päähän sellaisen takia, takkiinhan siinä väistämättä tulee. Minua ketuttaa jo se, että toinen vanhainkoti, missä teen keikkaa, tarjoaa sijaisille 6h aamuvuoroja, matkaa sinne tulee 16 km. Mieluummin menen toisaalle, jossa sijaisetkin saavat tehdä 8h vuoroja ja työmatka on sama. Kyllä työnteon pitää olla kannattavaa, ei sitä harrastusmielessä tehdä.

Siis teetkö 3h työpäivän kahdesti viikossa? En muuhun ota kantaa, kuin että en todellakaan lähtisi ajamaan 30 km päähän sellaisen takia, takkiinhan siinä väistämättä tulee. Minua ketuttaa jo se, että toinen vanhainkoti, missä teen keikkaa, tarjoaa sijaisille 6h aamuvuoroja, matkaa sinne tulee 16 km. Mieluummin menen toisaalle, jossa sijaisetkin saavat tehdä 8h vuoroja ja työmatka on sama. Kyllä työnteon pitää olla kannattavaa, ei sitä harrastusmielessä tehdä.

Joo, teen :/ Älä kysy, miksi suostuin, arvaa kaduttaako...
Mutta ylipäätään ihmeellistä, että edes joku viittii tollasta työmäärää tarjota...

Niin vaikka tulis karenssi niin kyllä rahaa saa silloinkin, toimeentulotukea (alennettua). Eihän se välttämättä mitään hyödytä kun siellä lasketaan sit kaikki tulot ja muut, mutta kuitenkin kun joku väitti että karenssin ajalta ei saisi MITÄÄN rahaa.

Niin vaikka tulis karenssi niin kyllä rahaa saa silloinkin, toimeentulotukea (alennettua). Eihän se välttämättä mitään hyödytä kun siellä lasketaan sit kaikki tulot ja muut, mutta kuitenkin kun joku väitti että karenssin ajalta ei saisi MITÄÄN rahaa.

Nii ja asumistuki tulee. Ja mä saan joka tapauksessa kotihoidontuen (eihän ne sitä voi ottaa pois?). Eli en mä kolmea kuukautta täysin ilman rahaa joutuis olla, saan kuitenki lainan menemään tililtä, jne. Toimeentulotukea voiski koittaa sille ajalle...

Yhteistyössä