Raskaus ja alapään ongelmat..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiivatti!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiivatti!

Vieras
Olen raskaana (neljäs raskaus) nyt rv 30 ja ongelmana on jonkin aikaa ollut alapään jatkuva kutina sekä muutaman kerran uusiutunut hiiva, pissatulehduskin oli.. Eli kutinaa ei ilmene sisäsynnyttimillä eikä emättimessä, valkovuoto melko runsasta mutta ei haise eikä ole kokkareista. kutinaa on lähinnä tuossa edessä, ulkosynnyttimissä ja haavaumiakin on (niin, kai tämä kutina johtuu niistä haavoista), ei pysty kunnolla pesemään kun vesi kirvelee ja välillä pissalla käyminenkin on tuskaa jos sattuu osumaan haavoihin.. iho on myös punainen uloimmilta häpyhuulilta tuosta edestä, ja siinä ne haavatkin ovat.. olen rasvannut muutaman kerran hydrocortisonilla, pebanthenilla ja nyt sinkkivoiteella että tulisi jotain tolkkua tähän. Käytän päivittäin pikkuhousunsuojia, voisiko todella olla niin että tämä johtuu niistä? olen käyttänyt phs jo vuosia. sukupuolitautia ei varmasti ole. sokeria mittailen, syön myös melko paljon makeita + pullaa...

Kannattaa heivata ne pikkuhousunsuojat mäkeen...Hautovat varsinkin tämmöisillä ilmoilla (ja muutenkin..) pahemmin! Itsellä kiusana taas jatkuvat emätintulehdukset... :(
Sokeriset jutut kantsii jättää vähemmälle...Oletko lekurilla käyny vilauttamassa, että on varmasti hiivaa? Ettei ole mitään muuta!!

Mulla oli viime viikolla neuvolalääkäri, ei sanonut asiaan oikeastaan mitään. terveydenhoitaja (neuvola) sanoi et voisin käyttää ceridal-öljyä mutta en viel ole testannut. Nämä haavat paranee aina välillä ja parin pv päästä taas sama juttu, kestää kauan et paranee ja kutinaa menee ohi. olin 3pv käyttämättä phs ja eilen aloitin, tänään illalla huomasin taas haavat ja kutina alkoi. Mulla on myös tosi kuivat limakalvot (ilmeisesti) kun yhdyntä on tosi hankalaa ja kivuliasta, sit siitä seuraa aina haavaumia emättimen lähettyville.. selkeesti on ollut hiiva kolmesti, on mennyt ohi VAIN suun kautta otettavalla lääkkeellä, canestenista ei mitään apua. Nyt ei tunnu hiivalta, kun valkovuotokaan ei ole mitenkään poikkeavaa...
Viime viikolla muuten lääkäri oli kirjoittanut äitiyskorttiin flagyl. (en sit tiedä mitä meinaa, kun ei siitä sen kummemmin puhunut..) mulla myös todettiin, että on jokin UVB-jotain kun iho kutisee ja on näppylöitä välillä varsinkin vatsalla ja jaloissa.. Kahdesti otettu hepatoosi kokeet ja niissä kaikki ok. ei tulehduksia ainakaan todettu..

Mulle on määrätty tota Flagylia näihin kammoihin tulehduksiin ja on sitte melkosen hyvää lääkettä! Sitä saa puikkoina tai suun kautta otettavina...Kannattaa kysyä mitä lekuri sillä tarkoitti ja pyytää että määrää sitä sulle! Noi haavaumat kuulostaa meinaan pirhanan inhoilta :( Se emätintulehdus (bakteeri vaginoosi...tai jtn...) alkaa ensin kovalla vuotelulla, pahanhajuisella vuodolla ja voi tulla kovia alavatsakipuja (jos oikeen pahaksi äityy..) Ja yhdynnän aikana kantsii käyttää liukkaria, jos tuntuu limakalvot kovin kuivilta! Soittele vaiks huomenna...ehm... siis tänään neuvolaan ja tiedustele sitä Flagyl-reseptiä!! :) Toivottavasti saat pian avun kiusalliseen vaivaasi!!

kiitti sulle vastauksista! tosiaan, lääkäri ei puhunut mulle mitään tuosta flagylista, mulla huomenna (perjantaina siis) aika ultraan, en tiedä miksi pitää mennä koska kaikkia rakenneultrat ym. on läpikäyty jo..
Täytyy huomenna siellä puhua tästä asiasta, kun samalla on lääkärin vastaanotto..
se tosiaan, kun ei mitään hajuja sen kummemmin ole. Selkäkivut on olleet älyttömiä, ei meinaa päästä kävelemään kunnolla ja pari kertaa on ollut melko kova supistus et oon herännyt siihen yöllä... jos tää nyt pian helpottais, taidan noi phs:t heittää mäkeen ja käyttää toistaiseksi vaikka puuvillatilkkua tilalla ennen kuin saan kestophs:t itelle..

Taidan ilmoitella huomenna, mitä sanottiin.. Jospa jollain muulla on samanlaisia ongelmia ja tästä olisi apuja hänellekkin. Alkaa tosiaan olla hieman jo tuskallista tää olo, ja kun kuumakin vielä! Mutta toivotaan, et asia selviää :) Hyviä öitä toivottelen itse kullekkin!!

Moi, Mulla oli samantyyppisiä vaivoja raskauden aikana. En päässyt hiivasta eroon ollenkaan ennen synnytystä. Oloon kuitenkin helpotti iltaisin se että pesin alapään rasvaisella luonnonjogurtilla, joka oikeesti tuntui aivan ihanalta ja helpottavalta, ja jos oli enemmän aikaa niin istuin suolakylvyssä. Ja laiton muute aika runsaasti sitä suolaa. Vesi ei kuitenkaan saa olla liian kuumaa. Ja sit toinen juttu oli runsaat ilmakylvyt. Hameella ilman pikkuhousuja kotona ja jos vaikka istuin sohvalla laitoin pienen pyyhkeen takamuksen alle vuotoa varten. Muutenkin kannattaa vaihtaa pyyhkeet ja lakanat usein ja pestä kuumassa ettei bakteerit leviä niiten välityksellä ja vaiva uusiudu.

Kuulin tosiaan, et jogurtti auttais näihin vaivoihin! tasapainottaa alapäätä jotenki.. no, kävin tänään siellä lääkärissä, mainitsin ja kun ultrattiin niin myös näytin mutta lääkäri ei oikeastaan ottanut kantaa asiaan, sanoi että raskausaikana valkovuoto voi olla tosi ärtsyä et pitää vaan yrittää hoitaa sitä jotenkin miten pystyy.. Kävin sitten hakemassa apteekista Ceridal öljyä (sellasta suihkutettavaa..) ja se tuntuu kyllä heti auttavan kutinaan ja helpottavan oloa! kosteuttaa muutenkin kun kuivat limakalvot ja varsinkin synnytyksen jälkeen hyvä käyttää kuulemma. Apteekkari meinas myös, että tää mun ongelma saattas johtua noista phs:ta. jätin nyt kokonaan pois, kestosuojia en vielä saanut mutta pakko pitää jotai puuvillasta "rättiä" niin ku ennenvanhaan :DD
toivottavasti tää nyt pian helpottaa.. suolakylpyä pitäs kans kokeilla, jos se auttais.
odotan nyt vielä aikaa sinne ihotautilääkärille, että selviää mitä tää mun ihottuma on. toivottavasti ei johdu nykyisestä talosta, muutettiin tänne helmikuussa ja silloin samoihin aikoihin alkoi iho-oireet..oon aiemmin altistunut ja sairastunut homeen vuoksi, en halua taas muuttaa :(

No hyvä, jos se suihkutettava voide tuntuu auttavan!! Ja toivon mukaan helpottaa jo pelkästään toi pikkuhousunsuojien pois jättäminen!! Mieluiten kannattais olla ilman mitään hautovia "rättejä" nyt, ettei torppaa pahempaa tilaa sinne alakertaan!! Ei muuta kuin hyvää kesänjatkoa sinulle :cool:

no niin, haavauma alkoi jo olla paranemaan päin KUNNES... Nyt alapää turvonnut (raskaussyistä?), iho uloimmilta synnyttimiltä kuiva, kutiava ja pienillä haavoilla (no kai niitä haavoja ny tulee ku niin kuiva, että nahka lähtee). Kipua ja kutinaa...mahtavuutta!! ei auta enää mitkään rasvat, tuntuu et parempi vaan pitää kuivana koko paikka niin helpompi olla eikä ainakaan haudu.. Tänään neuvola, näytänpä tätä sillekkin jospa vihdoin sais jotain vastauksia... epäilen että on jokin pieni tulehdus, mutta ei emättimessä..
kokeilin alkuviikosta suolakylpyä, tuntuu et sen jälkeen tämä kuivui..
Meillä epäiltiin muuten home/kosteusvauriota kun mulla tätä ihottumaa ollut puolisen vuotta nyt.. jospa nää mun alapäänkin ongelmat johtuu nyt siitä?? ei tee kyllä mieli seksiäkään, pelkään et tulee vaan hemmetin kipeetä vaikka käyttäs litran liukkaria..miestäki alkaa tympiä mutta minkäs tälle mahtaa :((

Käyppäs ostamassa suosiolla sitä ceridal-öljyä. Jos mulla olisi tuollaisia vaivoja ollut ja lääkäri jotain rasvoja, öljyjä ihan mitä vaan suosittelisi niin menisin ja ostaisin heti. Voin vaan kuvitella tuon kutinan tunteen kun itsellänikin joskus ollut ja se on tunne että järki lähtee!

Juu ostin sitä öljyä eikä apua. tänään oli neuvola-aika ja leukkari 2+ eli jotai tulehdusta sitten kai.. Ens viikolla aika neuvolalääkärille. Nyt meni hermo ja kävin ajelees loputkin karvoista (myös ne pienen pienet vähäsen kasvaneet) ja ceridalöljyt päälle. nyt helpompi olla, ei kutia ja sain pestyäkin melko normaalisti. huomenna näyte labraan ja toivottavasti pian selviää mikä vaivaa :( kai se on vaann niin pirun ärtynyt jostain..

Joskus pesen miedolla saippualla tuosta karvoitusalueelta mutta muuten käytän pelkästään vettä.. Viime viikolla tosiaa äitipolin lääkäri ei ottanut kuuleviin korviinsa, eihän sitä kutita.. Onneksi tuolla neuvolassa otetaan tosissaan.. mut luulen, et soitan jo huomenna päivystykseen aikaa..

Otat sellaisen kuurin, että kaikki sokeri ja valkoiset jauhot pois! Sillä se lähtee. Sitten kun limakalvot vähän paremmassa kunnossa, voit laittaa sitruunamehua emästasapainotukseen.

Mulla rv 32 ja ihan voisin saman tekstin kirjoittaa ku ap. Mulla tää on vaan ihan tuttua.. Oon atoopikko ja jotkin ruoka-aineet kuivattaa limakalvoja (allergioita) joita sitten jatkuva kosteus ärsyttää.. Näin raskaana ollessa ne limakalvot turvotessaan ja muutenkin on niin herkillä ja valkovuoto runsasta et hyvä yhdistelmä. Pesen parhaimillaan useamman kerran päivässä alapään ja vaihdan tarvittaessa alkkareitakin, pidän karvoituksen mahdollisimman lyhyenä (näin turvonneena ei täysin karvaton ja sänki tunnu kivalta) et ei kerää mitään kosteutta.. Bebanthenia laitan kanssa joskus mut mulla on yhtä kortisonityyppistä rasvaa muihin ihottumiin ja se on pahimmissa kutinahaavaumissa auttanu sitte parissa päivässä mut sitä en usein uskalla laittaa.. Ja sitä sokeria ja vaaleita jauhoja kannattaa ainaki vähentää, ne kun ruokkii hiivaa..
Toivottavasti löydät jotain helpotusta pian, mutta ainakaan et ole ainoa ongelmasi kanssa.. :)

No niin, taas on lisää selvinnyt. Ei siis ole hiivaa! mulla vaan limakalvot tosiaankin niin kuivat, et on aiheuttaneet haavoja, joissa saattaa olla jokin "hiiva/sieni" ettei parane sen takia. hiivakoe neg. sain antibiootit ja jonkin rasvan alapäähän, eilen aloitin ja nyt jo tuntuu helpottavan. pesen useamman kerran päivässä ja alushousut eivät hankaa.. tää vaan tullut kai jostain, kuivuudesta tai jostain.. mutta mulla tosiaan myös se PUPP (raskausihottuma) joten voiskohan näillä olla yhteys?! ens viikolla neuvolalääkärille aika taas ja katotaan, mikä on tilanne sitten.

Totesin, että mulla ei olekaan raskausihottumaa, vaan syyhy. Koska tuskin raskausihottuma PUPP tarttuu lapsiin ja mieheen... Sisarillani oli syyhy kevättalvella ja meilläkin tehtiin silloin hoito ohjeiden mukaan vaikkei oireita ollutkaan, kuitenkin tämän jälkeen ilmeisesti muhun on tarttunut kun kutinaa jatkunut iholla helmikuusta asti! jossain siis ei olla hoitoa kunnolla tehty ja on tullut ns. kierre. No, nyt kun tämän tietää, voi tämän hoitaa pois. Olen asiasta ilmoittanut jo muutamalle ystävälle ja parille vielä on ilmoitettava, jos eivät halua olla enää tekemisissä niin sille en voi mitään, tämä nyt on kuitenkin sellainen tilanne että voi tarttua esim päivähoidossa lapsiin tai kouluissa tms. eikä välttämättä ole meistä lähtöisin, Kun kuitenkin on hyvä hygienia ainakin eikä lemmikkejäkään ole.. Jospa nämä mun alapään vaivat johtuvat tästä?! lääkärit väitti kivenkovaa, ettei ole syyhyä kun kysyin mutta siltä nyt kuitenkin vaikuttaa.. (missähän nykyään nuo lääkärit saa tutkintonsa ja ammattitaitonsa?! uskomatonta...) Ja parempi pelata varman päälle. jospa tällä tämä ongelma ratkeaa.

Haavat alapäässä parani, muutamaksi päiväksi.. Antibiootit ja voide auttoi mutta nyt taas sama ongelma. Katsotaan, lähteekö ongelma pois tuolla NIX hoidolla.