Auttavatko vanhempanne taloudellisesti?

• Viestiketjun aloittaja "maija meikäläinen"
  • Ensimmäinen viesti
"maija meikäläinen"
Meillä on sen verran pienet tulot ja kuitenkin kaksi lasta, että miehen vanhemmat maksavat meidän tiettyjä kuluja.
Perheemme ajoneuvot ovat heidän nimissään, maksamme kyllä itse bensat ja huollot. Tämä siitä syystä, että autojen verot ja vakuutukset olisivat liian arvokkaita pienille tuloillemme.
Autot olemme maksaneet itse, molemmat semmosia tonnin rotiskoita.
Omat vanhempani maksavat lasten sairauskuluvakuutukset.
Tiedämme, ettei näin voi jatkua ikuisesti, mutta...
Auttavatko teidän muiden vanhemmat teitä taloudellisesti?

"vieras"
No ei kyllä auta, eikä tarvitsekaan. Minua kyllä hävettäisi tuollainen elämäntyyli, anteeksi kun näin suoraan sanon... Kyllä mielestäni aikuisten ihmisten, jotka ovat perhettä ryhtyneet perustamaan, pitäisi kyetä omasta taloudestaan huolehtimaan. Ymmärrän, että joskus satunnaisesti voi tulla yllättävä rahantarve, mutta jos jatkuvasti eletään muiden piikkiin...

"vieras"
sen ajan ku opiskelin, niin mun vanhemmat makso mun tv.lupa-maksun :D:D
ei muuten taloudellisesti oo avittannu meitä. sellasia arjen pieniä tekoja, äiti toi esimerkiks yks päivä mansikoita meille pakastettavaks. :) ja lapsille ostaa joskus jotain pientä kivaa muuten kuin synttärinä ja jouluna. mut siis se on heijän omasta halustaan,haluaa välillä hemmotella lapsenlapsiaan.

"rasvie"
Mulla on "rikkaat" vanhemmat ja kyllähän noi auttavat. Etenkin kun aikanaan opiskelin niin isovanhemmat huolehti lähestulkoon kaikista lapsen kuluista. En mä käsitä miksei saisi auttaa?

kolmen lapsen kotiäiti
No ei todellakaan. Paitsi ottavat kesällä viikoksi meidän lapset lomalle, siis omat vanhempani. Ja ennen Joulua ja synttäreitä kysyvät mitä tarvitsevat. Mutta mitään kallista en ole sanonut, esim. tyyliin haalari tai kengät.
Auttavat meitä tuomalla syksyisin puolukoita ja hirvenlihaa.

Khimaira
Ei auta kukaan, ei sitten mitenkään ( siis rahallisesti. Toki kerran vuodessa saadaan majoittua sukulaisten luo kun mennään kylään ) Meillä ei ole elossakaan kuin yksi vanhemmista.

Olen osakkaana jo edesmenneen isäni firmassa ja saan siltä suunnalta merkittävän osan tuloistani. Lisäksi olen saanut perinnön ym. aineellista, mikä on helpottanut elämääni. Eli joo, periaatteessa vanhempani tosiaan tukevat minua taloudellisesti. Ja mikäli haluan jatkaa näin, on se tuki myös tarpeen.

Ei, elämä mitoitettu sellaiseksi mihin on varaa. Esim. ei ole kahta autoa kun ei ole varaa maksaa useita vakuutuksiakaan, saati tuplana huoltoja, eikä nykyisellä huvikseen ajella kun bensa vain kallistuu.

Sopiiko kysyä paljonko teillä on ikää ja oletteko kumpikin töissä?

"vieras"
tarvetta ei olisi, kun itekin ollaan melko suurituloisia, mutta "auttavat" silti.. tai siis jakavat rahojaan, niinkuin mun vanhemmat sanoo, mieluummin lämpimästä kädestä... eli muutama satanen silloin tällöin, tuntuvia summia siis melko usein :)

"aloittaja"
Ei, elämä mitoitettu sellaiseksi mihin on varaa. Esim. ei ole kahta autoa kun ei ole varaa maksaa useita vakuutuksiakaan, saati tuplana huoltoja, eikä nykyisellä huvikseen ajella kun bensa vain kallistuu.

Sopiiko kysyä paljonko teillä on ikää ja oletteko kumpikin töissä?
Minä 34v., mieheni 35v. Käydään molemmat töissä, mutta palkat aika pienet ja työmatka pitkä. Tuohon autoasiaan sen verran, että tarvitsemme kahta autoa, koska asumme syrjäkylillä ja työmatkaa molemmilla päälle 50 km.

Yhtä perhettä koko suku
[QUOTE="vieras";24136849]tarvetta ei olisi, kun itekin ollaan melko suurituloisia, mutta "auttavat" silti...[/QUOTE]

Meilläkin vähän tuohon tapaan. Ja aion samalla lailla auttaa omia lapsiani kun se aika on. Niihinhän minä nytkin mieluiten ylimääräiseni käytän, miksikä se siitä muuttuisi :heart:.

"vieras"
Appivanhempani ovat rikkaita, heillä on hyvinkin paljon omaisuutta. Emme ole laskeneet sen varaan ja pärjäämme itsekin. He kuitenkin ovat halunneet jakaa omstaan meillekin, koska heillä on jo kaikkea. Haluavat, että myös me saamme elää leveämmin. Näin tekisin heidän asemassaan itsekin, eikä siinä ole mitään hävettävää, koska olemme molemmat ns. kunnon kansalaisia ja meillä vielä täysin itsestämme riippumaton raskas haaste elämässämme, täysin yllättäen tullu, johon emme mitenkään ole voineet vaikuttaa.

Kun tulevat käymään, tuovat usein ruokaa, lahjoja, remonttitarpeita jne.
Samalla lailla kohtaamme heidät, omat lapsemme, isovanhempamme jne.

Välillä jollain sukupolvien ketjussa tiukempaa eikä maailma siihenkään kaadu.

:)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yhtä perhettä koko suku;24136901:
Meilläkin vähän tuohon tapaan. Ja aion samalla lailla auttaa omia lapsiani kun se aika on. Niihinhän minä nytkin mieluiten ylimääräiseni käytän, miksikä se siitä muuttuisi :heart:.
ihan samanlainen asenne on minulla :) miksi ei sukupolvien ketju toisiaan auttaisi, kun siihen on mahdollisuus :)

Khimaira
[QUOTE="vieras";24136942]tuliko tähän yksi vastaus joka lähti pois saman tien??? voiko oman vastauksensa rekkautunut poistaakin kokonaan? :)[/QUOTE]

Tuli ja mä poistin. Toki rekkautunut voi poistaakin viestinsä.

Kun tulevat käymään, tuovat usein ruokaa, lahjoja, remonttitarpeita jne.
Samalla lailla kohtaamme heidät, omat lapsemme, isovanhempamme jne.

Välillä jollain sukupolvien ketjussa tiukempaa eikä maailma siihenkään kaadu.

Tähän pitää mainita että illan suussa minun appivanhempani (nykyiset) istuivat olkkarissa ja keskenään juttelivat, jotta olisiko paras panna appiukon sedänperintö suoraan lahjana poikani (ekasta liitosta eli ei biosukua nykyisille appivanhemmilleni) talon remppaan.
Ajattelivat yllättää valmiilla "unelmien portaikolla".

Yhteistyössä