Irtisanouduin töistä, mitä rahaa saan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!

Vieras
Kun työsuhde alkoi, puhui työnantajani kaiken maailman lomarahoista ja jostain muusta korvauksesta, jonka saan sitten kun työsopimus päättyy. Päädyin kuitenkin irtisanomaan itseni. Kuuluuko työnantajan maksaa minulle lomarahoja tai muuta rahaa? Häneen puheestaan ymmärsin, että saan vain ja ainoastaan palkan. Mulle oli kertynyt vuosilomaakin, jonka olisin pitänyt heinäkuussa, mutta en nyt tietenkään ehtinyt. Kuuluuko työnantajan maksaa niistä jotain minulle?

Kyllä sinun kuuluu saada lomarahat. Otahan yhteys ammattiliittoon, jos kuulut sellaiseen. Ikinä ei kannattaisi muuten irtisanoa itseään, tulee kaikenmaailman karenssit myös työkkäristä..

Vuosilomaa tuli muistaakseni 4-5 päivää. Karenssia ei tule, koska olen asian hoitanut työkkarin kanssa sopimuksessa. :) mutta entä lopputili tms.? Sellaisestakin työnantajani puhui aikaisemmin. Työsuhde kesti kuukauden.

[QUOTE="aloittaja";24096279]Vuosilomaa tuli muistaakseni 4-5 päivää. Karenssia ei tule, koska olen asian hoitanut työkkarin kanssa sopimuksessa. :) mutta entä lopputili tms.? Sellaisestakin työnantajani puhui aikaisemmin. Työsuhde kesti kuukauden.[/QUOTE]

Millä alalla kuukaudessa kertyy 4-5 lomapäivää? Haluan sinne myös minä töihin, muualla kun kertyy 2-2,5 päivää/kk...

[QUOTE="aloittaja";24096279]Vuosilomaa tuli muistaakseni 4-5 päivää. Karenssia ei tule, koska olen asian hoitanut työkkarin kanssa sopimuksessa. :) mutta entä lopputili tms.? Sellaisestakin työnantajani puhui aikaisemmin. Työsuhde kesti kuukauden.[/QUOTE]
Tämän minä haluan tietää! MITEN työkkärin kanssa pystyy tekemään jotain sopimuksiakin?!

Kuukauden työsuhteesta ei kyllä lomaa tule 4-5 päivää vaan 2 päivää.

Miten työkkärin kanssa voi tehdä sopimuksia? Missä ja millaisia sopimuksia? Kun työkiusaamisestakin lankeaa karenssi jos itse irtisanoutuu...
Niin ja millä alalla ja missä kertyy 1kk työstä 4-5päivää lomaa???

Mikäli työsuhteesi kesti kuukauden ja olit siitä kuukausipalkkalainen ja olit todellakin täyden kuukauden jolloin kuukaudesta kertyi vähintää 14 työpäivää niin tienasit 2 lomapäivää.

Jos taas olit töissä esim. 15.05 - 16.06 niin tuosta ei tainnut tulla 14työ päivää / kk joten tällöin tienasit ns. lomakorvausta joka on 9,5 % tuosta ansaitsemastasi palkasta.

Taikka sitten teit vähintään 35 tuntia kuukaudessa niin silloinkin taisit tienata 2 lomapäivää.

Riippuu nyt täysin siitä mikä on TES ala ja millainen työsopimuksesi oli ja kuinka ne työpäivät ja-ajat todellisuudessa menivät.

Summa summarum, jotain lomakorvausta pitää maksaa, mutta kuukauden työsuhteessa (täysiaikaisessa) max 2 päivän lomapalkka mutta tähän vaikuttaa siis moni muu asia tuosta työsuhteesta

Miten työkkärin kanssa voi tehdä sopimuksia? Missä ja millaisia sopimuksia? Kun työkiusaamisestakin lankeaa karenssi jos itse irtisanoutuu...
Niin ja millä alalla ja missä kertyy 1kk työstä 4-5päivää lomaa???

Ei sitä karenssia välttämättä tule, jos pystyy hyvin perustelemaan irtisanoutumisen. Sillä olen ollut töissä paikassa, josta irtisanoutui muutaman kuukauden sisällä useampi työntekijä ja kukaan ei saanut karenssia.

[QUOTE="shihtzu";24096338]Ei sitä karenssia välttämättä tule, jos pystyy hyvin perustelemaan irtisanoutumisen. Sillä olen ollut töissä paikassa, josta irtisanoutui muutaman kuukauden sisällä useampi työntekijä ja kukaan ei saanut karenssia.[/QUOTE]
Neuvo miten, niin otan loparit välittömästi!

et sattunut oleen töissä keski-suomen alueella?
kuullostaa jotenkin tutulta.

saat lopputilin yhteydessä lomarat yms. korvaukset ja lopputili tulee normaalina palkanmaksupvänä.

[QUOTE="vieras";24096402]Neuvo miten, niin otan loparit välittömästi![/QUOTE]

en ole ap, mut tiedän yhden firman missä ihmiset ei viihdy ja jos osaa selittää työkkärille miksi siel ei pysty töitä tekeen niin ei saa karenssia, koska sieltä firmasta lähtee vuodessa määräaikaisia pois noin 10 kpl omasta tahdosta.
työkkäri siis tietää tilanteen että siel saa hermoromahduksen tai elämä menee muuten pilalle jos siel ei viihdy.

[QUOTE="vieras";24096402]Neuvo miten, niin otan loparit välittömästi![/QUOTE]

Tää firma oli sellainen, jossa työntekijöillä oli mielenterveys vaarassa ja se tiedettiin työkkärissäkin ja firma oli yhden masennustapauksen takia, melkein joutunut oikeuteen, mutta sopivat asian työntekijän kanssa ennen sitä. Itse lähdin sieltä kun määräaikainen työsopimus loppui, en suostunut jäämään vakituiseksi ja se oli elämäni paras ratkaisu. No kyseistä yritystä ei enää ole :) luojan kiitos.

Nuo lomarahat ainakin kuuluisi saada, mutta "kultaista kädenpuristusta" et saa, koska sanoit itsesi irti.
Karenssia luultavasti tulee, ellet ole oikea Runebergi puhumaan.
Karenssin jälkeen saat työttömyyspäivärahaa, ellet ole ollut ennen määräaikastasi niin kauan työttömänä, että et saa vielä työttömyyskorvausta...