Onko normaalia, että kihomadoille ei tehdä mitään!? (Murinaa lääkäristä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Epäilen tytöllläni olevan kihomatoja. Ainakin kaikki oireett viittaa niihin (pyllyn kutina iltaisin pesujen jälkeen, vatsakivut..). No, soitin tänään lääkärille, että mitäs nyt tehdään.. Lääkäri vaan tuumas, että ei tarvii tehdä mitään ennen kuin tulee oikea mato havainto.. Eli odotellaan nyt sitten, että näen matoja. Olen yrittänyt katsoa yöllä taskulampulla ja kakasta, mutten ole vielä matoja nähnyt. Uskaltaako tässä nyt sitten alkaa lääkitä ilman lääkärinreseptiä (mikä varmasti kalliimpaakin!)??

Ei tarvitse kihomatojen poistoon reseptiä. Apteekista saa reseptivapaan lääkepurkin kihomadoille. Kihomadot eivät ole vakavaa, joten ymmärrän täysin miksi lääkäri ei tehnyt mitään. Itsekin voisit netistä lukea kihomadoista. Toki voi antaa sen kihomatolääkkeen vaikkei ole nähnyt matoja, mutta onhan se parempi tarkastaa tilanne ennen sitä esimerkiksi illalla nukkuumaanmennessä valot sammutettuaan, kun kutina alkaa niin ei kun vessaan tutkimaan.

Jos ne vaivaa niin kyllä niitä näkyy sitten kun lapsi on nukahtanut. Katso pöksyihin n. puoli tuntia unen saamisesta.

Niistä kyllä pääsee eroon ilman lääkitystäkin kun pitää huolen että munia ei enää joudu suuhun. Siis aamulla pestään peppu huolella ja pidetään hygieniasta huolta. Meillä oli melkein koko perheellä matoja ja aikuiset hoidettiin ihan ilman lääkettä vain sillä että ei päästetty uutta sukupolvea lisääntymään. Kädestä suuhun ne munat kulkevat.

^ Lisään, että meillä kaikilla jo YHDEN madon liikahtelu kutisi ihan hirveästi. Lapsi yritti rapsutella vaippaansa irti ja itse tunsin sen yhdenkin madon tosiaan ihan selvästi kun se liikkui alaspäin *puistatus*

[QUOTE="vieras";24099140]Jos ne vaivaa niin kyllä niitä näkyy sitten kun lapsi on nukahtanut. Katso pöksyihin n. puoli tuntia unen saamisesta.

Niistä kyllä pääsee eroon ilman lääkitystäkin kun pitää huolen että munia ei enää joudu suuhun. Siis aamulla pestään peppu huolella ja pidetään hygieniasta huolta. Meillä oli melkein koko perheellä matoja ja aikuiset hoidettiin ihan ilman lääkettä vain sillä että ei päästetty uutta sukupolvea lisääntymään. Kädestä suuhun ne munat kulkevat.[/QUOTE]

Ne lisääntyvät munimalla kyllä, mutta eivät tarvitse kulkua suun kautta suolistoon. Eli kyllä ne pitäisi hoitaa matokuurilla.

En ihmettele lääkärin reaktiota.
Ne reseptilääkkeet annetaan NORMAALISTI (kohta joku tulee kommentoimaan, että "me kyllä saatiin vuonna -98...") vain siinä vaiheessa, kun käsikauppalääkkeet ei monien kertojen jälkeen ole auttaneet yms.
Ne reseptillä saatavat on nykyään ERITYISLUVALLISIA, joten lääkäri joutuu täyttämään kivat perustelupaperit sitävarten: lisää työtä, ja varsinkin turhaan, jos suunnilleen saman ajavat käsikauppalääkkeet!

Olen joskus keskustellut töissä aiheesta ja ko. reseptilääkkeitä harvoin jopa kirjoitetaan, että ovat aika mysteereitä joillekin lääkäreille.
Toisaalta mulla oli siinä kasa kirurgeja ja anestesialääkäreitä ;)

En ihmettele lääkärin reaktiota.
Ne reseptilääkkeet annetaan NORMAALISTI (kohta joku tulee kommentoimaan, että "me kyllä saatiin vuonna -98...") vain siinä vaiheessa, kun käsikauppalääkkeet ei monien kertojen jälkeen ole auttaneet yms.
Ne reseptillä saatavat on nykyään ERITYISLUVALLISIA, joten lääkäri joutuu täyttämään kivat perustelupaperit sitävarten: lisää työtä, ja varsinkin turhaan, jos suunnilleen saman ajavat käsikauppalääkkeet!

Olen joskus keskustellut töissä aiheesta ja ko. reseptilääkkeitä harvoin jopa kirjoitetaan, että ovat aika mysteereitä joillekin lääkäreille.
Toisaalta mulla oli siinä kasa kirurgeja ja anestesialääkäreitä ;)

No ei ollut vuonna -98 vaan 2008, kun meillä oli kihomatoja ja sain ihan yhden puhelinsoiton perusteella vermoxiin resetin. En edes puhunut lääkärin kanssa vaan sairaanhoitajalle puhelimessa selitin, että tarvitsen reseptin ja että haluan sen, koska se on paljon halvempi tapa kuin pyrvin. Siis TODELLA paljon halvempaa ja riittää vain yksi nappi.

Näin seuraavalla viikolla reseptin kirjoittaneen lääkärin, kun menin kuopuksen jälkitarkastukseen ja sanoi ihmetelleensä että miksi johtu tahtoo reseptin. Selitin sitten, että lääke on reseptillä paljon halvempi ja lääkäri sitten vain totesi ymmärtävänsä. Ei selitellyt mitään omituisia mistään luvista tms. Reseptiä siihen vain harva pyytää, kun monet ostaa sen pyrvinin tietämättämiten paljon halvempi on vermox.

Ja sitten sellainen pieni apukeino eli ennen kuin oli lääkkeitä niin kihomadot hoidettiin sinkkipastalla. Eli apteekista saatava sinkkipasta, ei kaupan sinkkivoide. Sitä laitoin itse pari viikkoa aina iltaisin lasten peppureiälle niin ei pääse madot munimaan, kun kulku on estetty. Sen tahnan läpi ei yksikään mato vaella.

Kihomatojen takia ei kannata heittäytyä hysteeriseksi. Normaali viikkosiivous ja lakanoiden vaihto.

Yhteistyössä