mummot synnärille ketjusta tuli mieleeni..

• Viestiketjun aloittaja mietinmietin
  • Ensimmäinen viesti
mietinmietin
että kun tuolla perusteltiin, sitä ettei jaksa siivota,keittää kahvia tai tarjoilla pullaa isovanhemmille, niin siksi eivät halua vieraita ensimmäiseen pariin viikkoon yms. niin eikö teillä ole miehiä? jotka siis siivoavat ja keittävät kahvia? voisivat vaikka väsyneen äipän päästää nukkumaan ja esitellä vauvan toisessa huoneessa isovanhemmille?

"Santtu"
No mä oon sitä mieltä että tuommoinen on huomion keräämistä. Kait ne mummotkin osaa itse kahvia keittää, ainakin meillä osaavat. Meillä jopa kävi niin että sairaalasta pääsyn jälkeisenä päivänä tätini tuli meille muutamaksi tunniksi ja kyseli että oisko nyt jotain missä voisi auttaa (siivoamista, silitystä...) ja hänellä oli mukanaan itse leipomiaan sämpylöitä, pullaa ja piirakkaa. Valitettavasti kaikilla vain ei ole asiat yhtä hyvin.

Juuh
Mulla ainakin on. Meillä isovanhemmilla on jokaisella myös kaksi tervettä kättä, ovat vielä sen verran taitaviakin että osaavat keitellä sumppinsa itsekin jos sellaista ovat vailla.

Se on tämä palstamammojen minäminäminä ongelma. Kaiken pitää pyöriä minunminunminun ympärillä ja vain minäminäminä olen tärkeä. Muista viis. Sitten vingutaan kun isovanhempia ei kiinnosta. Kun ensin näytetään kaapin paikka että te olette muuten vieraita, teidän ei tarvitse nähdä lapsenlastanne.

Itsekään en tajua mikä siinä on ettei voi päästää synnärille katsomaan. Kai se mies voi vauvan kiikuttaa sinne päiväsaliin tai käytävälle jos niikseen. Ai niin, mutta minäminäminä haluan että kukaan ei näe sekuntiakaan vauvaa koska se on vain minunminunminun.

mieti
että kun tuolla perusteltiin, sitä ettei jaksa siivota,keittää kahvia tai tarjoilla pullaa isovanhemmille, niin siksi eivät halua vieraita ensimmäiseen pariin viikkoon yms. niin eikö teillä ole miehiä? jotka siis siivoavat ja keittävät kahvia? voisivat vaikka väsyneen äipän päästää nukkumaan ja esitellä vauvan toisessa huoneessa isovanhemmille?
ET ole palstaillut tarpeeksi ;)
Kaksplussalaisten vauvat on neitseelliseti alun saaneita ja sitten näistä mammoista jää yh- mammoja ja nostaa yh - tukea niin lapsilisässä kuin elaritkin päälle

..
No meillä onneksi molempien vanhemmat osaavat keittää kahvinsa itsekin ja saattavatpa jopa tuoda omat pullatkin mukana. Ja mun äiti menee ensimmäisenä katsomaan, että onko pyykkiä pestävänä.:D

"ihmettelen"
tätä että äidit ovat väsyneitä palattuaan kotiin synnytyksen jälkeen. Itse en koe olleeni missään vaiheessa väsynyt sairaalassaoloaikanani . Nyt vasta väsymys alkaa tuntua kun lapset ovat isompia ja touhuavat enemmän.....

kyllä
[QUOTE="vieras";24132880]En minäkään ymmärrä..mikään ei ole hyvä.Kohta sitten valitetaan,kun isovanhempia ei kiinnosta,kun ollaan vailla lapsenvahtia jne. :D[/QUOTE]

Aamen! Niin kauan kuin imetetään, lapset ovat vain ja ainoastaan äidin. Sitten itketään kun ei muita kiinnosta eivätkä halua hoitaa, eikä lapselle kelpaa kukaan muu.

elämä on erilaista
[QUOTE="ihmettelen";24132854]tätä että äidit ovat väsyneitä palattuaan kotiin synnytyksen jälkeen. Itse en koe olleeni missään vaiheessa väsynyt sairaalassaoloaikanani . Nyt vasta väsymys alkaa tuntua kun lapset ovat isompia ja touhuavat enemmän.....[/QUOTE]

Meillä esikoinen syntyi tiistaina ja vasta lauantaina jaksoin ja pääsin itsenäisesti köpötellä vessaan ja suihkuun sairaalassa, sitä ennen oli hoitaja auttamassa. Sairaalasta kotiuduttiin kun vauva oli 8 päivän ikäinen ja sen jälkeen en ole koskaan tuntenut väsymystä, muksu nyt 5v.

[QUOTE="ihmettelen";24132854]tätä että äidit ovat väsyneitä palattuaan kotiin synnytyksen jälkeen. Itse en koe olleeni missään vaiheessa väsynyt sairaalassaoloaikanani . Nyt vasta väsymys alkaa tuntua kun lapset ovat isompia ja touhuavat enemmän.....[/QUOTE]

No mä olin ainakin väsynyt kotiuduttuani kun 2 viikkoa olin nukkunut sairaalassa tosi huonosti ja kotonakin piti vielä vauvaa syöttää 3 tunnin välein kun oli keskonen. En totisesti kaivannut ketään siihen pällistelemään, sama sitten olisivatko keittäneet sumppinsa itse tai ei. Rauhassa haluan nytkin kotiutua ennen kuin haluan ketään kotiini.

"minä"
Edelleenkin joudun nähtävästi toistamaan itseäni. Kaikki synnytykset eivät mene niin hienosti, että äiti olisi heti fyysisesti ja henkisesti sellaisissa voimissa että jaksaisi ylipäänsä ketään "ulkopuolista" kotonaan! Hienoa että useimpien synnytykset menee hyvin. Kaikkien ei. Ei ole kyse siitä, ettei jaksaisi keittää kahvia vaan siitä ettei halua/pysty vielä kohtaamaan maailmaa trauman jäljiltä.

..

Mulla hemoglobiini laski sen verran alas, että pariin päivään en saanut nousta itse sängystä edes vessaan tai suihkuun. Ja väsytti kyllä.

Kotona ei niinkään väsyttänyt mutta liikkuminen oli edelleen hankalaa tikkien takia, joten en todellakaan ollut pienintäkään aikomusta ruveta ketään passaamaan. Mutta niinkun tuossa aiemminkin jo laitoin, meidän vauvan isovanhemmat kaikki on itsekin kahvinkeittotaitoisia ja kävivät vauvaa pian synnytyksen jälkeen katsomassa.:)

"huoh"
huoh, onko se nyt joillekkin niin vaikea ymmärtää että toiset haluat omaarauhaa enemmän kuin toiset.

Mie olen ainakin jokaisen kolmen lapsen kanssa synnäriltä kotiutuessani ollut niin väsynyt. En osaa nukkua sairaalassa, sektiot tehty yms. Että olen halunnut olla RAUHASSA kotona. En ole kaivannut niitä ystäviä ja sukulaisia siihen kyselemään ja pällistelemään.
Aivan sama sama vaikka siivoaisivat ja laittaisivat viikonruuat kerralla.

Minä en ole kaivannut sitä. isäntä osaa meillä siivota ja tehdä ruokaa. Minä olen kaivannut rauhaa ja hiljaisuutta.

Isovanhammet ja sukulaiset ja ystävät ovat ennättäneet nähdä kyllä tulokkaan ja saaneet viettää aikaa heidän kanssa. Jokaisella lapsella on läheiset välit isovanhempiinsa.

Se ei hittovieköön ole kiinni siitä että sitä tahtoo muutaman päivän rauhaa ja hiljaisuutta.

Ne ketkä tykkäävät voi kutsua vaikka mukaan synnytykseen, se on miulle ihan sama. Mutta jos minä haluan olla omanperheenkera rauhassa niin sitten me teemme niin. Ja sillä hyvä.

"Jee"
kannattaa kyllä napakasti ottaa oma tila, eikä olla ylikäveltävänä. Juuri äidin pitää ajatella itseään että maito nousee, olla omassa rauhassa, kyetä sulkemaan lapsivuodeaikana muu tunkeileva ja kiireinen maailma ulkopuolelle. Hetki rauhaa, sen voi pyytää kohtuudella. Nämä jotka eivät tätä vauvan ja äidin suhteen lapsivuodeaikaa ymmärrä, voivat pitempäänkin pysyä poissa aivan hyvällä mielellä. :)

Kyllä meidän sisarukset ja vanhemmat ovat niin lapsirakkaita ja odottavat tätä pientä lähes yhtä paljon kuin oma perhekin, etten millään sitä iloa voi niiltä evätä. Saa tulla vaavia katsomaan laitokselle, kunhan ei tuntitolkulla istuta. Ihanaa jutella ja kertoa kuulumisia. Kotona ollessa ei ole niin paljon pällistelijöitä kun käyvät tulokkaan vilkaisemassa ihan tuoreena.

Ja kotiinkin saa tulla, ei me niin vieraskoreita olla ettei ite kahvia saa keittää, jos nyt sattuu etten minä tai mies saa sitä aikaiseksi.

Mies jää kuitenkin isyyslomalle sitten ja joutaa vieraiden kanssa seurustelemaan. Kyllä ne sukulaiset ovat rikkaus, myös ne ärsyttävämmät anoppilaiset.
Itse ottaisin ja loukkaantuisin jos ei huolittaisi onnittelukäynnille. Piste ja aamen.

?
Huomaa että on ihmisiä monenlaisia: toiset eivät seurasta hätkähdä, toiset taas kaipaavat juuri sen oman rauhansa tietyssä tilassa. Suotakoon erilaisuus ja kyllä päätösvalta pitää olla perheen sisällä, ei siitä minusta voi millään nokkiinsa ottaa ja pitää itsekkyytenä, jos kaipaa viikon tai parin rauhan. Kaiken lisäksi jokainen kuvittelee että juuri minun vierailuni kestää vain puoli tuntia tai alle, mutta sitten niitä voikin olla vaikka kuinka useita mummeja ja taatoja, kummeja ja kaimoja oven takana. ovat sitten tervetulleita kun äiti pääsee tolpilleen, imetys sujuu jo jne.

"alkup."
edelleenkin kysyn, miksi ei äiti voisi sitä aikaa kun mummit ja papat käy katsomassa, vaikka nukkua omassa rauhassaan makkarin ovi suljettunu ja isä esitellä vauvan ja hoitaa kahvinkeiton? pyytää vaikka ne kaikki kerralla tulemaan, niin ei tarvitse sitten monen montaa kertaa sitä pannullista kahvia laittaa tulemaan.

"alkup."
[QUOTE="huoh";24133022]huoh, onko se nyt joillekkin niin vaikea ymmärtää että toiset haluat omaarauhaa enemmän kuin toiset.

Mie olen ainakin jokaisen kolmen lapsen kanssa synnäriltä kotiutuessani ollut niin väsynyt. En osaa nukkua sairaalassa, sektiot tehty yms. Että olen halunnut olla RAUHASSA kotona. En ole kaivannut niitä ystäviä ja sukulaisia siihen kyselemään ja pällistelemään.
Aivan sama sama vaikka siivoaisivat ja laittaisivat viikonruuat kerralla.

Minä en ole kaivannut sitä. isäntä osaa meillä siivota ja tehdä ruokaa. Minä olen kaivannut rauhaa ja hiljaisuutta.

Isovanhammet ja sukulaiset ja ystävät ovat ennättäneet nähdä kyllä tulokkaan ja saaneet viettää aikaa heidän kanssa. Jokaisella lapsella on läheiset välit isovanhempiinsa.

Se ei hittovieköön ole kiinni siitä että sitä tahtoo muutaman päivän rauhaa ja hiljaisuutta.

Ne ketkä tykkäävät voi kutsua vaikka mukaan synnytykseen, se on miulle ihan sama. Mutta jos minä haluan olla omanperheenkera rauhassa niin sitten me teemme niin. Ja sillä hyvä.[/QUOTE]

mitäs jos miehesi tahtoo esitellä uuden tulokkaan hetimmiten omille vanhemmilleen?

[QUOTE="alkup.";24133231]edelleenkin kysyn, miksi ei äiti voisi sitä aikaa kun mummit ja papat käy katsomassa, vaikka nukkua omassa rauhassaan makkarin ovi suljettunu ja isä esitellä vauvan ja hoitaa kahvinkeiton? pyytää vaikka ne kaikki kerralla tulemaan, niin ei tarvitse sitten monen montaa kertaa sitä pannullista kahvia laittaa tulemaan.[/QUOTE]

koska isäkin voi haluta olla vaan lapsen ja emäntänsä kanssa rauhassa ihan pienen hetken?

-

mullei tosin oo nyt ees miestä, joten eipä tarvii miettii mitähän mies on asiasta mieltä ;D

"vieras"
[QUOTE="alkup.";24133231]edelleenkin kysyn, miksi ei äiti voisi sitä aikaa kun mummit ja papat käy katsomassa, vaikka nukkua omassa rauhassaan makkarin ovi suljettunu ja isä esitellä vauvan ja hoitaa kahvinkeiton? pyytää vaikka ne kaikki kerralla tulemaan, niin ei tarvitse sitten monen montaa kertaa sitä pannullista kahvia laittaa tulemaan.[/QUOTE]

Minä ainakin olin niin tohkeissani omasta pienestä rakkaastani, etten paljoa silmiä tohtinut sulkea ensimmäisten päivien aikana, oli siis ensimmäinen elävänä syntynyt lapsi. Vanhempani ja mieheni vanhemmat olivat tervetulleita kylään, mutta ymmärsivät antaa meille oman rauhan, sain imetyksen kunnolla käyntiin vasta ensimmäisten kotona vietettyjen päivien aikana. Juu ja mieheni osaa lasta hoitaa ja kahvia keittää, mutta on se kiva itsekkin jaksaa seurustella vieraiden kanssa. Sairaalassa osastolle ei saanut tulla muita kuin lapsen isä ja sisarukset, eikä lasta saanut luonnollisesti viedä osastolta pois. Kyllä ne mummot ja papat jaksaa sen muutaman päivä/viikon odottaa.

Juuh
[QUOTE="vieras";24133297]Minä ainakin olin niin tohkeissani omasta pienestä rakkaastani, etten paljoa silmiä tohtinut sulkea ensimmäisten päivien aikana, oli siis ensimmäinen elävänä syntynyt lapsi.

Kyllä ne mummot ja papat jaksaa sen muutaman päivä/viikon odottaa.[/QUOTE]

Minäminäminä olin niin tohkeissani etten malttanut silmiäni sulkea. Mitä jos isovanhemmat olivat niin tohkeissaan että olisivat halunneet nähdä vauvan? Ensimmäinen elävänä syntynyt jne. Mutta ei, vain minäminäminä, muut odottakoot...

Edelleen, kukaan ei ole vieläkään vastannut miksei isovanhemmat voisi tulla vaikka sinne käytävälle tai päiväsaliin (meidän synnärillä ei saanut tulla huoneeseen muut kuin isä ja sisarukset) ja mies veisi vauvan muutamaksi minuutiksi näytille. Keneltä se on pois?

Yhteistyössä