miksi tällä palstalla vain pihi elämäntyyli on hyväksyttävää?

• Viestiketjun aloittaja "miksi"
  • Ensimmäinen viesti
"miksi"
miksi palstalla hyväksytään vain ostaminen kirpputorilta? Miksi ruokaan saa käyttää vain minimirahan? Asua ei saa väljästi? Palveluita ei saa käyttää ja omakotitalon osajalla miehen pitää osata tehdä kaikki korjaukset itse?

Joku varmaan mainitsee että kerskakulutusta pitää hillitä, mutta kuitenkin samalla ikeasta saa ostaa kertakäyttöhuonekaluja, koska ne ovat niin halpoja. Ekologisia vaihtoehtojakaan ei tueta, tms tahi tavaran alkuperää kyseenalaisteta . Ruokalaskussa säästetään usein terveellisen ruuan kustannuksella.

Miksi pihistely on ainoa oikea elintapa?

Monelle se (pihistely parilla alueella) lie se ehto, että muilla elämänalueilla saa elää toivomallaan tavalla - ja silloin se mielestäni hyvä asia.

Myönnän silti, että minuakin se joskus huvittaa - esim. silloin kun joku kritisoi ravintoterapeutin suosittelemia kalkkilisäisiä mehuja sillä perusteella, että ilmankin/maidollakin pärjää.

:)

Ja jos muutama kovaääninen on tuota mieltä niin sekö tarkoittaa koko palstaa? Tiedätkö paljonko täällä on käyttäjiä?

"Pihin" elämäntyylin puolesta varmaankin huudetaan usein aika kovaan ääneen koska niin mielettömän moni valittaa miten rahaa ei ole ensimmäisen viikon jälkeen ollenkaan ja 20e:lla pitäisi ruokkia viisi ihmistä ja kaksi koiraa, bensaakin saada ja bilettämään päästä ja lisäksi vielä ostaa uusi telkkari. Että olisko se joskus oikeasti jopa tarpeen?

Minä en ihannoi pihiä elämäntyyliä. Minua aina ihmetyttää ihmiset, jotka vaan säästää ja säästää eikä ikinä käytä rahaa mihinkään muuhun kuin peruselämään (välttämättömät ruoat ja vaatteet sekä asumiskulut). Tekisi mieli kysyä, että paljon meinaavat ottaa hautaan rahaa mukaan.

Itse joudun tosin tällä hetkellä katsomaan mihin käytän rahani, koska rahaa ei nyt kovin paljoa ole. Kirpputorilla en käy koskaan, minua vaan jotenkin inhottaa toisten käyttämät tavarat, erityisesti vaatteet. Vaatteita ostan aika harvoin, nykyään pyrin ostamaan kengät ja sellaiset "näkyvät" vaateostokset laadukkaampina ja kalliimpina. ostin 80 euron kengät ja 60 euron caprihousut. Ostan toki myös alennusmyynneistä, mutta yritän katsoa, ettei tulisi ostettua vain halvan hinnan vuoksi sellaista mitä ei montaa kertaa päälleen tule laitettua.

Haaveissani on iso omakotitalo isolla pihalla. Inhoan tätä, kun pieni asunto on täynnä tavaraa joka puolella. Siivoaminenkin on niin vaivalloista ja aikaavievää... Jos olisi rahaa niin en varmasti säästelisi vaan tuhlaisin rahaa surutta. Olen koko elämäni elänyt pienellä rahalla, joten nauttisin sitten kerrankin siitä jos rahaa olisi reippaasti.

aapeee
Mun mielestä rahaa voi tuhlata jos sitä oikeasti on. Mutta ei lasten kustannuksella.
onko kaikki minimin yläpuolella automaattisesti tuhlausta? Vaikkapa ruokaketjut menevät välittömästi siihen, että kilpaillaan sillä kuka käyttää vähiten rahaa ruokaan. Mä epäilen, että ei sitä oikeasti tehdä lasten takia...

Musta tämä ei ole edes jonkun muutaman kovaäänisen mielipide vaan kyllä täällä lahdataan jokainen joka uskaltaa ääneen sanoa käyttävänsä johonkin enemmän rahaa - kuitenkaan olematta mikään tuhlaileva porho. Harvalla on varaa käyttää rahaa kaikkeen mitä haluaa.

Miten voi oikeasti sanoa arvostavansa siivoojan ammattia, jos siivoojaa ei saa kuitenkaan tilata kotiin...

onko kaikki minimin yläpuolella automaattisesti tuhlausta? Vaikkapa ruokaketjut menevät välittömästi siihen, että kilpaillaan sillä kuka käyttää vähiten rahaa ruokaan. Mä epäilen, että ei sitä oikeasti tehdä lasten takia...

Musta tämä ei ole edes jonkun muutaman kovaäänisen mielipide vaan kyllä täällä lahdataan jokainen joka uskaltaa ääneen sanoa käyttävänsä johonkin enemmän rahaa - kuitenkaan olematta mikään tuhlaileva porho. Harvalla on varaa käyttää rahaa kaikkeen mitä haluaa.

Miten voi oikeasti sanoa arvostavansa siivoojan ammattia, jos siivoojaa ei saa kuitenkaan tilata kotiin...
Siinä taas on varmaankin aika usein kyse puhtaasta kateudesta ;) Joko asia esitetään kerskailevaan sävyyn mikä kieltämättä kannustaa napauttamaan, tai sitten ollaan vain kateellisia siitä ettei itsellä ole mahdollisuutta. Vai oletko kuullut että suomalaiset olisivat kovinkin usein ja helposti iloisia toisten menestyksestä? :D

"aapee"
Siinä taas on varmaankin aika usein kyse puhtaasta kateudesta ;) Joko asia esitetään kerskailevaan sävyyn mikä kieltämättä kannustaa napauttamaan, tai sitten ollaan vain kateellisia siitä ettei itsellä ole mahdollisuutta. Vai oletko kuullut että suomalaiset olisivat kovinkin usein ja helposti iloisia toisten menestyksestä? :D
mä oon varmaan naivi, kun yritän uskoa että palsta ei edustaisi ihan suomalaisia keskimäärin. On meinaan ankeata tämä asenne usein, enkä sillä tarkoita sitä että osaiso tuhtata rahansa turhaan.

..

Periaatteessa kaikki yli minimin on kai tuhlausta? Siitä mikä minimi on voidaan kai kiistellä?
Kuuluuko minimiin laadukas paistijauheliha vai ostetaanko halvinta eineslihapullaa? Onko minimi halvimmat kuravaatteet ja alle halvin haalari vai sateenpitävät vaatteet? Montako vaatekertaa ihminen todella tarvitsee? Jne.

Itsellä siivoojan palkkaaminen menee jo tuhlauksen puolelle. Siihen kyllä voisin laittaa rahaa jos sitä tarpeeksi olisi.

Yhteistyössä