Alkuperäinen kirjoittaja Kysytään lapselta lupa?;24097069:
Minun mielestä vanhemmat tuossa iässä päättää ketä vieraita kutsutaan ja millon. Ja jos lapsella ei ole mitään oikeita suunnitelmia niin kuuluu olla kotona kun on vieraita. 6v lapsella ei vielä ole mitään suunnitelmia joita äiti ei tiedä. Yksin oleminen ei ole mikään suunnitelma.
No niinhän minä sanoinkin, että vanhemmat päättää, ketä vieraita kutsutaan. Meidän tilanteessa tietysti vanhempi, koska exä ei päätä, keitä minä kotiini kutsun ja milloin. Mutta mulla ei ole myöskään oikeutta evätä exää tapaamasta lastaan sen vuoksi, että haluan kutsua jonkun ystäväni kylään ja tarvitsen lastani seuralaiseksi ystäväni lapselle. Kuten tuolla aiemmin jo kirjoitin, mun lapsellani saattaa hyvinkin olla sovittuja asioita, joista minäkin olen kyllä tietoinen, mutta joiden ajankohta on auki ja riippuu ihan muista ihmisistä kuin minusta ja kylään kutsuttavista kavereistani. Tieto isovanhempien kanssa mökille lähdöstä voi tulla saman päivän aamuna. Tieto serkkujen kanssa uimarannalle voi tulla sillä hetkellä, kun systeri pääsee töistä. Tieto iskän kanssa polkupyörää ostamaan lähdöstä voi tulla tuntia ennenkuin lähtevät. Tieto kummitädin kanssa Linnanmäelle lähdöstä voi tulla pari tuntia ennenkuin lähtevät. Meillä on ollut aina paljon asioita, jotka on etukäteen sovittu, mutta joiden ajankohta on auki. Lapseni eivät ole jääneet pois näistä vain sen vuoksi, että mä olen kutsunut itselleni jonkun vieraan. Paitsi jos ovat itse niin halunneet...sitäkin on tapahtunut.
Kouluikäisten lasten - ja juu, kuopus aloitti koulun 6-vuotiaana - kohdalla lapset ovat jo keskenään sopineet esim seuraavan päivän leikeistä. Vaikka kyse onkin "vain" lapsista, myös nekin sopimukset ja lupaukset on mielestäni ihan tärkeitä. Tälläkin palstalla saa lukea "itkuvirsiä" siitä, miten lapsen kaveri on luvannut jotain ja sitten ei pidäkään lupaustaan. Hyhhyh kaveria silloin, mutta nyt se näköjään onkin ihan ok eikä kavereille annettuja lupauksia tarvitsekaan pitää, jos äiti haluaa juoda ystävättärensä kanssa kahvinsa rauhassa.
Mun lapseni ovat jo 25 ja 20 eikä tästä asiasta ole syntynyt meillä koskaan mitään ongelmaa. Mutta mä en olekaan luvannut ystävilleni, että lapseni satavarmasti heidän lapsiaan viihdyttävät, jos en myös ole voinut olla siitä varma. Sen vuoksi olen kouluikäisiltä lapsiltani kysynyt, viihdyttävätkö vai eivät. En ole kysynyt sitä, saanko kutsua itselleni vieraita vaan sitä, voinko nakittaa osan vieraista lasteni niskoille. Ja useimmiten se on lapsilleni sopinut.
*muoks* Ja lisään vielä, että mä olin aikoinaan erittäin iloinen siitä, että jo ala-asteella tuo poikani tunnettiin luotettavana ystävänä, kaverina, joka pitää lupauksensa. Sellainen se on edelleenkin.